Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 161: Wie zonder zonden is Wie zonder zonden is, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1950
    #28296 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanBo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

de_Stefs
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot
    > ik vind het idee erg goed, je kunt er veel kanten mee op. De ontwikkeling in de plot en de wendingen vind ik ook goed, al hadden de wendingen wel wat onvoorspelbaarder gemogen van mij.
    > de structuur van de plot is redelijk standaard. Het verhaal speelt zich af in het heden en er zijn terugblikken naar het verleden. Vaak zijn de tetugblikken bij thrillers vanuit de dader of politie, dus het is wel bijzonder dat het hier op basis van interviews voor een boek is.
    > het einde van de moord 28 jaar geleden had ik wel verwacht, en een deel van de moorden in het heden ook, maar niet alles was zoals ik voorspeld had.

Algemeen
    4. Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    > ja, zeker! Vooral door de vlotte schrijfstijl.
    5. Vind je de schrijfstijl vanBo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    > de schrijfstijl is zeker begrijpelijk, de Zweedse namen (ook van straten en scholen) vond ik in het begin wel lastig, maar dat went altijd wel snel.
    6. Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    > meeslepend verhaal, blijft je boeien tot het eind.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    > tja, hoe kan ik dit formuleren zonder spoilers te geven. Ik vind het in ieder geval geen standaard boek. Het heeft iets specifieks. Wat het uniek maakt is de absoluut niet standaard plotwending helemaal aan het eind.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    > blijf zo door schrijven!

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 141

Ik vond het boek niet zo goed als ik gehoopt had, het is zeker NIET de nieuwe Lars Kepler.
    Misschien had ik hierdoor ook te hoge verwachtingen van het boek. Het boek is wel vlot geschreven en leest wel makkelijk weg maar ik kon het makkelijk aan de kant leggen wat voor mij veelzeggend is.
    Ook het plot zag ik echt aankomen wat erg jammer is.
    Verder heeft het boek ook niet iets heel unieks, het verhaal is leuk verzonnen maar ik vond het op de een of andere manier toch niet spannend genoeg.
    Ik zou het een matige thriller noemen, sorry meneer Bo Svernström!
    Mijn advies, maak het spannender!

Those who don't believe in magic will never find it.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot

Het plot zit goed in elkaar. Op een gegeven moment weet je wel hoe het zit met de moord 28 jaar geleden, maar hoe is dit met de moorden van nu verbonden. Dat was wel verrassend.

Het plot is goed opgebouwd. Door het hele verhaal wordt er teruggeblikt naar 28 jaar eerder. Daardoor kom je steeds meer te weten. De hedendaagse moorden worden niet zo uitgebreid besproken. Hierdoor weet je niet wie die heeft gepleegd en waarom. Dit bevorderd het leesplezier en de spanning.

Een gedeelte van het einde zag ik wel aankomen, namelijk de moordenaar van 28 jaar geleden. Wie de hedendaagse moorden had gepleegd vond ik moeilijker te ontcijferen. Ik had wel een idee wie het zou kunnen zijn, maar die was het dan uiteindelijk toch niet. Dus dit einde was voor mij toch nog onverwacht.

Algemeen

4. Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het is op zo’n manier geschreven dat het je blijft boeien. Ik kon het boek maar moeilijk wegleggen.

5. Vind je de schrijfstijl van Bo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl prettig en spannend. Hij gebruikt geen moeilijke woorden of lange zinnen. Dit leest erg prettig. Ik had ook geen moeite om in het verhaal te blijven ook al werd er soms tussen tijden gesprongen.

6. Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is spannend, aangrijpend en weer eens vanuit een heel ander perspectief geschreven.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind geen boek zoals er meerdere zijn. Het verhaal zit heel erg goed in elkaar en is meer geënt op de psychologie en de reden waarom iemand iets doet.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Dit boek was beter dan zijn eerste boek. Ik zou dus zeggen dat hij vooral door moet gaan met schrijven en wellicht dat zijn volgende boek nog beter wordt.

LiesbethLeest
    Bijdrager
    Post count: 22

De plot (= verhaallijn) vind ik heel origineel! De spanning wordt heel geleidelijk opgebouwd (maar wordt nooit bloedstollend) en wordt samen met de plot telkens gevoed met stukjes verhaal van 28 jaar geleden. Zit mooi in elkaar. Het einde (de ontknopingen, meervoud) vond ik teleurstellend. Ik vond ze nogal ongeloofwaardig, vooral de andere daders zijn er wat met de haren bijgesleept. Jammer.

De schrijfstijl vind ik niet geweldig. Het boek leest makkelijk en het verhaal is meteen boeiend genoeg om door te lezen en de aandacht te houden, maar er zijn veel schrijvers die origineler en smeuïger vertellen, waardoor ik ook nog geniet van de manier waarop het boek is verwoord.
    De plot is geloofwaardig. Door een traumatische ervaring kun je herinnering volledig verstoppen, vooral kinderen zijn hier goed in. Zoals gezegd vond ik de ontknoping minder, maar zeker niet volledig geloofwaardig.

Alles bij elkaar vind ik het een origineel, voldoende spannend en goed in elkaar gestoken boek. Spannender mag en er zou wat mij betreft meer aandacht aan de psychologie mogen worden besteed. Ik had best veel vragen: hoe zit Robert nu echt in elkaar? Zowel de echte, als de gecrëerde Robert? Wat zijn de drijfveren van Lexa om het boek te schrijven en de onderste steen boven te krijgen? En vooral bij de (andere) daders heb ik nog steeds wel de vraag ‘waarom’? Dat is wat onbevredigend.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 94

Ik had geen hoge verwachtingen van het boek. Het boek was niet echt spannend. Het was al vlug duidelijk dat robert niet de dader was de vraag was alleen wie dan wel. Het was wel heel mooi hoe het heden en verleden door elkaar verweven was.
    Het boek blijf mijn wel heel de tijd boeien.
    blijf schrijven kan alleen maar verbeteren.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 92

De plot

Wat vind je van het plot?
    1: Het plot zat goed in elkaar er waren meerdere ontwikkelingen en dat maakte het verhaal veel interessanter.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    2: De structuur van het plot was goed opgebouwd je kreeg door dat je soms terugblikt naar 28 jaar geleden langzaam een idee hoe het precies is gegaan. Daarom bleef je geboeid lezen hoe het allemaal bij elkaar zou komen en bleef het voor mij toch steeds wel een verrassing hoe het verhaal liep.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    3: Ik had zo mijn vermoeden over de moord van 28 jaar geleden maar verder waren er wel wat verassingen.

Algemeen

Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    4: Het verhaal vond ik zeker boeiend en het boek was eigenlijk ook zo uit gelezen. Door dat je nooit helemaal precies wist wat er zou gaan komen bleef ik geboeid lezen.

Vind je de schrijfstijl van Bo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    5: Zijn schrijfstijl is prettig om te lezen persoonlijk vond ik het begrijpelijk geschreven.

Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    6: Ik zou het onder de noemer boeiend en spannend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    7: Dit boek is uniek in zijn verhaallijnen die zo mooi op het einde bij elkaar komen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    8: Voor mij mag hij zo verder gaan dit boek was beter dan zijn eerste.

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 95

Het plot :
    1, Het plot vind ik goed in elkaar steken , de verhalen komen mooi bij elkaar. Er is geen sprake van super grote spanning, deze is meer onderliggend. Op een gegeven moment kreeg ik wel een vermoeden hoe het in elkaar stak maar ik bleef benieuwd hoe de schrijver het ging combineren .
    2, de structuur paste goed bij het verhaal. Af en toe een korte terugblik ,soms nodig voor het interview maar ook soms als gedachtes van Robert.
    3, het einde had ik deels wel verwacht, wel vond ik het jammer dat het lijkt als of het boek opeens “af” moest zijn. Sommige oplossingen waren voor mij wat ver gezocht. Wel vond ik de laatste info over Camilla een prima toevoeging.

Algemeen;
    4, het verhaal vond ik goed geschreven en ik pakte het steeds met plezier weer op om door te lezen. Het werd echter geen “page turner” ik kon het ook makkelijk even opzij leggen.
    5, de schrijfstijl vond ik prettig, niet te lange zinnen of hoofdstukken. Wel viel het mij op dat de schrijver soms in het zelfde stuk in de tegenwoordige zowel als in de verleden tijd schreef.
    6, ik wil het boek als boeiend typeren, ik wilde namelijk wel erg graag weten hoe het allemaal in elkaar stak.

Dit boek ;
    7, wat ik interessant vond aan dit boek was dat je door de interviews van Lexa steeds meer te weten kwam. Zowel over het verleden als hoe het nu met Robert gaat. Ook dat je vooraf weet dat zij denkt dat hij onschuldig is terwijl de feiten het tegendeel beweren.
    8, ik geef nooit goede raad aan schrijvers, volgens mij weten ze zelf best wat hun eventuele verbeter punten zijn.

ivonne
    Bijdrager
    Post count: 19

het plot is zeker verrassend, dat wat 28 jaar geleden is gebeird is wel snel duidelijk maar de moorden van nu zijn niet snel te herleiden en dit leidt tot een spannend einde.

het boek leest makkelijk sommige stukjes zijn meer boekvulling dan dat ze iets toevoegen aan het verhaal zoals die man in het bejaardenhuis.en over de broer van robert.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 105

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Ik vind het een goed bedacht plot. Heel onverwacht.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het is mooi opgebouwd. De verhaallijnen komen op een gegeven moment goed bij elkaar. Ik werd heen en weer gegooid tussen de,voor mij, vermoedelijke daders en dan blijkt het toch anders te zijn.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, ik had dit totaal niet aan zien komen.
    Algemeen
    4. Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik vond het heel boeiend en was iedere vrije minuut aan het lezen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Bo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind dat Bo Svernström een fijne schrijfstijl heeft. Lekker leesbaar en korte hoofdstukken, maar nergens is de vaart eruit.
    6. Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ik zou ze als boeiend omschrijven.
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind ieder boek uniek, zo ook dit boek.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee, ik kan een auteur geen advies geven, anders zou ik zelf een boek gaan schrijven hahaha

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 73

De plot
    De plot is ok, maar ook niet meer dan dat. Zeer vroeg in het boek had ik door wie de dader was van de eerste moord en dat is spijtig.
    De structuur is verhalend, opbouwend, vrij realistisch.
    Het einde heeft een rauw kantje..

Algemeen
    Het leest vlot, is een beetje een pageturner, en had wel steeds mijn volle aandacht.
    5. Vind je de schrijfstijl van Bo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Bij vertalingen vraag ik me altijd af hoeveel van de originele schrijfstijl bewaard bleef. Het is begrijpelijk schreven en filmisch.
    filmisch, realistisch, psychologisch doordacht

Dit boek
    Het is een boek van dertien in een dozijn, je leest lekker weg maar het verhaal zal niet lang bij blijven. Dat hoeft ook niet.
    Geef de plot niet zo vroeg weg!

Kristelwerkx
    Bijdrager
    Post count: 14

Wat vind je van het plot? toch nog wel ergens verrassend. Op een bepaald ogenblik heb je wel iets van: mmm, die kan het zijn. Maar toch.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? zit goed in elkaar.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? mmm, neen niet echt.

Algemeen

Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? JA!!
    Vind je de schrijfstijl vanBo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? heel vlot geschreven
    Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? verrassend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? de stijl van Bo Svernström is wel uniek denk ik.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?[/quote] Pff, neen hoor. Ik heb geen goede raad. Ik lees hem graag.

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 15

De plot

Het plot vind ik goed, de verhaallijnen komen bij elkaar en als je denkt nu is het klaar, komt er nog een stukje. Dat onverwachte daar hou ik wel van.
    De structuur is opbouwend en het extra stukje aan het einde vond ik een toetje op de taart.
    Het einde had ik op deze wijze niet zien aankomen. Wel de ontknoping, maar de details en de afloop van het dak had ik absoluut niet verwacht, deze had ik wat minder dramatisch verwacht eerlijk gezegd, maar heerlijk vermakelijk om te lezen, ik zag het zo voor mij gebeuren. Van mij mag het boek verfilmd worden.

Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had constant mijn volle aandacht en ik baalde dat ik niet meer tijd had om door te lezen. Het verhaal bleef door mijn hoofd spoken.
    Vind je de schrijfstijl vanBo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    In het begin moest ik even wennen aan de sprongen in de tijd en personages. Ik keek even terug in welk jaar wat was, maar dat was even opletten, daarna ging dat goed.
    Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is realistisch, er zijn altijd journalisten op zoek naar een goed verhaal. De mate van intensiteit zou ik weer niet realistisch willen noemen, maar ik heb er natuurlijk ook geen ervaring mee. Het verhaal zou kunnen voorkomen en elementen ervan zeker. Zoveel bij elkaar betwijfel ik, maar daar lees ik geen boek voor, dan zou ik wel een krant of een rechtbankverslag gaan lezen toch? Een prima boek, ik hoop meer van deze schrijver te gaan lezen.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling
    Een goed meeslepend boek. Schrijf snel een nieuw boek en verras ons met een goed plot, leuke personages en een goed uitgewerkt einde.

Arda
    Bijdrager
    Post count: 53

De plot
    Het plot zit goed in elkaar er waren meerdere ontwikkelingen en kwamen goed samen
    Het plot zat goed in elkaar en kwamen goed samen
    Nee ik had het niet aan zien komen
    Algemeen
    ja zeker ik wilde steeds verder lezen
    Vind je de schrijfstijl vanBo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    het was begrijpelijk te lezen
    Ik vond het aangrijpend en boeiend tegelijk
    Dit boek
    ik vind elk boek wel uniek je vind er geen tweede van
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies
    Geen advies en ook geen raad

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 127

Wat vind je van het plot? Ik vond het een goed plot, alles kwam bij elkaar.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het een goed plot, alles kwam bij elkaar.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik vond het einde toch net weer anders dan ik verwacht had.
    Algemeen
    Vond je Wie zonder zonden is een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Já zeker, ik heb het met veel leesplezier gelezen.
    Vind je de schrijfstijl vanBo Svernström prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is een prettig te lezen en goed te begrijpen leestijl. Korte hoofdstukken, met een vaart geschreven.
    Stel….Bo Svernström vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Geloofwaardig en aangrijpend.
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Já omdat het normaal geschreven zou worden uit een ander uitgangspunt.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bo Svernström mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Niet echt….alleen maar…… blijf schrijven!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.