Home Forums Leesclub 166: Zonder genade Zonder genade, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28845 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

marcel
    Bijdrager
    Post count: 74

Ik ben net begonnen dus nog niks geks tegengekomen. Het boek leest prettig weg en de spanning zit er vanaf het begin af aan in.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 149

Ben ook net begonnen met lezen. De bijzondere en soms humoristische schrijfstijl van Johan Andersen valt me meteen op door o.a. onderstaande passages:

Pagina 9:
    “Het rook muf en bedompt, alsof in de diepe schaduwen die de muren in een schemerduister hulden, de schimmel welig tierde”

Pagina 35:
    Gaat over de auto, een Hyundai Comfort, van Neli Panka: ‘Dit is een rugzak op wielen’

2: het verhaal boeit en pakt me meteen zoals ik ook verwacht had. Het verhaal is in opbouw maar de spanning loopt al aardig op.

Tot nu toe verder géén bijzonderheden. Ga verder met lezen.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 243

Ik ben inmiddels halverwege hoofdstuk 6 en Zonder Genade leest lekker vlot. Mij zijn ook dezelfde zinnen opgevallen die Jacobaan aangeeft op pagina 9 en pagina 35. Het is opvallend dat elk deel vooraf gegaan wordt door een aantal bladzijden die schuingedrukt zijn en waarboven een jakhals staat.

Jacobaan
    Bijdrager

Ben inmiddels bij Hoofdstuk 22.

Onderstaande beeldspraak is mij bijgebleven:

Pagina 32
    “Hij zit al een tijdje boven op het vuur en het zou me niet verbazen als hij stiekem al een aantal blaren heeft”

en nog een humoristische passage:

Pagina 131:
    “2 slokken was genoeg. Wat hem betreft was instantkoffie één van de misdaden jegens de menselijkheid die niet hard genoeg bestraft konden worden”

Ga weer verder met lezen….

Jacobaan
    Bijdrager

Ik heb het boek inmiddels uit en heb weer ouderwets genoten.

Nog aardig om te vermelden:

Pagina 287
    Hamer glimlachte. ‘Voor volk en vaderland’ zei hij. En zo dragen we allemaal ons tepeltje bij. O sorry,…..’Hamer glimlachte breed. ‘Steentje bedoelde ik natuurlijk.

en nog een kleine onvolkomenheid:
    pagina 323 Je hebt Carlos gekend, zei Hamer terwijl ze onder de kleine versie van de Arc de Triomphe door liepen, de tuin in. ‘Bent bij zijn arrestatie geweest‘ moet zijn: Ben bij zijn arrestatie geweest.

Later meer

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 55

Ik ben bijna op de helft. Het boek leest lekker vlot en spannend. Ik kan het moeilijk wegleggen. Een heel ander boek dan Wolf Hall dat ik net uit heb. Dit is wel wat ik had verwacht, een spannende actiethriller. Tot nog toe niet heel erg veel actie, maar spannend zeker! Er komt ook de nodige humor bij kijken. Ik vond de rugzak op wielen ook wel grappig, hoewel ik die wel al kende.

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 49

Het boek leest vlot en is een echte actiethriller. Mooi dat er ook de nodige humor in is verwerkt. Het boek begint heel spannend, daarna komt het weer wat in rustiger vaarwater en leren we de hoofdpersonen Hamer en Panka beter kennen. Ik heb het boek inmiddels uit en er zat een hoop spanning in, zowel in het verhaal als in de relatie tussen Hamer en Panka.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 99

Ik ben ondertussen op bladzijde 162.
    Vanaf het begin zit de spanning er goed in.
    Ben wel benieuwd hoe het boek uiteindelijk zal eindigen.
    De bovenstaande zinnen zoals“ Dit is een rugzak met wielen” waren mij ook opgevallen.
    Nu ga ik snel verder lezen.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 113

1) Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Geen citaten maar een verwijzing naar een film, The day of the Jackel, naar het boek van Frederick Forsyth. blz. 24
    2) Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht? Ik moest nog even aftasten wie wie is.
    Nu ben ik al een eind in het verhaal en voor mij loopt het gesmeerd.
    3) Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal.
    Daar heb ik nog geen erg in gehad.

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

BTW: heb ik de link van ontwikkeling 1 nu gemist? Niet gezien in de mail.

dikkiedik
    Bijdrager
    Post count: 48

Ik ben inmiddels ook een eindje op weg. Spelfouten of een minder goede zinsbouw zijn me tot nu toe nog niet opgevallen. Het boek leest lekker vlot en sommige scènes zie je als het ware voor je.
    Een opvallend citaat op blz 36 ‘ En zij was inmiddels hoofdinspecteur. En een gekleurde vrouw bovendien, een dubbele zonde’. Het geeft de onderlinge verhoudingen goed aan.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 243

Ik ben inmiddels over de helft en heb nog wat mooie zinnen.
    Blz 32. Die dus die vier lijken ophangen als koeienkarkassen in een slachthuis en zo een middelvinger in ons gezicht steken.
    blz 137 Iemand die zijn territorium afbakent, als een hond die tegen een brandkraan piest.
    blz 144 Het was een roofdier dat sluw moest zijn omdat er grotere en sterkere concurrenten waren, zoals de leeuw en de tijger.

Het verhaal ontwikkelt zich wel een beetje zoals ik had verwacht en doet qua stijl wel wat aan Dodenstoel denken. De manier hoe Neli weer met Hamer gaat samenwerken bijvoorbeeld. Het leest lekker vlot, maar ik moest er in het begin wel even in komen. Dit kwam denk door de Arabische namen en de verschillende veiligheidsdiensten en opgevoerde personen. Gelukkig zijn het er niet al teveel.

de_Stefs
    Bijdrager
    Post count: 33

Mij zijn nog geen gekke dingen opgevallen (ben op ca een kwart). Het leest lekker, de spanning zit er snel in en ook het mysterie (wat gaat er gebeuren en hoe hangt alles samen?). Verder zit er humor in het verhaal. Ik ben echt fan van Neli Panka :-).

Het verhaal ontwikkelt zich goed, voldoende snel. Het is wel veel info, maar voor mij wordt het gedoseerd genoeg gebracht.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 347

Het boek begint weer spannend! kan niet wachten om vanavond verder te lezen.

de_Stefs
    Bijdrager
    Post count: 33

Nog een aanvulling. Wat mij opvalt is dat Eugène Hamer consequent Hamer wordt genoemd (achternaam) en Neli Panka wordt Neli genoemd (voornaam). Ik zie dit vaker in boeken en kranten (dat de man formeel met de achternaam wordt aangeduid en de vrouw informeel met de voornaam, bedoel ik dan). Dit komt op mij over alsof de vrouw toch als de mindere wordt bestempeld, terwijl Hamer en Panka volgens mij gelijkwaardig zijn (ook al acteren ze anders). Ik vind sat jammer en ook niet in lijn met de serie-naam wat toch Hamer en Panka is en niet Hamer en Neli…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.