15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Heb je een vraag voor  Wouter Helders  naar aanleiding van  Opgejaagd wild

Stel hem hier, Wouter gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

Omdat jij schrijft in een genre dat ik normaal gesproken niet lees, ben ik op zoek gegaan naar “de achtergrond van de schrijver”
    Op je LinkedIn profiel las ik dat je onder andere Senior Consultant bent bij het Ministerie van Defensie. Dat verklaart dus wel het genre.
    Maar nu vroeg ik me af hoe je ervoor zorgt dat je in je boeken niet te veel prijsgeeft over de zaken die je in je werk tegenkomt (en toch wel deels geheim zullen zijn). Worden je boeken hierop ook gecontroleerd?
    En of het lastig is om je werk gescheiden te houden van het schrijven?

whelders
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Hoi Marianne, goede vraag: ik was inderdaad tot voor kort militair journalist en werk nog altijd als communicatie adviseur bij Defensie. Veel inspiratie haal ik dan ook uit mijn werk. Ik houd me daarbij uiteraard aan de regels: geen gehime informatie of zaken die gevoelig liggen. En ik schijf natuurlijk fictie: dus hoewel er veel feiten in mijn boeken staan zijn ze allemaal ingebed in een totaal bedacht plot. Ik hoef dan ook geen teksten voor te leggen aan Defensie. Het leuke van schrijven over dingen die je (deels) zelf hebt meegemaakt of waar je veel over ziet / hoort / leest is dat je op die manier dicht bij jezelf blijft en authentieke verhalen kunt schrijven. Ik heb niet de intentie mijn werk en schrijven te scheiden: ze beiden deel van me en het een kan niet zonder het ander. Een voordeel heb ik wel: de waarheid is vaak nog veel gekker dan de (misschien bijna ongelooflijke zaken of toevalligheden) gebeurtenissen in mijn verhalen!

MarianneIL
    Bijdrager

Bedankt voor de snelle beantwoording.

Kaatje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

Hallo Wouter,
    Waarom heb je Sofie (een vrouw dus) als hoofdpersoon gekozen? Ligt het niet meer voor de hand om een mannelijke hoofdpersoon te kiezen bij een militaire setting?

whelders
    Bijdrager

Hoi Kaatje,
    Ik heb die keuze eigenlijk niet bewust gemaakt. In de allereerste versie van Machtsstrijd had ze aanvankelijk een bijrol. Maar ze groeide en groeide als personage en nam het boek geleidelijk over… Overigens is Sofie misschien wel het personage dat het meest op mij lijkt, al is ze een vrouw. En- maar misschien doel je daar niet op- in boek 3 speelt ze een belangrijke rol maar zeker niet de hoofdrol. Ik vond dat je dat soort dingen moet kunnen loslaten als het verhaal daarom vraagt.

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

Ik vind dat je heel beeldig schrijft.
    Ik kan het me zo voorstellen! Volgens dat ik andere recensies lees is Sofie ook aan het bod gekomen in je vorig boek.
    Is zij een leidraad in je boeken? Moeten deze als serie gezien worden?

whelders
    Bijdrager

Hoi Lizzie, dank voor het compliment! Sofie is inderdaad de leidraad in de serie al is haar rol de ene keer groter dan de andere. In de vorige twee boeken speelde ze een grotere rol!

Kaatje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

Wat grappig dat je zegt dat Sofie veel op jou lijkt. In welk opzicht is zij anders?
    Dat jij weet waarover je schrijft, is duidelijk. Ik ben benieuwd hoe jouw schrijfproces eruit ziet. Bedenk je alles vooraf of ontstaat het verhaal tijdems het schrijven?

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

De andere twee delen komen op mijn verlanglijstje.

whelders
    Bijdrager

Ze heeft natuurlijke een gemixtr achtergrond (ik ben gewoon saai Nederlands), is veganistisch (ik hou van vlees) en ze houd van dingen als yoga (waar ik snel van in slaap val). Maar aan de andere kant is ze joyrnaliste, hiud van avontuur en is ze fan van Elvis en sport: dat deel ik allemaal met haar!

whelders
    Bijdrager

Leuk Lizzy! Zegt het voort 🙂

whelders
    Bijdrager

Mijn schrijfproces is een mix van planning en spontaniteit. Ik heb het grove idee en de (meeste) karakters altijd al in mijn hoofd. Weet dat ik van A naar B wil. Maar hoe ik daar kom is altijd een verrassing. Sommige verhaallijnen gaan meer leven dan andere en soms ben je gewoon klaar met een karakter terwijl een andere juist opeens meer een rol claimt!

MarianneIL
    Bijdrager

Hallo Wouter,
    Nu kom ik iets tegen wat volgens mij niet klopt…
    Op bladzijde 129 (e-book) staat dat nijlpaarden gevaarlijk zijn (klopt) en verantwoordelijk zijn voor meer doden dan alle andere dieren samen. Volgens mij heeft de (malaria)mug meer doden op zijn “geweten” dan nijlpaarden.
    Zie bijvoorbeeld het volgende artikel: https://wibnet.nl/dieren/de-12-gevaarlijkste-dieren-voor-de-mens

groet,
    Marianne

whelders
    Bijdrager

Hoi Marianne, I stand corrected! Inderdaad achterhaalde info. In een van de volgende versies zal ik er ‘een van de gevaarlijkste’ dieren van maken!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.