Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 092: Salami Vragen aan Rudy Soetewey

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #16951 |

Heb je een vraag voor  Rudy Soetewey  naar aanleiding van  Salami

Stel hem hier, Rudy gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 185

Hallo Rudy,

Ik geniet van de humor in Salami en vroeg mij af, hoe je op het idee bent gekomen om een Salami tot onderwerp in het verhaal te maken.

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 61

Hey Rudy,
    Ik heb eerdere boeken al gelezen. Wat heeft je doen beslissen om je stijl aan te passen?
    Groetjes,
    Ingrid

RudyS
    Bijdrager
    Post count: 18

@roodkapje: eerlijk? In dit geval is het één van die mysterieuze invallen die niet meer te traceren zijn. Ik vond – en vind nog steeds – ‘salami’ een grappig woord. Vraag me niet waarom, want ook daarop heb ik geen antwoord. Alsof het woord iets omschrijft dat je niet ernstig kùnt nemen. Dat was echter wel de belangrijkste reden om het als titel te gebruiken. Naar mijn aanvoelen (Belangrijk, want dat is uiteraard persoonlijk) geeft het deels de toon van het verhaal aan.

@ingrid: eigenlijk het feit dat ik een tijdlang heb willen stoppen met schrijven. Je wordt wat ouder en je denkt plots ‘waar ben ik in ‘s hemelsnaam mee bezig?’ Zoiets. Introspectie (een duur woord 🙂 ) tijdens een vakantie leidde in die periode de weg naar mijn absolute liefde voor absurde humor, genre Monty Python en andere, en voor ironie. Dat bèn ik. Ik hou van verhalen die ergens over gaan maar dat niet met elke zin in gezicht willen duwen. Geef mij maar iets dat luchtig lijkt, maar waarvan je je na een tijdje toch begint af te vragen ‘wat als dit echt…’. En ook het gevoel (opnieuw persoonlijk) dat ik kreeg dat er een soort ‘ratrace van de overtreffende trap’ aan de gang is. Alsmaar explicieter geweld, gruwel, bloed, horror. Om te scoren, moet je nòg verder gaan. Louter suggestie vinden velen ‘flauw’ schijnbaar. Alleen, scoren hoeft voor mij niet meer. Als ik me amuseer, en anderen zich daarna kunnen amuseren met wat ik heb gemaakt, is het voor mij al lang goed. Tja… Ieder het zijn, zeggen we in Vlaanderen. 🙂

dees2307
    Bijdrager
    Post count: 38

Hoe ben je geïnspireerd geraakt om dit verhaal te schrijven?

RudyS
    Bijdrager

@dees2307: hierop volledig antwoorden zou een spoiler zijn, dus dat doe ik niet. Het komt er echter op neer dat ik me op een bepaald ogenblik afvroeg: wat zou er gebeuren als morgen letterlijk iederéén…
    En zoals een lezer onlangs op de boekenbeurs zei: wie zegt dat het product al niet bestaat? Denk je dat ze het ons zouden vertellen als ze het al hebben uitgevonden? 🙂

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 134

Salami is het eerste boek dat ik van je lees en ik geniet met volle teugen van de humor en je woordgebruik.
    Mijn vraag is: Lijk jij op de mannelijke hoofdpersoon? Zo ja, hoe dan? Zo nee, hoe dan? Ook ben ik nieuwsgierig naar je schrijfproces.

RudyS
    Bijdrager

@kaatje: Lijk ik op de mannelijke hoofdpersoon? Ja en nee. Het is onvermijdelijk dat er trekjes van jezelf in een verhaal sluipen, denk ik. Ook al geef je ze een andere invulling, of draai je ze zelfs om, vaak probeer je tijdens het schrijfproces in jezelf te gaan zoeken naar mogelijke emotionele reacties op een gebeurtenis. En soms is die van jezelf gewoon de meest bruikbare. Ik denk dat iedere schrijver dat wel meemaakt. Naïviteit en impulsiviteit durven zich ondanks de leeftijd al wel eens bij mij manifesteren, ja. 🙂
    Wat het schrijfproces betreft, ben ik een outliner. Ik moet eerst mijn verhaal volledig gestructureerd hebben, richting en slot kennen, en de belangrijkste gebeurtenissen op een rijtje hebben staan. Dan duiken er onderweg tijdens het schrijven natuurlijk nog steeds onverwachte wendingen op, maar als ze me bevallen, verwerk ik ze er meteen bij in, en noteer ergens dat ik er rekening moet mee houden bij de herwerking. Ik heb meestral wel een 8-tal bewerkingen en herwerkingen nodig voor ik zelf min of meer tevreden ben.

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 61

Hey Rudy,
    Op je antwoord kan ik alleen maar zeggen “Groot gelijk”. Je moet doen waar je je goed bij voelt en niet om anderen te plezieren. Het leven is al kort genoeg, dus kan je er beter van genieten. 😉
    Warme groeten,
    Ingrid

RudyS
    Bijdrager

@ingrid: 👍👍👍

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

Hoe bent u op het idee gekomen om een salami als onderwep te nemen? Ik vind het origineel en leuk. Het geeft ook humor aan ern boek en dat kom je niet vaak tegen in thrillers.

RudyS
    Bijdrager

@Ans Stier: Ik was op zoek naar iets waarin een eetbaar product kon verwerkt worden. Bovendien vind ik het woord ‘salami’ op een bepaalde manier dus ook grappig – vraag me niet waarom. Wat dus perfect spoorde met mijn doel, een mix maken van humor en een spannend verhaal.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 130

Ik wilde al vragen hoe u op deze genre bent gekomen, maar ik las dat het al gevraagd was. Ik hoop oprecht dat u toch verder wilt gaan schrijven en dan het liefst weer in de trant van de vorige genres. Boeken waarbij je denkt, het zou zomaar echt kunnen gebeuren. Is bij deze ook wel een beetje, maar met een beetje teveel toevalligheden die elkaar opvolgen. Tenminste, zo voelt het bij mij.

RudyS
    Bijdrager

@sunnie031: dat begrijp ik volkomen. Het begrip ‘thriller’ wordt ondertussen ook al voor zoveel verschillende genres gebruikt, dat er bijna nood is aan subgenres, om te voorkomen dat een lezer iets anders te lezen krijgt dan wat hij/zij verwacht. Alle respect voor persoonlijke voorkeur, natuurlijk. Of het er ooit van komt, zal de toekomst uitwijzen. Het is wat het is. 🙂

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 134

Ben je al bezig om een nieuw verhaal te schrijven? En zo ja, willen we natuurlijk graag weten waar het over zal gaan 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.