9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1961
    #13935 |

Heb je een vraag voor  Ronnie Rokebrand  naar aanleiding van  Operatie Hanokmin

Stel hem hier, Ronnie gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Tiny Rutjens
    Bijdrager
    Post count: 31

Komt er een vervolg op Operatie Hanokmin?

Ronnie Rokebrand
    Bijdrager
    Post count: 3

Beste Tiny, deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Ik heb 7 jaar gewerkt aan Operatie Hanokmin … Ik wilde niet alleen een thriller schrijven, maar er ook voor zorgen dat alles in het verhaal klopte. De bloedige gebeurtenissen in Rwanda hebben dan ook in het echt plaatsgevonden. Verder kloppen alle beschrijvingen van plaatsen en gebieden; je kunt als het ware op een kaart met de personages meewandelen. Ook de opleiding die Mike volgt komt overeen met de `reguliere’ opleiding in een Israëlisch opleidingskamp. De research was lang en intensief, en geschiedde naast mijn reguliere werk. Maar om op jouw vraag terug te komen: ik wil graag een vervolg op Operatie Hanokmin schrijven. De gedachte is om de komende tijd meer tijd vrij te maken om te kunnen schrijven, dan hoeft het ook geen 7 jaar meer te duren:-). Hartelijke groet, Ronnie

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 208

Je kan merken dat er goed research is gedaan. Ongelooflijk wat een kennis. Ik vermoed dat Afrika ook wel je interesse heeft. Was er een speciale aanleiding om voor Afrika te kiezen?

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 346

Tijdens het lezen (ben halverwege, dus misschien wordt het later duidelijk) word ik steeds nieuwsgieriger naar de betekenis van Hanokmin. Aan het googelen geweest om te zien of ik iets kon vinden. Nee dus. Wel Hanokdim.
    Maar waar staat Hanokmin voor?

Ronnie Rokebrand
    Bijdrager

Beste Wilma, ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik veel voor mijn werk mocht reizen, waaronder naar Afrika, een bijzonder continent. Er was een speciale aanleiding om voor Rwanda te kiezen. Mijn dochter maakte op school een werkstuk over de volkerenmoord in Rwanda. Toen ik dit werkstuk las verbaasde ik me erover dat er nog zoveel onopgeloste vraagstukken bestonden over de oorzaken van deze genocide. Vervolgens ben ik me hier in gaan verdiepen. Hoe meer informatie ik boven water haalde, des te interessanter en huiveringwekkender werd het verhaal rondom de recente geschiedenis van dit land. Dit was de directe aanleiding om aan Operatie Hanokmin te beginnen. Hartelijke groet, Ronnie

Ronnie Rokebrand
    Bijdrager

Beste Marianne, Hanokmin is een bijbelse verwijzing naar de wrekende engelen van God. Na de Tweede Wereldoorlog werd er in Israël door de Mossad een geheim commando opgericht onder de naam Hanokmin (als een verwijzing naar de wrekende engelen van God). Dit commando heeft na de oorlog honderden SS’ers gevangen genomen en overhandigd aan de autoriteiten. Nadat veel van hen alsnog op vrije voeten kwamen, besloot men om de voormalige SS’ers (voornamelijk kampbeulen) direct na hun aanhouding om te brengen (zie onder andere het boek The Blackbird Papers: A Novel, door Mannfred Hollinger).
    Hoofdpersoon Mike wordt eveneens door de Israëlische geheime dienst aangesproken op zijn wraakgevoelens. En zijn acties hebben mede (maar dan in omgekeerde volgorde) een volkerenmoord tot gevolg. Vandaar de keuze voor de titel Operatie Hanokmin. Hartelijke groet, Ronnie

MarianneIL
    Bijdrager

Beste Marianne, Hanokmin is een bijbelse verwijzing naar de wrekende engelen van God. Na de Tweede Wereldoorlog werd er in Israël door de Mossad een geheim commando opgericht onder de naam Hanokmin (als een verwijzing naar de wrekende engelen van God). Dit commando heeft na de oorlog honderden SS’ers gevangen genomen en overhandigd aan de autoriteiten. Nadat veel van hen alsnog op vrije voeten kwamen, besloot men om de voormalige SS’ers (voornamelijk kampbeulen) direct na hun aanhouding om te brengen (zie onder andere het boek The Blackbird Papers: A Novel, door Mannfred Hollinger).
    Hoofdpersoon Mike wordt eveneens door de Israëlische geheime dienst aangesproken op zijn wraakgevoelens. En zijn acties hebben mede (maar dan in omgekeerde volgorde) een volkerenmoord tot gevolg. Vandaar de keuze voor de titel Operatie Hanokmin. Hartelijke groet, Ronnie

MarianneIL
    Bijdrager

Bedankt voor de uitleg.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.