Home Forums Leesclub 180: Zullen we het liefde noemen? Zullen we het liefde noemen?, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van de plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?

Algemeen

1. Vond je dat Zullen we het liefde noemen? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanTine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Tine Bergen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

P. Holla
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

De plot
    Wat vind je van de plot? Het plot zit goed in elkaar en wordt net als de rest van de hoofdstukken vlot in een hoofdstuk vertelt. Ik begreep aan het einde van het boek welk hoofdstuk hier cruciaal in is geweest. Aansluitend het bewuste hoofdstuk terug opgezocht en opnieuw gelezen. Nu een langzaam en werd het duidelijk.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot? Het plot was zeker origineel en ook realistisch gevonden.

Algemeen
    Vond je dat Zullen we het liefde noemen? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het geen boeiend verhaal, mede omdat de hoofdstukken van verleden naar heden switchten zonder dat hierbij het begin van het hoofdstuk melding van was gemaakt. Het was zelfs zeer storend. Doordat ik benieuwd was hoe het nu elkaar stak en de hoofdstukken kort waren bleef ik lezen, anders was ik allang gestopt.

Vind je de schrijfstijl van Tine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond de schrijfstijl lastig om te volgen, zoals al eerder vermeld door de plotselinge omschakelingen van heden en verleden. Daarbij gaat het verhaal razend snel en miste ik de diepgang in de personages.

Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Dit boek is zeker realistisch en het plot is zeker geloofwaardig. Echter een thriller vind ik het niet.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Er zijn meerdere boeken over overspel geschreven, wat dit boek bijzonder maakt is het plot. Zeer goed gevonden.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Tine Bergen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik heb Tine al een vraag gesteld over de hoofdstukken wat betreft verleden en heden te benoemen, daar heb ik een keurig antwoord op ontvangen. Dank.
    Ik miste in dit verhaal de diepgang naar Jack. Zoals hij nu overkomt, miste ik zijn karakter. Eigenlijk miste ik ballen bij hem………

sunnie031
    Bijdrager
    Aantal berichten: 191

De plot

De plot was uiteindelijk toch verrassend. Nadat het best traag op gang kwam en verwarrend door het heden en verleden, had ik deze niet meer verwacht.

Algemeen

Het boek bleef me wel pakken, want ik wilde hoe dan ook toch weten hoe het in elkaar stak. De schrijfstijl was prettig door de korte hoofdstukken en geen ellenlange zinnen.
    Ik zou het boek meer typeren als een geloofwaardige roman.

Dit boek

Ik vermoed dat dit een boek is zoals er meerderen kunnen zijn, maar ik weet dat niet zeker omdat romans niet mijn genre is.
    Ik zou eigenlijk willen meegeven dit boek geen psychologische thriller te noemen, maar een psychologische roman. Verder geen tips of adviezen.

JulieVanCauteren
    Bijdrager
    Aantal berichten: 27

De plot

1) Ik vond het een heel goed plot. In het begin was het even wennen ivm hoofdstukken in het heden en het verleden maar daarna wende dit wel. Het einde van het verhaal had ik in eerste instantie niet zien aankomen maar door er terug over na te denken zitten er wel belangrijke hoofdstukken in om dit einde te “voorspellen’
    2) realistisch. Dit zou een waargebeurd verhaal kunnen zijn…

Algemeen

3) Ik vond het een boeiend verhaal. Er zat iets in het verhaal waardoor ik altijd maar verder willen lezen.
    4) Ik vind de schrijfstijl van Tine Bergen vlot en realistisch geschreven.
    5) Realistisch vind ik wel passend maar thriller zoals op de cover vind ik dan weer niet echt passen. Er gaat iemand dood maar daarom is het nog geen thriller.

Dit boek

6) Het psychologische aan het boek maak het anders dan andere boeken.
    7) Ik vind dat Tine Bergen een goed boek geschreven heeft. Dit is het eerste boek dat ik van haar lees en het psychologische effect spreekt me wel aan. Ik denk dat er mensen het boek niet zouden kopen omdat er op de cover thriller staat maar de mensen die echt een thriller willen lezen gaan teleurgesteld zijn.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Tine Bergen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

De plot
    Wat vind je van de plot?
    Ik vind de plot goed doordacht. Er zaten twisten in tot het einde toe.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?
    De structuur van de plot is goed opgebouwd, mede door de twisten blijf je lezen om te weten te komen hoe het afloopt.

Algemeen
    Vond je dat Zullen we het liefde noemen? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, ik vind het een heel boeiend verhaal en heel prettig om te lezen. Ik kon me ook heel goed inleven in Esther en haar gevoelens.

Vind je de schrijfstijl vanTine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is een prettige schrijfstijl maar soms moest ik even nadenken omdat je duidelijk de Vlaamse invloed leest.

Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek valt voor mij onder de noemer geloofwaardig, aangrijpend en gevoelig.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het heeft iets specifieks, het heeft veel verschillende thema’s zoals automutilatie, alcoholisme, dood maar ook de liefde en vriendschap komen erin terug.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Tine Bergen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    De enige raad die ik zou kunnen geven is om de overgangen van heden en verleden iets beter aan te geven. Het was soms 2x lezen om te overgang door te hebben.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 123

De plot
    1. Wat vind je van de plot? Het plot is wel goed bedacht, maar ik had al een vermoeden dat het zo was gegaan.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot? Uiteraard is het door het hele boek opgebouwd naar een goed plot, maar ik vond het rommelig.
    Algemeen
    3. Vond je dat Zullen we het liefde noemen? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Nee, ik vond het niet boeiend. Wel de delen in het verleden over de moeizame relatie van Esther met haar vader en zus Klaar.
    4. Vind je de schrijfstijl vanTine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik v vond het geen fijne schrijfstijl. De hoofdstukken werden niet aangegeven en in een alinea kon ze switchen van heden naar verleden. Dat vond ik erg chaotisch en daarom pakte ik het niet graag op.
    5. Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Rommelig met weinig diepgang
    Dit boek
    6. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind ieder boek uniek, zo ook dit boek.
    7. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Tine Bergen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? De personages meer uitwerken, hoofdstukken duidelijk aangeven en erboven zetten of het over heden of verleden gaat.

kessel45
    Bijdrager
    Aantal berichten: 250

De plot

Wat vind je van de plot?
    Ja hoor de plot zit goed in elkaar. Goed in elkaar gezet van begin tot eind.
    Wel een beetje moeilijk te bekijken wat is het heden en het verleden, maar
    went snel.

Origineel en realistisch. Het zou zómaar écht gebeurd kunnen zijn.

Algemeen

Vond je dat Zullen we het liefde noemen? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja ik vond het een “leuk” verhaal met boeiende stukken er tussen. Prettig om te lezen en de gevoelens werden goed uitgediept en omschreven.

Vind je de schrijfstijl vanTine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Nee ik vind het juist géén moeilijke schrijfstijl, maar heel fijn om te lezen.

Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Ik zou zéker zeggen, het is geloofwaardig en realistisch te noemen.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ja het heeft iets specifieks dit boek. Hoe het geschreven is en benoemd zoals hoe zoekt men een dader, wie is het etc… maar ik zou het een spannend leuk boek willen noemen, maar niet echt een thriller.

Jaaa mijn advies zou luiden, geef de hoofdstukken wat beter aan. Zet er boven meteen heden of verleden. Nu moet je het zelf bekijken en dan ben je weer uit het verhaal en moet je de eerste regels weer overlezen.

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

het plot zat wat raar in elkaar het heden en verleden waren moeilijk uit elkaar te houden
    Het zou wel een waargebeurd verhaal kunnen zijn geweest

om de ene of andere reden trok het boek mijn steeds aan en moest ik gewoon blijven lezen ik wilde gewoon weten wat er was gebeurt hoe het ging eindigen

geloofwaardig

voor mijn is elk boek uniek als het maar niet lijkt op een ander en dat is deze zeker niet
    ik zou aanraden om wat meer aan te gegeven of je nu in het heden of verleden aan het lezen bent
    dat het echt meer duidelijk is

1958wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 150

Wat vind je van de plot?
    Het verhaal op zich was niet moeilijk te lezen, alleen het van de hak op de tak springen in de periodes waarin het verhaal zich afspeelt had beter aangegeven kunnen worden. Nu snapte ik af en toe niet waar het over ging, totdat ik de namen van de zus of vader las en dan pas doorkreeg dat ik in een andere tijd zat.

Rommelig.

Vond je dat Zullen we het liefde noemen? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal op zich boeide me wel, het is een verrassende insteek. Maar doordat ik het nogal rommelig vond, had het niet steeds mijn volle aandacht.

Vind je de schrijfstijl vanTine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Als ik eenmaal in een stuk zat wat lekker las, vond ik het wel makkelijk te lezen en ook wel boeiend.

Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch, geloofwaardig iets minder omdat het kind nog maar 8 was.

Het uitgangspunt vond ik zeker uniek, mijn raad is om de wisselingen van tijd of te verminderen of beter aangeven.

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

De opmerking over teruglezen van een hoofdstuk begrijp ik niet zo.
    Kan je dat meer uitleggen…welk hoofdstuk of blz.
    grt Annette

Jaimy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 34

De plot

Wat vind je van de plot?
    – heel origineel, zeker iets wat ik nog niet gelezen heb.

– echt op het einde kom je achter het uiteindelijke plot.

Algemeen

– ik vond het op een gegeven moment wat langdradig, ik had niet echt het idee dat er schot in de zaak kwam. Toch heeft het mijn nieuwsgierigheid vast weten te houden waardoor ik het snel uit had.

– de schrijfstijl vond ik erg fijn. Het was allemaal makkelijk te volgen zonder heel moeilijke passages.

Stel….Tine Bergen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    – toch wel aangrijpend, het plot is er zeker eentje om over na te denken.

Dit boek

– zonder te spoileren: vind ik het wel zeker iets unieks hebben. De achterliggende gedachte en het uiteindelijke plot zetten me zeker aan het denken.

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

De plot

Wat vind je van de plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?

~>De plot is zeer verrassend, ook een beetje vreemd eigenlijk. Het verhaal begint heel stevig en spannend, ontwikkelt zich, steeds meer personen komen er bij, en er komt steeds meer info van vroeger tevoorschijn. De lezer beland werkelijk in een mistig stuk. Dan denk je als lezer…wow, daar moet een klapper aankomen. De grote klap valt uit. Ik vond het een vreemd einde. De clou is wel goed gevonden, maar toch.

Algemeen

>Het verhaal begon echt spannend, maar naarmate het verhaal vorderde raakte is soms de tijd of draad kwijt. Waarom werden sommige details genoemd en waarom was dit belangrijk? Door te veel aan bijkomstigheden, raak je soms de draad kwijt. Oftewel is het risico daar, dat de aandacht verslapt.

Vind je de schrijfstijl van Tine Bergen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

>De stijl is prima, goed te lezen, soms met Vlaamse dingetjes er door heen.
    Tine Bergen heeft een eigen aparte stijl van verhalen vertellen. Er is ruimte voor eigen interpretatie voor de lezer.

Dit boek

>Het gegeven van de jongen die de buurman overrijdt maakt het een uniek verhaal.

>Nu je geen hoofdstuk aanduiding meegeeft, zorg er dan voor dat gelijk duidelijk is, in de tekst dat er wordt teruggeblikt in de tijd.
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

P. Holla
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Hoi Annette,

ik reageer op jouw vraag:
    De opmerking over teruglezen van een hoofdstuk begrijp ik niet zo.
    Kan je dat meer uitleggen…welk hoofdstuk of blz.
    grt Annette

Hierbij mijn antwoord. Aangezien het boek niet meer op mijn ereader staat, kan ik op mijn computer niet goed terugzien om welk hoofdstuk het precies gaat. Ik denk een hoofdstuk of 2/3/4 voor het einde lees je dat Esther in de kamer van Linus beseft dat haar zoon heeft kunnen zien dat haar minnaar daar heeft gezeten om wel een briefjes voor haar achter te laten. En dat zij er dan ook wel eens zat. Daarnaast bleek dat Jack ook een oranje t-shirt heeft, de docent bleek op die bewuste dag ook iets oranjes te dragen. Vanaf dit hoofdstuk merk je dat het verhaal naar zijn ontknoping gaan. Echter op dat moment realiseerde ik mij dat te weinig. Vandaar dat ik dat hoofdstuk weer opnieuw ben gaan lezen.

groet
    Petra Holla

Alberta
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

De plot

Wat vind je van de plot?
    Ik vind het plot origineel.

Het is best logisch opgebouwd, er zit een duidelijke structuur in, echter het einde was voor mijn gevoel nog niet ‘af’. Aan de andere kant; dit boek blijft me daardoor wél bij…

Algemeen

Ja, het verhaal was boeiend en uitnodigend om verder te lezen.

Ik vond het een prettige schrijfstijl, ik kon lekker doorlezen.

Geloofwaardig is wel het goede woord.

Dit boek

Het einde vind ik toch wel specifiek aan dit boek. Het plot is origineel.

Ik zou dit boek geen thriller willen noemen, maar het psychologische klopt zeker wel! Ga zo door, ik kijk uit naar je volgende boek!

foxlake
    Bijdrager
    Aantal berichten: 111

De plot

1 Wat vind je van het plot?

Uiteindelijk vond ik het toch een verrassend plot.

2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Het onderwerp van het boek vond ik wel boeiend maar door de schrijfstijl van heden en verleden vond ik het niet echt prettig lezen.
    Toch wilde ik weten hoe het af zou lopen en bleef ik dus toch wel door lezen.

Algemeen

3 Vind je het een boeiend verhaal?
    Het onderwerp vond ik wel boeiend maar ik vond het niet echt boeiend beschreven.

4 Vind je de schrijfstijl prettig, moeilijk of begrijpelijk?
    De schrijfstijl is zeker begrijpelijk.

5 Hoe typeer je het boek b.v. realistisch of geloofwaardig?

Het is zeker een geloofwaardig onderwerp waar het boek op gebaseerd is.

Dit boek

6 Is dit boek er één van de velen of uniek?

Voor mij is het één van de velen.

Voor mij zou het heel prettig geweest zijn als er boven de hoofdstukken vermeld zou zijn of het hoofdstuk in het heden of het verleden speelt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.