Home Forums Leesclub 130: Zwarte ziel Zwarte ziel, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #23438 |

Vragen ThrillZone leesclub Zwarte ziel

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Zwarte ziel  de eerdere en volgende boeken van  Angelique Haak  ook lezen?

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 125

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, Vooral Jennifer laat steeds meer van zichzelf zien, maar ook Evie laat al snel zien wie ze is.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Evie is mijn favoriet. Ze doet niet geheimzinnig over haar gave en is eerlijk over zichzelf.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Hoop dat Jennifer voldoende vertrouwen in zichzelf krijgt in hopelijk nog een volgend deel.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het is rauw en eerlijk, met echte menselijke emoties.

Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Mooie vloeiende zinnen die echt van deze tijd zijn.

Ga je na het lezen van Zwarte ziel de eerdere en volgende boeken van Angelique Haak ook lezen?
    De eerdere boeken heb ik allemaal gelezen en komende boeken gaan zeker op mijn wensenlijstje.

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Post count: 18

Ik heb Zwarte ziel zojuist uitgelezen.

De karakters

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja. Er wordt steeds meer duidelijk over de personages terwijl het verhaal vordert. Er is een stijgende lijn, karakter schepping en persoonlijke groei van alle personages.

2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Hands down Evie, omdat zij echt een bijzonder persoon is. Ze vraagt het zichzelf op een gegeven moment ook af waarom zij mensen op die manier kan lezen, waarom zij dit bijzondere zintuig heeft. Ze is eerlijk en wind er geen doekjes om als het om haar gave gaat.

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    De tweeling, zeker weten. Haze en Silver verdienen een beter thuis, een liefdevol huis. Geen verrassing dat Haze zo getraumatiseerd is.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De vertellersvorm is een hele goede keuze voor een thriller. Zo draait het misschien niet alleen om Jennifer, maar zo kan de lezer ook de gebeurtenissen van de overige betrokken personages proeven. Het had ook vanuit de ik- vorm gekund, maar dan zijn ze eigenlijk allemaal hoofdpersonage. Nu draait het uiteindelijk toch wel om Jennifer. Er is een goede balans tussen emotie en geloofwaardigheid.

5 Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Angelique schrijft heel beeldend, helder en vooral geloofwaardig. Wat ze schrijft is moeilijk los te laten. Ze zet de lezer op een bepaalde manier aan het denken.

6 Ga je na het lezen van Zwarte ziel de eerdere en volgende boeken van Angelique Haak ook lezen?
    Ik heb Een nieuw begin al gelezen en Uitgeschakeld staat hoog op mijn lijstje. De boeken van Haak krijg je, eenmaal begonnen, niet zo makkelijk meer uit het systeem. Vergeten doe je het niet makkelijk.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 300

De karakters

Ja Evie en Jennifer maken toch een groei mee.
    Vooral het besef over Nysa doet Jennifer groeien en Evie komt eerst nogal labiel over, maar overwint haar verdriet om de anderen te helpen.

Jennifer zonder meer! I love here. Haar karakter, haar manier vandoen, mss ook omdat ik een stukje van Jennifer terug vindt in mezelf.

Ik vind iedereen goed zoals ze zijn, niemand hoeft van mij te veranderen.

De auteur

Ja, Haak slaagt er in om de lezer van begin tot het einde te boeien.

Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ga je na het lezen van Zwarte ziel de eerdere en volgende boeken van Angelique Haak ook lezen?

Ik heb alle boeken al gelezen van Haak, maar als er nog uitkomen, sta ik op de eerste rij om ze te lezen, hou van de schrijfstijl en het feit dat het boek je niet onmiddellijk los laat. Ik heb het echt een paar dagen moeten laten bezinken. Ben ondertussen in een ander boek begonnen (ik kan nu eenmaal niet zonder boek :)), maar toch spookt zwarte ziel nog door mijn hoofd, ik zit nog met een aantal vragen, maar kan deze niet stellen zonder te spoilen, zodra iedereen zijn boek uitgeeft, zal ik hier nog op terug komen.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 143

De karakters

Ja, Jennifer en Evie maken een groei mee. Jennifer heeft al heel wat meegemaakt en is sterker geworden. En mooi om te zien hoe Evie zelfverzekerder wordt over haar gave.

Jennifer is een ‘oude bekende’ maar ik zou graag over Evie meer willen lezen. Ze is een eerlijk persoon.

Nee joh. Het is prima zoals het nu is.

De auteur

Angelique Haak heeft een heerlijke schrijfstijl waarbij je door het verhaal vliegt. Geen moeilijke woorden of gedoe, gewoon recht voor zijn raap. Daar hou ik van.

Boeiend, vloeiend en heerlijk.

De eerdere boeken van Angelique heb ik al gelezen en ik ga zeker de volgende boeken van haar op mijn lijst zetten.

Angelique Haak
    Bijdrager
    Post count: 48

Ik word heel erg blij van jullie enthousiasme!!

En @Lizzie, we speak after… 😉

Groetjes,
    Angelique

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 67

Zwarte Ziel – Na het lezen 1

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Dit boek is een derde deel waardoor het karakter van Jennifer vastligt, dit is eigenlijk heel goed uitgewerkt; haar onzekerheden en twijfels zorgen er ook voor dat ze fouten maakt. Haar verleden maakt dat ze twijfelt aan haar nieuwe relatie.

De andere karakters blijven zo wat op de vlakte.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn favoriete personage is Evie, de paragnost. Ze is een jonge vrouw, ook met de nodige twijfels aan zichzelf. De gesprekken die ze voert wanneer ze alleen is zijn vaak hilarisch en anderzijds ook confronterend. Willen we niet allemaal iemand waarmee we conversaties kunnen voeren die ons tegelijkertijd gelijk geeft en advies geeft?

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ricardo mag wat meer naar de voorgrond treden.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Het is een vlotte, vlugge thriller die zonder veel nonsens en uitweidingen geschreven is. Dit past wel bij dit verhaal.

5. Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

De schrijfstijl is inderdaad eerder staccato, plotwending na plotwendng.

6. Ga je na het lezen van Zwarte ziel de eerdere en volgende boeken van Angelique Haak ook lezen?

Vermoedelijk wel, toch zeker haar volgende boeken.

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 14

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jennifer komt in het begin niet op voor zich zelf naar Ricardo toe… zij wil ruimte voor zichzelf… op een gegeven ogenblijk zegt ze dat… dat vind ik wel ‘stoer’ In het begin is Jennifer ook wantrouwend naar Evie, wat moet ze er mee. Bovendien krijgt ze ook uitspraken over haar zelf van Evie, waar ze niet om heeft gevraagd! Gelukkig ontwikkelt ze zich positief, vertrouwt ze Evie, doet ze er wat mee!
    Evie vind ik ook een prachtig karakter. Wat sterk dat ze haar gave niet onder stoelen of banken steekt en er wat mee doet… Ze moet misschien alleen nog beter voor haar geaardheid uit durven komen. Maar ze is wel zo sterkt dat ze Jennifer ongevraagd op het juiste spoor zet… Waarbij de gevolgen net helemaal voor haar rekening zijn!
    Eigenlijk Jennifer.. zij heeft veel mee gemaakt, wil toch zelf haar boontjes doppen en neemt op het eind een dapper besluit wat betreft de opvoeding van haar dochter. ENN om een nieuw leven te starten (SPOILER!!)
    Ik had wel medelijden met Ricardo, hij was zo oprecht verliefd op Jennifer, maar wordt keer op keer door haar afgewezen. Kom op man, heb ik een paar keer gedacht!!
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    DE thriller speelt zich in enkele dagen af, volgens de titels boven de delen. Het is een vlot geschreven roman, leest als een trein, gebeurtenissen volgen elkaar razend snel op… Soms moet je even alles voor jezelf weer op een rij zetten, want de wendingen komen onverwacht… je ziet ze niet aankomen.. Bij deze snelle manier van schrijven past m.i. ook die snelle plotwending, steeds opnieuw!
    5. Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Voor mij beschrijft deze roman het recherche gebeuren van binnen uit. Staccato is een prima woord voor de snel opeenvolgende gebeurtenissen Je ziet beelden voor je van de meetings, van de mensen die met vreselijke dingen worden geconfronteerd. Je voelt de onmacht van Jennifer en Ricardo als Mariska, Wessel, Ravi of Remi niet meewerken en keihard alles ontkennen. A. Haak laat je in de huid van deze mensen kruipen. Zelfs Mariska wordt levensecht beschreven… een film zou je zeker in zitten! Ook dan zou ik van begin tot eind geboeid zijn
    – Ga je na het lezen van Zwarte ziel de eerdere en volgende boeken van Angelique Haak ook lezen?
    Zij staat nu zeker op mijn lijst van favoriete thrillerschrijvers.. ik ga wek proberen meer van haar te lezen!

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 166

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren.
    Jazeker, Jennifer beseft uiteindelijk dat er meer is tussen hemel en aarde.
    Evie is een vrouw die flink in de knoop zat en uiteindelijk sterker uit de gehele situatie komt. Ze krijgt heel langzaam een soort van zelfvertrouwen.

Evie spreekt mij enorm aan. Ze heeft moeite balans te vinden in haar leven, ze wil zich anders voordoen dan ze is en is heel onzeker diep van binnen. Heel herkenbaar.

Ik zou niets willen veranderen aan de personages. Ik vind de belangrijkste personages goed uitgediept en ik heb genoten van het Rotterdamse accent. Ook weer heel herkenbaar omdat ik van origine Rotterdamse ben.

De auteur

Ja, dit is een zeer prettige schrijfstijl. Het blijft aan je trekken om door te lezen. Heel goed gedaan.

Kun je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Zeker wel meeslepend, duidelijk en soms een beetje luguber.

Ga je na het lezen van Zwarte ziel  de eerdere en volgende boeken van  Angelique Haak  ook lezen?
    Ik heb haar vorige boeken ook mogen lezen via de Thrillzone leesclub maar ik zal zeker haar volgende boeken ook lezen.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 146

De karakters evalueren zeker gaandeweg het verhaal. Jennifer die steeds meer voor zichzelf opkomt en Evie die zichzelf aanpakt om te kunnen helpen bij deze case.
    Mijn voorkeur gaat toch uit naar Evie, daar zij zich enorm inzet voor de tweeling en ondertussen ook bezig is met Jennifer en gaandeweg lees je ook hoe zij heel met haarzelf en haar gave omgaat.
    Ik zou niet wat aan de personages willen veranderen. Hoewel het me zeer heeft gedaan hoe er met de tweeling om werd gegaan door de ouders. Vreselijk!

De schrijfstijl past prima bij het verhaal, heerlijk vlot en makkelijk leesbaar. Ook zie je tijdens het lezen alles voor je, tot de gruwels toe.
    Ik zal zeker de boeken van haar blijven lezen, want ik ben gaan houden van Jennifer en Ricardo en ben toch benieuwd hoe zij samen verder gaan in Portugal 😉

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 299

De karakters

Ja, Jennifer leert zichzelf steeds beter kennen en komt voor zichzelf op. Dit geldt ook voor Evie (en ik hoop haar in een volgend boek beter te leren kennen. En ook Jochem, helemaal “weggezakt in zelfmedelijden door de gebeurtenissen in het vorige deel, vindt zichzelf terug.

Ja, Evie spreekt me het meeste aan. Als helderziende staat ze eigenlijk ver van me af, maar het is echt een toffe meid (en stoer op haar motor).

Nee, iedereen is zoals hij/zij is en de karakters zijn goed geschetst.

De auteur

Ja. Wat ik erg goed vind aan de boeken van Angelique is dat het hele verhaal zich binnen een paar dagen afspeelt.

Kort en krachtig, beeldend en pakkend.

De eerdere boeken heb ik al gelezen en de volgende boeken ga ik zeker ook lezen.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters

Ik vind dat vooral Jennifer meer van zichzelf laat zien. Maar ook Evie.

Eigenlijk Evie, ze windt er geen doekjes om en is eerlijk.

Ik zou niemand veranderen.

De auteur

De schrijfstijl past zeker bij het verhaal. Eerlijk.

Mooie zinnen, leuk om te lezen! Beeldend en geloofwaardig.

Zeker en vast!

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 44

De karakters
    Ja je leert Jennifer in het verhaal steeds ook beter kennen. Ook Evie je denkt dat ze voor de zaak maar dan krijgt het een andere wending die meer met Jennifer te maken heeft. Maar dan toch weer terug komt bij de zaak waarvoor ze erbij betrokken werd.

Jennifer en Evie beide.

Nee
    De auteur
    Ja er zit een duidelijk opbouw in het verhaal.
    Beeldend en pakkend je ziet bepaalde dingen tijdens het lezen voor je, maar zet je ook aan het denken.
    Zeker weten nu alle drie haar boeken gelezen en laat de volgende maar komen!

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren? Zo ja,hoe
    Jennifer wordt voor mij een steeds begrijpelijker persoon. Ook Evie wordt voor de lezer steeds duidelijker te begrijpen.

2 Heb je een favoriete personage. Zo ja, wie spreekt je het meeste aan en waarom.
    Jennifer, omdat zij gaandeweg de drie boeken steeds beter uit de verf komt.

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Neen, ik zou aan geen enkel personage ook maar iets willen veranderen.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past,zo ja of nee en waarom.
    Ja want de stijl is erg beeldend en rauw precies wat bij het verhaal past.

5 Kan je de schrijfstijl van Angelique Haak specifiek beschrijven.
    Zeer beeldend en daardoor ook filmisch.

6 Ga je na het lezen van Zwarte Ziel de eerdere en volgende boeken van Angelique Haak lezen?
    De eerdere heb ik al gelezen en de volgende, ik hoop op een vierde deel met Jennifer, en de volgende ga ik zeker lezen.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 142

De karakters
    – Op het einde Jennifer, dan wordt alles duidelijk. Evie vond ik geweldig, die evolueerde heel snel.
    – Ricardo, die ocharme Jennifer haar wispelturigheid maar moet ondergaan. En Evie, dat zou zo een vriendin kunnen zijn van mij.

– Nee

De auteur

– Ja, dat vleugje humor ertussen is echt de kers op de taart.

– filmisch, spannend, actueel

– Zeker weten!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.