Home Forums Leesclub 180: Zullen we het liefde noemen? Zullen we het liefde noemen?, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Vragen ThrillZone leesclub Zullen we het liefde noemen?

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Tine Bergen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergente gaan lezen of laat je het bij deze ene?

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, vooral Esther evolueert. Het is geen sterke ontwikkeling maar gaandeweg het verhaal voelt ze aan dat ze nooit een situatie totaal onder controle kan houden.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een favoriet maar esther spreekt me wel aan omdat ik me kan identificeren met haar, qua gevoelens, de onmacht die ze voelt etc.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind dat Tine Bergen de karakters goed heeft neergezet.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Dat ligt eraan welk soort verhaal er bedoelt wordt. Het is geen echte thriller maar of dat dus door de schrijfstijl komt weet ik niet. Ik vind het wel een prettige schrijfstijl die me ertoe aanzette om door te willen lezen.

Kun je de schrijfstijl van Tine Bergen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind haar schrijfstijl meeslepend en gevoelig.

Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergente gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ja, ik wil zeker Vissen praten niet ook lezen.

1958wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 150

Ik heb wel het idee dat het karakter van Esther verandert, maar vindt haar niet sympathieker erop worden, en helemaal niet nadat ik het eind gelezen heb. Stef blijft een slappe l*l en Jack kan ik niet echt plaatsen. Meestal zie je dat de man in een huwelijk een verhouding heeft, deze situatie heb ik nog niet eerder gelezen. Ik vind dat de inspecteur het meeste verandert, hij lijkt zo aardig in het begin, maar blijkt zich toch vast te bijten in deze zaak.

Ik vindt de inspecteur mijn favoriete personage. Hij probeert op alle mogelijke manieren zijn onderzoek naar het hoe en waarom af te ronden. Een doorzetter.

Nee, de auteur heeft ze goed neergezet.

Dat kan ik niet goed beoordelen, ik vind het geen thriller meer een spannend verhaal.

Kun je de schrijfstijl van Tine Bergen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Het van de hak op de tak springen in het heden en verleden vond ik niet prettig. Ik weet niet hoe ik deze schrijfstijl moet noemen.

Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergen te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ja ik wil zeker Vissen praten niet nog gaan lezen.

corina n
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

De karakters

Esther evolueert, je leert haar gaande weg steeds beter kennen en ook haar gedachte gang.
    Ik denk dan Linus de 8-jarige zoon van Esther, en dit meer omdat ik met hem te doen had.
    Voor mij hadden de karakters iets verder uit gediept mogen worden, ze bleven nogal op de achtergrond terwijl ze allemaal een belangrijke rol in het verhaal speelde.vooral Esther kwam naar voor

De auteuR

Eerlijk gezegd niet ik vind dit verhaal niet onder de noemer thriller vallen, vond het meer een roman
    Kun je de schrijfstijl van Tine Bergen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vond het realistisch, maar wel rommelig doordat je soms ineens terug geworpen werd in het verleden.
    Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergente gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ik denk dat ik het voorlopig bij deze laat, ik miste toch echt de spanning.

P. Holla
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

De karakters

De enigste karakter die een klein beetje evolueert is Esther, mede omdat het verhaal grotendeels vanuit haar belevenis is geschreven.
    Inspecteur Joeri Ravels vind ik geweldig. Zoals hij zich vastbijt in de zaak. Beseft hoe zwaar het voor Esther en Stef is en ook voor Anna de vrouw van Dieter, die antwoorden wil. Joeri laveert mee om Linus te spreken te krijgen en daarin subliem volhoudt.
    De personages zijn prima. Komen prima overeen zoals het in werkelijkheid zou kunnen zijn.

De auteur

De schrijfstijl ging in het begin super snel, wat even wennen was, maar daarna lekker weg las. De korte hoofdstukken waren hier zeker ook een meerwaarde in. Wat heel erg storend voor mij was, is het wisselen tussen heden en verleden zonder dat je dit kenbaar werd gemaakt. Doordat dat er boven de hoofdstukken geen titels stonden of bijvoorbeeld heden/ nu of verleden/ toen moest ik meerdere keren een hoofdstuk opnieuw lezen, omdat ik eerst niet begreep waar ik in het verhaal zat. Zodra de namen Klaar en Dieter verschenen wist ik….oja verleden. Dit las niet prettig.

De schrijfstijl vond ik zeer realistisch doordat ik mee leefde met Esther en Linus. Daarbij ook Filmisch; ik zag het bankje voor mij, hoe Esther uit het raam van de kamer van Linus naar dit bankje keek.

Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergente gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ik laat het bij dit ene boek. Vond het zeer verwarrend en niet uitnodigend hoe de hoofdstukken in elkaar gezet zijn.

JulieVanCauteren
    Bijdrager
    Aantal berichten: 27

De karakters

1) Ja, ik denk echt wel dat karakters evolueren in het boek. Esther heeft in het begin absoluut niet door dat ze er iets mee te maken heeft of niet. Dus dat is voor mij wel een grote evolutie.
    2) Echt een uitgesproken favoriete personage heb ik niet. Ik vind het wel knap van de inspecteur om toch te blijven zoeken en het niet zomaar af te schilderen als een ongeluk. Zo heeft hij op het einde van het verhaal zichzelf niets te verwijten.
    3) Ik was soms wel benieuwd naar de gedachten gang van Jack. Hoe beleeft hij alles. Soms hoort hij Ester niet, komt ze niet opdagen,… hoe voelt hij zich bij dit ongeluk?

De auteur

4) Ik snap de reactie van de andere leden die zeggen dat dit niet echt een thriller is. Ik ben ook geen thrillerlezer. Boeken waar veel horror en gruwel aan te pas komt hoeft voor mij niet. Dit zit inderdaad tussen een roman en een thriller. Maar dit stoort me niet. Het is inderdaad wel psychologisch… dit vind ik een fijn aspect.
    5) Ik heb enkel dit boek gelezen van Tine Bergen dus dit is wat weinig om echt haar schrijfstijl te omschrijven. Ik vind dat ze heel vlot schrijft en er voor zorgt dat je echt wel wil verder lezen…
    6) Vissen praten niet is een boek van haar dat me ook echt wel aanspreekt. Als ik dit tegenkom op een zoektocht in de bib ga ik dit zeker meenemen.

sunnie031
    Bijdrager
    Aantal berichten: 191

De karakters

Ik vond het karakter van Esther wel iets evolueren, vooral omdat het vanuit haar gaat. Vooral omdat blijkt dat zij veel met het ongeluk te maken heeft, zonder dat zij het besefte.
    Ik heb niet echt een favoriete personage, hoewel ik me wel steeds meer afvroeg wat er toch allemaal speelde in het leven van Esther. Wel vond ik Linus heel zielig in het verhaal.
    De personage van Esther en haar man zouden wat dieper uitgewerkt kunnen worden, maar of het veel doet met het verhaal?

De auteur

De schrijfstijl is kort en duidelijk, dus daar zou ik niet veel aan veranderen. Wel het typeren van de hoofdstukken. Al zou er maar heden of verleden boven staan om het duidelijker te maken.
    Ik denk niet dat dit boek voor mij een aanleiding zal geven om nog een boek van haar te gaan lezen. Ik heb namelijk de spanning gemist en vond dit boek ook niet echt een thriller.

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

Esther haar karakter evaluweerd maar vind haar niet leuk.
    nee geen fav. maar vind LInus heel zielig.
    De pers hadden meer uitgediept wordt.

de schrijfstijl is duidelijk maar de hoofdstukken waren niet niet duidelijk.
    zeker geen triller
    ben wel benieuwd naar de andere boeken van hem

kessel45
    Bijdrager
    Aantal berichten: 250

De karakters

Tja van de meesten moeilijk te zeggen. Esther haar karakter evolueert
    wél hoor, maar niet dat ze er gezelliger op wordt.

Nou nee een échte favoriete persoon kan niet zeggen. Ik was begaan met Linus,
    maar om hem nou een favoriet te noemen gaat te ver.

Nee hoor, ik vind dat zoals de auteur ze neer zet zo moet je ze laten. Het is zijn- of
    haar keuze.

De auteur

Ja ik vind de schrijfstijl wel prettig om te lezen. Alleen had ik er moeite mee om telkens in het begin na te moeten denken. Ow nee we zitten in het heden of verleden. Dat had er boven moeten staan vind ik.

De stijl zélf van Tine is wel realistisch en ook filmisch. Ik vond het een leuke “roman”.
    Maar géén thriller. Maar ook leuke “romans” lees ik graag hoor.

Och als roman vind ik het wel leuk om een volgend boek van haar te gaan lezen.

Alberta
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

De karakters

Ja, Esther evolueert wel, maar niet in positieve zin.

Linus raakte me het meest, ik had met hem te doen.

Nee, ik zou niets willen veranderen.

De auteur

De schrijfstijl was prettig, maar ik vond dit verhaal geen echte thriller. Meer de stijl van een roman.

Gevoelig en filmisch.

Ja hoor, ik vond dit een prettig verhaal om te lezen.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 123

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nee, ik vind dat de karakters erg oppervlakkig blijven.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nee, dat heb ik niet.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou wat meer diepgang aan de personages geven.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Nee, ik vind het rommelig. De hoofdstukken werden niet aangekondigd en de schrijfster gaat van de hak op de tak.

Kun je de schrijfstijl van Tine Bergen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Rommelig.

Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergente gaan lezen of laat je het bij deze ene? Ik ben bang dat ik het bij dit ene boek zal laten…

Jaimy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 34

De karakters

– Linus wordt vooral een heel teruggetrokken kind. Wat duidelijk veel issues heeft waarbij niemand hem echt lijkt te helpen. De andere personages rommelen maar wat aan en lijken niet echt vooruitgang te hebben.

– ik kies dan voor Linus. Met hem voel ik de meeste connectie maar heb ik vooral ook medelijden. Hij lijkt totaal niet begrepen te worden.

– nee.

De auteur

– ik vond het soms wat moeilijk om door te hebben in welk perspectief ik het moest zien. Het is altijd wel dat van Esther, maar niet altijd in dezelfde tijd en dat was even schakelen. Het geeft wel een uitgebreider beeld van Esther dus het past wel bij het verhaal.

Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergente gaan lezen of laat je het bij deze?
    – ik heb zeker interesse in andere boeken van Tine Bergen

foxlake
    Bijdrager
    Aantal berichten: 111

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren ?

Ik vind niet echt dat de karakters evolueren. Ze blijven allemaal in hetzelfde hangen.

Heb je een favoriet personage? Zo ja,wie en waarom?

Een favoriet personage heb ik niet, wel heb ik medelijden met Linus.

Zou je aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn.

Nee, de schrijfster heeft de personages zo neergezet en dat is voor dit boek denk ik ook het beste.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past en zo ja of nee waarom ?

Ik vind deze schrijfstijl niet heel prettig omdat heden en verleden door elkaar loopt en er niet aangegeven wordt wanneer het heden of verleden is.

5 Kun je de schrijfstijl van Tine Bergen specifiek beschrijven?

Ik vind de schrijfstijl wat lafjes, het suddert maar wat aan.

6 Is dit boek aanleiding om meer te gaan lezen van Tine Bergen?

Nee, voor mij niet.

wormkeworm
    Bijdrager
    Aantal berichten: 99

De karakters

Het karakter van Esther evolueert een beetje. Ik heb niet echt een favoriet, maar ik vind Linus heel zielig in het verhaal.
    Neen, er hoeft niets dieper uitgewerkt te worden.

De auteur

Het verspringen van heden naar verleden is niet prettig. Ik vond dit boek ook niet echt een thriller. Eerder een roman.

Neen, ik ga geen andere boeken van deze schrijfster lezen.

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

( Mogelijk iets mis gegaan met opslaan van de eerdere tekst..dus nogmaals!!)

Na het lezen #1: De karakters

>Ik vind dat Esther wel een ontwikkeling doormaakt. Dit komt door de flashbacks uit haar jeugd. Alles wordt meer duidelijk en daardoor komt ze tot psychologische inzichten, wie voor haar nu belangrijk is. En waar ze energie in wil steken: gezin en haar opa. Tevens ontdekt ze dat mensen haar gezin willen beschermen. Uit liefde.

>Personage Esther spreekt wel het meeste aan, al maakt ze soms keuzes waarbij de lezer kan denken…waarom dat? Ze is psychologe, maar als haar iets in de eigen krijg gebeurt is het toch anders dan anderen de goede richting op wijzen. Het is knap dat ze de politie een halt toeroept, als die maar blijven langskomen.
    Het moet voor kind Linus een vreselijke situatie zijn. Dat begon al op school met meester Dieter. Het lastig je vinger op de schoolsituatie te leggen maar luisteren naar je eigen kind helpt altijd. Dat meester Dieter tegenover Linus woont is een nare angel in het geheel. Linus is de underdog, en mijn tweede favoriet.

>De personages zijn prima zoals ze zijn. Stef wil van zijn kids geen mietjes maken en Esther houdt de kids soms thuis bij de peuterleeftijd. Een levensechte spagaat. Ouders zijn het niet altijd eens met de opvoeding, maar doen ieder op hun beurt hun flinke best. Zo levensecht.

De auteur

>De schrijfstijl is apart en laat soms losse eindjes achter. De auteur wil je graag als lezer laten meedenken. Geen hapklare brokken aandeden. Dat is wennen. Maar nu ik dit weet, geeft het een andere kijk op het verhaal. En het went uiteindelijk.

>Ik vind de schrijfstijl soms wat mistig. Ze laat de lezer los in de mist om zelf na te denken. Het verhaal leest vlot. De schrijfstijl is diepzinnig en meeslepend. Tine Bergen neemt je al snel mee het verhaal in, dat steeds dieper gaat, door de flashbacks. Daardoor wordt er meer duidelijk. Het leest vlot, door de heldere zinsopbouw.

Is Zullen we het liefde noemen? voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Tine Bergen te gaan lezen of laat je het bij deze ene?

**Ja, dit boek geeft zeker aanleiding om meer van deze auteur te gaan lezen. Het maakt zeer nieuwsgierig.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.