Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 161: Wie zonder zonden is Wie zonder zonden is, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28294 |

Vragen ThrillZone leesclub Wie zonder zonden is                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    de_Stefs
    Bijdrager
    Post count: 33

De karakters
    > Ja, vooral het karakter Robert evolueert. Je ziet dat hij naarmate het verhaal vordert anders over zichzelf gaat denken en dus ook anders gaat handelen. De overige karakters evolueren voor mij minder. Het is daarbij meer dat je gaandeweg het verhaal de karakters beter leert kennen.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    > toch wel Robert. Hij is op een bepaalde manier aandoenlijk. Hij is duidelijk al op jonge leeftijd gevormd door de gebeurtenissen.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    >Ik zou wel wat aan Lexa willen veranderen. Ik krijg niet echt hoogte van haar, ze gaat niet echt leven voor mij. Ik zou meer beschrijven wat haar drijft om een boek over Robert te willen schrijven en waarom ze zich zo afzet tegen haar moeder.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    >Ik vind de schrijfstijl wel passen bij het soort verhaal. Er zit een goede balans in beschrijven voor de sfeer versus kort en krachtig een situatie neerzetten om de spanning er in te houden.

5. Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    >Ik zou de schrijfstijl beschrijven als een goede mix tussen sfeervol en staccato.

6. Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    >Ik twijfel nog of ik andere boeken boeken van Bo Svernström ga lezen. Dat komt vooral omdat ik bij Wie zonder zonde is al snel een idee van de dader 28 jaar geleden had en een beeld van de motivatie voor de moorden in het nu. Daardoor was het boek wat minder spannend en verrassend dan ik had gehoopt. Maar misschien dat ik Wie zint op wraak wel een kans geef.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 55

De karakters

Ik heb niet het idee dat ze echt evolueren. Ze worden wel goed uitgediept om er achter te komen wat er is gebeurd en om te begrijpen waarom dit is gebeurd. Dit is een hele nieuwe aanpak voor mij.

Ik heb niet echt een favoriet personage. Ik denk dat ik wel met Robert meeleef, maar hij is niet bijzonder toegankelijk of geliefd. Met Carl leeft je weer wel meer mee. Je wilt dat hij goed werk doet en de zaken oplost, maar je merkt ook dat hij ook maar een mens is en soms de verkeerde kant of de verkeerde beslissing neemt.

Nee ik zou niets willen veranderen. Het verhaal is juist mooi in balans.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De stijl past prima bij het verhaal. Korte hoofdstukken die vlot en spannend zijn geschreven met vaak een kleine cliffhanger. Dit houdt de vaart in het verhaal.

5. Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Kort, bondig, vlot.

6. Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    Ik heb hiervoor Wie zint op wraak gelezen. Ik vind die boek beter en als er een volgend deel komt ga ik dat zeker lezen. Ik hoop dat dit dan nog beter is dan Wie zint op wraak.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 107

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Vooral Robert en Lexa. Robert wordt door Lexa gedwongen om zijn verleden onder ogen te zien. Lexa is een brutale doorduwer die naderhand wat rustiger te werk gaat.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Niet echt een favoriet personage, maar ik vind Robert toch wel het interessantst. Hij is gevormd door zijn slechte jeugd en het idee dat hij zijn beste vriend heeft vermoord.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, niets.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, een heerlijk spannend verhaal met diverse onverwachte zijweggetjes en bovendien een fijne schrijfstijl.
    Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Ik vind hem boeiend schrijven.

Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen? Wie zint op wraak heb ik gelezen en zijn volgende boeken ga ik zeker ook lezen.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 128

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Já , je leert ze steeds beter kennen en dus ook waarom ze zo reageren.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Robert, aandoenlijk en sleep een aardig rugzakje mee.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, dat is voor de schrijver.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind het een fijne schrijfstijl en daarom past het voor mij wel bij het verhaal.
    Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind het eerder een vlot geschreven en boeiend verhaal.
    Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    Já dat ben ik wel van plan.

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 95

De karakters ;
    1 Niet alle karakters evolueren even sterk, maar het meest opvallend is voor mij toch wel Robert. In het begin van het boek is hij onzeker en vindt hij zichzelf een slecht mens.( niet raar na wat hij allemaal heeft meegemaakt) Gaandeweg wordt hij zelfverzekerd en durft hij positiever over zichzelf te gaan denken.
    2 Mijn favoriet is vanaf het begin toch Robert, op een bepaalde manier heeft hij mijn sympathie. Zelfs als hij ,onverwachts ,raar uit de hoek komt. Dat bracht me even aan het twijfelen of ik “het” toch niet verkeerd had….?
    3 Aan de personages wil ik niets veranderen, ze horen gewoon zo te zijn om het verhaal goed neer te kunnen zetten.

De auteur;
    4 De schrijfstijl vind ik prima bij dit verhaal passen. Wel moest ik in het begin even wennen aan al die namen en het terug gaan in de tijd.
    5 De schrijfstijl vond ik vlot en prettig. Niet te veel sfeer schetsen maar recht op het doel af.
    6 Wie zint op wraak , zou ik dolgraag willen lezen. De vele plotwendingen in dit boek waren verrassend goed gevonden!

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 94

De karakters:
    1: Net als denk ik de meeste vinden is dat Robert naar mate zijn herinneringen terug komen hij sterker wordt. Maar dat is natuurlijk te verwachten omdat het een onzeker leven is als je niets meer kunt herinneren.
    2: Mijn favoriete personage is toch rechercheur Carl Edson doordat hij verder kijkt dan de meeste en niet meteen een oordeel klaar heeft.
    3: Ik zou Jodie een grotere rol willen geven zodat het elkaar aan gaat vullen.

De auteur:
    1: Zijn schrijfstijl is lekker vlot te lezen ook de verschillende verhaallijnen maakt het een goede thriller.
    2: Ik vind het meeslepend het wordt geen moment saai.
    3: Het eerste boek heb ik gelezen en was zeker heel goed zelf vind ik dit boek beter.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 73

De karakters

Het karakter van Robert wordt zeer goed neergezet, hij lijkt afstandelijk en gaat op een speciale manier om met zijn verleden. Gaandeweg laat hij meer van zichzelf zien.

Misschien Lexa, maar ik zou daarvoor het eerste boek moeten lezen voor ik dit kan bevestigen.
    Carl lijkt me dan wel een toffe ‘peer’.

Camilla: ik vond haar karakter te oppervlakkig, te gemaakt, en helaas gaf dit veel van het verhaal weg;

De auteur

De hoofstukken worden in de derde persoon geschreven afgewisseld met hoofdstukken die door Robert verteld worden. Dit zorgt ervoor dat het verhaal toch een beetje vooruit gaat.

5. Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.;
    Filmisch; bij sommige fragmenten merkt je toch dat je die bekijkt vanuit een camerapositie.

Ik zal ‘Wie zint op wraak’ waarschijnlijk wel lezen, vooral om meer te weten te komen over Lexa.

LiesbethLeest
    Bijdrager
    Post count: 22

Uit! Wat een tof boek!

Veel karakters evalueren, omdat we ze als kind en volwassene meemaken en sommigen heel anders zijn (ontwikkeld) dan je verwacht. Robert evalueert het meest, maar laat zich lastig ontrafelen. Hij zegt zelf een Robert voor de buitenwereld te hebben gecreëerd en je vraagt je af wanneer deze nep-Robert precies in beeld is. Als kind was hij nogal een waaghals (nu nogal een laffaard), maar dat blijkt uiteindelijk een reden te hebben. Soms werd hij afgeschilderd als pestkop, soms als een lief kind. Verder wordt het beeld dat je van hem krijgt telkens beïnvloed door zijn onjuiste of afwezige herinneringen.

Mijn favoriete personage is Lexa, omdat ze erg haar best doet om het echte verhaal boven water te krijgen en daarin enorm doorzet, ondanks haar bevindingen en de dreigementen. Ze is heel moedig! Ik snap alleen niet waarom ze na een aantal bedreigingen midden in de nacht een park inloopt. Ook Carl mag ik wel, want hij is volhardend en open minded.

In het begin vond ik Robert nogal een zwakkeling. Nu ik het boek uit heb ben ik nog steeds geen fan van hem en heb nog steeds geen heel duidelijk beeld. Ik zou wel eens een goed gesprek met hem willen hebben. Dat betekent echter niet dat de auteur hem anders had moeten afficheren. Een boek hoeft geen hapklare brok te zijn.
    Camilla zou ik zelf anders hebben ingevuld. Ik vind alles wat zij doet wat ongeloofwaardig. Haar preciese karakter en motivatie vind ik niet helder. Gelet op haar rol in het verhaal vind ik dat storend.

De schrijfstijl van Svernström zou ik verhalend noemen. De schrijfstijl past wel bij een thriller. Hij leest gemakkelijk, maar ik vind hem niet bijzonder, want er zijn geen quotes of woordspelingen die me opvielen. Het is wat staccato.

Ik ga zéker ook de eerste titel van hem lezen (en de volgende!) en ook van het duo Lars Kepler! Erg tof dat ik zo met hem kennis kom maken.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 141

Evolueren vind ik het niet echt. Doordat je de personages leert kennen groeien ze wel in het verhaal maar evolueren vind ik het niet echt.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een favoriet, Robert vind ik interessant omdat hij denkt dat hij zijn vriend heeft vermoord maar steeds meer herinnerd over dit (niet kloppende) verleden en rechercheur Carl vind ik leuk omdat hij anders is dan andere (menselijk) en niet direct een oordeel klaar heeft.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou aan geen enkel personage wat veranderen, ieder heeft zijn plaats in het verhaal.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vond de schrijfstijl prettig al vond ik de vele namen wel soms wat verwarrend.
    Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Lekker vlot te lezen, wel filmisch.
    Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    Ik ben wel nieuwsgierig naar het eerste boek, weet niet of ik erna nog meer ga/wil lezen.

Those who don't believe in magic will never find it.

ivonne
    Bijdrager
    Post count: 19

ik vind de meeste karakters niet echt evolueren, wel krijg je steeds meer inzicht in bepaalde personen.

ik vid robert erg aandoenlijk, hij is een beter mens dan hij denk te zijn.

de schrijfstijl is makkelijk leesbaar wel zijn de soms vreemde namen lastig om overheen te lezen.

als zijn andere boek in kobo plus komt, ga ik het zeker lezen.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 97

De karakters

Het karakter van Robert is eerst terug getrokken nadien komt hij meer open.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? niet echt een favoriete
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? voor een dader voor ik Camilla heel slordig beschreven in het boek er was echt te weinig over haar bekent.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? ja het was vlot leesbaar
    Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen? zit er wel over te denken ook dit boek te lezen. als tussen doortje

CRusson
    Bijdrager
    Post count: 15

Ik heb inmiddels het boek uit en ik vind het boek zeker een aanrader

Om de vraag te beantwoorden of de karakters evolueren, kun je natuurlijk zeggen dat het tijdspad van het boek door de verspringingen meer inzicht verzorgd voor de karakters. Je kunt dus beter zeggen dat je tijdens het lezen bepaalde personages beter gaat begrijpen. OF hoe zaken uit het verleden invloed hebben op hedendaags gedrag. Dus ik zou zeggen meer inzicht in het waarom in plaats van dat er in het boek karakters duidelijk evolueren.
    Mijn favoriete karakters zijn Robert en Lexa. Ook vind ik Carl een leuk karakter, typisch een man…
    Lexa vind ik leuk omdat zij zich door niks en niemand laat tegenhouden en op haar eigen gevoel en bevindingen vertrouwd. Robert omdat het verhaal om hem heen gebouwd is.

Ik zou Bernt niet in het verhaal hebben toegevoegd, omdat ik ook geen sympatie voor hem kan opbrengen. Wellicht had Camilla dan iets uitgebreider neergezet kunnen worden.

Arda
    Bijdrager
    Post count: 53

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja ze ontwikkelen zich goed en leert ze steeds beter kennen
    2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Robert omdat hij veel heeft meegemaakt
    3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    nee
    De auteur
    4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Geen idee
    5 Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Zijn schrijfstijl was vlot en lekker te lezen
    6 Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    ja zeker

Kristelwerkx
    Bijdrager
    Post count: 16

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? je ontdekt ze langzaam aan, dat maakt het wel interessant om te blijven lezen.

2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Neen

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    nee

De auteur
    4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind het wel oke dat je van nu naar vroeger gaat, dus ja.

5 Kun je de schrijfstijl van Bo Svernström specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Daar heb ik geen verstand van. Ik vind het vlot leesbaar, dat is belangrijk voor mij.

6 Wie zonder zonden is is de tweede thriller van Bo Svernström, ga je na het lezen van Wie zonder zonden is zijn debuut, Wie zint op wraak en de volgende boeken ook lezen?
    Ik heb de eerste al gelezen. En om eerlijk te zijn, die was spannender. Maar deze is ook niet slecht, zeker niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.