Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 66: Ziva Ziva, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 995
    #12817 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 112

De plot is passend bij een onderzoek naar criminele activiteiten en in dat kader wel logisch. De dader (s) was bekend en je wordt meegenomen naar het moment waarop hij gepakt wordt.
    Het verhaal is boeiend en vol vaart geschreven in een vlotte schrijfstijl. Veel ruwe dialoog in spreektaal. De omgeving maakt dat het een typisch Nederlansche thriller is. Rotterdam, Scheveningen, Woerden, allemaal herkenbaar.
    Het is een ruw en hard boek en zeker geloofwaardig.

Het unieke van dit boek is dat het niet vanuit de politie is geschreven, maar juist vanuit de onderzoeksjournalistiek.
    Tip aan John, wel heel veel hoofdpersonen en soms in mijn gevoel wat losse eindjes, of niet helemaal uitgewerkt. Het verhaal van de broer van Ziva bijvoorbeeld, kwam aan het eind wel terug, maar was eigenlijk niet relevant. Uiteindelijk was alles wel terug te voeren op de plot.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 162

De plot
    Wat vind je van het plot? Heel spannend , Ik zat echt met nagels in de bank te lezen hoe Amy de vijver indook. Erna werd het alleen maar spannender en bleef je je afvragen of het goed zou komen. Helemaal aan het eind dan vond ik het einde een beetje snel afgeschreven. Zo werd er simpel vermeld , er werd hier een inval gedaan en die werd gepakt. Daar werd niet heel diep op ingegaan.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het plot spannend en vond dat het een beetje weer uit meerdere scenes bestond. Zo eerst in het huis op het sexfeest komt het al tot een spannend verloop en dat gaat verder toen my meegenomen werd. Ook de scene waar de pool opgewacht word bij zijn huis draagt daar aan bij en vertaald de kant vanaf de andere zijde. Dan komt uiteindelijk op het eilandje de hele boel samen en is het een spannend prachtig plot.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja natuurlijk wel dat de undercover actie van Amy niet goed zou verlopen , het zou een beetje saai zijn als dat wel het geval was geweest. Voor de rest was het wel verassend. Natuurlijk loopt het uiteindelijk goed af maar het hoe en op welke manier vond ik enorm spannend geschreven.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja ik vond het spannend en het had mijn aandacht. Ook omdat het voor wat betreft tijdsvlak niet helemaal in volgorde verliep vond ik het extra spannend.

Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee ik heb er prettig snel doorheen gelezen.
    Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja en nee. De scenes en omgeving die geschetst worden zijn wel nederlands natuurlijk. Toch heeft dit boek natuurlijk ook een buitenlands tintje vanwege de hoeveelheid oostblokkers en russen die aan bod komen. Voornamelijk het wapengebruik en het geweld en ook het landgoed met de prostituees acht ik niet waarschijnlijk in nederland. Ook niet dat een onafhankelijk crime persbureautje zo diep de boel onderzoekt trouwens. Ik denk dat dat in nederland toch door de politie afgeschermd is. Bouwfraude komt dan wel weer in nederland voor.

Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Harde thriller vol spanning en geweld.
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? het verhaal op zich is wel uniek . Ik heb al veel thillers gelezen maar geen van die had een soortgelijk verhaallijn.
    Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen? ja dat denk ik wel. ik heb genoten van de spanning en de harde manier van schrijven die niets te raden overliet.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ga vooral lekker meer boeken als deze schrijven 🙂 en bedankt dat ik mee mocht doen.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 35

Ik vond het een goed plot. Goed opgebouwd. De infiltratie van Amy was erg gedurfd en het lag er wel dik bovenop dat ze ontmaskerd zou worden. Dat maakte het net wat spannender.
    De locaties waren voor mij ook herkenbaar. Daarom kon ik me goed inleven en had ik een idee waar het meeste van het verhaal zich afspeelde.
    Alleen de laatste alinea vond ik zo jammer dat het eindigde als een liefdesroman.
    Het verhaal had van het begin tot het einde mijn aandacht. Ik moest het van de momenten hebben dat ik verder kon lezen.
    Zo nam ik het boek mee in de auto, ik moet soms met de pont overvaren. Dan kon ik nog net enkele hoofdstukken lezen.
    Dat vind ik het fijne van korte hoofdstukken.
    Een rustpuntje.
    Waarom zou John Winkel dat aan mij vragen? Daar kan ik me niets bij voorstellen.
    Het specifieke aan het verhaal vind ik toch dat het zich gedeeltelijk afspeelt op de Kop van Zuid.
    Ik vind het ook heel realistisch dat daar juist criminele bendes opereren. Vanwege de Cruise Terminal komen er veel nationaliteiten in die omgeving. Een ideale plaats om snel uit – en op te stappen.
    Het is voor mij erg herkenbaar.
    Als John een nieuw boek zou schrijven, wil ik het zeker lezen.
    Ga zeker door met schrijven.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 34

De plot

Ik vind de plot goed, het thema is interessant, samenzweringen, overheidsopdrachten, onderzoeksjournalistiek. De structuur van het plot begint met een veelbelovende proloog, een vrouw wordt gedwongen van de 44ste verdieping te springen, daarna gaat het verhaal verder en het duurt eventjes voor je weet dat dit eerste deel plaatsvindt voor die sprong, in het tweede deel worden de feiten na die sprong verteld. De verwijzingen naar gebeurtenissen in Moskou voegen volgens mij geen waarde toe aan het boek. Het einde had ik verwacht en zien aankomen, enkel de dood van een personage niet.

Algemeen

Het verhaal is vlot geschreven, er zit van in het begin een goed tempo in. De schrijfstijl is aangenaam. Ik vind het een typische Nederlandse thriller, vlot geschreven, pageturner maar personages die niet echt zijn uitgewerkt. Ik lees heel veel Scandinavische thrillers en veel Engelse thrillers, en daar wordt wel meer rond de personages gewerkt. Ik klasseer het boek onder ‘thriller’.

Dit boek

Het is een boek zoals er zoveel zijn maar dan geschreven vanuit de invalshoek van de onderzoeksjournalistiek en de overheidsopdrachten. Ik werk zelf in de overheidsopdrachten en ik vind het thema, de verregaande corruptie, nogal ongeloofwaardig in de hedendaagse tijd. Het klimaat in België is veranderd na verregaande onzuiverheden bij de aanbestedingen en is nu heel sterk gereguleerd. Hoe het nu in Nederland zit weet ik niet maar het zal ongetwijfeld ook wel goed gereguleerd zijn.
    Het is een zeer goed debuut met nog ruimte voor verbetering waardoor de auteur niet ‘verbrand’ is, een te sterk debuut evenaren met een tweede boek is meestal heel moeilijk.
    Beste John, ik vond je verwijzingen naar de olie aandelen in Moskou niet nodig. Je debuut is sterk en laat voldoende ruimte voor een nog beter boek. Doe zo voort.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 112

1.Wat vind je van het plot? Spannend en goed opgebouwd
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Origineel vooral ook door de verschillende delen waar toch steeds een rode draad doorheen liep
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dat Amy gesnapt werd zag ik niet helemaal aan komen maar dit vond ik juist wel weer heel erg leuk

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? vanaf de geweldige proloog had het boek me te pakken. Weg leggen was geen optie
    5.Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl en de korte hoofdstukken maken het boek goed leesbaar. Misschien dat de vele personages het voor anderen moeilijk leesbaar maakt maar hier had ik geen last van
    6.Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja en nee. Doordat het in Rotterdam afspeelt denk je toch echt aan Nederland maar door het thema kan het ook ergens anders zijn
    7.Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Puur en hard

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het thema onderzoeksjournalistiek maakt het voor mij toch wel bijzonder
    9.Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Zeker weten. John heeft er een fan bij
    10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Lekker zo door gaan

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

De plot
    Heel erg spannend en goed opgebouwd.
    De verschillende verhaallijnen lopen mooi naast elkaar en komen samen in een onweerstaanbaar heftige plot.
    Niet echt. Het is heel erg spannend opgebouwd, niet echt voorspelbaar voor mijzelf.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het was zeker een boeiend en vlot verhaal. Vanaf blz. één tot einde had het boek mijn totale en volle aandacht
    5. Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De auteur heeft een erg vlotte, nette, prettige en mooie schrijfstijl. Ik heb nooit moeten nadenken waar ik in het verhaal zat of waar het over ging. Alles was van begin tot einde duidelijk.
    6. Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Gezien het bpoek zich in Nederland afspeelt is het een typisch Nederlandse thriller. Maar het verhaal had zich evengoed in België, Frankrijk? Of eender waar hebben kunnen afspelen.
    7. Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Het is zeker een geloofwaardig boek waar een harde noot te kraken valt en waar letterlijk over lijken wordt gegaan.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het specifieke thema onderzoeksjournalistiek maakt dit boek toch ietwat anders en prettig om lezen.
    9. Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Als de kans zich voordoet zal ik zeker nog boeken van John Winkel lezen.
    10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf wie je bent, blijf met de voeten op de grond. Laat je niet te vlug overhalen om een nieuw boek te schrijven. Denk goed na over wat je wil schrijven, maar schrijf zeker verder.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 71

De plot

Het plot was spannend, wel werd er veel bijgehaald en dat maakte het geheel wat verwarrend, alsof de auteur in zijn debuut meteen alles uit de kast wilde halen. Maar zoals een Duits gezegde weergeeft:
    “In der Beschränkung zeigt zich der Meister”.
    Dit einde had ik wel verwacht, niet de manier waarop de ontknoping tot stand kwam.

Algemeen

Ik vond het verhaal redelijk boeiend, het had niet steeds mijn volle aandacht, omdat er te veel door elkaar speelde en er te veel personages ten tonele werden gevoerd.
    De schrijfstijl vind ik zakelijk, wel erg passend bij onderzoeksjournalistiek maar niet bij mij.
    Ik vind Ziva niet typisch Nederlands, dit verhaal zou zich ook makkelijk ergens anders kunnen afspelen op andere locaties.
    Ik vind Ziva een harde realistische thriller.

Dit boek

Het boek doet voor mij redelijk specifiek aan, ik had nooit iets eerder over dit thema gelezen.
    Als de volgende boeken van John Winkel ook als onderzoeksjournalistiek geclassificeerd worden, ga ik ze niet lezen. Niet zozeer mijn ding.
    Mijn advies zou zijn: ga zeker door, er zijn genoeg mensen wel geïnteresseerd in je boeken.

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 40

Wat vind je van het plot? De plot was spannend en gevuld met veel verhaallijnen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De plot past wel bij dit soort verhaal, vond het wel wat veel.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Had dit einde wel zien aankomen, Amy die ontmaskert wordt, vond wel dat ze zich wel heel erg snel aanbood.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja het verhaal had steeds mijn volledige aandacht. Ondanks dat in de proloog al wordt weggegeven dat er een dode valt wilde ik wel graag weten waarom.

Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Mooi geschreven, nergens moeilijk en zo dat je wilt blijven doorlezen.

Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik weet niet wat een typisch Nederlandse thriller is. Het verhaal sprak mij aan, dat is voldoende.

Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Het is zeker een geloofwaardig boek. Kijk maar naar de realiteit, je kunt het niet verzinnen of het gebeurd ook in het echt.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vond het een uniek boek, deze invalshoek had ik nog niet eerder gelezen.

Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Ja dat denk ik wel, het heeft me vele aangename uren gebracht.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Heel af en toe miste ik wat diepgang bij o.a. Leo. Eerst lees je dat hij heel graag wil dat het goed komt met Ziva en binnen de kortste keren is hij helemaal weg van Amy.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 171

1.Wat vind je van het plot? 2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot is heel goed uitgewerkt en opgebouwd. Spannend en bijzonder interessant.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dat er gerechtigheid zou komen voor de fietskoerier had ik wel verwacht. Hoe het uiteindelijk voor Walter en de burgemeester afliep, had ik niet verwacht. Dat Amy en Leo eindigde met een wederzijdse oprechte verliefdheid had ik niet verwacht in deze ruwe thriller.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond dit verhaal meer dan boeiend. Van begin tot en met het einde had het verhaal continue mijn volle aandacht.
    5.Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl van John Winkel bijzonder aangenaam. Leest erg prettig.
    6.Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het verhaal speelt zich af in Woerden, Scheveningen en Rotterdam. Wat dat betreft is het wel een Nederlandse thriller. De malafide praktijken in de bouwwereld en bij de overheid kunnen zich volgens mij in elk land wel afspelen. Het grove geweld doet me denken aan Oost-Europa.
    7.Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ruw, hard, geloofwaardig, onvoorstelbaar.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind de aan de kaak gestelde wanpraktijken binnen de overheid, defensie en bouwwereld echt uniek.
    9.Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Zeker weten! Ik heb enorm genoten van Ziva.
    10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Lekker blijven schrijven, tenminste als je er zin in hebt. Je hebt echt schrijftalent!

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 77

De plot
    Het plot was wel een beetje voorspelbaar, je proefde dit door het verhaal heen. Toch was dit niet storend en ik las met plezier verder

Algemeen:
    Het was verhaal was continu boeiend en zorgde ervoor dat ik continu door bleef lezen.
    De schrijfstijl is prettig, makkelijk, vlot en de korte hoofdstukjes maakte het lezen ook prettig.
    Door de Nederlandse plaatsnamen is het een typisch Nederlands thriller, maar het zou toch ook wel een Europees thriller kunnen zijn.
    Het onderwerp corruptheid in de bouw zou best geloofwaardig kunnen zijn en aangrijpend

Dit boek:
    Ik las niet eerder over dit thema, dus voor mij is dit boek wel uniek.
    Je zou niet zeggen dat dit een thrillerdebuut is en als er meerdere thrillers gaan volgen, zou ik zeker meer van hem gaan lezen!
    Als advies, mogelijk bij een volgend boek bij de proloog niet te snel details meegeven, hierdoor nam het wat van de spanning weg en dat voelde best als een teleurstelling.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 48

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik vind net plot prachtig opgebouwd. Tot het einde vond ik het spannend hoe het nu uiteindelijk zou aflopen!
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Echt goede opbouw en spannend.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dit einde had ik dus niet zien aankomen! Vond wel dat het verhaal op het einde allemaal wat snel ging, maar dat maakte het niet minder prettig!

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond net een geweldig verhaal, makkelijk lezend en tot de laatste bladzijden spannend.
    Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    John schrijft lekker makkelijk! Fijn taalgebruik en makkelijk te volgen, leest lekker weg!
    Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Tja, weet ik eigenlijk niet zo goed. Eigenlijk denk ik het niet. Het had net zo goed in een grote buitenlandse stad zich kunnen afspelen.

Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Hier en daar ruw, wel geloofwaardig, spannend en realistisch! Dit had zomaar in werkelijkheid kunnen gebeuren gezien het onderwerp!

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het thema is denk ik vrij uniek, de thriller op zichzelf niet!
    Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen?Jazeker, vond het erg prettig en vlot lezen. Het onderwerp vond ik ook mooi gekozen. Kom maar op met een nieuw verhaal!
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik heb geen advies, alleen: ga zo door dan ben ik fan van je boeken!

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 52

De plot
    1.Totaal niet verrassend. Er was al heel snel bekend dat er gesjoemeld werd en door wie.
    2.Peppie en Kokkie taferelen. Erg doorzichtig. De FIOD komt en de burgemeester komt net de hoek om, vlucht en hangt zichzelf op op de pier.
    3.Verwacht.

Algemeen
    4.Totaal niet spannend omdat de schrijver regelmatig hints gaf. Heb geen seconde op het verkeerde been gestaan. Absoluut geen thriller.
    5.Op zich prettige schrijfstijl, korte hoofdstukken waardoor het vlot leest.
    6.Er zijn zeker Nederlandse elementen maar deze kunnen net zo goed in elk Europees land voorkomen.
    7.Een verhaal waarin kop nog staart zit. Het lijkt alsof hij begonnen is en toen opeens toch vanuit een andere visie is gaan schrijven. Doodzonde om zowel Ziva als Evert dood te laten gaan. En dan vervolgens moet Leo het overnemen.

Dit boek
    8.Omdat het onder de noemer onderzoeksjournalistiek wordt gebracht lagen mijn verwachtingen anders ook omdat Ziva het niet af heeft kunnen maken.
    9.Heeft niet mijn voorkeur.
    10.Don’t kill your darlings too soon.

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 22

De plot

Het plot is vrij goed uitgewerkt. Dat vind ik ook een vereiste voor een goede thriller, meer nog dan voor een goede roman. Soms wil hij wel wat suspense inbrengen door het verschuiven van plotelementen, en dat is niet altijd goed gelukt.
      Hier en daar heeft hij elementen in het plot verschoven wat volgens mij niet zo helemaal geslaagd zijn. Zoals na de proloog te verspringen naar een moment in het verleden.
      Ik had eigenlijk vanaf het midden van het boek niet zien aankomen… Het verhaal neemt dan namelijk een heel andere wending die ik had verwacht, en dat is niet altijd heel geslaagd te noemen… De schrijver had in het eerste deel hieromtrent wat meer hints mogen geven… Zoals Theo meer betrekken.

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
      Ja, dat zeker wil, het had me van de eerste pagina tot het einde in zijn ban.
    2. Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
      John Winkel is een zeer goede schrijver. Het boek hoeft daarom niet uiterst origineel en uniek te zijn om goed en prettig te lezen, dat doet vooral de schrijfstijl van John Winkel.
    3. Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
      Wel een thriller volgt een bepaalde formule die bijna bij elke thriller hetzelfde is: er is een moord gebeurd en men moet uitzoeken wie die gepleegd heeft. Ook dit boek is daar geen uitzondering op. Wat ik dan ook goed vind aan het boek is vooral hoe het geschreven is.
    4. Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
      Het is op bepaalde momenten inderdaad een vrij hard boek, vooral hoe men omgaat met de ondervraagden. Hij is wel vrij neutraal in zijn schrijven, het gaat iets aangrijpender gemogen.

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
      Hierop kan ik hetzelfde antwoorden als de vraag of het een typische Nederlandse Thriller is. Het is een thriller met dezelfde formule als de doorsnee thriller. Maar dat is ook niet erg, de formule is getoetst en succesvol gebleken. Belangrijker is of het goed geschreven is, en dat is het.
    2. Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
      De kans zit er zeker in.
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
      Probeer buiten de formule van de thriller te treden… Probeer iets origineels te bedenken… Verder ga ook iets meer in op de mislukkingen van je personages… Je heeft de aanzet met alcohol bij Theo, maar het had iets meer uitgewerkt mogen worden.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

De plot
    Wat vind je van het plot?Het plot zit goed in elkaar. De verschillende verhaallijnen zijn goed met elkaar verbonden en er zijn logische vervolgstappen genomen telkens.Ik had nergens het gevoel dat het plot niet klopte en dat is altijd fijn!
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het speelt zich allemaal vrij chronologisch af, met uitzondering van het eerste deel van het boek, maar dat is een mooie teaser natuurlijk.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het einde kwam niet als een grote verrassing. Het voelde wel vrij voorspelbaar aan in ieder geval.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal had wel steeds mijn volle aandacht en ik wou ook erg graag doorlezen. In één ruk lukte niet, maar het is een goed boek om enkele pagina’s tussendoor te lezen ook.
    Vind je de schrijfstijl van John Winkel prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Erg vlot leesbaar. Erg prettig!
    Vind je Ziva een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Typisch Nederlands niet. Er zit een eigenwijs kantje aan, en dat is dan wel weer typisch Nederlands 😉
    Stel….John Winkel vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Vlot leesbare thriller. Aangename ontspanning.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?Het unieke aspect is het beroep van het hoofdpersonage en zijn team. En dat het personage waar het boek naar genoemd is een vrij kleine rol speelt, actief dan toch.
    Ziva is het thrillerdebuut van John Winkel, ga je eventuele volgende boeken van hem ook lezen?Ik ben wel benieuwd wat hij hierna uit zijn mouw schudt. Het boek las heel vlot en zat erg logisch in elkaar. Een volgende boek belooft dan ook weer een aangename ervaring te zijn. Waarom zou ik daar nee tegen zeggen?
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan John Winkel mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Probeer je verhaal nog meer uit te kristalliseren. De verhaallijn met de broer van Ziva vond ik zelf overbodig en deed een klein beetje afbreuk aan de rest van het verhaal.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.