Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 51: Dwaalspoor Vragen aan Pjotr Vreeswijk

12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 134

Hoi Pjort, de opmerking is elders ook gemaakt maar toch een vraag erover. Waarom een citaat en waarom dit citaat (stukje songtekst)? Het lijkt mode in boeken om dit soort dingen te doen. Ik mis de meerwaarde er een beetje van. Net als dat alle boeken tegenwoordig aan mensen opgedragen worden en een enorme toelichting achterin moeten hebben. Is dat iets wat echt bewust uit jezelf komt als schrijver? Doen schrijvers elkaar hier niet te veel in na? Wat voor waarde heeft dit persoonlijk voor jou?

Sorry als dit wat negatief overkomt, het is ook geen persoonlijke kritiek op jouw Pjort of je boek maar meer algemeen bedoeld misschien en ik vraag het me echt serieus af omdat het me als lezer heel vaak gewoon niet veel doet.

Dank voor je antwoorden en ideeën hierover.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager
    Post count: 79

Hoi Frank,

Ik geef graag antwoord op je vraag en zie dit zeker niet als negatief. Absoluut niet.
    Eerst wil ik je bedanken voor je goed onderbouwde feedback. Top.
    Wellicht heb je weleens ergens gehoord dat ik geroepen heb dat ik een boek schrijf dat ik zelf wil lezen. Dat gevoel had ik bij masterplan en gelukkig schrijf ik nog steeds met die gedachte. De songtext voorin het boek is van Slayer. Ik laat me voor een deel inspireren door muziek en zie het als een eerbetoon aan mijn helden. Slayer hoort hoort zeker in dat rijtje thuis. Ik heb nog veel meer helden en ik hoop dat ik de kans krijg ze als schrijver allemaal te eren.
    Het nawoord zie ik zelf als een stukje cooling down en de mogelijkheid voor de lezer een kleine inkijk in het schrijfprogramma en mijn leven te geven. Maar ik denk ook dat ik het zelf nodig heb als wijze van afsluiting.

Bedankt voor je vraag Frank.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Dank je Pjotr leuk om te lezen. En heb ook een stukje Slayer opgezocht op youtube. Ik snap dat dat je wel wat kan ‘opladen’. Het nawoord als cooling down had ik niet zo bedacht, leuk en dank voor het antwoord dan ga je het toch weer iets anders beleven.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Dit soort gesprekken maken een leesclub denk ik leuker en waardevoller

🙂

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Hoi Pjotr,
    Gelukkig is je leven wat rustiger dan dat van Alex. ( ik las de vorige vragen en je antwoorden) Je zou het bijna saai gaan vinden vergeleken met die internationale toestanden. Wat me wel opvalt is dat jouw helden hem eigenlijk nooit echt lijken te knijpen. Ben jij zelf ook nooit echt bang tijdens je politiewerk? Want Alex lijkt vooral op te leven en adrenalinekick te krijgen in bedreigende situaties.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hoi Saskia. Leuke vraag. Natuurlijk ben ik wel eens gespannen/angstig tijdens het werk. Maar om eerlijk te zijn… midden in de actie voel je dat niet. Er is simpelweg geen tijd om je door angst te laten lijden. Je MOET handelen dus je gaat er voor. Alex heeft ook geen tijd om bang te zijn. De scène onderaan de universiteit, voor de bestorming is zo’n voorbeeld. Je weet dat wat je gaat doen heel link is. In de praktijk ga je vaak toch.

Bedankt voor je leuke vraag.

Groetjes

Pjotr

Helma
    Bijdrager
    Post count: 17

Hoi Pjotr,

Toen in mijn recensie aan het schrijven pas, kreeg ik het idee dat de rol van Alex en misschien nog veel meer die van Suzanne langzaam maar zeker een beetje uitgespeeld gaat raken en dat je met de nieuwe heldin Lynn nog heel veel boeken door kunt. Of zullen zowel Alex als Lynn een even grote rol in je toekomstige boeken blijven spelen.

Groet,
    Helma

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hoi Hemla,

Wij zitten redelijk op een lijn. Alex is zwaar beschadigd en ik zou zo gauw niet kunnen bedenken hoe en of hij z’n oude vorm terug weet te krijgen. Suzanne is nog jong en ik voorzie voor haar een belangrijke rol bij Operations in het verschiet. Alex… ik weet het niet. Wellicht draaien de avonturen meer op de organisatie dan op de personages. Zo ben ik zelf fan geworden van de relatie tussen suzanne en de kolonel.
    In ieder geval zat inspiratie voor een volgend avontuur.
    Voor wat lynn betreft? Lynn werkt voor Judas en Lynn gaat nog heel veel meemaken, los van de andere. M’n hersens kraken er nu al van.

Bedankt voor je leuke vraag. Nog leuker is dat ik zelf ook niet alle antwoorden heb. Dat is het mooie van schrijven.

Groetjes,

Pjotr

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 37

Hoi Pjotr.

Ik heb het boek bijna uit, vanavond de laatste 40 blz. en moet zeggen dat het (net als masterplan) weer heerlijk wegleest!
    Wat ik mij afvroeg: Waar haal je (buiten situaties in je eigen werk) je inspiratie vandaan, hoe verzin je zegmaar wat er allemaal gaat gebeuren? Gebeurt dit al schrijvende, droom je stukken waarvan je denkt, dit moet ik in mijn verhaal verwerken of gebeurt dit op een andere manier?

Groeten,
    Mats

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hey Mats,

Leuk dat je er weet bij bent. Zie het nu pas. Goeie vraag. Op zich inspireert het werk me niet. Ik haal er alleen kennis vandaan. Zoals binnentreden panden, procedure, geweld enz enz. Mijn inspiratie haal ik uit nieuws, tv of social media. Kan van alles zijn. Maar ik heb ook bepaalde interessen. Ik hou van lucht/scheepvaart. Ik ben geïnteresseerd in de tweede Wereldoorlog, USA, en de Russen. Echte mannen, oftewel Discovery channel dingen.
    Ik ben geen plotschrijver. Ik was net als bij Masterplan begonnen met een proloogje (overig heeft dit proloog het niet gehaald) dat lekker liep. Vervolgens laat ik me verassen. Hier en daar loop ik dan wel vast en dan pieker ik me dagen rot. 😀

Groeten,

Pjotr

yv87
    Bijdrager
    Post count: 77

Geen vraagje meer, maar wil je wel alvast succes en plezier wensen bij de volgende leesclub, Pjotr!
    Zag dat ze bij Thrillers and more ook een leesclub met Dwaalspoor gingen doen. Hopelijk zijn ze daar net zo enthousiast!

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Dank je Yv. Ik mag hopen dat ze daar half zo enthousiast zijn als jullie waren. Ik heb ecbt van deze leesclub genoten. Ik ga vandaag even een klein stukje als sluitstuk tikken

Bedankt voor je berichtje

🙂

12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.