Home Forums Leesclub 167: 2020 Kamp Alpha Vragen aan Suzanna Esther

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28881 |

Heb je een vraag voor Suzanna Esther naar aanleiding van 2020 Kamp Alpha.

Stel hem hier, Suzanna Esther gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

MarleenVdb
    Bijdrager
    Post count: 19

Beste Suzanna. Ik heb al van bij het begin de prangende vraag hoe u op dit thema bent gekomen in 2017? Een thema dat nu zo actueel is waardoor wat je schrijft zo begrijpelijk is. Die maskers, die quarantaine, zelfs de link met dieren. Ik weet eigenlijk niet of ik er nu al een antwoord op verwacht. Misschien liever nadat ik het boek heb gelezen maar ik wou het nu al melden
    Groetjes

biancam73
    Bijdrager
    Post count: 34

De vraag van Marleen was ook mijn eerste en het vervolg erop hoe vind je dat je boek/verhaal soort van werkelijkheid wordt?

Suzanna Esther
    Bijdrager
    Post count: 6

Hai Marleen, hai Bianca,

In 2017 las ik een online nieuwsbericht, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170727_02989728, (Het was niet dit artikel, maar gelijkwaardig). Mijn fantasie sloeg op hol. Ik stelde mij zo voor dat de pest in Nederland uitbrak. Het wordt verspreid door dieren, althans, via vlooien en teken. In de middeleeuwen waren het juist huisdieren, zoals ratten (zaten in alle huizen ;-), maar ook honden en katten. Die zouden dus verboden kunnen worden. Ik ben een groot dierenliefhebber. Ik heb twee hondjes (toen tijdelijk één … en nog zowat beestjes. Wat zou ik dan doen? Ik verzon dat ik deed wat Arjen en Lisette doen; Ik zou me verzetten en onderduiken met mijn dieren. In het eerste verhaal dat ik schreef, speelde ik en mijn hond, Remi, de hoofdrol. In 2018 pakte ik het verhaal op en maakte ik er een jongen van met zijn Jack Russel, Karel. Ik voegde een stoere medespeelster toe: Li. In principe is een auteur altijd deels zijn/haar personages. Arjen appelleert aan mijn introverte kant en Lisette aan mijn stoere strijderskant.
    Van augustus tot ongeveer half december 2019 werkte ik, de toen nog novelle, uit tot een volwaardig boek. Het ging naar proeflezers. Die waren enthousiast. Een uitgever was zeer enthousiast, maar toen Corona uitbrak, kreeg deze twijfels. ‘Mensen zijn Corona moe,’ zei hij. Ik had al een contract getekend. Het werd op de lange baan geschoven. Ik was het daar niet mee eens. Mijn mening en reactie toen Corona uitbrak was de volgende: ‘Oh nee, dat komt zó slecht uit! Nu wil niemand mijn verhaal lezen.’ Daarna: ‘Misschien juist wel, want het gaat niet over Corona.’ Naarmate het virus in Nederland het leefklimaat en de mentaliteit van mensen beïnvloedde, was ik overdonderd. Wat ik had bedacht, had gefantaseerd – natuurlijk wel uitgaande van een psychologische reactie die mensen door de eeuwen heen hebben op gevaar – kwam behoorlijk dicht bij de realiteit. Ik heb het contract kunnen ontbinden, want ik voelde dat het boek NU moest uitkomen. Ik heb het in twee weken tijd, samen met mijn partner, uitgebracht. Het was een marathon, maar het is ons gelukt. Ik ben daar best trots op. Het is een mooi boek geworden.

MarjanD
    Bijdrager
    Post count: 19

Hallo Suzanna,

Heb je voordat het boek daadwerkelijk uitgebracht is nog aanpassingen gedaan in het verhaal in verband met corona? Of zijn gelijkenissen echt puur toeval.

Overigens complimenten met de karakters Li en Arjen, zonder teveel details over hen te vertellen weet je ze toch krachtig neer te zetten.

StephanieS
    Bijdrager
    Post count: 33

Hoi hoi.

Heb je bewust voor deze lay out gekozen? Qua lettertype en afstand tussen zinnen?

Suzanna Esther
    Bijdrager

Hai Marjan,

Ik heb het verhaal afgeschreven in september/november/oktober en december 2019. Toen was er nog geen sprake van een pandemie – Corona. Dat werd pas in maart bekend. Ik heb dus niks toegevoegd na Corona. Ik heb me natuurlijk wel verdiept in de medische en biochemische wereld, in protocollen, verordeningen en noodwetten. De details van mijn verhaal zijn dus gestoeld op research. Alles wat ik schrijf, over dat deel (dus niet het avontuur op zich van Li en Arjen) is dus realistisch. Dank je wel voor je compliment over de karakters van Li en Arjen. 🙂

Suzanna Esther
    Bijdrager

Hai Stephanie,

Ja. Ik heb veel zorg besteed aan de lay out. Ik houd van sober, het lettertype Times New Roman vind ik zelf fijn lezen, dus heb ik gekozen om die letter overal door te voeren.

biancam73
    Bijdrager
    Post count: 34

Nu de meeste het waarschijnlijk al wel uit zullen hebben (misschien even wachten voor de zekerheid met antwoorden) Komt er nog een vervolg op Alpha, dit vraag ik door het einde

Helma
    Bijdrager
    Post count: 33

Nu de meeste het waarschijnlijk al wel uit zullen hebben (misschien even wachten voor de zekerheid met antwoorden) Komt er nog een vervolg op Alpha, dit vraag ik door het einde

Ik heb precies dezelfde vraag!

Suzanna Esther
    Bijdrager

Hai Bianca en Helma,

Jazeker komt er een vervolg. Ik ben al bezig met research en het begin van Deel II staat. Nu nog het plot goed op poten zetten.

Wat een leuke vraag. 🙂 Trouwens, tot nog toe alleen maar leuke vragen.

Groetjes

Suzanna Esther (ES)

Ant
    Bijdrager
    Post count: 79

Ik wilde vragen waarom je voor zo’n enorm open eind had gekozen, maar ik lees nu dat er een deel 2 gaat komen.

Een andere vraag nog. Ben je ondertussen ook aan het brainstormen voor een nieuw boek (standalone)? Hoe komt bij jou een idee tot stand om over een bepaald thema te schrijven. Is dit bijvoorbeeld spontaan of juist als je iets leest in de media of zelf meemaakt.

Suzanna Esther
    Bijdrager

Hai Ant, over het open einde, ik was al lang bezig met het boek (2017 een A4, 2018 20.000 woorden, 2019 60.000 woorden). Af en aan, want ik was eigenlijk tussendoor bezig met een ander boek dat ik samen met een andere schrijfster heb geschreven. Vlak voor de redactie bij een uitgeverij werd zij ziek. Dus pakte ik het project 2020 Kamp Alpha weer op. Het boek was eigenlijk eind 2019 af, ongeveer in de huidige vorm. Het zou eerst naar een uitgever gaan, maar ik heb het contract ontbonden. Dat omdat de uitgever, toen Covid19 uitbrak, ging twijfelen. Hij zat zelf al een maand in quarantaine en was heel erg angstig. Logisch, maar niet professioneel. Ik besefte dat als ik zou wachten met het uitbrengen én nog verder ging schrijven, dat men dan zou gaan denken dat ik het verhaal, het boek, heb geschreven naar aanleiding van Covid, corona. Ik voelde aan alles dat ik het zo snel mogelijk moest uitbrengen. Nou ben ik zelf een groot liefhebber van open eindes. In mijn optiek is zelfs het einde van een ‘sprookje’ pas het begin van het écht verhaal. Je zou kunnen zeggen dat 2020 Kamp Alpha, verhaalt over hoe we zo ver zijn gekomen om mensen als proefkonijnen te gaan misbruiken. Het verhaalt ook over, zoals de door mij gekozen quotes duiden, dat de mens altijd wil ontsnappen aan welk juk dan ook, maar dat de kans dat je onder een andere duim zal worden gehouden zeer groot is. In mijn beleving is het verhaal eigenlijk af, in deze context. Wat ik eigenlijk met een vervolg wil, is niet per se een politieke schets voorspiegelen van hoe de wereld zich gaat ontwikkelen. Wat ik voor ogen heb, ligt meer in de psychologische gevolgen. Wat gaan mijn vier personages doen? Wie is goed, wie is fout? Er zitten nu vier jonge mensen van allemaal ongeveer dezelfde leeftijd in Kamp Alpha. Wordt Warner verliefd op Sophie? Zal Li jaloers worden als Arjen Sophie weer terug wilt? Lukt het om te ontsnappen en waar gaan ze heen? Hoe is de wereld buiten? Gaat Warner hun tegenhouden? (Hij is ambitieus, of toch niet?) Enz…

Mijn verhalen, boeken, columns, etc … ontstaan door invallen, maar ook door ervaringen uit mijn leven. Actualiteit speelt niet per se een grote rol. Het is meer een soort nieuwsgierigheid. Wat als? Mijn boek de Stem ben ik gaan schrijven omdat ik bepaalde films geweldig vind. Een van mijn favoriete films is ‘the men that invented the lie’ met Ricky Gervais. Ik wilde een boek schrijven over de grootste sufferd die ik maar kon beschrijven, die in allerlei toestanden beland, maar eigenlijk zelf niet eens beseft dat hij er indirect bij betrokken is. Iedereen om hem heen zit in de knel, en juist hij fietst er ongeschonden langs en vertrekt naar de zon. De Stem is echt een parodie op het leven. Kamp Alpha eigenlijk ook. Het is in mijn ogen, voordat Corona uitbrak, een bijna absurd verhaal, een absurde wereld, met een absurd einde. Nu het heel erg op de realiteit begint te lijken (is gaan lijken) is het ineens een serieus verhaal. Dat is voor mij een hele rare gewaarwording. Dus: kort: inspiratie haal ik uit nieuws (bijzonder nieuws) films, filosofie, het leven, ervaringen, observaties enz …

Een beetje lang antwoord. Sorry. 🙂

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.