15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #5604 |

Na het lezen #2

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    3. Vind je de schrijfstijl van Ellen Gerretzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    4. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    5. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    6. Vind je Zerk een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    7. Stel…. Ellen Gerretzen vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Ellen zijn?

Nu kun je ook je beoordeling geven over deze leesclub.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 227

De Plot:
    De verhaallijn is opbouwend, maar verloopt over verschillende lijnen. Dat maakt dat er soms een plot ontknoopt wordt, maar dat je voelt dat het dat niet helemaal is en dat de spanning voortduurt. De verwikkelingen zitten goed verstopt en nergens wordt vroeg of veel bekend gemaakt. Sterker nog, als de indruk wordt gewekt dat de ontknoping heeft plaatsgevonden, voel je al dat er nog meer is. Dit wordt ook versterkt door de manier waarop Esra wat lijkt te verdwalen in haar leven, verwerking en verslaving. Ellen G heef dit knap gedaan. Je wordt goed meegenomen in de vermoedens en de verhaallijn, waarbij je zelf het idee hebt dat je het zelf gaat oplossen. Sterk, als een auteur, zoals hier, met flardjes informatie je als lezer zo meeneemt. Het verhaal is geloofwaardig en goed opgebouwd, maar sommigen types vind ik bijzonder verzonnen, waarmee ik doel op de personages met bijzonder morbide hobby’s. Ik had het einde uiteindelijk wel zien aankomen, maar de spanning die nog overblijft (voor een vervolg?) had ik niet zien aankomen, maar past wel in het verhaal.

Algemeen:
    Ik vond het een boeiend verhaal. Ik vond het prettig dat het niet alleen om de moord ging of daarmee begon, maar dat het begon met de hoofdpersonen. Dat ik zo met ze kon kennismaken en wat binding met ze kreeg. In het begin had ik nog niet zo’n zorg om de personen of ervaarde ik nog niet zo’n spanning, maar die werd daarna snel en op een goede manier opgebouwd. De schrijfstijl is goed. Ik vond de openingszin bv geweldig; in meer dan 6 regels stond dat de hoofdpersoon door regen in Berlijn werd begroet. Deze schrijfstijl bleef niet de hele tijd zo, maar kwam tussendoor wel op een beeldende en beschrijvende manier terug. Daarnaast waren er steeds korte hoofdstukken, alsof elke scene in een apart hoofdstuk werd geschreven. Dat las makkelijk. Toch heb ik de tijd genomen voor dit boek, dus niet super-snel gelezen (3 dagen is voor mij lang voor 1 boek). Ik ben enorm tevreden over dit boek en ga het zeker aanraden (heb ik online al gedaan). Ik vind het knap hoe Ellen G je meeneemt in vermoedens en spanning.
    Ik vind Zerk geen typisch Nederlandse thriller. Het speelt zich af in Berlijn en in Antwerpen. Daarnaast las ik pas online dat Nederlandse thrillers voorspelbaar zouden zijn. Dat was Zerk zeker niet. Ik vind wel dat deze thriller van Ellen G hard en onvoorspelbaar is en intrigerend blijft tot het eind. Daarnaast laat ze voldoende spannende eindjes open, zodat ik graag het vervolg wil gaan lezen! Ik heb nog wel over de cover en de titel na zitten denken. De cover hoort bij een Zerk, bij een grafsteen. De titel linkt naar de steen waarbij Max (de eerste moord) werd ontdekt en bij het café van Oskar in Antwerpen en bij de bijnaam van Oskar. Ik vind Zerk te weinig de lading van het boek dekken. Het begon bij een grafsteen, maar kwam via andere moorden bij een psychopaat, die na de eerste moord een ingang zag om een plot voor zijn eigen hoofdrol te creëren.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Absoluut. De spanning wordt steeds verder opgedreven en wanneer je denkt alles te weten, gaat de auteur nog een stapje verder. Top!

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt
    Een persoon had de naam ‘dader’ op het lijf geschreven en hij bleek er inderdaad een te zijn. Bij een andere waren er een karrenvracht aan bewijzen en ik wilde niet geloven dat hij het was. Daarom had ik een alternatief in gedachten en dat bleek juist te zijn. De auteur slaagde erin twijfel te zaaien en dat is super. Alles werd op het juiste moment onthuld.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, zeker weten.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ja, zonder twijfel.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Een deeltje wel en een deeltje niet.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Absoluut.

Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    Het heeft me bekoord.

Vind je de schrijfstijl van Ellen Gerretzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een vlotte, gemakkelijk te volgen stijl.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben meer dan tevreden.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Met veel plezier zelfs.

Vind je Zerk een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Alleen door het taalgebruik kan je weten dat het om een Nederlandse thriller gaat. Verder kan het zich eender waar afspelen, zoals hier ook duidelijjk het geval is.

Stel…. Ellen Gerretzen vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Ellen zijn?
    Een spannend boek vol leesplezier.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 47

DE PLOT.
    1) Het boek bevat meerdere verhaallijnen zoals (De strijd van Erra om haar problemen en angsten aan te pakken) Wolfgang die moet besluiten of hij een kind wil met zijn vriendin. De vele verhaallijnen lopen allemaal naar een einde. De ontwikkelingen kon ik goed volgen.
    2) De ontwikkelingen zaten goed verstopt. Al ging ik halverwege het boek wel aan Siegfried twijfelen en ik ergerde me aan Hugo. Beide hadden voor mij de dader kunnen zijn. Maar ook Bernhard vertrouwde ik niet en dat leek later terecht. Toch zat er genoeg verrassing in aan het eind.
    3) De combinatie met de verhaallijnen en de hoofdonderwerpen is goed door Ellen uitgewerkt.
    4) Het verhaal is geloofwaardig, een oude moord en een jaloerse Hugo die zijn kans ziet om zijn concurrent Siegfried voor goed uit te schakelen. Al vind ik dat het ook met één moord had gekund. Nu werden meerdere mensen het slachtoffer. Maar de puzzels die de dader aan Wolfgang en de anderen toestuurden, gaf wel een extra demensie aan het boek.
    5)Ik had een aantal mogelijke daders op het oog, dat het dan één van hen echt is, is geen verrassing, maar dat komt omdat er meerdere personages geheimzinnig deden. Uiteindelijk had ik ook niet verwacht dat Hugo hier toe in staat was. Dus toch een verrassing.

ALGEMEEN
    1) Het boek was spannend en daarom heb ik het in drie dagen uitgelezen. Dat zegt genoeg.
    2) Het thema: meerdere moorden plegen uit jaloezie vind ik wat vergezocht.
    3) De schrijfstijl van Ellen is erg toegankelijk, dat zorgt ervoor dat je veel kunt lezen op een dag en de vaart erin blijft.
    4) Ik ben dik tevreden, zonder dat ik iets van Ellen gelezen had, heb ik wel verwachtingen en die zijn uitgekomen.
    5) Ik ga dit boek zeker aan boekenvrienden aanbevelen.
    6) Ik vind Zerk geen typische Nederlandse thriller omdat het in Duitsland en België afspeelde.
    7) Ik zou dit boek typeren als psychologische thriller. Het gaat over psychische problemen van Esra en de psychopaat Hugo.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 241

De plot
    De plot wordt absoluut niet te vroeg bekend gemaakt, elke keer wordt er een stukje informatie gegeven en je wordt op het verkeerde been gezet, dat is de bedoeling van Ellen G. Er zijn verschillende plots, niet alleen wordt een moord opgelost, maar ook persoonlijke zaken. Ik vind het een geloofwaardig verhaal hoor, weer geleerd dat begraafplaatsen ook een obsessie hetzij hobby kunnen zijn. Het enige waar ik mijn vraagtekens bij zet is dat Gitta een moordenaar bezoekt terwijl ze weet wat er is gebeurt, zonder iemand in te lichten of te vertellen wat ze gaat of wil doen.

Algemeen

Het verhaal boeide, maar ik vond hier en daar de spanning wat kunstmatig, en dat vond ik jammer. Ook de korte hoofdstukken vond ik wennen. Maar op 2/3 komt de schrijfstijl van Ellen G. weer tevoorschijn die ik herkende uit haar eerdere boeken. Toen wilde ik alleen maar doorlezen en uitvinden hoe alles samen komt. Ellen G. heeft een gemakkelijke schrijfwijze. Leuk is het dat er hier en daar begrippen staan die niet alledaags zijn. Ik ben tevreden al had ik verwacht dat de 2e WO een rol zou spelen. Iedereen mag dit boek lenen, maar ik raad ze wel aan met deel 1 te beginnen, dan heb je hele fijne leesdagen voor de boeg tot en met Zerk.

Ik lees hier (zie Kareltje) dat er wordt geschreven dat Nederlandse thrillers voorspelbaar zouden zijn, nou dat vind ik dus helemaal niet. Zerk speelt zich af in Duitsland dus zou je het een Duitse thriller kunnen noemen… Nee hoor gewoon een spannend boek met morbide interesses, goed geschreven en prettige leesuren gehad.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 227

@Charlotte; die opmerking dat Nederlandse thrillers voorspelbaar zouden zijn, was niet iets onderbouwds. Ik kwam het op facebook tegen, toen ik de vragen over Zerk aan het beantwoorden was en vond Zerk juist zo’n bewijs van dat de opmerking niet klopte dat ik het hier gecombineerd heb.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 241

@charlotte; die opmerking dat Nederlandse thrillers voorspelbaar zouden zijn, was niet iets onderbouwds. Ik kwam het op facebook tegen, toen ik de vragen over Zerk aan het beantwoorden was en vond Zerk juist zo’n bewijs van dat de opmerking niet klopte dat ik het hier gecombineerd heb.

Zo las ik het ook hoor, niet jouw mening, maar altijd weer die aannames, oneerlijk ook.

Sandra Bakker
    Bijdrager
    Post count: 33

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja de plot groeit zeker goed naar het einde door, door alle verhaallijnen en persoonlijke verwikkelingen van de karakters die er in zitten, loopt de rode draad van het verhaal mooi door tot het einde.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Nee, er wordt niets te vroeg weggeven. Als je denkt het te weten, zit je er toch weer naast. Door de verschillende verhaallijnen wordt er steeds een klein beetje weggegeven en wat opgelost, maar niet genoeg om het geheel te ontknopen, dus je leest met spanning door.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja meer dan tevreden, persoonlijke ontwikkelingen van de karakters, Wolfgang iets op de achtergrond en het hoofdverhaal wat er door loopt naar het einde. Samen een heerlijk spannend verhaal.

Ja ik vind het verhaal geloofwaardig. Geen rare dingen die ik me niet kan voorstellen.
    Ook de bijzondere hobby’s en het karakter van Siegfried vind ik niet vreemd.
    Er lopen wel gekkere figuren op deze wereld rond.

Nee dit einde had ik niet zien aankomen. Omdat Hugo voor mij een beetje een achtergrondkarakter was, had ik dit niet verwacht.

Algemeen

Ja, vanaf de eerste mooi beschreven alinea af werd ik meteen geboeid door het verhaal. Ik heb van begin tot eind genoten.
    Van de verwikkelingen, het hoofdverhaal, de karakters en de beschrijvingen.

Vind je de schrijfstijl van Ellen Gerretzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ellen heeft een heerlijk schrijfstijl, niet moeilijk, helder, mooi, prettig en begrijpelijk.
    De korte hoofdstukken vond ik zeer prettig om te lezen, omdat op deze manier de gedachten en gevoelens van de verschillende karakters belicht konden worden. Ook kreeg het verhaal hiermee vaart. Tevens maakt het dat je door wil lezen.

Ik ben meer dan tevreden. Vond het jammer dat het boek uit was.

Ja dit boek ga ik zeker aanbevelen, heb ik al gedaan bij vrienden, ook haar eerdere boeken.

Vind je Zerk een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, ik vind Zerk zeker geen typische thriller. Het speelt zich al af in Berlijn en Antwerpen, niet in Nederland.
    Maar Ellen vind ik geen typische Nederlandse thrillerschrijfster. Ik vind haar boeken een internationale allure hebben. En dat mag wel eens beloond worden, vind ik. Jammer dat veel lezers haar boeken nog niet kennen.

Stel…. Ellen Gerretzen vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Ellen zijn?
    Moeilijk om te typeren, omdat er zoveel in zit. Haar boeken zijn geloofwaardig, op z’n tijd hard, maar ook menselijk, met gevoel. Ik noem het een psychologische thriller van klasse.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 235

Doordat er verschillende verhaallijnen zijn die steeds meer spanning opbouwen en op het einde samen komen, is Ellen er voor mij zeer goed in geslaagd om mij meerdere keren op het verkeerde been te zetten.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Er wordt zeker niet te vroeg te veel bekend gemaakt, ook al dacht ik als lezer soms te weten waar een ontwikkeling tot leidde, toch werd ik meerdere keren verrast.

De moorden lopen als de rode draad door het boek, en dan vind ik het heel knap dat de schrijfster erin geslaagd is om door de beschrijvingen van de karakters en de verbanden die gelegd moeten worden een heel spannend boek te schrijven.

Natuurlijk worden de karakters uitvergroot, maar nergens had ik het idee dat het verhaal ongeloofwaardig was. Er zijn nu eenmaal mensen met vreemde hobby’s en andere die zo nieuwsgierig zijn dat ze zelf op onderzoek uit gaan.

Dat er meerdere daders waren had ik pas op het einde van het verhaal door en ik heb lang getwijfeld of Hugo of Siegfried de dader was.

Algemeen
    Ik lees voor ik ga slapen en heel vaak val ik met boek in slaap, bij dit boek gebeurde dat niet en moest ik me dwingen om de lamp uit te doen.

Thema moorden uit jaloezie komt vaker voor, dat er antisemitisme als thema bij komt is zeer actueel in deze tijd.

Voor dit verhaal vond ik de kortere hoofdstukken zeer passend, ook omdat ze vanuit de diverse personages geschreven zijn. De cursief gedrukt “gedachtes” van de moordenaar sloten goed aan bij het voorafgaande hoofdstuk. De schrijfstijl is lekker vlot, met soms mooie poëtische zinnen.

Ik kende de schrijfster niet en had dus geen verwachtingen, wel na het lezen van de achtercover van het boek. “beklemmende thriller die dreiging en obsessie ademt” Meer dan waargemaakt.

Ik heb een stapel thrillerboeken die ik bewaar voor familie en vrienden die liefhebber zijn van goede thrillers, daar komt dit boek op te liggen. Andere boeken geef ik weg.

Er zijn thrillers die nooit tot spanning komen, helaas vallen daar een aantal boeken onder die geschreven zijn door Nederlandse schrijvers en die wel als thriller genoemd worden. Dit boek valt daar zeker NIET onder, zou zich overal af kunnen spelen.

Psychologische thriller, maar ook Pageturner.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 111

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ik vind zeker dat de verschillende verwikkelingen naar een ontknopping groeien.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Ik had dit einde niet verwacht, dus nee zeker niet te vroeg bekend gemaakt.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Já, ik vind dat knap gedaan.

Vind je het verhaal geloofwaardig? Eigenlijk wel, hoewel ik moet zeggen dat er 2 personen in het boek alleen ergens op af gaan terwijl ze weten dat je dat niet moet doen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik had dit niet zien aankomen.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Já dat had het………….ik heb ook steeds doorgelezen en had het snel uit. Anders had ik er vast langer over gedaan.

Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt? Tja, mensen doen gekke dingen uit jaloezie,,,,,,,,,,,
    Vind je de schrijfstijl van Ellen Gerretzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee het is vlot geschreven, kleine hoofdstukken maak het makkelijk en snel leesbaar.

IK kende de schrijfster niet, dus ik had nie echt verwachtingen. Leuk dat je na dit einde gewoon nog een vervolg kan schrijven.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Já zeker wel.

Ik lees graag Zweedse schrijvers en als ik het met die boeken vergelijk, dan kan het van mij nog best wat spannender en gruwelijker zijn, maar of je nou kan zeggen dat dit minder gruwelijk of spannend is en daardoor dus mee een Nederlandse thriller is………..

Psychologische thriller, spannend tot het eind.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 127

Zeker, ieder personage heeft zijn eigen verleden en verhaal waar je steeds een beetje meer over te weten komt, deze verschillende verhalen groeien naar een verrassende ontknoping.
    Er wordt zeker niet te vroeg teveel bekend gemaakt. Ik was verrast en dat betekend al een hoop!
    Zeer tevreden.
    Doordat alle personages diepgang hebben en je voelt dat Ellen weet waar ze over schrijft en je dingen zo voor kan stellen vind ik het verhaal zeer geloofwaardig.
    Ik vond meerdere mensen verdacht waardoor ik twijfelde. Doordat je steeds ook iets van de dader leest ga je iedereen bij langs als potentiële dader. Dit maakte het boek voor mij nog intresanter en hierdoor had ik dit einde niet aan zien komen.

Algemeen

In het begin had ik even moeite om erin te komen omdat ik soms het gevoel had dat ik wat gemist had en niet meteen begreep wie iemand was. Toen ik er eenmaal goed inzat kon ik het boek moeilijk wegleggen en had het mijn volle aandacht!
    Het artikel waarin een verband met antisemitisme wordt gelegd voor deze moord maakt het een politiek hangijzer waardoor het erg hedendaags overkomt!
    Een heerlijke schrijfstijl, korte hoofdstukken waar je even aan moet wennen, maar dit leest lekker door! De taal is zeer duidelijk, geen ingewikkelde woorden. Ook de moorden worden niet gruwelijk beschreven (wat van mij wel had gemogen) waardoor dit boek voor vele lezers toegankelijk is.
    Ik ben zeer tevreden
    Ik heb dit zelfs al diverse keren gedaan.
    Misschien het niet heel gruwelijk beschrijven van de moorden, dat het dat een Nederlandse thriller maakt, maar anders niet typisch Nederlands volgens mij.
    Spannende thriller met een verrassend einde

Those who don't believe in magic will never find it.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 174

De plot

Een duidelijk verhaallijn die naar de ontknoping toe gaat met voldoende twists er in.

Als je al dacht hoe de afloop zou zijn, dan werd je weer op het verkeerde been gezet of aan het twijfelen gebracht, dus prima gedaan.

Ik vond het prima gedaan. Knap ook hoe de moorden werden gecombineerd met de privé-problemen/perikelen van de hoofdpersonen. In de werkelijkheid beïnvloeden die twee elkaar ook.

Een spannende thriller is voor een thriller waarbij voldoende geloofwaardigheid zit en voldoende onlogische, onvoorstelbare zaken omdat het ander te eng wordt omdat het te dichtbij komt. Die balans is hier prima gezocht en gevonden.

Nee niet echt. Ik twijfelde wel maar werd toch steeds weer op het verkeerde been gezet. Op een gegeven moment ging het boek verder terwijl het toch afgelopen was…. Heel verrassend dus.

Algemeen

Ik kon het boek op een gegeven moment niet meer wegleggen of met grote moeite. Had er steeds mijn volle aandacht bij.

Ik vond het een prima thema die voor veel spanning en verwikkelingen zorgde.

De schrijfstijl is voldoende eenvoudig om lekker te kunnen lezen. Omdat ze je prikkelt om na te denken en proberen het je voor te stellen maakt het wel dat je je aandacht er bij moet houden.

Ik ben meer dan tevreden.

Absoluut. Ik vind Ellen nog veel te onbekend in Nederland

Nee. In de eerste plaats omdat het niet in Nederland speelt en in de tweede plaats omdat het boek het niveau ontstijgt van die Nederlandse thrillers die al literair worden aangemerkt door de media en ruim gepromoot maar veel te simpel en voorspelbaar zijn. Wat mij betreft komt dit in de buurt van een van mijn favoriete schrijvers Charles Den Tex.

Een psychologische thriller, boeiend, spannend en verrassend tot aan het einde toe.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 70

Ik ga pobereen hier nog te antwoorden is al een tijdje geleden dat ik het boek las
    maar blijkbaar zijn mijn antwoorden er niet opgekomen.
    vraag niet hoe het komt dat weet ik niet had ze wel geplaatste (dacht ik)

het plot.
    Je werd steeds weer op een dwaal spoor gezet de spanning bleef er goed in. ik zag echt niet aankomen wie de dader(s) waren
    was zelfs een beetje geschokt.

Het boek had korte hoofdstukken maar het hinderde niet. eens ik in het verhaal zat werd ik er volledig door opgeslorpt
    moest ik gewoon het einde weten.
    Ik ben meer dan tevreden over het verhaal.

Brigitte
    Bijdrager
    Post count: 36

De plot

Zeker groeit het verhaal naar een ontknoping op het einde.

ja

zeker goed verstopt en pas op het einde wordt de ontknoping bekend gemaakt.

zeker geloofwaardig

dit einde had ik niet verwacht

Algemeen

niet echt een boeiend verhaal, maar een gewoon verhaal en helaas niet altijd mijn volle aandacht.

prima thema, die voor de nodige spanning zorgde.

goed verhaal, maar het had niet altijd mijn volle aandacht. Een boek pakt je of niet. Helaas heb ik dat niet kunnen waar maken.

redelijk tevreden maar ik had meer verwachtingen, maar dat kan ook aan mij liggen

ik geef dit boek door aan anderen.

ja, lastig toe te lichten

een Nederlandse Thriller.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 111

De plot

Zeker wel. Het was een geslaagde verrassing dat, nadat leek dat Siegfried de dader was, dit toch niet het geval bleek en het verhaal verder ging.

Prima verstopt, er werd niet te vroeg of te veel bekend gemaakt

Ja, het verhaal klopt helemaal

Ja zeker. Er zijn helaas altijd mensen die moorden uit jaloezie en mensen die hele vreemde hobby’s hebben

Tijdens het verhaal had ik even gedacht dat Hugo de moordenaar was, maar later kwam ik weer helemaal aan het twijfelen en was ervan overtuigd dat Hugo onschuldig was.

Algemeen

Ja, ik heb dit boek met veel plezier gelezen, kon het moeilijk weg leggen

Bijzonder, maakte me daardoor erg nieuwsgierig naar dit boek.

Fijne schrijfstijl. Gemakkelijk leesbaar door goed taalgebruik

Helemaal tevreden, dit is het eerste boek dat ik van haar gelezen heb maar zeker niet het laaste.
    Het was niet storend dat ik de andere boeken nog niet gelezen had.

al gedaan!!

Volgens mij zou dit verhaal zich in andere landen afgespeeld kunnen hebben, het boek doet niet onder voor boeken van Zweedse schrijfsters, dus niet typisch Nederlands.

Een goede spannende psychologische thriller.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.