Home Forums Leesclub 154: Winterland Winterland, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #27230 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Winterland een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn. 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Faber & Pedersen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

ranata
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot ontvouwt zich steeds een beetje, maar verrast je wel steeds,
    Je voelt een beetje hoe het gaat lopen, maar toch niet helemaal, dat vind ik altijd wel fijn. dat je zelf een beetje kan nadenken.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? nee niet helemaal, wel dat die simon er mee te maken had, dat had ik al lezende wel bedacht, maar hoe het uiteindelijk afliep was toch anders dan ik had verwacht.

Algemeen

Vond je Winterland een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja zeker, ik heb het met heel veel plezier gelezen en vond het heel jammer als ik even wat anders moest doen, dus het boeide enorm.

Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    fijne schrijfstijl, makkelijk taalgebruik, korte hoofdstukken, het leest daarom makkelijk weg.
    Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn.
    een realistische thriller, helemaal van deze tijd

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ja toch wel, doordat het over terrorisme gaat vond ik het wel uniek, en al helemaal omdat 2 stromingen die elkaar niet kunnen luchten en zien, samen de krachten bundelen
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Faber & Pedersen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, gewoon lekker doorgaan

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

maryam
    Bijdrager
    Post count: 249

De plot

Wat vind je van het plot?
    Beangstigend actueel; een bomaanslag, moorden, neonazi’s, IS, extremisten. Helaas iets waar we dagelijks iets over lezen of horen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het boek begint met de overval/moord op een echtpaar proloog waardoor ik meteen in het verhaal getrokken werd. En gaat daarna over in de bomaanslag. Per dag worden de gebeurtenissen beschreven waardoor er een chronologische opbouw van het verhaal is. Ik vond dat een prettige manier, je leest als het ware mee met de personages.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde was eigenlijk al halverwege het verhaal duidelijk, maar de gebeurtenissen ernaar toe niet. Omdat de daders al ruim voor het einde van het boek opgepakt/omgekomen zijn had ik nog een verrassingselement verwacht. Hopelijk komt er nog een vervolg waarin deze elementen verder uitgewerkt worden.

Algemeen

Vond je Winterland een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vind het een echt page-turner, ik had moeite om het boek weg te leggen, gelukkig hielpen de gebeurtenissen per dag daar wel bij.

Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig en leest makkelijk. Ik had tijdens het lezen niet het idee dat dit boek door twee mensen geschreven is.

Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn.
    Dat mensen dit ergens in geloven en idealen hebben dat kan ik begrijpen, maar dat je zover gaat om anderen of onschuldigen te vermoorden, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Helaas gebeurd dit wel en is niet alleen van deze tijd. Daarmee is dit een zeer realistisch en geloofwaardig boek.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Er worden de laatste tijd meer boeken geschreven over deze thema’s. Maar de combinatie van neonazi’s en IS ken ik nog niet.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Faber & Pedersen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schrijf vooral een vervolg, ik wil graag meer lezen over Martin Juncker en Signe Kristiansen

Rixt
    Bijdrager
    Post count: 7

Het plot
    Heel verrassend en heel spannend. Het plot is ook van deze tijd en is iets wat in het echte leven ook kan gebeuren. Ik had het niet helemaal aan zien komen en dat vind ik zelf erg prettig het moet niet te voorspelbaar zijn.

Algemeen
    Ik heb vooral in het begin moeite gehad om in het boek te komen er kwamen heel veel details voorbij en daarbij moest ik af en toe even terug lezen. Als je eenmaal doorhebt wie wie is leest het lekker vlot weg en wil je alleen maar weten hoe het afloopt.
    Ik zou het boek typeren als een realistische pageturner.

Dit boek
    Ik vind hem specifiek hoe het allemaal samenkomt zo heb ik ze nog niet eerder gelezen.

Mijn raad: schrijf ajb een vervolg over Juncker en Signe want ik wil zo graag weten hoe het verder gaat!

Elke
    Bijdrager
    Post count: 14

De plot
    1) Wat vind je van het plot?
    Actueel : een bomaanslag, moorden, … Iets wat dagelijks in het nieuws komt.

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het boek begint met de overval/moord op een echtpaar proloog waardoor je meteen in het verhaal geboeid wordt.
    Nadien gebeurt de bomaanslag en vroeg ik me af wanneer ik zou te weten komen waarom het echtpaar vermoord is en vroeg ik me ook af wat de 2 zaken met elkaar te maken hadden.

3) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, dit had ik niet zien aankomen…

Algemeen
    4) Vond je Winterland een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Enkel het gedeelte van het verhaal dat de persoon die Signe een aantal mails heeft gestuurd om mekaar te ontmoeten en haar zo informatie te geven, dat had niet mijn volledige aandacht.

5) Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Doordat er veel gebeurt, moest je soms wel héél goed je gedachten erbij houden, om uiterst geconcentreerd te lezen.

6) Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn.
    Realistisch.

Dit boek
    7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Faber & Pedersen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Graag een vervolg over Juncker en Signe om te weten hoe het verder gaat.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 79

Sommige mensen zouden misschien liever hebben gezien dat alles opgelost was en goed afliep met iedereen, maar ik vond het eigenlijk erg verfrissend dat ik nog vragen had. Ik vond het erg realistisch. Niet alles loopt altijd goed af en niet altijd worden de slechteriken gepakt.

Mooie, langzame opbouw. We krijgen steeds brokjes informatie en kunnen zelf ook nog speculeren over wie, wat en hoe. Het verhaal zat goed in elkaar.

Ik had wel zien aankomen dat er nog iets zou gebeuren, maar geen idee precies wat. Ik vond dit erg verfrissend.

Ja, ik vond de omschrijving van locaties erg mooi. De periode rondom kerst en oud en nieuw is toch altijd wel een bijzondere tijd. En dan gebeuren deze vreselijke dingen. De sneeuw, wind en kou maakten het werk van de personages niet makkelijker. Net als in het echt.
    Nee, hoor. Prima te lezen.

Een zeer realistische thriller met een verfrissend einde. En mooie karakters waar ik nog meer van hoop te lezen. Vooral over Nabiha.

Natuurlijk zijn er meer goede thrillers geschreven over terroristische aanslagen, dus wat dat betreft was het niet origineel. Maar wel de insteek hoe ze alles hadden bedacht vond ik erg verfrissend. Heel realistisch. Niet alles in het echte leven loopt goed af en niet altijd worden de daders gepakt en gestraft.
    Geen advies, meer een compliment voor een heerlijke thriller. En dat ik uitkijk naar vervolgverhalen over Juncker.

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

J Vink v Engeland
    Bijdrager
    Post count: 12

De pilot
    Actueel en verrassend
    Het is iets wat nu ook speelt
    Dan komt het wel ineens dichtbij
    Algemeen
    Ik werd meteen in het verhaal gezogen
    Het begon dan ook meteen spannend
    Het einde was verrassend en had ik niet zien aankomen
    Dit boek
    Vond het spannend en een boeiend verhaal
    Kon het dan ook moeilijk weg leggen
    Als ik opnieuw begon te lezen,moest ik af en toe wel terug kijken
    Zou het boek typeren als
    Spannend en realistisch
    Advies
    Een vervolg
    Ben erg benieuwd hoe het verder gaat met Juncker en Signe

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 82

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Heel erg hedendaags, erg gedurfd.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het begint erg spannend en daarna komen er met kleine aanwijzingen steeds grotere zaken aan de orde, erg meeslepend.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Totaal niet zien aankomen.
    Algemeen
    4. Vond je Winterland een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik moet bekennen dat ik in het begin na de spannende inleiding het boek minder vond, pas veel later boeide het zo erg dat ik het erg interessant vond.
    5. Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Gemakkelijk te lezen en te volgen.
    6. Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn.
    Zeker realistisch.
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Door de opbouw en de duidelijk omschreven privé omstandigheden van de personages is dit boek voor mij niet standaard geweest.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Faber & Pedersen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Door niet te lang te wachten met een vervolg, de meeste lezers zijn niet van het nogmaals lezen van thrillers.

Marijo Bakker
    Bijdrager
    Post count: 16

1)Het plot:
    2)Actueel, vernieuwen ook wel spectaculaire.
    3)Structuur van het plot. Je werkt/leest er naar toe. Stukje bij beetje wordt er iets blootgesteld.
    Het einde had ik niet op deze manier zien aankomen. Verrassend.
    4)Winterland is een mooi boek maar soms verslapte mijn aandacht. Iets meer snelheid had wel gemogen.
    5)Een mooie duidelijk schrijfstijl.
    6)Het boek is geloofwaardig en eigentijds.
    7)Nee,ik vind dit boek niet uniek.
    8) De hoofdpersonen kunnen iets beter uitgewerkt worden. Maar verder wel een mooi boek.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 80

Het plot
    Het plot is ook van deze tijd en is iets wat in het echte leven ook kan gebeuren. Niet al te voorspelbaar.

Algemeen
    Ik heb heel veel moeite gehad om in het verhaal te komen en ben dan ook stukken tekst beginnen overslaan.

Dit boek
    Dat er een verhaallijn per dag is, is leuk.

Mijn raad: blijf verder schrijven, hier is een publiek voor!

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 60

Wat vind je van het plot, hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De plot is realistisch, boeiend en goed opgebouwd. Met de nodige actie, spanning, plotwendingen en verschillende verhaallijnen die uiteindelijk mooi samenkomen.
    Wist niet precies wat te verwachten qua einde. De daders waren vrij snel bekend maar hoe het uiteindelijk uitgewerkt zou worden zag ik niet aankomen.

Ja absoluut een boeiend verhaal. Kon het boek moeilijk wegleggen!
    Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Hele prettige, begrijpelijke schrijfstijl. Boek leest lekker weg!

Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn. 
    Realistische thriller met actuele thema’s.

Er zijn meer boeken geschreven over terrorisme en IS maar de samenwerking van islamisten en neonazi’s vind ik wel bijzonder.

Geen advies! Heb genoten van dit debuut dus laat het volgende boek maar (snel) uitkomen!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 99

De plot

Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De auteurs hanteren een vlotte pen, zetten een realistisch verhaal neer. Twee verhaallijnen met daartussen verweven de persoonlijke verhalen van de hoofdpersonages, komen uiteindelijk samen en vormen een verhaallijn uiteindelijk. Het komt geloofwaardig over, zeker gezien de huidige ontwikkelingen in de wereld.
    Eerlijk gezegd niet, ik zat te wachten op een vervolg, een of andere spectaculaire grande finale maar het liep met een sisser af. Ik verwacht nog een vervolg want ik kan mij niet voorstellen dat het op deze enigszins teleurstellende manier afloopt.

Algemeen

Winterland is een heerlijke thriller met de juiste ingrediënten passend bij een spannend, soms gruwelijk verhaal.
    De stijl is goed te volgen, geen moeilijke woorden maar een heerlijke doorleesthriller.
    Dit boek is rauw-realistisch

Dit boek

Op zich niet een specifieke hedendaagse thriller. Dementie, verkrachting bij de hoofdpersoon, Isis en een aanslag heb ik vaker voorbij zien komen. Maar dat maakt niet uit, het boek zit gewoon goed in elkaar, voor mij een heerlijk verhaal met actuele thema’s.
    Het slot voelde voor mij onaf, ik verwacht meer van dit duo maar een cliffhanger had mij kunnen bekoren.

Tiny Rutjens
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Heel goed bedacht en realistisch
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Zeer onverwacht.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dit had ik niet zien aankomen. Ik verwacht wel een vervolg.

Algemeen
    4.Vond je Winterland een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, het was zeer boeiend en heel moeilijk weg te leggen.
    5.Vind je de schrijfstijl van Faber & Pedersen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het een heel prettige en gemakkelijk leesbare schrijfstijl.
    6.Stel….Faber & Pedersen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hun zijn.
    Realistisch, geloofwaardig en aangrijpend.
    Dit boek
    7.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het in zoverre uniek dat er over dementie werd verteld. Dit was voor mij heel aangrijpend omdat mijn vader een half jaar geleden, overleden is aan de gevolgen van dementie.
    8.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Faber & Pedersen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen advies maar ik hoop wel dat er nog vele boeken over Juncker en Signe geschreven worden.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 99

De plot

Wat vind je van het plot?
    Onverwachts einde. Deze had ik niet zien aankomen. Komt vast een vervolg.

Hoe beschrijven beoordeel je de structuur van het plot?
    Goed beschreven met 2 verhalen. Realistisch en een verhaal wat vandaag de dag speelt in onze samenleving! Plot is goed opgebouwd met veel spanning.

Nee dit zeker niet. Heb het echt twee keer gelezen dat ik dacht dat is wel een open eind!

Algemeen

Kan volmondig ja zeggen. Vanaf het begin gelijk in een spannend verhaal wat uitnodigde tot verder lezen. Tot het eind aan toe!

Vind je de schrijfstijl van Faber & Pederson prettig,moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je Juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Goede makkelijke leesbare schrijfstijl. Zeer begrijpelijk geschreven.

Stel Faber & Iedereen vragen aan jou om hun boek(en) te typeren,dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij aan realistisch, geloofwaardig aangrijpend etc etc.Wat zou je antwoord aan hun zijn.

Aangrijpend,realistisch, geloofwaardig,spannend. Een boek van deze tijd!

Vind je dit boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja wat maakt het boek zo uniek.

Een boek wat er uitspringt zeker de dementie maar ook de asielzoekers.Dit is eigentijds en maakt het boek zeker uniek.

Zou je tenslotte als gedreven lezer,nog en goede raad aan Faber & Pederson mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Het advies is blijf zo schrijven. Jullie schrijven echt geweldig! Kijk uit naar het volgende boek! Heël veel succes. Een fan erbij!

Sylvia
    Bijdrager
    Post count: 34

De plot

Het is een actueel plot, dat langzaamaan opgebouwd wordt. In het begin had ik best moeite om in het verhaal te komen, naarmate het verhaal vorderde werd ik steeds nieuwsgieriger en kon ik het boek moeilijk wegleggen. Het einde was voor mij heel onverwachts en onaf … ik heb dan ook de laatste hoofdstukken nogmaals gelezen; het was net of ik iets over het hoofd had gezien.

Algemeen

Het verhaal vond ik niet altijd even boeiend: in het begin kont ik er maar moeilijk in komen. De schrijfstijl is prima, het leest lekker weg. Het boek is erg realistisch geschreven. Gezien het actuele thema, is het niet zo moeilijk om je er een goede voorstelling van te maken.

Dit boek

Het actuele thema maakt het boek voor mij wel uniek, ik heb namelijk nog niet zoveel boeken gelezen die over dit soort misdaden gaat. Aan de andere kant vraag ik me dan wel af of dit werkelijk de gedachtegang is van de verdachten. Hebben ze dit ergens op gebaseerd of is het gewoon verzonnen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.