12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1746
    #25056 |

Heb je een vraag voor  Wim Belaen  naar aanleiding van  Het Londens kwartet.

Stel hem hier,  Wim Belaen  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 128

Beste Wim,

Ik ben inmiddels in het boek begonnen en moet zeggen dat ik tot nu toe positief verrast ben.
    graag zou ik het volgende van je willen weten:

Hoe bent u, als professioneel muzikant en directeur van een kunstacademie, in aanraking gekomen met het schrijven van boeken?

Verder ben ik reuze benieuwd hoe dit verhaal (Het Londens Kwartet) bij u is ontstaan en op welke manier u de research hiervoor heeft aangepakt?

Van welke thriller schrijver of schrijfster leest u zelf héél erg graag boeken en is als het ware een voorbeeld voor u?

Ga nu snel verder lezen.

Fijn weekend

Vriendelijke groeten
    Jacobaan

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 174

Hoe je als musicus in een boekenwereld terrecht? En wat voor gernes lees je zelf graag?

wim.belaen
    Bijdrager
    Post count: 4

Dag Jacobaan,

fijn dat je geniet van mijn boek!
    Ik probeer op al je vragen een antwoord te geven, maar dat is niet zo evident.

Als directeur van een kunstacademie met een grote afdeling woord (cursussen schrijven, regie, verteltheater en theater) kom ik dagelijks in contact met de wereld van verhalen, toneelstukken, romans en poëzie. Om u een idee te geven: We hebben 15 docenten in de woordafdeling van onze academie en ongeveer 900 leerlingen.
    Bovendien heb ik altijd een passie voor taal gehad en schreef ik als kind en jongere al graag opstelletjes en korte stukjes. Uiteindelijk ben ik muzikant geworden, maar de literatuur heeft me eigenlijk nooit losgelaten. Vier jaar geleden heb ik dan de stap gezet om mijn fantasie om te zetten in mijn eerste roman ‘Het Venetiaans Concerto’.

Hoe mijn boeken (verhalen) in de kiem ontstaan, is echter een moeilijke vraag. Ik heb veel fantasie: ik kan dus zeggen dat er eigenlijk voortdurend verhalen door mijn geest dwalen. Voeg daar mijn passie voor muziek, kunst, politiek, sport en reizen aan toe en dan kom je op een gegeven moment aan allerlei elementen in mijn hoofd die een eenheid krijgen en als het ware organisch tot een potentieel verhaal samenvallen en dan ook samen verder groeien en evolueren tijdens het schrijven.
    Mijn passie voor de muziek, de kunst en de politiek, mijn interesse in de brexit, mijn liefde voor de steden Venetië, Wenen, Londen en Parijs en mijn verlangen om verhalen te maken en vertellen, zijn dus de voornaamste protagonisten die tot mijn eerste twee boeken hebben geleid.

Op gebied van research, is veel gebaseerd op parate kennis, gezien ik graag reis, steden bezoek en graag zelf veel lees, bekijk en onderzoek. Het internet, nieuws, documentaires, bibliotheken, etc. vullen aan wanneer mijn parate kennis niet voldoende blijkt.
    Er zijn zoveel auteurs/boeken die ik graag lees.
    Als kind/jongere heb ik bijvoorbeeld Thea Beckman en Jan Terlouw verslonden. Ik herinner me ook nog het prachtige ‘Mijn kinderen eten turf’ van Toon Kortooms.
    Nu heb ik zoveel goeds gelezen dat er eigenlijk teveel is om op te noemen…John Le Carré, Ken Follet, Edward Rutherfurd, Dan Brown, Stieg Larsson, Jens Lapidus, Kate Moss, noem maar op…
    Er zijn ook zoveel schitterende auteurs in alle genres: Dostojevski (Schuld en boete is me zo lang bijgebleven), ik ben ook absolute en levenslang fan van Charles Dickens, John Irving, de lijst is bijna oneindig.
    U zal merken dat ik bij mijn huidige favorieten geen Vlamingen of Nederlanders noem omdat ik vrees al te veel waardevolle auteurs te vergeten. Het lijstje van mensen die prachtig schrijven in ons taalgebied is immers zo heerlijk lang… Alleen al bij onze schitterende uitgeverij Houtekiet vind je een lijst van auteurs om van te snoepen, zeker ook wat spannende boeken betreft.

Ik hoop je vragen toch een beetje beantwoord te hebben en wens je nog veel leesplezier,
    hartelijke groeten,
    Wim Belaen

wim.belaen
    Bijdrager

Dag Kelly,

dank voor je interesse en je vraag.

Ik weet niet of je mijn antwoord aan ‘Jacobaan’ ook kan lezen?
    Indien wel, denk ik dat je vragen daarin beantwoord worden…
    Indien niet, hoor ik het graag en zend ik je ook nog een antwoord…

Ik wens je nog veel leesplezier,
    hartelijke groeten,
    Wim Belaen

Jacobaan
    Bijdrager

Hallo Wim,

Dank je wel voor u uitgebreide antwoord. Het is me een stuk duidelijker geworden.

En ik ben nog altijd erg positief verrast over het verhaal. Ik geniet met volle spannende teugen.

Een hele fijne dag.

Groetjes
    Jacobaan

Jacobaan
    Bijdrager

Hallo Wim,

Ik heb u boek inmiddels uitgelezen en het heeft me in ieder geval mijn interesse getriggerd om u eerste boek met de titel ‘Het Venetiaans Concerto’ ook te gaan lezen. Ik miste wat informatie (o.a. over Max in Venetië) welke in het eerste boek zich afgespeeld heeft.

Maar dit boek, en nu heb ik het over ‘Het Londens Kwartet’ kent toch enigszins een open einde. Betekent dit dat er nog een vervolg op dit verhaal gaat komen en zo ja kunt u hier dan al iets meer over vertellen en wanneer kunnen we u 3-de boek dan verwachten?

Vriendelijke groeten
    Jacobaan

wim.belaen
    Bijdrager

Dag Jacobaan,

fijn dat je mijn boek zo snel hebt uitgelezen en de smaak te pakken hebt gekregen om ook ‘Het Venetiaans Concerto’ te gaan lezen.

Om op uw vraag te antwoorden: net als in mijn eerste boek worden in ‘Het Londens Kwartet’ enkele plots volledig afgewerkt, maar blijft er een rode draad verder lopen, een verhaallijn die effectief in een derde boek afgerond zal worden.

Een timing op de afwerking van mijn derde boek zetten, is niet evident, maar laat ons zeggen dat het boek ten allerlaatste zou moeten verschijnen in september 2021, maar ik vermoed dat het een stuk vroeger kan worden, want ik ben al volop bezig.

Zonder al te veel te verklappen, kan ik wel al kwijt dat weer enkele Europese steden/regio’s het decor zullen zijn van een volledig nieuw verhaal met spannende plots, naast de afwerking van de rode draad. Enkele nieuwe personages zullen het pad kruisen met personages die in mijn eerste twee boeken al voorkomen. Bedoeling is om op gebied van spanning nog een tandje bij te steken in mijn derde boek.

vriendelijke groeten,
    Wim

Anita
    Bijdrager
    Post count: 49

Goedenavond Wim

Met ‘Het Londens kwartet’ lees ik mijn eerste boek door jou geschreven.
    Ik ben helemaal door het verhaal gegrepen en vind het ontzettend mooi geschreven: zo veel mooie beeldspraken!
    Mijn vraagje aan jou:
    Terwijl je schrijft, heb je dan een muziekstuk in je hoofd? Is het de muziek die jou inspireert, van waaruit je vertrekt? Want het valt op dat in beide titels ‘Het Venetiaans Concerto’ en ‘Het Londens kwartet’ er een aan muziek gebonden term steekt.
    Bespeel je zelf trouwens de piano (gezien de aanwezigheid van pianist Gianni Brunelli)?
    Groetjes
    Anita

wim.belaen
    Bijdrager

Dag Anita,

bedankt voor je vraag en je mooie reactie!

Ik heb niet echt muziekstukken in mijn hoofd terwijl ik schrijf, al kan ik natuurlijk niet ontkennen dat de muziek van Mozart tijdens het werken aan “Het Venetiaans Concerto” voortdurend op de achtergrond in mijn geest en gedachten meespeelde. Gezien ik klarinettist ben en ik het klarinetconcerto van Mozart zelf vaak heb uitgevoerd (ook als solist), was die specifieke compositie nooit uit de buurt natuurlijk. Tijdens het werken aan “Het Londens Kwartet” speelde de muziek op de achtergrond helemaal niet mee.

Muziek is natuurlijk een heel belangrijk deel van mijn leven, maar het is niet alleen de muziek die me inspireert. Ik ben ook altijd geïnteresseerd geweest in de wereld van het woord en de beeldende kunst. Je kan dus zeggen dat alle kunst mij inspireert, motiveert, beweegt, troost, raakt en mij vergezelt in alles wat ik denk en doe.
    Voor mijn verhalen word ik niet alleen door kunst, maar evenzeer door mensen, situaties, geschiedenis, steden, regio’s, landen en nog zoveel meer geïnspireerd.

Mijn titels (en dat zal ook in mijn derde boek zo zijn) hebben inderdaad allemaal een referentie naar muziektermen, maar dat betekent niet dat ze allemaal ook muzikaal geïnspireerd zijn. Het Londens Kwartet slaat op vier mensen die niet perse met muziek te maken hebben. Het is gewoon leuk dat er via de muzikale termen in de titels een mooie eenheid tussen mijn eerste boeken is. Na het voltooien van mijn derde boek (en dus de trilogie) zal er geen muziekterm in de titel meer te vinden zijn.

Wat betreft je vraag of ik ook de piano bespeel: ja dat doe ik, maar niet op hetzelfde professioneel niveau als mijn klarinetspel of mijn werk als dirigent. Dat Gianni een pianist is, heeft dus niets te maken met mijn eigen pianospel.

Hartelijke groeten,
    Wim

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 165

Nu ik het boek uit heb, valt het me op dat er echt heel veel personages en plotlijnen zijn die op het eind samenkomen. Het doet me denken aan het dirigeren van een orkest met veel instrumenten en partijen. Hebt u het idee dat het hanteren van de plotlijnen overeenkomsten heeft met het dirigeren van de verschillende muzikale lijnen in een orkest ( of koor)?

maria
    Bijdrager
    Post count: 345

Ik heb het boek met veel plezier gelezen maar bleef met een katertje achter omdat ik het gevoel had dat het verhaal niet af is. Daarnaast een aantal vragen, beetje kort geformuleerd:
    Ik heb niets meer over het gezin van de chauffeur gehoord
    Hoe het afliep met de “zware reus” Sascha
    Waarom mocht Lyttelton van alle mensen op aarde nog het minst iets weten van het scenario met Alfred blz 145 (of bedoelde u dat met Lawrence
    Opvallend overigens dat hij op blz 176 zo snel en openhartig is tegenover Natalie en niet tegenover zijn ouders
    Blz 190 haar twee beste vriendinnen ook minnaressen waren???
    Blz 254 niets meer over het debat op vrijdag gehoord met Jocelyn en Becker
    Blz 264 niet duidelijk wordt wat er zich precies heeft afgespeeld in Venetië.
    Blz 451 zelfmoord? Niets over bekend van Britt
    Niets meer hoort over dochter en vrouw Jason vanaf blz 425
    Blz 474 hoe weet James dat hij de hele nacht dat zware spul dronk?
    Blz 605 luitenant ongemakkelijk doet en daar zou Natalie straks wel iets over vertellen….niet gebeurt

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.