Home Forums Leesclub 107: Weerzin Weerzin, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1306
    #19673 |

Vragen ThrillZone leesclub Weerzin

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Bernard Minier vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van het debuut Weerzin  voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Patty Jansen
    Bijdrager
    Post count: 7

Ik vind dat meerdere personen gedurende het verhaal evolueren zowel de Alice en Amber als de Erik eigenlijk… Alice en Amber zijn studentes, maar gedurende het verhaal kom je meer over hen persoonlijk te weten en ontdek je ook hun duistere kanten en hoe verschillend de zusjes zijn. En Erik de schrijver van het boek waaruit de moorden lijken te zijn gekopieerd… hij zegt nergens iets mee te maken te hebben, maar alles wijst in zijn richting, omdat hij als schrijver over een rijke fantasie beschikt is het niet makkelijk te ontdekken of hij de waarheid spreekt of niet en laat hij verschillende kanten van zichzelf zien van slachtoffer tot uitdagende verdachte.

Mijn favoriete persoon is Martin Servaz… klinkt heel afgezaagd misschien, maar ik vind dat Martin in dit boek meer vanzichzelf laat zien en de lezer komt meer te weten over wie hij is, zijn verleden en hoe hij eigenlijk in zijn huidige functie terecht gekomen is. Ik geniet ervan om samen met hem gedurende het verhaal op zoek te gaan naar de dader / moordenaar.

Ik zou niets aan de personages willen veranderen, simpelweg omdat ik dat de vrijheid vindt van de auteur… deze mag de personages scheppen zoals hij of zij wil en daar heeft de lezer het mee te doen. Als ik de personages zou willen veranderen, moet ik zelf een boek gaan schrijven…

Ik vond het begin, waarbij er teruggegrepen wordt naar een situatie uit het verleden, opmerkelijk lang voor wat ik van Bernard Minier gewend ben… maar het verveelde me niet en irriteerde me ook niet. Ik vond het eigenlijk een hele prettige basis om het deel “2018” mee te beginnen. Het voelde echt als achtergrondinformatie die ik al tot mijn beschikking had.

Bernard Minier vind ik niet echt te vergelijken met auteurs van dit moment… maar misschien toch een beetje met Robert Bryndza ???

Natuurlijk blijf ik Bernard Minier volgen en toekomstige boeken van hem lezen… ik heb wederom genoten van dit boek. Ze zijn vlot geschreven, duidelijke situaties, steeds terugkerende hoofdpersonen, een voor mij herkenbare omgeving : Toulouse en Pyreeën waar ik zelf regelmatig ben… dus ik ben een echte fan !!!

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 36

Alice en Amber vindt ik in dit verhaal wel anders worden je komt dan achter een ander leven van hun samen.
    Martin Servaz vondt ik wijzer en bedenkelijker over alkes worden maar hij blijft kalm .
    Erik Lang ,daar gaat de arrogantie een beetje verdwijnen totdat alles naar hem wijst.

Heb geen favoriet persoon in dit boek, had de vorige boeken van hem niet gelezen wist ook niet hoe het met zijn zoontje zat maar was wel goed te volgen.

Vindt het een vlotte schrijfstijl leest lekker door zaten niet echt dode stukken in.
    Dit was mijn eerste boek van Bernard Minier nodig wel uit om de vorige delen ook te gaan lezen.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De zusjes Alice en Amber evolueren in de vorm dat je steeds meer over hun leven te weten komt en dat zij anders zijn dan je verwacht had. Ook Martin vind ik evolueren, doordat je leest hoe hij was toen hij jonger was en eigenlijk net begon bij de politie en hoe hij later volwassener is en hoe dan zijn werkwijze is.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mij spreekt Martin toch het meest aan, ik vond het erg leuk om over hem te lezen als hij nog jong is en later als hij je meeneemt in zijnonderzoek.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou aan niemand wat veranderen want iedereen past in dit boek.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl erg fijn, het leest vlot en je blijft nieuwsgierig naar het verhaal.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Bernard Minier vergelijkbaar?
    Ik kan zo niet meteen iemand bedenken, misschien met Hjorth Rosenfelt omdat je je bij die boeken ook steeds afvraagd wie het gedaan heeft waardoor je steeds door wilt blijven lezen.
    Is het lezen van het debuut Weerzin voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Alle vier de eerdere boeken zijn inmiddels gekocht en ben aan deel 1 begonnen!
    (Weerzin is toch niet het debuut?)

Those who don't believe in magic will never find it.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 154

Al eerste vind ik Martin Servaz evalueren. Door de zorg van zijn zoon wordt hij verantwoordelijker.
    Daarnaast Erik Lang, hoe manipulatief hij ook kan zijn, hij heeft gevoelens met name voor zijn vrouw.
    Favoriet blijft Martin, in dit boek leer je wat meer over zijn achtergrond kennen.
    Ik zou niets aan de personages willen veranderen. Zij maken door wie ze zijn het verhaal.

De stijl van de schrijver is beeldend, iets wat je nietvzou verwachten bij een thriller. Maar dit maakt juist het verhaal en maakt dat je de beklemming ook voelt. Dus ja past prima bij dit boek.
    Ik ken geen andere auteur dit zo kan. kan. En ja, nu wachten op deel 6. Ik kijk er naar uit.

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 36

Ja, vooral het karakter van de hoofdpersoon Martin Servaz ontwikkelt zich. Dat is niet vreemd, want het verhaal loopt van 1993 tot heden. Aanvankelijk is hij een studentikoze beginnende agent en later heeft hij zich ontwikkeld tot een gedegen hoofdinspecteur.
    Over het karakter van Alice en Amber kom je in het verhaal steeds meer te weten. Daardoor lijkt hun karakter te evolueren en blijkt dat ze een heel verschillend karakter hebben.

De hoofdpersoon Martin Servaz is mijn favoriete personage. Hij is een rechtvaardig persoon. Het sterkst blijkt dit uit volgende passage, waarin hij ongepast gedrag van zijn oudere collega’s aan de kaak stelt:
    “Hij was net getuige geweest van het soort tafereel dat de reputatie van de politie bij zijn studiegenoten bevestigde. Het soort tafereel dat hij zelf meer dan eens aan de kaak had gesteld toen hij zelf nog studeerde. Zou hij afstand nemen van al zijn principes omdat hij nu zelf bij de politie zat? Zijn kop in het zand steken en beweren dat Lang hierom gevraagd had? Hij was nu een agent die misdaad bestreed, een agent die zich inzette voor de gewone man die voor een paar duizend euro overvallen was, maar ten aanzien van het machtsmisbruik en willekeurig politiegeweld voelde hij zich nog altijd student.
    ‘Ik wil zeggen dat ik afkeur wat hier zojuist gebeurde,’ zei hij opeens.
    Er viel een doodse stilte.”

Nee, ik zou niets veranderen. Dit vijfde boek is een vervolg op vier boeken. Misschien als ik alle vijf boeken heb gelezen, zou ik dit kunnen bezien. Overigens vind ik het karakter van Erik Lang erg goed geschetst.

Kun je hoofdpersonage Martin Servaz karakteriseren?
    Zoals hiervoor aangegeven is Martin Servaz een rechtvaardige hoofdinspecteur, die erg aan de zaak is toegewijd.

De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Het is een andere schrijfstijl dan die van Amerikaanse of Nederlandse auteurs, maar ik kan deze meer directe schrijfstijl ook waarderen.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Bernard Minier vergelijkbaar?
    Minier heeft een eigen schrijfstijl, anders dan Amerikaanse, Engelse of Nederlandse schrijvers. Maar het is ook een andere stijl dan die van de Franstalige auteurs die ik ken (Simenon en Gerard de Villiers).

Is het lezen van Weerzin voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Beslist. Ik vond het een erg sterk boek. In dit vijfde deel zijn voetnoten naar de eerdere delen opgenomen. Dit intrigeerde me meteen al bij het lezen.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 233

De karakters

Martin evolueert het sterkst, maar dat is niet zo vreemd in een periode van 25 jaar. Van eigenwijs jonkie wordt hij iemand met inzicht (al blijft hij eigenwijs). Anderen leer je beter kennen in de loop van het verhaal. Amber evolueert ook, maar dan alleen in de zin dat haar wraakgevoelens sterker worden.

Dat is Martin, hij durft aan het eind voor zijn zoon te kiezen, ook al weet hij wat de consequenties kunnen zijn voor zijn werk.

Nee, de karakters zijn zoals ze zijn en goed getypeerd.

De auteur

Ja, vlotte schrijfstijl met veel afwisseling.

Geen idee, zou zo niet iemand kunnen bedenken.

Is het lezen van het debuut Weerzin voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    In eerste instantie had ik zijn andere boeken al op mijn te-lezen-lijstje gezet, maar ze zijn wel een heel eind gezakt op dat lijstje. Ik vond grote delen toch iets te voorspelbaar. Bijvoorbeeld toen het vermiste meisje Odille ter sprake kwam die veel op Alice en Amber leek, was het mij duidelijk dat Odille een van de vermoorde meisjes was.

ranata
    Bijdrager
    Post count: 8

De karakters

Zeker, in de loop van tijd wordt Martin een toch wel andere man, je merkt dat hij ouder en wijzer wordt, dingen doet die juist zijn.
    Erik Lang blijft een hork voor het grootste deel van de tijd, maar door bepaalde gebeurtenissen, merk je wel dat hij echt van zijn vrouw hield.
    Alice en Amber veranderen zeker, je leert ze toch door het verhaal weer op een andere manier kennen, een erg verrassende manier
    Toch wel Martin Servaz, komt gewoon tijdens het lezen over als een topgozer, een man die zich vastbijt in waar die mee bezig is, het pas loslaat als die echt klaar is.
    Ook is hij gewoon eerlijk.
    Nee vind ze goed uitgewerkt, ze hebben allemaal wel iets, en zijn ook gewoon realistisch

De auteur

Vind het een hele fijne manier, om op deze manier het verhaal binnen te krijgen, een groot deel verleden en daarna alles in het heden, met een soort van terugkijk weer naar het verleden.
    Vind zijn manier van schrijven ook gewoon heel fijn, de zinsopbouw, zijn taalgebruik.
    Het beeldende beschrijven van hoe iemand er uitziet met zijn haakneus
    Lees graag thrillers, maar zou echt even niemand weten met wie ik hem kan vergelijken, geniet gewoon van zijn boeken!
    Is het lezen van Weerzin voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Zeker, ik heb wederom erg genoten van Bernard Minier en vooral van Martin Servaz, ga zeker meer van hem lezen, hem ook gelijk aanraden aan mijn vader, denk dat die ook van hem kan genieten, zeker omdat die ook in de buurt van Toulouse heeft gewerkt.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 185

Ik vind Martin Cervaz wel evolueren van jonge politieman die niet kan leven met de manier hoe de oudere garde omgaat met verdachten tijdens verhoren en dergelijke. En de Martin die dan zelf commissaris / commandant geworden is en het op een heel andere manier aanpakt.
    Mijn favoriet personage is dan ook Cervaz die zijn werk zo goed mogelijk wil doen maar ook nog genoeg persoonlijke problemen heeft.
    Voor mij moet er niets aan de karakters veranderd worden.
    De schrijfstijl:
    Het is heel makkelijk te lezen /volgen ook al heb je nooit eerder een boek van Minier gelezen.Hij schrijft heel beeldend.Misschien voor mij persoonlijk soms wat langdradig.
    Vooral dat beeldend schrijven sprak me aan en deed me terugdenken aan Ilaria Tuti. Ook zij kon sommige passages zo beeldend beschrijven in Kind 39 .
    Voor mij is WEERZIN een debuut maar ik ga zeer zeker zijn andere werken lezen
    En hopelijk volgen er nog meer

bonkikong
    Bijdrager
    Post count: 12

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Voor mij evolueert Martin Servaz het meeste in dit boek. Dit komt misschien door de grotere tijdspanne. In het eerste deel is hij nog maar een beginnende agent die zich na verloop van jaren opwerkt tot een gewaardeerde inspecteur. Ook persoonlijk evolueert hij. Hij heeft een moeilijk verleden gehad met zijn vader die vaak dronken was en zelfmoord heeft gepleegd. Daar tegenover wil hij kost wat kost goed voor Gustav zorgen en stelt Gustav boven alles. ( zie einde van het boek )
    Ook Amber evolueert gedurende het verhaal op een manier die ik niet verwacht had. Dit vond ik wel erg origineel van de schrijver moet ik zeggen.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn favoriete personage is Martin Servaz. Hij heeft zijn hart op de juiste plaats. Het is geen opgever en wil kost wat kost de zaak oplossen. Hij leeft voor zijn werk, maar zijn zoon komt boven alles, ook al heeft dit consequenties voor zijn job.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee, ik vind dat alle personages goed uitgewerkt zijn. Ik heb me aan geen enkel personage gestoord. Vele karaktertrekken kwamen aan bod en dit zorgde voor een mooie variatie in het verhaal.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ik vond het een aangename schrijfstijl, vlot te lezen. Ik kon me heel goed inleven in het verhaal en dat maakt dat voor mij dat het boek wel een toppertje is.

5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Bernard Minier vergelijkbaar?

Ik ben nog niet zo’n ervaren lezer, dus echt vergelijken kan ik nog niet.

6. Is het lezen van het debuut Weerzin voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Jazeker! Ik was heel aangenaam verrast door dit boek. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat het boek me verveelde. Integendeel zelfs, ik kon het soms moeilijk wegleggen en ik heb er zelfs een beetje nachtrust voor ingeleverd. De 4 vorige boeken heb ik reeds op mijn verlanglijstje gezet. Deze worden zeker nog gelezen.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 7

Martin evolueert het meest,hij wordt wijzer en ouder
    Alice en Amber veranderen zeker, op een verrassende manier

Martin is mijn favoriete personage,een eerlijke doorzetter en sympathiek

Nee ik vind niet dat je iets moet veranderen aan personen die zo door de auteur zijn bedacht

Past prima,leest lekker vlot weg,prettige schrijfstijl

Ik heb geen idee

Is het lezen van Weerzin voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Jazeker de auteur komt op mijn lijstje van schrijvers waar ik meer van wil lezen

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 213

De karakters

Ja altijd in een boek, naarmate het verhaal vordert leer je ze beter kennen. In dit geval vind ik dat bij de schrijver lang wel duidelijk aanwezig.

De rechercheur uiteraard. hij maakt het meeste mee.

Misschien iets meer openheid in de karakters in het algemeen. ze blijven vrij oppervlakkig. aan de andere kant maakt dat het verhaal ook mysterieus wat ook weer wat heeft.

De auteur

ja een goede thriller vol mysterie en daar past deze schrijfstijl bij.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Bernard Minier vergelijkbaar?
    Dat vind ik altijd moeilijk. Ik zou nu misschien Lars Kepler kunnen noemen of Jussi Adler Olsen maar ook niet helemaal . ik zou even geen andere kunnen benoemen.

Is het lezen van het debuut Weerzin  voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Ja zeker en ook de vorige. Dit was mijn eerste boek van deze auteur maar ik merkte best wel wat voet nootjes naar andere delen op. En ik en daar dus nu erg benieuwd naar geworden. In tegenstelling tot sommige andere vervolg boeken was hier meer merkbaar dat je het eigenlijk beter in volgorde had kunnen lezen.

Liane van Oosterhout
    Bijdrager
    Post count: 33

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren.
    Niet specifiek in dit boek, maar dat komt denk ik doordat ik de serie vanaf het begin volg.

Heb je een favoriete personage?
    Ik heb een soort zwak voor Martin. Hij is wat ruw en menselijk door Minier neergezet.
    De personages zijn goed zoals ze zijn. Alleen bij Remy had ik een vies type voor me. Maar ook dat was de bedoeling. Dus veranderen? Nee.

De auteur

Heerlijke schrijfstijl. Alhoewel dit mij in eerdere delen meer aansprak. De sfeer is iets anders. Of komt dat door het ontbreken van Hirtmann??

Moeilijke vraag. Misschien Dazieri? Od Pierre Lemaître?

Allemaal al gelezen! Met enorm veel plezier. Topserie.

Renate
    Bijdrager
    Post count: 26

Zoals ik al schreef kende ik geen eerdere boeken van Minier en Servaz was dus een nieuw persoon voor mij. Ik vond het prettig om tijdens het lezen ook meer over deze man te weten te komen. Niet alleen wat hij meemaakte in 1993 en 2018 maar ook zijn eigen achtergrond met zijn vader, zijn zoontje en zijn huidige privesituatie.

De ontwikkelingen rond Erik Lang zetten me regelmatig op het verkeerde been. Gaandeweg het verhaal had ik soms een hekel aan hem en soms kon ik (een beetje) sympatie voor hem opbrengen.

Mijn blik op “de meisjes” veranderde ook gaandeweg het boek. Eerst waren ze enkel slachtoffer, maar hoe meer het verhaal vorderde, hoe meer zicht ik kreeg op hun beweegredenen en manier van in het leven staan.
    De laatste wending in het verhaal zag ik niet aankomen en vind ik knap bedacht!

Mijn favouriete persoon was Servaz. Mogelijk ook door de uitgebreide beschrijvingen van hoe hij situaties meemaakte en wat hem dit deed. Al in het begin vond ik hem aardig, toen hij tijdens het verhoor niet meeging in de toen gebruikelijke verhoortechniek, maar zijn grens aangaf.

Het boek leest lekker weg. Het verhaal is goed te volgen en door de uitgebreide omschrijvingen van karakters, maar ook gebeurtenissen en omgevingen is het alsof je erbij bent. Dat maakt het voor mij een fijn boek om te lezen!

Ik heb kortgeleden Ciao Sicilia van Marielle Boersma gelezen. Zij schrijft op dezelfde omschrijvende manier, waardoor je makkelijk ‘in het boek duikt’.

Toen ik dit boek in handen kreeg werd ik zo nieuwsgierig dat ik een ander boek van Minier niet kon laten liggen toen ik dat in de supermarkt tegenkwam! Graag lees ik meer van deze schrijver.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 311

De karakters

Wat ik merkte tijdens het lezen is dat er duidelijk een verschil is in het personage Martin Servaz aan het begin van het verhaal,wat in het verleden afspeelt, en de Martin Servaz in het heden. Vind dat de werkervaring hem gunstig is gezind.
    Martin Servaz is natuurlijk het hoofdpersonage wat niet wegneemt dat het daarom ook meteen de favoriet moet zijn maar in dit geval is het wel. Martin komt bij mij over als een sympathieke man die er alles aan zal doen om het resultaat tot een goed einde te brengen.
    Ben zeer tevreden met de personages hoe groot hun rol ook was in het verhaal.

De auteur

De beeldende schrijfstijl past zeer goed bij het verhaal waardoor je als lezer het gevoel kreeg om er bij te horen.
    Tijdens het lezen heb ik zijn schrijfstijl niet ervaren als van o dat lijkt op die of die . Dus nee ik zou niet weten met wie ik Bernard Minier zou kunnen vergelijken. Vergelijken met andere auteurs
    Ik ga zeker de eerdere delen lezen maar zeker ook zijn nieuwe werk als dat uitkomt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.