Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 19: Wiegelied Wiegelied, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #4416 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van Olivia Rönning?
    2. En van Tom Stilton?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen?
    sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

De karakters

Wat vind je van Olivia Rönning? Olivia “ken” ik uit de tv-serie Springvloed. Dat heeft mijn beeld van haar bepaald. Echt verdiept is haar karakter wat mij betreft in dit boek niet. Wel vraag ik me uiteraard af wat er in een volgend boek met haar zal gebeuren….
    En van Tom Stilton? Dit geldt enigszins ook voor Tom Stilton, hoewel hij een andere rol speelt dan in Springvloed. Ik vind hem een integere, ongehoorzame man met issues.
    Wat vind je van de overige karakters? Ook de overige karakters vind ik niet geheel tot hun recht komen. Van de bad guys wordt weinig achtergrond verteld. De enige die wat meer aandacht heeft gekregen is Folima, maar ook van haar achtergrond wordt maar kort iets beschreven.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Nee, ik vind dat de karakters zich weinig ontwikkelen binnen dit verhaal. Wel krijgt Muriel nu wat meer aandacht, maar haar echt leren kennen doen we niet. Haar rol vind ik erg vergelijkbaar met de rol van Vera in Springvloed.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Moeilijke vraag…ik denk Mette. Dat komt vooral door de indruk die ik van haar heb via de televisie. Haar relatie met haar man. De ongedwongen verhouding met haar collega’s. En…terwijl ik dit tik bedenk ik dat Abbas voor mij ook een held is!
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, hoewel ze niet echt veel diepgang vertonen is het duidelijk wat voor rol ze in het verhaal spelen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, er hoeft niets veranderd te worden. De personages zijn goed in het verhaal.

Wat betreft de auteur: deze heeft volledig beantwoord aan mijn verwachtingen. Ik vind het een fijn verhaal met een leuke opmaat en afsluiting. Het verhaal kabbelt een beetje voort met af en toe wat spanningspieken. De schrijfstijl is toegankelijk. Geen fraaie citaten of moeilijke woorden. Ik zal zeker nog andere boeken lezen van deze auteurs. Ook voorgaande delen ga ik waarschijnlijk nog lezen. Dit om te kijken hoe de hoofdpersonen zijn gekomen waar ze nu zijn aanbeland. In toekomstige boeken ben ik benieuwd of Mette ook echt stopt (sorry, spoiler…) en wat er nu verder met Olivia gaat gebeuren (geen spoiler…).

Ik ben heel benieuwd hoe de andere leesclubgenoten het boek hebben ervaren.

Sylvia ten Hove
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters

Wat vind je van Olivia Rönning?

Ik vind niet zoveel van haar…
    Ik vind het wel mooi van haar dat ze naast haar drukke baan ook nog vrijwilligerswerk voor de vluchtelingen doet.

En van Tom Stilton?
    Hij komt bij mij over als een man met zijn hart op de juiste plaats. Hij gaat graag voor gerechtigheid, hoewel dat niet altijd volgens de regeltjes gaat. (Ik snap nu eindelijk het eerste hoofdstuk). Iemand die veel meegemaakt heeft als dakloze.

Wat vind je van de overige karakters?
    Ik vind Mette een interessante vrouw. Duidelijk erg betrokken bij haar werk, maar ze gaat nu ook meer aan haar man en gehandicapte dochter denken die haar ook nodig hebben. Zonder haar zou het team niet hetzelfde zijn… dus…
    Muriel speelde in Wiegelied ook een belangrijke rol. De titel blijkt ook haar liedje voor Folami te slaan.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ik vond dat er in dit boek niet zoveel ontwikkeling zat in de karakters. Het ging meer om de plot. De meeste ontwikkeling zag ik bij Muriel. Ze was eerst een aan drugs verslaafde vrouw die daarvoor haar lichaam verkocht, maar door Folami is ze meer veranderd in een zorgzaam type.
    De relatie tussen Olivia en Lisa is niet helemaal geweldig. Lisa vond het team leuker voordat Olivia bij het team kwam. Daar komt bij dat Bosse en zij hard hebben moeten werken om voor Mette te mogen werken terwijl Olivia hiervoor gevraagd is. Als ze samen naar Småland gaan en in een hotel op 1 kamer terecht komen vertelt Lisa wel plotseling over een verkrachting in haar verleden. Lisa lijkt even jaloers als Mette Olivia met Tom naar Boekarest stuurt, maar als ze later hoort wat Olivia in de riolen heeft meegemaakt, is ze toch blij dat zij niet mee was. Desondanks gebeurt er verder niets met de relatie tussen de 2 vrouwen in het boek. Ze hadden van mij wel wat dichter bij elkaar mogen komen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tom Stilton spreekt mij het meeste aan. Hij reageert zoals hij vindt dat hij zou moeten doen en denkt daarbij niet al te veel aan regeltjes. Hij is erg gedreven om tot de waarheid te komen. Mette vind ik ook een interessante vrouw. Ik ben benieuwd of ze echt gaat stoppen!

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Nee, dat vond ik juist tegenvallen in Wiegelied. Ik heb de vorige delen uit de serie ook gelezen hoewel dat alweer een tijdje geleden is. Ik heb wel een bepaald beeld van de hoofdpersonages in mijn hoofd, maar dat lijkt vooral afkomstig te zijn uit de vorige boeken. Voor hun ‘rol’ zijn ze oké, maar ik zou graag wat meer van hen als mens willen zien.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou aan de hoofdpersonen (Tom, Olivia, Mette in ieder geval) wat meer diepgang van hun karakter willen toevoegen. Wat denken ze? Wat voelen ze? Hoewel ik de details van de vorige boeken niet meer zo goed weet, heb ik het gevoel dat dit in de vorige boeken wel wat meer uitgewerkt was. Of vergis ik me hierin?

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik verwachtte een spannend boek met verschillende verhaallijnen. Dat is zeker uitgekomen. Ik vond het wel een goede plot. Maar ik vond ook wel dat er best veel toevalligheden in het verhaal zaten. Daardoor werd het geheel wat minder geloofwaardig.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja, zie hierboven. De toevalligheden vond ik wat tegenvallen.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is dat er veel verschillende verhaallijnen door elkaar lopen en dat uiteindelijk de puzzelstukjes op de juiste plek vallen. De verschillende verhaallijnen maken het spannend. In het begin vraag je je als lezer af hoe de verhaallijnen samen gaan komen dus dat maakt je nieuwsgierig. Achteraf vond ik het eerste hoofdstuk wel mooi gevonden. Ik heb me toch tot bijna het einde van het boek afgevraagd wat dat hoofdstuk nou met de rest te maken had!
    Voor een thriller dus zeker een goede schrijfstijl.

Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen?
    Ik heb de vorige boeken allemaal al gelezen! Ik moet bekennen dat ik daarom de details niet meer zo goed weet. Ik heb geen televisieserie’s van de boeken gezien. Als er nog een deel komt, ga ik dat zeker ook weer lezen.

annemarie van weelie
    Bijdrager
    Post count: 42

Ik ben fan geworden van de hoofdpersonen. Door de boeken heen volg je hen in hun leven en na ieder boek ben ik benieuwd wat er hierna gaat gebeuren. De dynamiek tussen hen vind ik prettig beschreven. Echt ontwikkelen doen ze zich niet maar ze maken wel het nodige mee en dat vormt hen. Mijn fsvoriet zijn Mette en Tom. Ze zijn authentiek en eigengereid. Ik zit soms echt met een glimlach om mijn mond als ik over hen in de boeken lees.quote quote=4686]De karakters

Ik vond het mooi om de achtergrond van Olivia te lezen en hoe ze in het team van Mette terecht kwam. Die verhaallijnen zijn echt interessant door de boeken heen en dat geldt ook Tom.
    De inbreng van de messenkunstenaar Abbas vind ik vermakelijk en tegelijkertijd het minst geloofwaardig. Maar het past prima in het totaal plaatje.

De karakters zijn niet heel erh uitgewerkt maar door de boeken heen voelen ze vertrouwd.

De boeken hebben een ding gemeen in
    mujn ogen en dat is dan de schrijvers er geweldig in slagen om aanvankelijk op zichzelf staande verhalen te verbinden tot de clue. Ik vind het vaak mooi gevonden. Dat leest prettig ennis verrassend

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters

Wat vind je van Olivia Rönning? Een gevoelige vrouw die hart voor haar werk heeft. Bijzondere bijkomstigheid het onverwacht en ongewenst zwanger worden. Dat maakt dit karakter persoonlijk
    En van Tom Stilton? Een man met pit, gaat voor gerechtigheid en heeft er alles voor over om de daders te pakken. Hij treed hierbij wel eens buiten de lijn omdat hij zijn eigen gang gaat.
    Wat vind je van de overige karakters? Alle karakters zijn goed uitgewerkt. Heel verschillende persoonlijkheden. Muriel is een vrouw die veel heeft mee gemaakt. Knap dat ze helemaal gaat voor het Nigeriaanse meisje en haar drugsverslaving op zij zet.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Gedurende het verhaal krijg je steeds meer inzicht in de karakters en leer je ze als het ware kennen. Mooi opgebouwd.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tom Stilton omdat hij lef heeft en tot het uiterste gaat.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja het is duidelijk wie en hoe ze zijn.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Felix de chirurg zou wat karakter betreft meer tot uiting mogen komen. Het gaat vooral om zijn daad maar je krijgt niet zoveel inzicht in de persoonlijkheid.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik stond er heel open in. Had nog niets van deze auteur gelezen. Scandinavische trillers scoren goed dus ik was wel heel nieuwsgierig naar het verhaal. Ik heb nog niet zoveel van scandinavische auterus gelezen
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja ik vond het een goed boek. Goed opgebouwd en ook een mooi thema, vluchtelingen en orgaanhandel.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het boek leest soepel weg. Dat maakt dat je graag verder leest. Zeker ook gezien het thema dat in interessant vind.
    Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen? Ja dat denk ik wel. Ik vond dit boek zeker de moeite waard

AT
    Bijdrager
    Post count: 45

Dit is het eerste boek uit de serie dat ik lees en daardoor begin ik mogelijk met een achterstand, zeker over mijn kennis van de karakters. Ik vind Olivia een wat teruggetrokken, eenzame vrouw wat m.n. tot uitdrukking komt in hoe ze met haar zwangerschap omgaat.

En van Tom Stilton?
    Ruwe bolster, blanke pit met een klein hartje. De ondertitel van de roman is ‘Een Rönning & Stilton-thriller’ en daarmee was natuurlijk al wel meteen duidelijk dat hij belangrijk was. Maar naast Olivia en Tom vond ik Mette’s karakter ook zeer interessant.

Zoals gezegd vond ik Mette interessant en ook Muriel (soms wat eendimensionaal) vond ik een mooi karakter.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Nee, dat vind ik eigenlijk nauwelijks. Misschien Mette nog het meest omdat ze ook besluit om te stoppen met moordonderzoeken voor Jolene (waar je alleen in een bijzin iets over hoort) en voor haar man. Zelfs Olivia, die zwanger blijkt, ontwikkelt zich niet. Ook over haar beweegredenen wordt verder weinig duidelijk. Gemiste kans.

Nee, eigenlijk niet. Daarvoor ken ik ze nog niet goed genoeg.

Je ziet het in thrillers vaker dat karakters redelijk vlak blijven. Het maakte het verhaal niet minder spannend, maar heel erg betrokken bij de karakters voelde ik me niet.

Ik zou ze graag beter willen leren kennen.

De auteurs

Heb je een verwachting bij deze auteurs? Zo ja, welke?
    Ik had nog nooit iets van ze gelezen, maar las dat ze scenario’s schrijven. Dus ik verwachtte een goed verhaal en dat heb ik gekregen. Je kan je inderdaad alles levendig voorstellen en de verhaallijnen (m.n. het eerste hoofdstuk en de laatste zin!) kwamen mooi bij elkaar. Het las inderdaad als een film!

Ja, ik vond het een heerlijke thriller om te lezen. Echt spannend, met actuele thema’s zoals de vluchtelingen.

Ja, de manier waarop het boek geschreven is, zie je vaker in Scandinavische thrillers. Veel landschapsbeschrijvingen, oppervlakkige karakters, gruwelijke misdaden, maar verder weinig sfeer. Dat vind ik Britse thrillerschrijvers vaak wat beter wegzetten. Maar het paste dus wel bij dit Scandinavische beeld.

Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen?
    Ja, ik denk het wel. Ik ben wel nieuwsgierig geworden en hoop zo de karakters beter te leren kennen.

P.s.: op pagina 272 m.i. een fout in de vertaling; eerste zin na het sterretje.

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 35

Olivia is een gevoelige, redelijk in zichzelf gekeerde vrouw met een groot hart voor anderen. Die in dit boek haar eigen ‘probleem’ heeft buiten de vluchtelingenproblematiek om. Tom daarentegen is het ruwe bolster blanke pit type die gerechtigheid hoog in het vaandel heeft staan. Die doet wat hij vindt dat hij moet doen al is dat niet altijd volgens de regels. Wordt ondanks dat alom gewaardeerd en gerespecteerd. Mede door hun karakters zijn dit mijn favorieten.
    Wat betreft overige karakters: Abbas met z’n messen heeft een kort maar krachtig optreden in dit boek in tegenstelling tot de overige delen. Vind Mette haar karakter wel mooi verder uitgewerkt deze keer evenals dat van Muriel.
    De personages van oa Akin en Folami als vluchteling zijn goed uitgewerkt en de verschrikkingen die ze hebben moeten doorstaan zijn indringend maar helaas wel de realiteit. Veranderingen aan personages is niet echt nodig.

De verwachting was een spannend boek met de voor de auteurs kenmerkende schrijfstijl en verschillende verhaallijnen die uiteindelijk samen komen.
    Dat is zeker gelukt, alleen jammer van een aantal gebeurtenissen in het boek (geen spoilers) die wel heel erg toevallig zijn. Dat is een (klein) minpunt. Mede hierdoor vind ik dit toch het minste deel van deze reeks. Verder een heerlijk boek, je blijft lezen!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

bridgeros
    Bijdrager
    Post count: 10

De karakters

Een beetje een naïeve gevoelige vrouw die nog niet ver is met dit leven. Ze moet nog veel leren.

En van Tom Stilton?
    Een stille starre man die duidelijk door het leven getekend is en zijn eigen weg gaat.

Ik vind de andere karakters ook goed in het verhaal opgenomen. Vooral Mette en Abbis.

Ik vind dat lisa zich ontwikkeld en de andere karakters niet echt.

nee geen favoriete personage.

Ja dat zijn ze zeker wel, ik ben alleen nieuwsgierig naar de vriendin van Olivia. Hoe of wie is ze tot relatie van haar

nee juist niet.

De auteur

nee dit is het eerste boek van hun dat ik lees.

ik vond het begin warrig en het kwam niet terug in het boek alleen op de laatste pagina.
    ik had geen verwachtingen bij het boek.

ja past perfect erbij het is duidelijk, afwachtend en spannend tot het einde.

ik ben net begonnen in Springvloed, dus ga zeker de eerdere boeken lezen en natuurlijk ook de boeken die nog komen.
    Ik heb een nieuwe serie ontdekt.

Gezellige leesgroetjes Brigitte

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

Een vrouw die op eigen benen wil staan, maar toch graag een ander volgt. Ze lijkt niet goed te weten wat ze aan moet met haar leven op gebied van de liefde, wat helemaal erger wordt als ze zwanger blijkt te zijn van een ex. Ze lijkt langzaam in stukjes uiteen te vallen tijdens het verhaal, maar blijkt een ijzersterke overlevingskracht te hebben van binnen.

En van Tom Stilton?
    Een man met een zwaar verleden wat hem nog elke dag tekent. Zijn kennis van vroeger gebruikt hij in het heden en de toekomst. Dat siert hem. Verder stoorde ik me soms wel aan zijn botte en eenkennige karakter en was het echt een haantje.

Wie er voor mij verder erg uitsprong was vooral Mette. Een hardwerkende vrouw die het werk niet los kan laten. Opeens komt ze tot inkeer en zal dit het laatste onderzoek zijn. Een ijzersterke vrouw met het hart op de juiste plaats. Een tikkeltje hard, maar dat mag ook als je de leiding hebt. En daarnaast onwijs zorgzaam over haar teamleden.

Veel mensen maken een proces mee. Bij de een ben je je hier wat meer bewust van dan bij de ander, omdat het vrij oppervlakkig blijft. De mensen waar ik op doel zijn vooral Tom, Mette en Muriel. Tom komt langzaam tot steeds meer inkeer en komt steeds sterker in zijn schoenen te staan. Hij is nog wat onzeker, maar ontwikkeld zich steeds meer tot zijn oude ik. De man die goed politiewerk kan doen. Mette komt juist tot inkeer op het gebied van het persoonlijke vlak. Het dringt tot haar door dat ze van haar gezin moet gaan genieten en het werk niet het enige is dat telt. De zaak draaide om kinderen, dus het besef kwam hard aan. Muriel is wat mij betreft enorm gegroeid. Ze stond op het punt zichzelf weer plat te spuiten, maar haar moederhart ging aan. Ze heeft haar leven gegeven voor een ander. Iets wat kort daarvoor absoluut GEEN regel van de straat was.

Ik kon me tot niemand echt inleven. Voelde met niemand een echte harde klik. Heb wel respect voor Muriel. Haar kracht om door te vechten (op een flinke dip na).

Wat mij betreft mocht er wel iets meer diepgang in zitten. Een kijkje in hun privéleven of bij Tom Stilton bijvoorbeeld even een krachtige flashback waarom hij in een dal terecht is gekomen. Hierdoor heb ik ook niet echt een duidelijke favoriet en kon ik met niet goed inleven in hun rollen. Wat niet wil zeggen dat ik het geen goed verhaal vond, want heb er zeer zeker van genoten.

Ik zou misschien de buurtbewoners van Muriel bij het boshuisje nog wat slechter maken. Zo zou het nog wat spannender zijn of zij er misschien iets mee te maken hebben. Het eerst gevonden kindje lag immers zomaar ergens in een bos. Ik zou er een twist aan hebben gegeven dat ‘de man met de hond’ er mogelijk iets mee te maken kon hebben, zonder dat de politie daadwerkelijk bij hem aan de deur komt of hem als verdachte ziet, maar dat je dit als lezer zijnde wel denkt.

De auteur

Bij voor het lezen van heb ik getypt dat ik nog geen eerdere boeken van dit duo heb gelezen. Wel had ik een hoge verwachting qua het mysterieuze gehalte van het boek naar aanleiding van de kaft en dat ze lekker veel op elkaar inspelende details in hun verhaal zouden verwerken. En verder was ik benieuwd naar hun schrijftstijl.

De kleine puzzelstukjes die op hun plekken vielen, zaten inderdaad in het verhaal. Dit vond ik erg leuk. Vooral ook dat je pas op het eind snapt waar het begin over gaat. Dit blijft toch steeds in je hoofd meespelen. Ook sluit het verhaal goed aan bij de details op de kaft, wat ik een goed pluspunt vind.

Hun schrijfstijl leest lekker vlot en makkelijk waardoor je goed in het verhaal kunt blijven zitten. Dit vind ik dan ook een pluspunt. Daarnaast waardeer ik de details in het verhaal die het tot een kloppend verhaal maken, ondanks de diepgang wat betreft de personen. Het springt toch niet van de hak op de tak en het blijft je verbazen en nieuwsgierig maken.

Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen?\
    Ja, naar aanleiding van dit verhaal ben ik zeer nieuwsgierig of ik in eerdere boeken lees wat er bijvoorbeeld met Tom Stilton is gebeurd. En hoe het team toen functioneerde en wat ze toen allemaal hebben meegemaakt. En een vervolgboek of -boeken wil ik ook graag lezen. Gaat Mette inderdaad stoppen met de moordonderzoeken? En wordt Stilton de vervanger of past hij hier liever voor? Gaan Lisa en Olivia beter samenwerken? En wat pakken de schrijvers nu als thema? Dit thema was echt wel up-to-date, dus ben benieuwd hoe dit in de andere boeken is.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

Sylvia ten Hove
    Bijdrager
    Post count: 23

@sillyruns: hier wil ik nog even reageren op jouw vragen:

“@Sylvia ben je er inmiddels achter hoe het begin van het boek samenhangt met de rest? En ik ben heel benieuwd naar de toevalligheden die je noemt (maar misschien mogen die pas NA het lezen worden vermeld).”

Uiteraard ben ik er nu achter hoe de proloog op de Filipijnen samenhangt met de rest van het boek! Dat was mooi gevonden!

De toevalligheden waarnaar je vroeg zijn bijvoorbeeld:
    – Dat Abbas in Boekarest toevallig een bekende uit Marseille tegen het lijf loopt.
    – Olivia die het vermoorde meisje toevallig herkent van het centraal station.
    – Abbas herkent toevallig Felix uit het casino. Hoeveel casino’s zijn er in Zweden of in Stockholm?!
    – Akin die weet te ontsnappen en voor dood wordt achter gelaten zonder dat gecheckt wordt of hij echt dood is. Toevallig wordt hij dan gered door een arts die hem naar het ziekenhuis weet te brengen.
    – De redding op het laatst was toevallig nét op tijd.

Nu lijkt het misschien dat ik alles ‘toevallig’ vond en het boek niet waardeer. Dat is niet zo hoor! Ik heb echt wel genoten van het boek, maar ik vind het niet de beste uit de serie.

hans
    Bijdrager
    Post count: 35

Het is mijn eerste kennismaking met het tweetal. Olivia heeft in dit deel geen grote rol dus kan er weinig van vinden. J ekomt niet veel te weten over het verleden van Olivia, dus ga ik zeker de eerste drie delen een keer lezen om wat meer over haar te weten te komen.

En van Tom Stilton?
    Tom heeft duidelijk een grotere rol dan Olivia en je komt meer te weten over hem in Wiegelied. Zijn verleden en zelfs wat er met zijn ouders is gebeurd. Ben nu wel benieuwd wat hij in het volgende deel gaat doen.

Persoonlijk vond ik de karakters ondergeschikt aan het verhaal. Omdat er best wel veel verhaallijnen lopen is het niet mogelijk om de karakters uit te diepen en blijft het oppervlakkig.

Nee, zoals hierboven al genoemd zijn de karakters ondergeschikt aan de verhaallijnen.

Cosmina in het begin van het verhaal. Wat is de connectie met het verhaal? Waarom zo’n abrupt einde?

Tom is eigenlijk de enige die redelijk uitgewerkt wordt. De rest blijft achter.

Nee.

De auteur

Ze zijn best wel populair en ik had eigenlijk een beter verhaal verwacht. Ik kwam niet echt in het verhaal en er waren teveel verhaallijnen. Ze hebben in Wiegelied iets teveel aspecten van de hedendaagse problematiek opgenomen in het verhaal.

Ik had niet echt een verwachting omdat dit het eerste boek van het tweetal is dat ik tot nu toe gelezen heb.

Schrijfstijl is wel goed en past wel bij het verhaal.

Natuurlijk. Springvloed ligt nog ongelezen in de kast, dus die gaat hopelijk snel een keer volgen. Dan zal deel twee en drie denk ik ook wel volgen.

Arda
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters
    Een sterke vrouw die op eigen benen staat

En van Tom Stilton?
    Een man waar je steeds meer over te weten kom

Die zijn goed op genomen in het verhaal

De ene wel de ander niet zoals Lisa die ontwikkeld zich goed

Mette om haar vasthoudendheid

Ja vind ik wel

Nee

De auteur

Ja dat het spannend zou zijn

Ja zeker wel er zit spanning in

Dat zou ik niet weten

Heb ik gedaan

AvdB
    Bijdrager
    Post count: 13

De karakters

Wat vind je van Olivia Rönning en van Tom Stilton? Eigenlijk heb ik niet het idee dat ik hen beide goed heb leren kennen. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik dus de eerdere boeken uit de serie nog niet heb gelezen: ik ga er dan ook vanuit dat de personages daar meer worden uitgewerkt. Met wat verwijzingen naar het verleden word ik wel nieuwsgierig: blijkbaar is er iets tussen Olivia en Tom voorgevallen wat verder niet wordt toegelicht.

Wat vind je van de overige karakters? Goed neergezet, maar ook niet echt leren kennen. Muriel heeft voor mij op de een of andere manier een belangrijke plek in het boek, terwijl zij niet de hoofdpersoon was. Het is mooi hoe ze zich over het kind ontfermt, maar ik kom niet veel verder dan dat. Ergens meen ik me te herinneren dat ze iets over haar moeder ‘zei’/dacht, en dat haar moeder ook Maria heet. Ik zat dus een beetje te wachten op een link met de andere Maria, maar dat bleek niet zo te zijn (–> vraag aan de rest: is iemand anders dit ook opgevallen? Kan het fragment zo even niet terugvinden in het boek!)

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Nee niet echt, misschien ook omdat je met zoveel karakters van iedereen iets mee krijgt, en daardoor van iedereen net niets. Tom komt ‘terug’ en reflecteert op het eind wel enigszins, Mette stopt, maar ook in die overweging word je niet heel erg meegenomen. Olivia blijft helemaal wat in het midden en Muriel – zoals ik hierboven al schreef – ontwikkelt zich wel, maar ook dat blijft heel oppervlakkig. De zorg voor Folami lijkt haar te redden, maar ze klampt zich daar ook wel heel erg aan vast. Was dat uiteindelijk wel haar ‘redding’ geweest? En kan de zorg voor een kind een redding zijn van je eigen problemen? Het voelt alsof het natuurlijk er aan bijdraagt, maar het lost de kern van haar probleem (ntb) niet op.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik zei al eerder dat Muriel een belangrijke rol in het boek had voor mij. Maar favoriet is denk ik toch Tom: hij voelt goed aan wat nodig is en durft zijn nek uit te steken. Verder vind ik dit best wel lastig te beantwoorden omdat ik me met geen van de personages heel erg heb ingeleefd. Wel in het verhaal

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ik denk dat ik deze vraag deels al in mijn uitgebreide antwoord hierboven heb beantwoord. Ze zijn niet heel erg uitgewerkt, maar wel voldoende voor de rol: de rollen vond ik geen moment onduidelijk.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik denk dat als de bende uit Roemenië en leider Stelea iets meer uitgewerkt zouden zijn, het het nog wat spannender had kunnen maken. Ik voelde de dreiging nu niet echt.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Van deze auteur(s) heb ik nog nooit eerder wat gelezen, maar ik hoorde wel al goede verhalen over Scandinavische thrillerschrijvers. Ik had dus niet echt een verwachting, behalve dat het goed zou zijn 🙂

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Over dit boek had ik al veel goeds gehoord, dus hij stond sowieso al op mijn lijst! Ik verwachte een spannend boek met spannende wendingen en een gaaf einde. Aan deze verwachting is deels voldaan: de spannende wendingen bleven uit maar het einde is wel echt gaaf. Wat ik wat jammer vond, is dat het voor mij pas spannend werd toen ik op 3/4 van het boek kwam: op het moment dat de verhaallijnen samen gingen komen. Ik heb altijd liever een boek dat vanaf pagina 1 bloedstollend is, en dat vond ik van dit boek niet zo. Het einde maakt het weer goed.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het leest lekker weg! En dat is fijn, want als het spannend is zit ik niet te wachten op allerlei omhalen en veel tekst met weinig inhoud 🙂 Ik heb ook wel een aantal keren zitten lachen, en daar hou ik ook van!

Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen? JA!

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 65

De karakters
    Olivia blijft eigenlijk zoals ze altijd is. Ze wordt niet volwassener, ze vecht nog steeds tegen haar demonen en gaat daardoor drinken etc etc. Ze blijft wel vasthoudend en het is mooi dat ze vrijwilligerswerk naast haar politiewerk doet Tom probeert zich te rehabiliteren maar blijft wel moeite hebben met regeltjes. Het is mooi om te zien hoe hun band zicht ontwikkelt door de boeken heen. Dat is eigenlijk voor alle ‘bekende’ personen van toepassing. Wie had geacht de Muriel zich zou ontwikkelen van drugshoer tot een vrouw met verantwoordelijkheidsgevoel en zelfs bijna moederlijke gevoelens…Mette is mijn favoriete persoon. Ze is zo rechtdoorzee en wars van allerlei politiek. De personen zijn wat mij betreft voor dit verhaal weer prima uitgewerkt.
    De auteur
    Ja, Ik heb alle voorgaande boeken al gelezen dus was erg nieuwsgierig naar het verdere verloop van alle karakters die al een tijdje meedraaien…Wederom spelen in dit boek een aantal verhalen gelijktijdig. Het blijft indrukwekkend hoe deze op het einde allemaal samenkomen. De schrijfstijl blijft prima leesbaar en vlot uitnodigend. ( eigenlijk jammer at deel 1 nu op tv is omdat je nu beeld krijgt bij de personen…) Ik heb alle boeken al gelzen maar ik ga zeker een evt. volgend boek weer lezen.

CharlottevV
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters
    1.Wat vind je van Olivia Rönning?
    Een jonge, daadkrachtige vrouw die weet wat ze wil en leeft voor haar werk. Door onervarenheid maakt ze echter nog niet altijd de juiste keuzes. Haar personage wordt iets te weinig verdiept om veel over haar te weten te komen. Ik heb de eerste 2 delen van deze reeks nu aangeschaft en hoop dat ik daar meer van haar te zien krijg.

2.En van Tom Stilton?
    Een gesloten, ietwat eigenwijze man. Doet wat hij zelf wilt en wat hij denkt dat goed is. Dit heeft hij meegenomen uit tijden dat het een stuk minder met hem ging en waarin hij alleen op zichzelf kon vertrouwens.

3.Wat vind je van de overige karakters?
    Muriel en vooral Mette heb ik nog wel wat sympathie voor opgebouwd. De overige personages werden te weinig beschreven/uitgewerkt om echt een oordeel over te kunnen vellen.

4.Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Weinig. Mette enigszins, zij maakt een voor mij nogal verrassende keuze door te stoppen met dit werk. De andere personages, vooral de zwangere Olivia maken te weinig ontwikkeling door, waar je dat, helemaal in haar situatie, toch juist zou verwachten.

5.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een klik met 1 van de personages. Waarschijnlijk dan nog Tom, maar dat is meer gebaseerd op het feit dat ik wat te medelijden heb met hem af en toe.

6.Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Nee. Ik vind het in dit opzicht allemaal te vlak gebleven. Juist in goede thrillers met veel diepgang kunnen er problemen afspelen op persoonlijke vlakken wat een extra diepgang aan het verhaal geeft. Ik vind dat hier heel erg minimalistisch.

7.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, buiten dan dat het mooi zou zijn als ze verder uitgewerkt worden.

De auteur

1.Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ja, ik heb er erg veel van gehoord. Sowieso is de Scandinavische thriller een steeds groter wordend begrip waardoor ik ontzettend nieuwsgierig was naar dit genre.

2.Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Na alle verhalen en reacties had ik er iets meer van verwacht. Ik schrijf het niet gelijk af en zal de 3 voorgaande delen ook gaan lezen en dit deel dan nog eens herlezen om te kijken of er een ander beeld ontstaat voor mij.

3.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het is lekker vlot maar wel met een lekker duister randje eraan waardoor de spanning gewaarborgd blijft.

4.Wiegelied is het vierde boek van Cilla & Rolf Börjlind. Ga je eerdere en volgende boeken van hen ook lezen?
    Ja, ik ben benieuwd naar het verleden van de personages en hun verdere ontwikkelingen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.