Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 19: Wiegelied Wiegelied, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #4411 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

annemarie van weelie
    Bijdrager
    Post count: 42

Wow wat een start van het boek. Ik ben beeldend ingesteld en de beschrijvingen van omgeving en personen krijgen direct een mooie plek in mijn hoofd en

De personages leven direct weer voor mij. Het mooie van dit boek en ook voir de andere zijn de verschillende verhaallijnen. Langzaam ontvouwt zich het centrale thema.

Het verhaal is vanaf het begin af aan boeiend, de personages herkenbaar uit de eerdere boeken.

AT
    Bijdrager
    Post count: 45

Het boek leest heerlijk. Er is een aantal verhaallijnen die nu nog niet samenkomen en dat maakt me wel nieuwsgierig. Af en toe is het spannend, maar ik ben op dit moment (rond pagina 150) vooral benieuwd hoe de verschillende verhaallijnen samen gaan komen.
    Ik had niet eerder een boek van dit schrijversduo gelezen en ken de personages dus ook nog niet. Desalniettemin is het goed leesbaar, al zal het nog leuker zijn als je de achtergronden van de diverse karakters wat beter kent.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

Puzzelstukjes. Dat vind ik de verschillende verhaallijnen in dit boek. Naarmate het verhaal vordert, lijkt het (gelukkig) dat de stukjes bij dezelfde puzzel horen en vindt er een zekere sortering plaats. Ik weet niet of ik alle verhaallijntjes even interessant vind, maar dat zal op het eind blijken.

De karakters ken ik vanuit de televisieserie Springvloed (waarvan zaterdag 11 maart op NPO het 1ste deel wordt uitgezonden). Ik weet niet of ik de diepgang van de karakters zou hebben ervaren als ik deze serie niet zou hebben gezien. Ik heb namelijk niet eerder een boek van deze auteurs gelezen.

Wat betreft mooie citaten: die kom ik niet tegen in het boek. De schrijfstijl is prettig voortkabbelend, maar nooit in het oog springend. Vreemde zinsopbouw of spelfouten zijn mij niet opgevallen.

De proloog maakt nieuwsgierig en zorgt al direct voor een (voor)oordeel.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

Wow wat een start van het boek.

Eens! Heel benieuwd of (vast wel) en waar dit terug gaat komen…

denboets
    Bijdrager
    Post count: 12

Heb nu ongeveer 1/3 van het boek gelezen. Ik mis nog samenhang en de schrijfstijl kan me niet echt boeien. De karakters zoals ik die uit de vorige boeken ken zijn nog erg braaf. Hoop dat de spanning wordt opgevoerd en de verhaallijnen samenkomen.

Sylvia ten Hove
    Bijdrager
    Post count: 23

Ik ben nu op ruim 2/3 van het boek. De verschillende verhaallijnen maken het wel spannend: als lezer ben je nieuwsgierig naar hoe de verhalen samen gaan komen. Hoewel ik in het begin het wisselen van de verhaallijnen wel als van-de-hak-op-de-tak ervaarde. Nu ik er wat verder in het verhaal gekomen ben en de aparte verhaallijnen zich wat meer ontwikkeld hebben, is dat wel minder geworden. Ik vind het knap om een plot met verschillende verhaallijnen te bedenken en dat voor de lezer uiteindelijk de stukjes op zijn plaats gaan vallen. Een beetje jammer vind ik wel dat ik nu al een groot vermoeden heb hoe de puzzelstukjes gaan passen.

Ik ben het met Sillyruns eens dat er niet zoveel diepgang in de karakters zit in dit boek. Ik heb de voorgaande 3 delen wel gelezen, maar dat is al even geleden. Al lezende herkende ik de personages wel weer uit de vorige boeken. Ik dacht me te herinneren dat ik uit de voorgaande boeken wel meer uit de personages had gehaald. Vooral van Tom Stilton herinnerde ik een veel meer uitgewerkt karakter. Ik heb een bepaald beeld van hem dat vooral uit de voorgaande boeken komt. Dus als Wiegelied je eerste boek uit de serie is, denk ik dat je wel iets zou kunnen missen van de personages.

Ik heb mijn best gedaan om op mooie of opvallende citaten te letten. Ik heb geen mooie citaten gevonden in de betekenis van mooie taal, mooie metaforen, bijzondere omschrijvingen. Dus dat viel eigenlijk wel tegen.

Ik had verschillende, spannende verhaallijnen verwacht. Dit is zeker uitgekomen. Ik lees dit boek dan ook met heel veel plezier. Jammer vind ik wel de toevalligheden die in het boek zitten. Ik zal hier geen voorbeelden noemen zodat ik geen spoilers plaats. Nu ik mijn aantekeningen nog even bekeken heb, dacht ik weer even aan het allereerste hoofdstuk dat zich op de Filipijnen afspeelde. Hoe zou dat nou met de rest samenhangen? Gauw verder lezen!

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

Opmerkelijke citaten ben ik tijdens het lezen niet tegen gekomen (en heb het boek uit). Nou ben ik zelf niet echt een type om daar echt op te letten, dat trekt me minder.

Het verhaal ontwikkelde zich zoals ik had verwacht. De voorkant is druk en zo vind ik het verhaal ook. Veel personages. Veel verhaallijnen. Het begin is zo spannend, keek dan ook uit om te weten waar dit deel op sloeg. Wat een heerlijk puzzelboek!

Wel had ik in het begin wat moeite met het lezen, juist door zoveel verhaallijnen. Sprong heen en weer en ik lees soms even te snel waardoor ik terug moet lezen. Maar alles valt op zijn plek. Daarnaast stonden er heel soms enorm lange zinnen in. Veel komma’s en enkele lijnen lang. Dit vind ik persoonlijk minder lekker lezen.
    Verder was het een heldere manier van schrijven.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

bridgeros
    Bijdrager
    Post count: 10

Af en toe verwarrend, wat is er gebeurd verder met de man die de vrouw liet bunjee jumpen en dood liet neervallen.
    Verder spannend en erg in leefbaar boek.
    Bijna uit dus de spanning stijgt nog.
    Echt een aanrader.

Gezellige leesgroetjes Brigitte

hans
    Bijdrager
    Post count: 35

Ben nog niet zo ver gevorderd, maar verbaasde me over het feit dat Luna een vergoeding van 2.500 kronen per persoon per dag voor de opvang van de vluchtelingen krijgt. 11 x 2500 kronen is zo’n 2800 EUR per dag. Vraag me af of dit wel klopt. Een beetje gezocht op internet en zie dan bedragen van 900 kronen per persoon per dag.

Arda
    Bijdrager
    Post count: 37

Ik ben half verwegen en het boek lees heerlijk ik zit er goed in en is moeilijk weg te legen

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 35

Het boek leest heerlijk weg. Ben nog geen echt opmerkelijke citaten tegengekomen (ben halverwege het boek). De personages zijn wat sober uitgewerkt deze keer, behalve Muriel. In tegenstelling tot de vorige drie boeken zijn er in dit boek de nodige toevalligheden waardoor sommige zaken wel erg makkelijk opgelost kunnen worden of juist niet. Dat vind ik wat tegenvallen. Zoals verwacht wel weer de nodige verschillende verhaallijnen waarvan je weet dat deze uiteindelijk samen komen. Mede door de prettige schrijfstijl blijf je lezen!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

AvdB
    Bijdrager
    Post count: 13

Zooo snelle lezers! Een trage hier 🙂

Ik ben op blz53 en ik had niet erg duidelijke verwachtingen, dus schrijf ik nu maar gewoon wat tot nu toe mijn ervaring is.

De diverse personages maken me wat ongeduldig: ik wacht op of ze samen gaan komen en op welke wijze. Dat maakt het tegelijkertijd ook weer leuk: ik denk steeds ‘ohh zo zit het!’ en dan blijkt dat vervolgens niet zo te zijn. Wat ik ook erg leuk vind zijn de grappige zinnen die er zo af en toe stiekem in zitten 🙂

Af en toe zie ik wel al een overlap in namen. Nu is natuurlijk de vraag of dat toeval is (vast niet) en hoe het allemaal dan wel precies zit (…ik ben zo iemand die dan terug bladert en het liefst de namen noteert en lijntjes tekent tussen mensen die op een of andere wijze met elkaar zijn verbonden).

Ik vind het wel wat veel beschrijvend af en toe. Hou zelf wat met van dialoog en gedachten dan van beschrijvingen van situaties.

Bij de volgende 50 bladzijden schrijf ik weer! Veel plezier allemaal!

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 74

Ik zat zo lekker in dit boek dat ik dit onderdeel eigenlijk uit het oog verloren ben. Het boek leest lekker weg. Echt opvallende dingen ben ik niet tegengekomen. Schrijffouten ook niet. Een lekker soepel boek.

AvdB
    Bijdrager
    Post count: 13

[Bladzijde 106]

Leuk!! De verhaallijnen komen inderdaad langzamerhand bij elkaar. Ik heb nog geen bijzonderheden of bijzondere uitspraken ontdekt, maar ik blijf bij mijn vorige opmerking dat ik het erg leuk vind dat er wat humor in de dialoog zit zo nu en dan.

Tijdens het lezen wissel je ondertussen wat vaker van de dialoog en gedachten van de ene persoon naar die van een ander: het is leuk om op deze manier een bepaalde situatie vanuit verschillende perspectieven te beleven.

Zin om door te lezen!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.