Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 166: Zonder genade Zonder genade, Tijdens het lezen

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 255

Inhakend op wat de_Stefs zegt over namen en voornamen. Personage Maarten de Boer wordt ook meerdere malen als alleen de Boer aangeduid en als Maarten de Boer. En geldt voor meerdere personages op die manier.

Ik heb inmiddels Zonder genade uit en met een daverende finale heeft Johan Anderssen deze weten af te sluiten.

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

Voor mij toch een van mijn nieuwe favoriete duo’s in thrillerland.
    Ik ben er volop aan het genieten, en ben blij dat het straks echt weekend is zodat ik verder kan lezen.

Ik kan mij zeker vinden in de opmerkingen van Hamer en Neli dat de serie Hamer en Panka noemt.
    Omdat in het verhaal is het altijd Hamer en Neli en niet Hamer en Panka.

coenraad
    Bijdrager
    Aantal berichten: 412

Nog een aanvulling. Wat mij opvalt is dat Eugène Hamer consequent Hamer wordt genoemd (achternaam) en Neli Panka wordt Neli genoemd (voornaam). Ik zie dit vaker in boeken en kranten (dat de man formeel met de achternaam wordt aangeduid en de vrouw informeel met de voornaam, bedoel ik dan). Dit komt op mij over alsof de vrouw toch als de mindere wordt bestempeld, terwijl Hamer en Panka volgens mij gelijkwaardig zijn (ook al acteren ze anders). Ik vind sat jammer en ook niet in lijn met de serie-naam wat toch Hamer en Panka is en niet Hamer en Neli…

Ik denk dat het lekkerder klinkt Hamer en Panka dan Hamer en Neli.

Ik denk ook dat je dat niet zo moet zien dat de vrouw als mindere wordt gezien. Ik zie en ervaar dat niet met het lezen.

coenraad
    Bijdrager

Ben ook net begonnen met lezen. De bijzondere en soms humoristische schrijfstijl van Johan Andersen valt me meteen op door o.a. onderstaande passages:

Pagina 9:
    “Het rook muf en bedompt, alsof in de diepe schaduwen die de muren in een schemerduister hulden, de schimmel welig tierde”

Pagina 35:
    Gaat over de auto, een Hyundai Comfort, van Neli Panka: ‘Dit is een rugzak op wielen’

2: het verhaal boeit en pakt me meteen zoals ik ook verwacht had. Het verhaal is in opbouw maar de spanning loopt al aardig op.

Tot nu toe verder géén bijzonderheden. Ga verder met lezen.

de uitdrukking een rugzak op wielen gebruik ik zelf ook al zeker 20 jaar

coenraad
    Bijdrager

Ik heb toch maar eerst het eerste deel van Hamer en Panka gelezen . Hier worden de personages Hamer en Pnka mooi uiteengezet. Ik ben blij dat ik het gelezen heb niet het idee dat je “ZONDER GENADE” niet als stand-alone kan lezen. Maar ik heb wel ervaren dat je hun eigengereide manier van werken beter begrijpt.

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

Ik heb toch maar eerst het eerste deel van Hamer en Panka gelezen . Hier worden de personages Hamer en Pnka mooi uiteengezet. Ik ben blij dat ik het gelezen heb niet het idee dat je “ZONDER GENADE” niet als stand-alone kan lezen. Maar ik heb wel ervaren dat je hun eigengereide manier van werken beter begrijpt.

Ja het eerste deel is zeker aan te raden te lezen voor dit boek.
    Ik lees vanavond ten laatste morgen het boek uit.

coenraad
    Bijdrager

Ik heb inmiddels het boek uit , leest als een trein,en ik ben tijdens het lezen niks bijzonders tegengekomen. Het viel me op dat er met de personages Hamer en Panka nog lang niet klaar met elkaar zijn en dat er wat mij betreft wel meerder samenwerkingen zullen ontstaan.

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

Hoe ontzettend leuk dit. Ik heb ‘Dodenstoel’ ook met veel plezier gelezen en dit is een feest van herkenning. Steeds van o ja en o dat was ook zo. Wat me opvalt is dat je gelijk in het boek zit en het gelijk moeilijk kan wegleggen. Ik kan net als hiervoor geschreven wordt genieten van de schrijfstijl. De humor de auto die een rugzak op wielen wordt genoemd. Wat ik leuk vind is dat haar uiterlijk en haren nu uitgebreid beschreven worden, dat was weggezakt en wist ik niet meer en heb nu een ander beeld bij Neli. Dan is de rugzak auto en een forse Surinaamse vrouw helemaal een komisch beeld.

Ga snel weer verder lezen.

Sabrina
    Bijdrager
    Aantal berichten: 181

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ondertussen al een aantal beeldspraken en humoristische passages tegengekomen. Mooi!

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Het verhaal bouwt zich mooi en spannend op.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Een foutje al tegengekomen maar het stoort niet.

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 406

Het eerste hoofdstuk zorgde voor een spanning dat ik door wilde lezen.Wie was dat, wat heeft hij gedaan. Dacht eerst aan een bom in een koffer.. daarna werd de spanning iets minder.

maria
    Bijdrager

Zoals aangegeven vond ik vooral het schuin geschrevene het meest spannend. Het eerste hoofdstuk zorgde ervoor dat ik echt door wilde lezen. Ik werd er door gegrepen. Op het einde dacht ik waarom zien ze het niet . Het is toch duidelijk wie iets geplaatst heeft en krijg je toch een soort spanning dat je hoopt dat ze het ontdekken en op tijd zijn. Was ook een beetje te doorzichtig. Opvallend waren de grote hoeveelheid van namen en de vrij lange hoofdstukken, maar niet storend.

Ook al weet je de afkortingen toch vind ik het altijd netjes om ze te vermelden bv op blz 16 en 17 AIVD,MIVD,TCI en 92 DLR

Had ook de humoristische passage van Jacobaan betreffende de instantkoffie gevonden en het niet storend of denigrerend gevonden dat er over Hamer en Neli wordt gesproken. Klinkt gewoon beter.

Wel een paar voor mij opvallende momentjes:
    Blz 39 ik dacht die religieuze manie van pa komt nog wel aan bod maar kwam nergens meer terug
    Blz 47 dat je thuis een dossier hebt met foto’s .Dat mag toch niet
    Wel leuk de woordspeling op blz 52 Jie háát
    Blz 63 Hoe wist de Boer van de bonnetjes die Hamer gevonden had want dat had hij niet verteld. Dan word je toch allert.
    Blz 156 een grote bek? Dat valt toch wel mee??
    Blz 184 heeft de Boer het tegen Neli ineens over Hamer terwijl hij voorgesteld is op blz 17 als Hans Dekker. Dus hoe wist hij de naam Hamer en dat Neli niet gelijk dacht dit klopt niet. En op blz `187 trok ze pas een verbaasd gezicht bij de naam Hamer.
    Blz 251 de Boer wist toch niet van Trent?
    Blz 263 duidt volgens mij op agent de Boer maar die vrouw?
    Blz 280,281 vond ik best reëel met de Euromast, Big Ben etc
    Dan had ik nog een paar vragen maar die stel ik nog aan de schrijver.

Taal technisch misschien:
    Blz 102 bovenaan: En al heb ik …….wat voor dag. Misschien: wat voor dag het is
    Blz 125 bovenaan: Ze was niet persé slank…dat moest gezegd,.. Misschien : dat moest gezegd worden

maria
    Bijdrager

En dan hoor je vandaag dat Prinsjesdag officieel niet doodgaat, geen koets, niet in de ridderzaal maar in de Grote kerk. Eng gewoon….ook al heeft het een andere reden…

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.