Home Forums Leesclub 180: Zullen we het liefde noemen? Vragen aan Tine Bergen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Heb je een vraag voor Tine Bergen naar aanleiding van Zullen we het liefde noemen?.

Stel hem hier, Tine Bergen gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

P. Holla
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Dag Tine,

Inmiddels ben ik halverwege het boek. De hoofdstukken zijn kort, krachtig en snel geschreven. Je pakt het boek er gauw even bij om een paar hoofdstukken te lezen.
    mijn vraag; de hoofdstukken hebben geen titel. Heb je dit met een bepaalde gedachte gedaan? Nu lees ik soms een hoofdstuk, kan het dan niet plaatsen in het verhaal van het vorige hoofdstuk en blijk dan in een flashback te zitten. Aansluitend lees ik het hoofdstuk opnieuw om het te kunnen plaatsen. Dit maakt het voor mij minder prettig om te lezen. Als ik nu de naam Klaar of Dieter tegenkom, weet ik dat het een flashback is. Voor mij als lezer zou het prettiger zijn als er bij een hoofdstuk staat heden of nu, verleden of toen.
    Vanwaar deze keuze?

Met leesgroet
    Petra Holla

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

Hallo Tine,
    wie beslist/bedenkt of een boek een psychologische thriller is of niet? Ik heb namelijk niet het gevoel dat dit een thriller is, eerder een roman. Psychologisch is het zeer zeker wel, het zet je aan het denken. Ik heb me goed kunnen inleven in Esther, in haar gevoelens, vermoedens, angsten etc.

Tine Bergen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Hallo Tine,
    wie beslist/bedenkt of een boek een psychologische thriller is of niet? Ik heb namelijk niet het gevoel dat dit een thriller is, eerder een roman. Psychologisch is het zeer zeker wel, het zet je aan het denken. Ik heb me goed kunnen inleven in Esther, in haar gevoelens, vermoedens, angsten etc.

Dag Bianca

Ik schrijf een verhaal en denk daarbij niet echt na over het ‘label’ dat erop moet komen. Het gaat mij om het verhaal dat verteld moet worden. Daarbij heb ik een voorkeur voor psychologie, voor wat personages drijft. Ik vertrek heel erg vanuit mijn personages bij het schrijven. Ik schrijf vrij organisch – ik heb geen strak plan als ik aan een boek begin – en daar komt het genre van de thriller voor mij heel handig van pas. Als ik een lijk en een dader en een motief moet hebben, dan heb ik ook een soort keurslijf waar ik bij het schrijven rekening mee moet houden en gaat het vlotter.
    Maar ik besef terdege dat ik het keurslijf behoorlijk oprek: dit is evengoed een roman. Het is ook een discussie die inderdaad gevoerd is met de uitgever en de marketingafdeling: is dit een roman of een thriller? Elk boek heeft een ‘label’ nodig te zorgen dat het zoveel mogelijk mensen bereikt die het ook graag gaan willen lezen. Omdat er wel degelijk een moord in gebeurt, is er gekozen voor het label thriller. Waarbij ik de toevoeging ‘psychologisch’ wel heel belangrijk vind. Mensen die een thriller verwachten met politieachtervolgingen en bloed dat in het rondspat gaan op hun honger blijven zitten. Maar ik hoop dat mijn boek toont dat we nooit echt zeker kunnen weten hoe wijzelf – of die ander – in elkaar zitten en gaan reageren. En dat daar ook spanning in kan zitten.

groetjes

Tine

Tine Bergen
    Bijdrager

Hallo Tine,

Dag Bianca

Ik schrijf een verhaal en denk daarbij niet echt na over het ‘label’ dat erop moet komen. Het gaat mij om het verhaal dat verteld moet worden. Daarbij heb ik een voorkeur voor psychologie, voor wat personages drijft. Ik vertrek heel erg vanuit mijn personages bij het schrijven. Ik schrijf vrij organisch – ik heb geen strak plan als ik aan een boek begin – en daar komt het genre van de thriller voor mij heel handig van pas. Als ik een lijk en een dader en een motief moet hebben, dan heb ik ook een soort keurslijf waar ik bij het schrijven rekening mee moet houden en gaat het vlotter.
    Maar ik besef terdege dat ik het keurslijf behoorlijk oprek: dit is evengoed een roman. Het is ook een discussie die inderdaad gevoerd is met de uitgever en de marketingafdeling: is dit een roman of een thriller? Elk boek heeft een ‘label’ nodig te zorgen dat het zoveel mogelijk mensen bereikt die het ook graag gaan willen lezen. Omdat er wel degelijk een moord in gebeurt, is er gekozen voor het label thriller. Waarbij ik de toevoeging ‘psychologisch’ wel heel belangrijk vind. Mensen die een thriller verwachten met politieachtervolgingen en bloed dat in het rondspat gaan op hun honger blijven zitten. Maar ik hoop dat mijn boek toont dat we nooit echt zeker kunnen weten hoe wijzelf – of die ander – in elkaar zitten en gaan reageren. En dat daar ook spanning in kan zitten.

groetjes

Tine

Dag Tine,

Inmiddels ben ik halverwege het boek. De hoofdstukken zijn kort, krachtig en snel geschreven. Je pakt het boek er gauw even bij om een paar hoofdstukken te lezen.
    mijn vraag; de hoofdstukken hebben geen titel. Heb je dit met een bepaalde gedachte gedaan? Nu lees ik soms een hoofdstuk, kan het dan niet plaatsen in het verhaal van het vorige hoofdstuk en blijk dan in een flashback te zitten. Aansluitend lees ik het hoofdstuk opnieuw om het te kunnen plaatsen. Dit maakt het voor mij minder prettig om te lezen. Als ik nu de naam Klaar of Dieter tegenkom, weet ik dat het een flashback is. Voor mij als lezer zou het prettiger zijn als er bij een hoofdstuk staat heden of nu, verleden of toen.
    Vanwaar deze keuze?

Met leesgroet
    Petra Holla

Dag Petra

Ik vind het zelf fijn om als lezer nog wat te puzzelen, om uit te zoeken waar elk stukje van het verhaal precies past. Ik heb (mede om die reden) nog nooit hoofdstuktitels gebruikt en de overweging is bij het schrijven van dit boek ook niet in me opgekomen. Maar ik heb de opmerking dat hoofdstuktitels/aanduidingen in dit boek handig zouden zijn ondertussen nog gekregen, dus ik ga ze meenemen bij een volgend boek. Het is uiteraard wel mijn bedoeling dat lezers mijn verhaal ook graag lezen. En als hoofdstuktitels daarbij kunnen helpen, zou het zonde zijn om ze niet te gebruiken.

groetjes

Tine

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

Beste Tine,

wat een verhaal. Het is bijna uit. Ik begrijp de opmerkingen over de “duizeligheden” van heden naar verleden zonder aanduidingen. Je laat de lezer gewoon wat zwemmen in het verhaal. Dat vind de één leuk en de ander wat minder natuurlijk. Een kwestie van smaak ook. Maar al met al al moet het verhaal wel te volgen blijven natuurlijk. Ik moet toegeven, en ik lees het op de ereader, dat het inderdaad soms niet duidelijk leest. Mogelijk is het papier boek dan uitgerust met blanco stukken, dat je weet dat er iets gaat veranderen.

Afijn, dat is een bevinding. Nu mijn vraag:
    Hoe kwam je op dit verhaal? Wat heeft je getriggerd?? Was het iets uit de media, of puur uit je fantasie?

Ik hoor het graag!

Groeten, Annette

Tine Bergen
    Bijdrager

Beste Tine,

wat een verhaal. Het is bijna uit. Ik begrijp de opmerkingen over de “duizeligheden” van heden naar verleden zonder aanduidingen. Je laat de lezer gewoon wat zwemmen in het verhaal. Dat vind de één leuk en de ander wat minder natuurlijk. Een kwestie van smaak ook. Maar al met al al moet het verhaal wel te volgen blijven natuurlijk. Ik moet toegeven, en ik lees het op de ereader, dat het inderdaad soms niet duidelijk leest. Mogelijk is het papier boek dan uitgerust met blanco stukken, dat je weet dat er iets gaat veranderen.

Afijn, dat is een bevinding. Nu mijn vraag:
    Hoe kwam je op dit verhaal? Wat heeft je getriggerd?? Was het iets uit de media, of puur uit je fantasie?

Ik hoor het graag!

Groeten, Annette

Dag Annette

Ik hoop dat de layout in de papieren versie inderdaad wel enige ondersteuning geeft. Maar ook op een ereader zou het vlot moeten lezen, dus mijn volgende boek krijgt hoofdstuktitels. Die feedback neem ik alvast mee!

Wat je vraag betreft:
    Elk boek vertrekt voor mij van een vraag die ik me bij het schrijven stel. In dit geval is die vraag ook min of meer de titel geworden. Ik pretendeer niet dat ik een antwoord kan geven op de vraag wat liefde is, maar ik vind het wel een heel boeiende vraag. Omdat we soms net de mensen die het dichtst bij ons staan en om wie we het meest geven toch ook het hardst kwetsen. Met heel goede bedoelingen. Dat fascineert mij. Hoe goede bedoelingen lang niet altijd genoeg zijn voor een goede afloop. Hoe wat de een teken van liefde noemt dat voor de ander in die relatie misschien helemaal niet blijkt te zijn.
    Het boek begint met een quote van Proust: C’est notre imagination qui est responsable pour l’amour, pas l’autre personne.
    Dat vond ik een heel interessante gedachte. Is liefde veel meer wat wij er in ons hoofd van maken dan wat die geliefde in werkelijkheid voor ons doet?

groetjes

Tine

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

Dank je wel Tine voor het uitgebreide en mooie antwoord.
    Het boek is zeker onder mijn huid blijven zitten en nog steeds denk ik er bijna dagelijks over na wat ik zou doen.
    Het heeft me in ieder geval ook nieuwsgierig gemaakt naar je andere boek en volgende boeken, dus je hebt er een fan bij.

Groetjes,
    Bianca

Tine Bergen
    Bijdrager

Dank je wel Tine voor het uitgebreide en mooie antwoord.
    Het boek is zeker onder mijn huid blijven zitten en nog steeds denk ik er bijna dagelijks over na wat ik zou doen.
    Het heeft me in ieder geval ook nieuwsgierig gemaakt naar je andere boek en volgende boeken, dus je hebt er een fan bij.

Groetjes,
    Bianca

Dag Bianca

Dat is zo fijn om te lezen, dat je mijn verhaal hebt meegenomen, want dat is uiteindelijk toch waar ik het om doe.
    Heel benieuwd wat je van mijn andere boeken vindt!

Mooi weekend

Tine

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.