Home Forums Leesclub 136: Kamer 305 Vragen aan Yvonne Franssen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #24475 |

Heb je een vraag voor  Yvonne Franssen  naar aanleiding van  Kamer 305.

Stel hem hier,  Yvonne Franssen  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 26

Vraag:

Waar heb je de inspiratie vandaan gehaald om het boek te schrijven ?.

Groeten Anneliese

YvonneF
    Bijdrager
    Post count: 63

Hoi Anneliese,

Ik ben begonnen met een heel ander idee in mijn hoofd. In eerste instantie was het mijn idee om Kim met diverse verschillende mannen te laten daten en dan dan op enig moment zou blijken dat die mannen daarna iets ernstigs overkomen was. Maar dat vond ik een beetje een mager verhaal. Op enig moment kwam ik op het orgaantransplantatie-idee (ik ben overigens een groot voorstander van donorregistratie) en toen ontstond al schrijvende het verhaal wat je nu aan het lezen bent.

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Post count: 18

Vraag voor auteur: “Je snijdt een opmerkelijk onderwerp in je verhaal aan, welke tegelijkertijd sinister te denken geeft. (Donor) Hoe zie jij het, wanneer iemand de organen van een ander krijgt? Ben je het eens met de gearceerde regels in het omschreven boek van Eva, denk je ook dat je een stukje van elkaar kunt worden?”

Corina
    Bijdrager
    Post count: 12

Hoi Yvonne,

De thailer bij het boek vond ik erg leuk wat ook meteen een idee van het boek geeft. Is er een mogelijkheid dat het boek verfilmd wordt en komt er eventueel een vervolg op??

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 74

Geen vraag maar mijn complimenten voor het boek, goed thema en wat een interessante personen heb je ons voorgeschoteld !

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 299

Hallo Yvonne,
    In dit boek komen erg veel personen voor, die allemaal een rol hebben. Ik heb, om ze uit elkaar te houden, meteen een lijstje gemaakt van al die personen en een korte omschrijving.
    Ik neem aan dat je zelf ook wel regelmatig zal lezen en vroeg me af hoe jij het zelf vindt als er zo veel personen voorkomen en of je dan ook lijstjes maakt.
    groet,
    Marianne

Anita
    Bijdrager
    Post count: 33

Dag Yvonne

Orgaandonatie is wel de rode draad doorheen het boek. Het lijkt je nauw aan het hart te liggen. Nu vraag ik me af: Heb jij er ooit van dichtbij mee te maken gehad? Hoe ben je ertoe gekomen dit onderwerp in je thriller te verwerken?
    Groetjes
    Anita

YvonneF
    Bijdrager

SJMSchrijft:

Wat betreft het overdragen van een stukje persoonlijkheid bij orgaantransplantatie, ik weet het niet. Ik heb zelf natuurlijk ook het boek ‘Het geheugen van het hart’ gelezen, en de verhalen die daarin staan lijken voor zicht te spreken in die zin dat je de neiging hebt om te denken dat inderdaad een stukje persoonlijkheid van de donor mee ‘over’ gaat. Toch vind ik dat lastig te geloven. En hoe dan ook vind ik het geen reden om géén donor te willen zijn of (stel dat dat aan de orde was) een orgaan te willen ontvangen.
    Ik weet niet of we ooit met zekerheid de theorie kunnen bevestigen of weerleggen, tot die tijd is het in ieder geval een intrigerende gedachte.

YvonneF
    Bijdrager

Corina:

Uiteraard zou ik niets liever willen dan dat het boek verfilmd wordt, maar vooralsnog hebben zich geen gegadigden gemeld! 😉

Maar, verfilming of niet, er gaat geen vervolg komen. Het volgende boek zal opnieuw een op zichzelf staan verhaal worden.

YvonneF
    Bijdrager

Gerda:

Dank je wel!!!!!

YvonneF
    Bijdrager

Marianne:

Ik maak nooit lijstjes als ik lees. Meestal leer ik al lezende vanzelf de personages uit elkaar te houden. 🙂

YvonneF
    Bijdrager

Anita:

Ik ben zelf nooit van dichtbij met orgaandonatie/transplantatie in aanraking geweest. Ik heb wel al vanaf mijn veertiende een donorcodicil (inmiddels sta ik dus met een JA geregistreerd). Ik ben van mening dat je, als je ná je eigen overlijden een of meer levens kunt redden of veraangenamen, je dat niet moet nalaten.
    Aan tegenstanders zou ik in overweging willen geven na te denken over hoe je je zelf zou voelen als je weet dat niet lang meer te leven hebt, maar je leven gered zou kunnen worden met een donororgaan. Ik stel me voor dat je die kans met twee handen zou aangrijpen. En als dat het geval is, lijkt het me logisch dat je datzelfde ook voor een ander over hebt. 🙂

YvonneF
    Bijdrager

Anita:

Hoe ik op het idee ben gekomen om orgaandonatie in het boek te verwerken weet ik eigenlijk niet eens meer. Ik had al vrij veel over Kim geschreven en was op zoek naar een tweede verhaallijn. Ik had al zitten puzzelen op ingewikkelde familierelaties, maar ineens zat het idee van de connectie door orgaantransplantatie in mijn hoofd.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 58

Hoe lang heb je over Kamer 305 gedaan? Is het een proces die eerst een tijdje in je hoofd speelt en vorm krijgt of begin je met schrijven en kijk je dan welke kant het geheel op gaat?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.