Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 067: Zondagskind Zondagskind, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1961
    #12963 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 47

De verhaallijn ontwikkelt zich niet zoals ik had verwacht maar dat maakt het juist interessanter om te lezen. Er zijn mij geen spellingsfouten opgevallen.

wilmsena
    Bijdrager
    Post count: 20

Ik herken veel symptomen van Jasmijn. Nu zou je zeggen dat ze hoog-sensytief is. Maar in de jaren tachtig was daar inderdaad niets over bekend. Erg spijtig, dan had ik mijn zoon misschien beter kunnen helpen. Gelukkig weten de ouders van Jasmijn goed hoe ze haar moeten behandelen. Het boek leest erg vlot, ik kan het niet wegleggen. Mijn zoon moest ook vaak van school afgehaald worden omdat hij migraine had en kon ook niet tegen drukte en lawaai.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 141

wat een heerlijk boek om te lezen.
    Ben even gaan zitten om ‘een beginnetje te lezen om een indruk te krijgen’ en zit zo over de eerste 100 pagina’s heen.
    Ik ben er zonder grote verwachting aan begonnen, dus weet ook niet of de verhaallijn anders loopt.
    ‘Ik-boeken’ vind ik niet altijd even prettig lezen maar na 2 blz valt het bijna niet meer op.
    Ook ben ik geen spellings-of leesfouten tegen gekomen.
    Prachtig om de verwarring van dit meisje zo duidelijk te lezen, de wereld die er voor haar zo anders uitziet, wat ze zelf duidelijk ervaart. Bravo voor haar moeder die veel zo goed begrijpt, ‘ze is gewoon zo’
    Ik ga snel weer verder lezen

Those who don't believe in magic will never find it.

JokedQ
    Bijdrager
    Post count: 8

Ik heb nu de eerste honderd bladzijden gelezen.
    Judith weet zo te schrijven dat ik het gevoel heb door de ogen van Jasmijn te kijken, ik begrijp haar.
    Vind het heel pakkend, boeiend en beeldend geschreven.
    Op bladzijde 69 kom ik de eerste, en misschien wel enige, verwijzing naar de kooitjes op de cover tegen.
    Ga snel verder, vind het een heerlijk boek.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 155

Respect voor Judith Visser. Wat moet het moeilijk zijn voor haar om haar ziel en zaligheid zo bloot te leggen. Het verhaal van Jasmijn is zo herkenbaar (ik werk met pubers op een middelbare school en zie regelmatig leerlingen worstelen met alle prikkels die ze ontvangen) en prachtig beschreven. Tijdens het lezen krijg je het gevoel dat je in het hoofd van Jasmijn zit en de gebeurtenissen meemaakt. Mooi ook om te zien hoe haar ouders onvoorwaardelijk van haar houden en haar accepteren zoals ze is. Ik ben nu over de helft van het boek en heb geen fouten ontdekt.

wilmsena
    Bijdrager

Het is een prachtig boek om te lezen. Ik wil van Judith Visser zeker nog meer boeken.
    De zin: Mijn woorden vochten om de laatste stoel in mijn overvolle hoofd, vond ik grappig.
    Jasmijn voelt zich erg prettig in het gezelschap van dieren zoals de meeste mensen met autisme. Bij dieren kan ze haar verhaal kwijt en die beoordelen niet hoe ze is. Jasmijn houdt ook niet van veranderingen, ze houdt vast aan haar gewoontes. Iedereen zou dit boek moeten lezen om autisme beter te begrijpen.

Wendy van Deurzen
    Bijdrager

Ik ben nu ongeveer halverwege het boek, en geniet er echt van om het te lezen! Mijn verwachtingen worden alvast ingelost, ik kruip in het hoofd van Jasmijn, en krijg een ander zicht op autisme. Heel knap hoe Judith alles weet te verwoorden.

Ik heb al heel wat citaten aangeduid, maar vrees dat ze voor sommige lezers spoilers kunnen zijn, dus zet ik ze hier maar niet ? De titel van het boek en de cover worden alleszins steeds duidelijker, allebei echt goed gekozen, passend.

Kaatje
    Bijdrager

Wat een mooie onvoorwaardelijke liefde tussen Jasmijn en Senta. Prachtig die chocoladepasta. Met tranen in mijn ogen heb ik dat stuk gelezen.

karanina
    Bijdrager
    Post count: 62

Ik heb nu bijna 100 pagina’s gelezen en ik vind het tot nu toe heel indrukwekkend. Na een paar bladzijden begon ik de wereld al te zien door de ogen van Jasmijn. Onvoorstelbaar hoe die wereld er voor haar uitziet.

wilmsena
    Bijdrager

Wat moet het verschrikkelijk zijn voor Jasmijn als ze beseft dat ze Senta, haar jarenlange vriend, maatje, steunpilaar, voor goed zal verliezen. De schrijfster heeft het zo neergeschreven dat ik de pijn letterlijk bij mij vanbinnen kan voelen. Arme Jasmijn.

HarryDresden
    Bijdrager
    Post count: 18

Ik ben ook ongeveer op bladzijde 100. Ben ook erg onder de indruk tot nu toe.

ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 69

Ik ken niemand die deze aandoening heeft, maar ik ben erg onder de indruk, niet alleen van de schrijfstijl van Judith maar ook van het verhaal. Onvoorstelbaar hoe iemand met deze aandoening omgaat.

Kaatje
    Bijdrager

Het boek heb ik al even geleden uitgelezen. Het verhaal is goed geschreven en het is ontzettend knap hoe Judith dit heeft verwoord; het komt zó bij je binnen. Het is alsof je het zelf meemaakt. Soms wil je schreeuwen tegen de mensen in de omgeving om meer begrip te hebben. Zou het in deze tijd anders zijn? Wat ik om me heen zie op onze (middelbare) school is dat veel kinderen tegenwoordig een ‘rugzakje’ hebben en zij in het reguliere onderwijs hun weg moeten zien te vinden.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 87

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?

Ik vind het een super verhaal maar vind wel dat het stukje waarin ze uiteindelijk een diagnose krijgt erg kort beschreven staat. Ik wil ook graag weten hoe het nu gaat met haar en wat een diagnose verandert heeft in haar leven.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Nee, niks tegengekomen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.