15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #5602 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van van de journalist?
    2. En van Wolfgang?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Zerk is het vijfde boek van Ellen Gerretzen. Ga je Ellen’s eerdere volgende boeken ook lezen?
    Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De karakters
    Wat vind je van van de journalist?
    Een personage vol verrassingen

En van Wolfgang?
    Wolfgang heeft in mijn ogen een grote sprong vooruit gemaakt. Ik vond hem altijd een slappe dweil, maar het lijkt wel of hij sterker geworden is.

Wat vind je van de overige karakters?
    Gitta was in het vorige boek al belangrijk en is dat nu nog meer geworden. Ik vind haar wel sympathiek. Siegfried is een rare, waar ik altijd een sfeer van geheimzinnigheid rond voel hangen en die die toch niet helemaal vertrouw. Van Bernward is altijd een dreiging uitgegaan en Oskar is ook een speciaal individu. Esra is ook in waarde gestegen en Claus is ook verbeterd. Hugo was te mooi om waar te zijn.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Esra toont zich sterk genoeg om actie te ondernemen en haar situatie aan te pakken. Ook Wolfgang neemt een moeilijke beslissing en Gitta en Siegfried gooien heel hun leven om. Ze maken allemaal positieve ontwikkelingen door met grote veranderingen naar de toekomst toe.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Gitta krijgt mijn voorkeur. Omdat ze gaat voor wat ze wil.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    De ‘oude’ personages kende ik al uit de vorige boeken en het is leuk om te zien dat ze niet blijven stilstaan. De nieuwe zijn prima uitgewerkt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind ze prima zoals ze nu zijn.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ellen zet, vind ik, meestal verhalen neer met veel beschrijvingen en een niet zo hoog thrillergehalte. Vaak hing er een soort van depressieve sfeer over.
    Ik had opnieuw zo iets verwacht. Misschien met verhalen over de oorlog of zo.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Dit verhaal is zoveel beter dan ik had verwacht. Veel spannender en de korte hoofdstukken dragen ook bij tot de vaart die in het verhaal zit.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Toen ik het boek begon te lezen, viel mij direct een andere stijl op dan in de vorige boeken. Deze leest veel vlotter en maakte van het boek een absolute pageturner. Dis is echt een thriller zoals ik ze graag lees.

Zerk is het vijfde boek van Ellen Gerretzen. Ga je Ellen’s eerdere volgende boeken ook lezen?
    Ik heb alle boeken al gelezen en deze is mijn nummer 1. Ik hoop dat de volgende in deze stijl zullen geschreven worden.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 241

De karakters

De journalist heeft zeer verrassende persoonlijkheden. Maar ze is echt en heeft een oog voor onrecht.
    Wolfgang heeft in Zerk een kleinere rol gekregen, Hij is goddank vrij van kanker en is zeer goed verzorgd door zijn vriendin. Dat hij snakt naar Berlijn is logisch. Mijn persoonlijke mening is dat hij wel wat minder aardiger lijkt te zijn geworden, hij is egoïstischer geworden, de gemoedelijkheid lijkt verdwenen, wellicht door zijn ziekte hoor. Dat kan mensen veranderen. Dat hij aanhikt tegen Gitta’s voorstel samen een detectivebureau te beginnen vond ik wat vreemd, maar de weg wordt totaal vrij gemaakt om dat als nog te doen.

Gitta heeft een grotere rol gekregen, zij heeft voor Siegfried gekozen, die gewoon een mens is met een vreemde hobby, het opzetten van dieren. Hugo wervelt om haar heen, hij wil nog altijd dat Gitta voor hem kiest. Gitta heeft haar bar verkocht en gaat wat anders doen, een detectivebureau.

Esra speelt ook een grotere rol in Zerk, zij is verslaafd aan alcohol. Wonderbaarlijk genoeg wordt deer door haar superieuren niet opgemerkt, er is wel iets. Ook Wolfgang ziet het niet. Maar Esra verandert ten goede in Zerk en met haar komt het wel goed.

En dan de personen die een rol spelen zoals Bernward en Oskar, vreemde mannen, maar die horen in een thriller.
    Eigenlijk heb ik geen favoriet personage, degene die hier het meest positieve uit komt is de journalist.
    Ik hoef niets aan karakters te veranderen, ze zijn door Ellen ontworpen en het zijn haar hersenspinsels.

De auteur

Ik verwachtte een superspannende thriller. Dat Zerk een thriller is, is wel gebleken. De spanning die opgeroepen wordt vond ik zo nu en dan wat kunstmatig. Je kunt heel veel spanning creëren door Maar wat als en wat hoor ik, wat zie ik, is daar iets? Jullie begrijpen het wel. De invalshoeken voor Zerk zoals de zorg voor begraafplaatsen, het zoeken en schenden van graven (maar dan wel zo dat het niet opgemerkt wordt) is een vreemde hobby. Maar ook die bestaat. De titel dekt het gehele boek.

Mijn verwachting is niet geheel uitgekomen, ik had gedacht dat de Tweede WO een rol zou spelen, Joodse begraafplaatsen en begraafplaatsen. Wellicht het verhaal van grafstenen voor mensen die niet zijn overleden of zoiets. Maar dit was verrassend anders.

Wat er verandert is in de schrijfstijl zijn de hoofdstukken, deze zijn erg kort geworden en gaan over de verschillende hoofdpersonen. Hetgeen de moordenaar doet is cursief gedrukt. Ik miste wel de vloeiende lijn die in de eerdere boeken voorkwam, ik vond dingen aangedikt, maar op 3/4 van het boek kwam het ritme van voorheen terug en wilde ik graag doorlezen.

Zerk is het vijfde boek dat ik heb gelezen, ik heb ze allemaal gelezen. Opvallend is dat Zerk gemakkelijker als stand alone kan worden gelezen. Er wordt minder info gegeven over de eerder vier boeken en dat is prettig. Ik kan lezers wel aanraden de eerste vier delen te lezen.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 227

De Karakters

Ik vind Zerk een sterk boek, dat je meeneemt in de ontwikkeling van de personages. Wolfgang was de hoofdpersoon, een ervaren rechercheur, die niet meer werkzaam is voor de politie, maar zich gevestigd lijkt te hebben met zijn jongere, aantrekkelijke vriendin Julia, die een kind van hem wil. Al op de eerste pagina wordt op een mooie manier duidelijk dat Wolfgang en Julia samen een intensieve strijd achter de rug hebben i.v.m. (long)kanker bij Wolfgang, welke strijd ze overwonnen hebben. Wolfgang komt in Berlijn en ervaart daar vrijheid om te doen wat hij het liefste doet; het oplossen van misdaad. Hij heeft hierin contact met Esra, een jongere, Turkse, ex-collega, die getraumatiseerd is en onder invloed van alcohol haar trauma de baas probeert te worden en de moord probeert op te lossen, in de hoop dat ze carrière kan maken en ook door Wolfgang gezien wordt. Ook Gitta speelt een rol. Zij wil net als Wolfgang, en het liefst samen met hem, privé-detective worden en de moord oplossen, nu zij haar café van de hand heeft gedaan. De journaliste Katrin is een fascinerende vrouw. Ze lijkt wel heel snel op vertrouwelijke voet met Wolfgang te staan, wat me in eerste instantie wat wantrouwend maakte. Maar als je leest wat ze heeft meegemaakt en hoe ervaren ze is in haar vak, past het uiteindelijk wel in het verhaal en zie je de vertrouwdheid die ze creëert met Wolfgang (en later met Gitta en Esra) en wordt ze daarmee een evenwichtige en betrouwbare personage in het leven van Wolfgang. Mooi om te lezen hoe ze informatie hoort, zich wat terug lijkt te trekken en daarna een artikel schrijft om Hugo wind uit de zeilen te nemen.
    Bij de overige karakters vond ik de morbide hobby’s van Siegfried, Bernward en Oskar bijzonder. Ik denk dat ze door deze hobby’s al wat luguber overkwamen en makkelijk als verdachte konden dienen. Hugo vond ik de hele tijd irritant, omdat hij grensoverschrijdend was naar Gitta en zich overal tussen drong. De ontwikkeling van de karakters was vooral bij Wolfgang en Esra zichtbaar. Zij hebben tijdens het boek een strijd geleverd. Gitta was al aan het veranderen, doordat ze van beroep wilde wisselen, maar heeft daarna een strijd moeten leveren als het gaat om vertrouwen in zichzelf (loopt m.i. nog) en in haar partner. De personages zijn voldoende uitgewerkt. Ik zou daar niets aan willen veranderen.

De Auteur

Ik las dat Ellen G al eerder goede thrillers had geschreven, dus verwachtte ook hier een goede thriller. Ellen G heeft er een fan bij en ik heb zin om ook haar andere boeken te gaan lezen. Soms ben ik bang voor een bloederige thriller. Deze thriller was spannend, tot het einde en daarna, niet te bloederig, ondanks de mes-fascinatie van de moordenaar. Geweldig hoe ze met de cursieve delen vanuit de moordenaar elke keer weer de spanning liet toenemen: waar komt de dreiging vandaan en op wie is die gericht? De schrijfstijl paste goed bij het verhaal, zowel de korte hoofdstukken, als de cursieve delen en de stijl die gericht was op de hoofdpersoon van het betreffende hoofdstuk. Zo werd je goed in de beleving van de personages meegenomen.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 235

De karakters
    Wat vind je van de journalist?
    Er zijn meerdere journalisten in dit verhaal, maar een van de hoofdpersonages is Cristov Krug/Katrin, zei is een slimme vrouw die snel het vertrouwen wint van anderen, maar zelf moeite heeft om zich bloot te geven. Ze kan haar talenten goed verbergen zoals je later in het verhaal merkt.
    De andere journalist is Peter Beckman, de journalist van de Berliner Bild Bote, die zijn onderzoek helaas met de dood heeft moeten bekopen.

En van Wolfgang?
    Wolfgang, heeft er duidelijk moeite mee om het leven van politieman achter zich te laten. Hij worstelt met het verlangen van Julie naar een kind en voelt zich daar tevens schuldig onder. Julia was er immers voor hem toen hij ziek was. Wolfgang wil zijn vroegere collega’s en vrienden niet in de steek laten. Hij maakt ook makkelijk nieuwe vriendschappen.

Esra worstelt duidelijk met zichzelf en zoekt haar afleiding in drank. Zij wil graag “gezien” worden door haar meerdere en neemt daardoor te veel risico.
    Claus is een aardig persoon, geen typische macho politieman, en heeft er geen moeite mee om hulp te vragen.
    Gitta heeft duidelijk meer uitdaging nodig dan het runnen van een kroeg. Ze wil graag meer spanning en uitdaging. Ze gaat graag op onderzoek uit en lost graag puzzels op. Ziet snel verbanden.
    Sigried is een typische figuur, net zoals Oscar en Bernward, ze hebben allemaal hobby’s en bezigheden die niet standaard zijn.
    Hugo is eigenlijk DE hoofdpersoon, maar daar kom je als lezer pas later achter.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Esra is zich er steeds meer van bewust dat ze een probleem heeft en dat ze daar aan moet werken.
    Wolfgang beseft dat hij eerlijk moet zijn tegenover Julia en daarin een keuze moet maken.
    Gitta ontwikkelt zich van kroegbaas naar detective.

Ik heb geen favoriete personage, dat zal er ook mee te maken hebben dat het verhaal vanuit de verschillende personages geschreven is, waardoor ik las lezer niet met maar 1 personage mee leef, maar ook te weten kom wat de desbetreffende personages denken.

Voor mij wel, ik heb niets gemist.

Volgens mij heeft Ellen Gerretzen hier prima over nagedacht.

De auteur
    Ik had nog niet eerder iets gelezen van deze auteur.

Toen ik me inschreef voor deze leesclub verwachte ik een spannend boek, na het lezen van de achterkant werd deze verwachting nog hoger en na het lezen van dit boek wist ik het zeker: de titel van pageturner en beklemmende thriller is mee dan waargemaakt.

Door de stukjes geschreven vanuit het perspectief van de moordenaar werd bij mij de spanning wel opgevoerd, zeker doordat deze stukjes telkens goed aansloten bij het vorige of nieuwe hoofdstuk. De hoofdstukken vanuit de meerder personages vind ik ook prettig, hierdoor krijg je steeds een ander totaal plaatje.

Zerk is het vijfde boek van Ellen Gerretzen. Ga je Ellen’s eerdere volgende boeken ook lezen?
    Ik wil zeker meer boeken van Ellen Gerritzen lezen. Ik heb zelfs al gezocht naar haar vorige boeken, maar die zijn niet makkelijk te vinden.

Charlotte
    Bijdrager

@maryam, boeken Ellen Gerretzen niet gemakkelijk te vinden, tip let op spelling achternaam, je maakt daarbij snel iets anders.

Charlotte
    Bijdrager

En dan een vraag die ik jullie wil stellen. Wat vonden jullie van de actie van Gitta om naar Hugo te gaan toen ze het nieuws hoorde, en haar bezoek aan hem in de gevangenis?

maryam
    Bijdrager

Dank je wel voor de tip @Charlotte, ik heb extra goed gelet op de spelling van Gerretzen en nu vind ik ze wel. Hahahah

maryam
    Bijdrager

@Charlotte vraagt wat we vinden van de actie van Gitta om Hugo op te zoeken, die snap ik wel. Gitta moest van Hugo zelf horen dat hij inderdaad de dader was en waarom. Ze kon (nog) niet geloven dat iemand die ze vertrouwde en zag als een vriend tot zo’n gruwelijke dingen in staat was en dan ook nog niets liet merken. Lijkt me dat Gitta vind dat haar beoordelingsvermogen en intuïtie haar behoorlijk in de steek gelaten hebben. Niet goed voor het zelfvertrouwen van iemand die een detective buro op wil zetten!

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 111

IK vind haar een toffe vrouw, ze is eerlijk, houd van doorzetten en ik denk dat ze goed is, omdat ze laat merken betrouwbaar te zijn.

En van Wolfgang?
    Wolfgang is een sterk figuur in dit boek. Zoals hij zelf zegt 1-0 gewonnen. Een goede leermeester geweest voor Esra. Twijfelachtig in zijn relatie met Julia, maar dat gebrijp ik wel, hij wordt teveel geduwt in een richtig en omdat zij hem verzorgt heeft voelt hij zich schuldig.

Gitta, aan de ene kant sterke vrouw, die voor zich zelf wil beginnen aan de andere kant zwak omdatze niet goed kan kiezen tussen 2 mannen. Wel raar dat ze op bepaalde momenten dingen doet waar ze niet echt over na heeft gedacht, zeker ook omdat ze haar eigen prive dectivebureautje heeft.

Siegrid, apart figuur, maar eerlijk en betrouwbaar.

Hugo, lijkt leuk, maar soms kan je vreselijk vergissen.

Claus, goede recheceur.
    Esra, moeilijk vat op te krijgen, misschien ook omdat ik de andere boeken niet gelezen heb en dus niet weet waar haar angst precies vandaan komt.

Bernward en Oskar, rare tgasten, maar horen die niet in een thriller?

Ik vind dat alle karakters zich wel ontwikkelen…………….zodra meer van hun achtergrond leest, begrijpt je ook waarom ze handelen zoals ze handelen.

Katrin………..klinkt als een echte vriendin.
    Ja, dat denk ik wel.
    Nee, niet echt, trouwens dat is voor de schrijfster.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Ik had nog niets van haar gelezen.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Zerk doet vermoeden dat het anders zou aflopen. Verder had ik niet echt een verwchting omdat ik haar eerdere werken niet ken. Waarom wel of niet?

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, best wel, zeker ook dat ze de moordenaar laat “praten”. Verder is de schrijfstijf zo dat het niet echt super eng is, maar wel dat je door wil blijven lezen.

Zerk is het vijfde boek van Ellen Gerretzen. Ga je Ellen’s eerdere volgende boeken ook lezen? Ja ik wil zeker beginnen aan het eerste deel.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 70

ze heeft een sterk karakter en veel zelfvertrouwen
    En van Wolfgang?
    in begin een dotje naar het eind toe een sterker karakter
    Siegrid; vond ik een eng persoon net als Bernward hadden ze iets geheimziNnig rond zich.
    Hugo. leek mijn zo een toffe kerel. wat kan een mens je misleiden.

Sera en Gitta ;Era heb ik zo medelijdende ze zit een cirkel waar ze niet uitgeraakt en ze weet het zelf dat ze een probleem heeft. Gitta ja een detective moet voor alles openstaan dus ook voor kroegbaas
    ja
    wie ben ik om iets in het boek te veranderen

Elly
    Bijdrager
    Post count: 47

1) Journaliste Katrin vind ik een sterke persoonlijkheid die niet voor gevaar terug deinst.
    Een vrouw met pit.

2) Wolfgang is een aardige man, die door veel vrouwen in het boek leuk gevonden wordt. Hij heeft het moeilijk met het feit dat zijn vriendin graag een kind wil en hij niet.

3) Gitta heeft een belangrijke rolin het verhaal, ze verdenkt wel haar vriend Siegfried van moord. Er zijn wel veel aanwijzingen hiervoor.

Esra ontwikkelt zich door haar probleem onder ogen te zien.

Wolfgang neemt een beslissing om toch geen baby te willen, waardoor zijn relatie wordt beëindigd.

5)Favoriete personage is voor mij journaliste Katrin. Ze is nuchter en denkt in oplossingen.

6)Ik weet niet of de oude personages zich ontwikkelden. Gitta die van winkelier- privé detectieve bureau – barjuffrouw vind ik iets teveel van het goede.

7) nee ze zijn goed zoals ze zijn.

AUTEUR
    1) Ik had zeker een verwachting van Ellen G. Ik volg veel boekensites en daar komt ook haar boeken ter sprake.

2) Het verhaal voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Het plot is goed en het is spannend

3) Haar schrijfstijl past prima bij een thriller zoals deze.

4) ik ga zeker andere boeken van haar lezen.

Sandra Bakker
    Bijdrager
    Post count: 33

De karakters

Ik vind haar aardig. Wolfgang vertrouwt haar en met zijn mensenkennis zou je denken dat het dus wel goed zit met haar.

En van Wolfgang?
    Wolfgang is vertrouwd uit de eerdere boeken van Ellen. Deze keer een kleinere rol, maar dat vind ik prima in dit verhaal.

De overige karakters zijn nodig voor dit verhaal, had met bijna alleen Wolfgang niet verteld kunnen worden.
    Ik mag de vrienden van Wolfgang allemaal wel. Ellen zorgt er voor dat je het gevoel hebt dat je ze kent.
    Gitta, een vrij sterke vrouw, die deze keer toch door haar intuitie in de steek werd gelaten.
    Esra, een lieve meid, alleen wat haar problemen zijn, wordt nog niet duidelijk in dit verhaal, wellicht in een volgend boek.
    Siegfried, een tikje vreemd, maar wel met een goed hart, volgens mij.
    Claus, een prima rechercheur die volgens het boekje werkt, al is dat soms moeilijk.
    Hugo, een beetje wazig, niet te peilen, en blijkbaar anders dan we dachten.
    Julia, steeds meer de vriendin op de achtergrond.
    Oskar en Bernward: twee vreemde vogels, maar die maken het verhaal juist wat smeuiiger.
    Katrin, een nieuw personage, wellicht gaat ze meer meespelen in het volgende verhaal over deze groep mensen.

Ja, dat denk ik wel. Je leert ze ook beter kennen, spelen een grotere rol. Ze maken allemaal persoonlijk het een en ander door, wat maakt dat je hun doen en laten wat beter kunt begrijpen.

Moeilijk, ik denk Gitta, omdat zij toch wel een belangrijke zoektocht heeft gedaan naar de moorden en persoonlijk ook een en ander heeft doorgemaakt.

Ja ik vind ze prima uitgewerkt, precies genoeg voor dit verhaal en we leren vast weer meer over ze in een volgend verhaal.

Nee, ik zou niets aan een van de karakters willen veranderen. Het zijn de personages van de schrijfster en ik laat het verhaal aan haar over, hoe ze zich ontwikkelen en waar de verhalen ze naar toe brengen. Dan kan ik genieten van de verwikkelingen.

De auteur

Ja, ik verwachtte weer een heerlijk spannend en mooi geschreven verhaal.

Jazeker! Ik heb enorm genoten van dit verhaal, vond het jammer dat het boek uit was.
    Ellen Gerretzen laat je genieten van de omgeving, alsof je er zelf loopt. Ook al ben ik nog nooit in Berlijn geweest. De beschrijvingen zorgen voor de juiste sfeer, zonder dat er teveel beschreven wordt.
    Ik vond het een geweldig verhaal, de schrijfstijl vind ik heerlijk, de mooie alinea’s waar ik van geniet, alles.

Ja, zeer prettige schrijfstijl. De beschrijvingen maken dat je in het boek zit, meteen vanaf de eerste alinea werd ik geboeid. Ellen kan dusdanig omgevingen, sfeer en personen beschrijven zodat het lijkt of je ze kent, je er bent en daardoor beleef je dit verhaal van dichtbij mee.

De eerdere heb ik al gelezen en haar volgende ga ik zeker ook weer lezen. Ik ben fan!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 174

Zij had wat mij wel durf om een stuk te schrijven over de moorden terwijl er nog zoveel geheim was. Moet eerlijk bekennen dat ze voor mij al erg op de achtergrond was geraakt in het hele verhaal na het lezen. Ze heeft blijkbaar niet zo een hele grote indruk op mij gemaakt.
    En van Wolfgang?
    Had een kleinere rol. Vond het mooi dat zijn persoonlijk leven en zijn werk zo met elkaar verbonden waren. Vaak hebben je privé-omstandigheden ook invloed op je werk en andersom. Het bepaalt je keuze en dat vond ik knap gedaan, maakte het levensechter.
    Gitta, een bijzondere vrouw waarvoor een grote rol was weggelegd in dit verhaal. In hoeverre vertrouw je degene van wie je houdt en hoever ga je daar in? Hoe ver reikt trouw? Vond het mooie ontwikkelingen, goed uitgewerkt.
    Siegried, knap om een man met een bijzonder beroep, enigszins luguber toch neer te zetten als een ‘gewone’ partner die zichzelf weet te blijven in de stormen.
    Hugo, vond hem al wel snel verdacht en vreemd maar nooit deze twist vermoed.
    Die enge caféhouder met zijn spinnen en piranha’s die me zo lekker op een dwaalspoor brachten. Julia en Katrin ook hier weer keuzes die gemaakt moeten worden en hoe moeilijk ze soms zijn.
    Hiervoor heb ik dat eigenlijk al wel uitgewerkt. De karakters ontwikkelen zich in meerdere of mindere mate afhankelijk van de rol die ze speelden. Vond dat een knappe balans, goed uitgewerkt.
    Denk dat ik toch het meeste met Gitte heb, keuzes die je moet maken in het leven, zoekende zijn naar jouw talenten, jouw weg in het leven. Maar ook Wolfgang en de uitwerking die leidt tot een rigoureuze beslissing zou ik die ook kunnen maken?
    Ja zeker naar mijn mening. Afhankelijk van de rol die ze speelden werden ze in meerdere of mindere mate verder uitgewerkt. De café uitbater met zijn enge spinnen werd voldoende duidelijk neergezet net als de café eigenaar met zijn enge hobby. Zij bleken randfiguren zij ontwikkelden zich niet zo als Gitte of WOlfgang b.v.
    Nee ik denk dat dan de balans er uit is.

De auteur

Ja ik had een lekker leesbaar verhaal verwacht dat je bij blijft en zo spannend dat je niet kan stoppen met lezen. Gelijk vanaf het eerste moment was ik er weer bij. Toch miste ik de aansluiting een beetje met Manzilla. Vond het jammer dat ik na Manzilla niet de tijd had genomen om haar eerdere boeken te lezen. Er zat zeker in het begin veel ‘geschiedenis’ in die niet goed werd uitgelegd.
    Vond de sfeerbeschrijvingen bij Manzilla iets duidelijker, iets mooier maar wellicht dat de locatie daar ook een rol bij speelde. Verder vond ik dat er veel terug verwezen werd naar eerdere boeken en dat vond ik wel jammer.
    Prima schrijfstijl lekker spannend en hier daar een leuke Vlaamse uitdrukking. Kortom genieten.
    Ik neem het me opnieuw voor. Ga er zeker tijd voor maken deze keer!

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 127

Een pittige tante, maar wel te vertrouwen!
    En van Wolfgang?
    Een man waar ik meer van wil weten, doordat ik de vorige boeken niet heb gelezen ben ik nieuwsgierig naar hem!
    In het begin van het boek was het erg onduidelijk wie Gitta was en wat zij ging betekenen in het boek, maar vond dat zij het meest opviel. Siegfried vond ik een beetje vreemd, maar maakt ook nieuwsgierig en Hugo vond ik meteen al irritant en opvallend.
    Vooral Gitta ontwikkeld zich in het boek, omdat ik me in het begin van het boek steeds afvroeg wie ze was. Dat ze de keuze maakt om te stoppen met de kroeg en te gaan doen wat ze het liefste wil, de keus tussen twee mannen en het oplossen van raadsels maakt dat ik haar het intressants vond!
    Zie antwoord hierboven
    Zeker, al wil ik wel de vorige boeken lezen om meer van iedereen te weten te komen.
    Ik zou aan geen personage iets veranderen, het hoort zo precies te gaan

De auteur

Ik had nog nooit van Ellen gehoord dus had geen enkele verwachting
    Het verhaal voldoet zeker aan mijn verwachting, ik zat meteen in het boek en werd meerdere keren verrast!
    Van mij hadden de hoofdstukken langer gemogen, maar de korte hoofdstukken wennen wel.
    Vast wel, maar eerst de vorige vier!

Those who don't believe in magic will never find it.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.