15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #5594 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 227

“Berlijn had hem verwelkomd met zijn eerste herfststorm, heftige windvlagen stortbuien die de stad grauw en toch mooi hadden gekleurd, een vochtig zilvergrijs dat straten en gebouwen in een glimmende waas hulde, bomen die het vocht met hun bladerdek leken op te zuigen en het in vette druppers met dikke kletsen aan de aarde teruggaven.” – prachtig startbeeld, 1 zin in bijna 6 regels………

Ook de volgende zin is veelzeggend: “Het leek passend dat Berlijn hem zo onthaalde na de hel die hij had overleefd. Vooralsnog was de stand in zijn voordeel. Wolfgang 1 : Kanker 0.” – je hebt meteen een stuk voorgeschiedenis helder…….

Sterk begin, vond ik. Heb het meerdere keren gelezen voordat ik verder ging.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik vond de formulering ‘naadloos gebruinde mannen’ wel leuk. 🙂

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Ik zit ongeveer in de helft en het gaat wel de richting uit die ik vermoedde. Snel verder lezen om te zien wat er mij nog allemaal te wachten staat.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Op pag 109 staat, denk ik, een rare zin. Hij begint met ‘hij ging aan de tafel zitten …’ en ook op pag 205. Deze begint met ‘Hij kuste haar …’
    Spellingsfouten heb ik nog niet gezien. Wel ontbreken er hier en daar wat komma’s

Sandra Bakker
    Bijdrager
    Post count: 33

Om bij Kareltje aan te sluiten: inderdaad een prachtige eerste alinea, schept meteen de sfeer.
    Op blz 47 nog zo’n prachtige alinea, wat ik een paar keer heb overgelezen.
    Je voelt het:
    “Dit was een oud deel van het kerkhof, met overwoekerde,vaak omgevallen zerken, donkergroene, bijna zwarte klimop en vochtige mossen die de stenen bedekten, bomen waarvan de stammmen achter klimplanten schuilgingen en rododendrons die diepe schaduwen wierpen. Hier had de zon het vocht van de herfstregens niet verdampt. Het was kil.”

Prachtig!

Sandra Bakker
    Bijdrager

Omdat ik het boek snel had ontvangen, kon ik meteen beginnen.
    Ik geniet weer volop van dit vijfde verhaal van Ellen Gerretzen.
    Ellen bezit de kunst om de omgeving en personen zo te beschrijven, dat je voelt dat je de omgeving kent en er zelf loopt, ook al ben je nooit in Berlijn geweest, zoals ik.

Leuk dat de overige karakters in dit boek een grotere rol spelen, moet ook wel om dit verhaal te kunnen vertellen. Wolfgang heeft een wat kleinere hoofdrol dan in de eerdere boeken.

Sandra Bakker
    Bijdrager

Op blz. 237 staat: ‘Als u met mijn voeten aan het rammelen bent, zal het uw beste dag niet zijn’.
    Een leuke, denk ik, Belgische uitdrukking.
    In “Vragen aan Ellen”, heb ik Ellen gevraagd om ons hier meer over te vertellen.

Axelle
    Bijdrager

Op blz. 237 staat: ‘Als u met mijn voeten aan het rammelen bent, zal het uw beste dag niet zijn’.
    Een leuke, denk ik, Belgische uitdrukking.
    In “Vragen aan Ellen”, heb ik Ellen gevraagd om ons hier meer over te vertellen.

Dat is inderdaad een Vlaamse uitdrukking. Met de voeten rammelen of spelen (kan ook gaan over hoger gelegen mannelijke edele delen als men wat botter wil zijn) ;), is iemand iets wijsmaken 🙂

Sandra Bakker
    Bijdrager

Leuk om een typisch Vlaamse uitdrukking te leren. Ook gezien de lokaties in de boeken van Ellen.
    Dank je wel voor je uitleg Axelle!

maryam
    Bijdrager
    Post count: 235

Dat van die rammelende voeten was mij ook al opgevallen, als Nederlandse kende ik deze uitdrukking ook niet, maar dacht wel dat de betekenis zo ongeveer zou zijn. Dank daarvoor Axelle.

Verder is mij niet heel veel opgevallen van spelfouten of kromme zinnen. Maar ik bemerk bij mezelf dat ik dat bij een boeiend boek minder goed opmerk dan een boek waar ik me doorheen moet worstelen. Of het moet erg opvallend zijn.

De afwisseling van de cursief geschreven gedachten van de moordenaar en de hoofdstukken geschreven vanuit de diverse hoofdpersonen, maken het een erg boeiend verhaal. Ik had moeite om het boek weg te legen.
    Ik werd telkens door de gedachten van de moordenaar op het verkeerde been gezet, deze gedachten sloten goed aan op de voorafgaande hoofdstukken.

Inmiddels heb ik het boek uit, en werd toch nog verrast met wie de dader is. Knap geschreven.

Axelle
    Bijdrager

Graag gedaan 🙂 Sandra en Maryam

Sandra Bakker
    Bijdrager

Ik ben slechts 2 spellings/drukfoutjes tegengekomen:
    Op blz. 240 in de 2e regel, “aanhoord” moet zijn: aangehoord.
    Op blz. 315 in de 6e regel, “moet gebeuren” moet worden: moeten gebeuren.

De enige zin die ik een paar keer heb moeten overlezen was:
    Op blz. 337: “Al wachtend had zijn woede langzaam opgebouwd.”
    De zin is goed, maar leest, voor mijn gevoel, niet helemaal lekker.

Ik heb het boek inmiddels uit, jammer.
    Ik heb zeer genoten van dit geweldige verhaal, van begin tot eind.
    Ellen heeft weer een keigoed boek afgeleverd!

Axelle
    Bijdrager

Op blz. 337: “Al wachtend had zijn woede langzaam opgebouwd.”

Naar mijn gevoel ontbreekt het woord ‘zich’ hier? ‘Had zijn woede zich opgebouwd’?

Sandra Bakker
    Bijdrager

Axelle:
    naar mijn gevoel ontbreekt ‘zich’ ook,
    Of: ‘werd’ zijn woede langzaam opgebouwd.

Axelle
    Bijdrager

Klopt, Sandra. Ze kunnen allebei 🙂

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 241

Ik merk wel dat Zerk als stand alone kan worden gelezen, ook al weet je niet s van vorige geschiedenissen. Wolfgang heeft een kleinere rol in het geheel. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de vloeiende lijn die in haar vorige boeken voorkam, wel mis. Korte hoofstukken, soms te kort, maar ook vind ik dat er wel overbodige dingen instaan, zeker in de stukken die over Esra gaan, al dealt ze dan met alcohol. recht toe recht aan is prima. Ik vind het soms te. Heb ook nog even stukken gelezen in vorige boeken hoor.

De prachtige omschrijvingen van natuur en dingen blijft en is hier wel. Verhaal an sich, er wordt zo veel erbij gehaald dat ik zelf denk dat het niet zo gecompliceerd ligt. Ben op 3/4 nog steeds, maar lees het vandaag wel uit, dat is de bedoeling.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.