Home Forums Leesclub 134: Kwijt Vragen aan Sandra J. Paul

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #24044 |

Heb je een vraag voor  Sandra J. Paul  naar aanleiding van  Kwijt.

Stel hem hier,  Sandra J. Paul  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 281

Dag Sandra,

Ik ben blij dat ik een boek van jou mag lezen en recenseren en tot nu toe bevalt het boek me echt en is het heel spannend
    Ik vroeg me wel af of je opzoekingswerk gedaan hebt naar dit soort geheugenverlies of dat dit gewoon uit je verbeelding komt. Ik vind het in elk geval origineel.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 179

Hoi Sandra,

Bij het inschrijven van dit boek dacht ik dat ik nog nooit iets eerder uit uw handen heb gelezen maar niets is minder waar. Ondanks het boek Stof gelezen maar onder de naam Joanne Carlton. Is er een reden voor dat u uit twee namen schrijft en wanneer gebruikt u welke naam?

Sandra J. Paul
    Bijdrager
    Post count: 34

Hoi Sandra,

Bij het inschrijven van dit boek dacht ik dat ik nog nooit iets eerder uit uw handen heb gelezen maar niets is minder waar. Ondanks het boek Stof gelezen maar onder de naam Joanne Carlton. Is er een reden voor dat u uit twee namen schrijft en wanneer gebruikt u welke naam?

Hoi Inge, lang verhaal kort: ik schrijf al jaren in twee talen kortverhalen, maar vooral in het Engels. Toen ik begon als NL-talig auteur, hebben we gespeeld met mijn naam (mijn volledige naam is Sandra Johanna Paul, genoemd naar mijn meter en peter). Dat werd dus Sandra J. Paul. Voor de Engelstalige markt hebben we na overleg gekozen om toch een ander pseudoniem te nemen, om de twee zo te scheiden. Maar toen Heart-Beat, mijn eerste boek, een relatief succes werd, kreeg ik meer en meer de vraag naar een vertaling, die dus gekomen is onder de naam Hart-Slag.
    Het is nu (voor mij toch) vrij eenvoudig: Sandra-boeken zijn van originele NL-talig en genre thriller (jeugd of volwassenen), Joanne-boeken worden eerst in het Engels geschreven. Daarin test ik allerlei genres uit, zoals het paranormale (Hart-Slag), dystopie (Stof), enz., waar ik meer experimenteer. Die balans vind ik wel heel leuk.

Sandra J. Paul
    Bijdrager

Dag Sandra,

Ik ben blij dat ik een boek van jou mag lezen en recenseren en tot nu toe bevalt het boek me echt en is het heel spannend
    Ik vroeg me wel af of je opzoekingswerk gedaan hebt naar dit soort geheugenverlies of dat dit gewoon uit je verbeelding komt. Ik vind het in elk geval origineel.

Hoi Nini_Inge, bedankt voor je fijne vraag! Het idee voor dit boek ontstond na het zien van een Amerikaanse documentaire over dit soort van geheugenverlies. Er bestaan uiteraard verschillende vormen van geheugenverlies, waarvan degene veroorzaakt door een fysieke aandoening zoals een ongeval of een klap tegen het hoofd de bekendste is en ook het meeste wordt gebruikt in boeken of films. De vorm die ik gebruik (ik zal de naam niet noemen wegens spoilers) is een uitzonderlijke vorm maar komt desalniettemin toch meer voor dan je denkt. Het bestaat dus echt en wordt ook echt zo genoemd. Voor mijn research heb ik verschillende medische websites geraadpleegd en cases bestudeerd van mensen met deze vorm. Daarnaast heb ik mijn vragen getoetst bij een neuroloog.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 281

Tof dat zo een onderwerp in dit verhaal verwerkt zit. Ik leer dingen bij want ik wist niet dat je dit kon overkomen dus dank je wel

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 101

Hallo Sandra J. Paul,

Ik wil allereerst je een compliment geven voor je boek. Ik ben er in begonnen en kan het eigenlijk niet meer neerleggen.

Maar nu wilde ik een vraag stellen maar ik ben hem even ‘KWIJT’. (Geintje)

– Heb je bij het schrijven van het boek ook ervaringen (m.b.t. geheugenverlies) uit je nabije omgeving gebruikt?

– Wat vind/vond jij persoonlijk het moeilijkste onderdeel bij het schrijven van dit verhaal en kan je ook aangeven waarom je dat vindt.

– hoe lang heb je over het schrijven van ‘KWIJT’ gedaan en tegen welke tijdrovende obstakels ben je aangelopen?

Deze vragen wilde ik even KWIJT. Tijd om verder te gaan lezen.

Groetjes
    Jacobaan

Sandra J. Paul
    Bijdrager

Hallo Sandra J. Paul,

Ik wil allereerst je een compliment geven voor je boek. Ik ben er in begonnen en kan het eigenlijk niet meer neerleggen.

Maar nu wilde ik een vraag stellen maar ik ben hem even ‘KWIJT’. (Geintje)

– Heb je bij het schrijven van het boek ook ervaringen (m.b.t. geheugenverlies) uit je nabije omgeving gebruikt?

– Wat vind/vond jij persoonlijk het moeilijkste onderdeel bij het schrijven van dit verhaal en kan je ook aangeven waarom je dat vindt.

– hoe lang heb je over het schrijven van ‘KWIJT’ gedaan en tegen welke tijdrovende obstakels ben je aangelopen?

Deze vragen wilde ik even KWIJT. Tijd om verder te gaan lezen.

Groetjes
    Jacobaan

Hoi Jacobaan, dankjewel voor je vragen. Ik was bijna de draad KWIJT dus ik zal ze een voor een beantwoorden. 😉

Gelukkig heeft dit nog nooit plaatsgevonden bij iemand in mijn naaste omgeving. Ik heb ergens hierboven vermeld waar het idee vandaan kwam (documentaire).

Er zijn bepaalde scènes die halverwege het boek plaatsvinden tussen Jim en een ander belangrijk karakter in het flashback gedeelte (ik ga het niet spoileren voor anderen, maar als je daar bent, begrijp je ongetwijfeld wat ik bedoel). Toen ik aan het boek bezig was, kwamen die scènes vanzelf, maar ik vond het wel heel hard om te schrijven en heb daar een aantal nachten slaap over verloren.

In totaal ruim 2,5 jaar. De aanzet voor dit boek stond in de zomer van 2017 op papier, maar toen kwamen er een aantal zaken tussen zoals andere boeken, mijn leven dat plots overhoop werd gegooid door het oprichten van een uitgeverij, het dagelijks leven, de kids, noem maar op. Kwijt was het project waar ik regelmatig naar terug greep, tot ik mezelf een deadline heb vooropgesteld die ik absoluut wilde halen. Het laatste deel heb ik volledig geschreven in die laatste tijdspanne overigens.

Groetjes!

Sandra

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 181

Je hebt het al deels beantwoord. Je schrijft verschillende genres. Ik vind het interessant om te weten waar het verschil tussen je 2 alter ego’s ligt.

Is er een genre waar je zelf het meeste van houdt?

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 166

Hallo Sandra,
    allereerst wil ik zeggen dat ik het verhaal tot nu toe geweldig vind! Ik kan gewoon niet stoppen met lezen zo gekluisterd zit ik aan het boek.
    Maar ik heb toch een vraagje;
    in hoofdstuk van Vince 12 augustus 2017 schrijf je het volgende;
    ‘Zijn pa neemt die aan de hand en legt die in de koffer van Joris’ auto.’
    In het volgende hoofdstuk van Vince 12 augustus 2017 volgt dan;
    ‘waar hij Vince’ fiets uit de koffer haalt en die aan de zijkant van Ellens garage zet’
    Ik was geneigd te denken dat je kofferbak bedoelde maar omdat je het 2 keer gebruikt bedoel je dan iets anders net die koffer? Of is dat hetzelfde, koffer en kofferbak? Dat ik daar nooit van gehoord hebt hoeft niet te betekenen dat het niet correct is.

Sandra J. Paul
    Bijdrager

Hallo Sandra,
    allereerst wil ik zeggen dat ik het verhaal tot nu toe geweldig vind! Ik kan gewoon niet stoppen met lezen zo gekluisterd zit ik aan het boek.
    Maar ik heb toch een vraagje;
    in hoofdstuk van Vince 12 augustus 2017 schrijf je het volgende;
    ‘Zijn pa neemt die aan de hand en legt die in de koffer van Joris’ auto.’
    In het volgende hoofdstuk van Vince 12 augustus 2017 volgt dan;
    ‘waar hij Vince’ fiets uit de koffer haalt en die aan de zijkant van Ellens garage zet’
    Ik was geneigd te denken dat je kofferbak bedoelde maar omdat je het 2 keer gebruikt bedoel je dan iets anders net die koffer? Of is dat hetzelfde, koffer en kofferbak? Dat ik daar nooit van gehoord hebt hoeft niet te betekenen dat het niet correct is.

Hoi Bianca, koffer of kofferbak van een auto zijn beiden correct! In dit geval dus de koffer van Joris’ auto ;).

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 179

Hoi Sandra,

Hoi Inge, lang verhaal kort: ik schrijf al jaren in twee talen kortverhalen, maar vooral in het Engels. Toen ik begon als NL-talig auteur, hebben we gespeeld met mijn naam (mijn volledige naam is Sandra Johanna Paul, genoemd naar mijn meter en peter). Dat werd dus Sandra J. Paul. Voor de Engelstalige markt hebben we na overleg gekozen om toch een ander pseudoniem te nemen, om de twee zo te scheiden. Maar toen Heart-Beat, mijn eerste boek, een relatief succes werd, kreeg ik meer en meer de vraag naar een vertaling, die dus gekomen is onder de naam Hart-Slag.
    Het is nu (voor mij toch) vrij eenvoudig: Sandra-boeken zijn van originele NL-talig en genre thriller (jeugd of volwassenen), Joanne-boeken worden eerst in het Engels geschreven. Daarin test ik allerlei genres uit, zoals het paranormale (Hart-Slag), dystopie (Stof), enz., waar ik meer experimenteer. Die balans vind ik wel heel leuk.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 227

Ik heb genoten van Hart-slag en Loopgravenhel(d). 2 Heel verschillende boeken. Nu heb ik eindelijk een thriller van je in mijn handen en is het weer genieten. Ik vind het knap dat je zulke verschillende genres zo goed weggeschreven krijgt. Fijn ook dat je met de leesclub meedoet. Altijd fijn om vragen te stellen en dat je meer toelichting krijgt.

Als ik kijk naar de (nu) 3 boeken van jou, valt me toch iets gemeenschappelijks op. Ik vind dat je de ontwikkeling bij personages goed aan bod laat komen en in 2 boeken zie ik een goed beschreven ontwikkeling van de relatie tussen 2 personen. Ben je je daar bewust van? Gaat dat vanzelf, verdiep je je daar extra in of heeft het met je achtergrond (ervaring/opleiding bv) te maken? Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.

Sandra J. Paul
    Bijdrager

Als ik kijk naar de (nu) 3 boeken van jou, valt me toch iets gemeenschappelijks op. Ik vind dat je de ontwikkeling bij personages goed aan bod laat komen en in 2 boeken zie ik een goed beschreven ontwikkeling van de relatie tussen 2 personen. Ben je je daar bewust van? Gaat dat vanzelf, verdiep je je daar extra in of heeft het met je achtergrond (ervaring/opleiding bv) te maken? Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.

Hoi Kareltje, dankjewel voor de fijne bemerking omtrent Loopgravenhel(d) en Hart-Slag, en uiteraard ook Kwijt!
    Ik ben in het dagelijks leven IT-coach, wat dus wil zeggen dat ik enerzijds processen en dergelijke help uitwerken voor informaticamensen en anderzijds enorm veel bezig ben met het menselijke aspect van de zaak. Als er problemen zijn in collegiale relaties, maar vaak ook privé bij werknemers, dan is het mijn taak om hen in mijn beste vermogen te helpen. Met mensen bezig zijn is echt mijn ding en ik denk dat het dat is dat je voelt. Sowieso zijn relaties tussen mensen een enorme fascinatie van mij, net als het bestuderen van de menselijke natuur.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 70

Ik heb je boek inmiddels een paar dagen uit. Het moest even bezinken. Ik heb een vraag over de quotes aan het begin van de hoofdstukken. Waarom heb je voor die specifieke personen en hun quotes gekozen?

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.