15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Heb je een vraag voor Mark Cloostermans naar aanleiding van De terugkeer.

Stel hem hier, Mark Cloostermans gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Lisanne1990
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Beste Mark!

Allereerst wil ik je complimenteren voor je detailomschrijvingen. Ik merk echt dat je niks overslaat. Het past ook bij het type Henri. Alhoewel, het is iets te veel naar mijn smaak. Maar dat is persoonlijk. Dit is het eerste boek wat ik van je lees.

1. Hoe heb je research gedaan voor dit verhaal?
    2. Hoe zijn de karakters tot stand gekomen?
    3. Ik heb gelezen dat je normaliter in het Engels schrijft. Vanwaar de ommekeer?

Ik ben erg benieuwd!

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

dag Mark Cloostermans
    Wat een leuk boek

Ben je zelf van Turnhout afkomstig? Zo nee, waarom Turnhout?
    Is het een bewuste keuze om lange zinnen te schreven en veel tussen () te zetten?

markcloostermans
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Goedemiddag,

Nee, ik ben zelf niet van Turnhout, maar ben er wel een aantal keer geweest en vond het een interessante omgeving. Ik kan echt niet zeggen waar het idee vandaan kwam om iets te doen met smokkelaars, maar eenmaal die beslissing genomen was, had ik een stadje in de buurt van een grens nodig. Vandaar: Turnhout.
    Ik vind het vrij moeilijk om iets te zeggen over mijn stijl. Het was altijd mijn bedoeling om het zo eenvoudig mogelijk op te schrijven. In mijn herinnering staat het boek dan ook vol met telegramachtige zinnetjes, van het soort “Henri knikte”, “Hij keek naar links en zei”, “Het was koud”, enzovoort enzoverder. Maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, en de stijl in “De terugkeer” is wat er spontaan uit mij komt. Op misschien de allereerste zin na, waar ik opzettelijk iets erg langs van heb gemaakt.
    Hartelijke groet,
    Mark

markcloostermans
    Bijdrager

@Lisanne:

Beste Lisanne,

Dankjewel voor je compliment en de vragen.
    1. Research. Dat is een moeilijker vraag dan je misschien denkt, omdat research zo’n beetje overal vandaag komt. Natuurlijk heb ik een paar (d.w.z. vijf) geschiedenisboeken gelezen over de 19de eeuw in het algemeen. Het werk van Hendrik Conscience heb ik gelezen met het oog op verouderde of vreemde woorden (waarvan ik lijsten heb aangelegd) en opvallende manieren van denken/oordelen. Voor details is het internet een geweldige steun, bijvoorbeeld als ik een auto nodig heb om Henri van Antwerpen naar Turnhout te krijgen. Je stoot zo op dingetjes die je kan gebruiken, zoals de schilder Baron; ik had nog nooit van hem gehoord, maar hij paste perfect in een bijrolletje dat ik nog niet had ingevuld. Ik vind het belangrijkste dat je het gevoel krijgt “dit klopt in zijn geheel”, ook al zijn niet alle details ingevuld (of historisch correct). Het blijft fictie, ten slotte, en je kan zwaar overdrijven met research.
    2. Henri is het tegenovergestelde van het type speurders/agenten die ik te vaak ben tegengekomen in misdaadromans: naar het alcoholisme zwemende, kettingrokende speurders van een eind in de 50, die voortdurend overhoopliggen met hun meerdere en op de een of andere manier zeer in de smaak vallen bij bloedmooie meisjes van in de twintig. Vandaar: een onervaren figuur, zonder netwerk, en met niets anders dan het vermogen om rond te kijken. Dat hij zo jong is heeft nog een tweede reden: ik wou Henri opvoeren ten tijde van de Frans-Pruisische oorlog (1870-1871), maar later ook avonturen laten beleven in het fin-de-siècle.
    Clara stond mij meteen voor ogen als iemand die in feite sterker (groter, ondernemender) is dan Henri, de hoofdfiguur – maar omdat ze een vrouw is in de 19de eeuw zal ze altijd op haar limieten botsen. Het is voor mij overduidelijk dat Clara niet gemaakt is om een assistente te zijn, en we zullen moeten afwachten hoe haar relatie met Henri evolueert.
    Alle personages zijn pure verbeelding, behalve Henri’s grootmoeder (die uiteraard gemodelleerd is naar mijn eigen grootmoeder) en Rik Hellens (voor wie een oud-collega model heeft gestaan, al weet hij dat niet, want niemand leest graag over zichzelf dat hij beweegt als een sprinkhaan).
    3. Dat is niet 100% juist. Het boekje waaraan ik momenteel werk, “Zekerheid”, is inderdaad eerst in het Engels geschreven. Dat was omdat de persoon die mij aanmoedigde de tekst te schrijven, geen Nederlands sprak. Natuurlijk ging ik een typisch Vlaams verhaal als “De terugkeer” niet in het Engels schrijven.

De vrij algemene kritiek dat het boek ietwat te lang is (te veel details, of te traag verteld, het komt op hetzelfde neer) heb ik goed in mijn oren geknoopt. Voor deel 2, dat in november verschijnt, ben ik momenteel met een zeer fijne kam door de tekst aan het gaan, zodat we afklokken op 240 in plaats van 300 bladzijden. Het zit ‘m in details die niets toevoegen, verklaringen bij dialoog die de lezer ook wel zelf kan invullen, dat soort dingen. Kill your darlings, iedereen kent de regel… maar ik wist niet dat het zo moeilijk was. 😀

Hartelijke groet,
    Mark

CRusson
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Beste Mark,

Dit is het eerste boek dat ik van u lees. Maar ik heb eigenlijk alleen een paar simpele vragen:
    Hoe lang doet u over het schrijven van een boek?
    Heeft u vaste schrijftijden, of gaat u bijvoorbeeld tot diep in de nacht door als u na research veel inspiratie krijgt.
    Ik ben pas net in het boek begonnen, maar de sfeer en de omgeving kan ik door u manier van schrijven goed voor ogen krijgen. Het taalgebruik is een beetje wennen.

Bedankt en veel inspiratie voor meer boeken, groetjes Cindy

Jannagels69
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Allereerst de complimenten voor de manier van schrijven. Ik zie het helemaal voor me. Ik als Nederlander had nog nooit van Conscience gehoord.
    Hoe bent u op het idee gekomen om dit boek te schrijven? Bent u altijd geïnteresseerd in historische en landelijke taferelen? Het zal wel enorm veel tijd gekost hebben om u in te leven in deze tijd, met echt ook zulke oude woorden. Hoe gaat dat in zijn werk?
    Ik ga weer snel verder lezen in het boek.

Lisanne1990
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

@Mark,

Hartelijk dank voor jouw uitgebreide antwoorden. Ik heb ze met plezier gelezen, helemaal leuk.
    Ik heb enorm veel respect voor jou!
    Inmiddels heb ik het boek uitgelezen en heb ik mijn gevoel naderhand een beetje opzij gezet om een beoordeling te schrijven.
    Persoonlijk ben ik ‘gewoon’ een recht toe, recht aan lezer en heeft dit verhaal mijn geduld ontzettend op de proef gesteld.
    Dat ter zijde, uit alles heb ik opgemaakt dat je zoveel bloed, zweet en tranen in dit boek hebt gestopt. Uitgebreide research. Het is bijna een poëtisch kunstwerk. Ondanks mijn niet-gediagnosticeerde ADHD en sceptisch gedrag vind ik toch dat ik deze complimenten dien te maken naar jou toe.

“De vrij algemene kritiek dat het boek ietwat te lang is (te veel details, of te traag verteld, het komt op hetzelfde neer) heb ik goed in mijn oren geknoopt. Voor deel 2, dat in november verschijnt, ben ik momenteel met een zeer fijne kam door de tekst aan het gaan, zodat we afklokken op 240 in plaats van 300 bladzijden. Het zit ‘m in details die niets toevoegen, verklaringen bij dialoog die de lezer ook wel zelf kan invullen, dat soort dingen. Kill your darlings, iedereen kent de regel… maar ik wist niet dat het zo moeilijk was. 😀 ” Unquote

Ik denk dat het heel persoonsafhankelijk is en vermoed dat je voor het vervolg er niet teveel in moet gaan hakken/kammen omdat de lezers juist deze details in jouw tweede boek verwachten en dit op prijs stellen.

Rik vond ik echt een heel leuk personage, ik denk dat je met hem echt leuke avonden kan beleven onder het genot van een borrel.
    En Clara, tja, ik vind haar het meest interessant. Zulke types vind ik mooi, een onnozele figuur spelen, maar ondertussen een underdog.. Zo zie ik mezelf ook wel een beetje *knipoog*.

Mark, nogmaals dank dat ik jouw boek mocht lezen en voor jouw uitgebreide reactie!

Christy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 75

Hallo Mark,

Complimenten voor uw boek. Ik ben gecharmeerd van uw Vlaamse taalgebruik omdat het me terug doet denken aan mijn tijd in Antwerpen.
    Vraag: zijn de hoofdpersonen geïnspireerd op bestaande personen en zo ja wie en waarom of zijn er zelfs karaktertrekken van hoofdpersonen die u van uzelf bewust heeft toegekend aan een karakter in uw boek?
    Groeten Christy

markcloostermans
    Bijdrager

@CRusson:
    Hoelang doe ik over een boek? Voor “De terugkeer” is dat lastig te zeggen, omdat ik het boek stukje bij beetje schreef, dan volledig herschreef, het maandenlang liet liggen (wegens geen tijd), het redigeerde… Alles bij elkaar wel een jaar of drie. Maar nu werk ik aan Conscience 3, en dat boek heeft me zes maanden gekost.
    Ik schrijf het beste in de late namiddag, of de vooravond. Kwestie van bioritme, neem ik aan. Waar ik me aan houd, is dat ik stop met schrijven terwijl ik nog ideeën klaar heb zitten. Dan is het veel makkelijker om de volgende dag door te gaan: je begint niet met een wit blad, zogezegd.

@Jannagels69
    :
    Waar ik zin in had, was een reeks rond een detective, in een tijdvak vóór wetenschappelijke onderzoeksmethoden. En de 19de eeuw is een beetje een vergeten eeuw, alleszins in de Nederlandstalige literatuur – wie leest er nog iets van vóór Couperus?
    Ik denk dat de naam Conscience in Vlaanderen wel degelijk een belletje doet rinkelen, maar het is een invloed, geen sleutel voor het boek. Je hoeft geen Hendrik Conscience gelezen te hebben om te kunnen volgen.

@Lisanne:
    Ik ben er nogal van onder de indruk dat je het boek hebt uitgelezen, als het je geduld zo op de proef stelde. 😀 Nee, serieus, heel fijn dat je de moeite deed.

@Christy
    :
    Even over dat taalgebruik. Vlamingen in de 19de eeuw spraken natuurlijk niet het Nederlands of het Vlaams van vandaag de dag. Hun taalgebruik zou veel dialectischer zijn, maar ik had er absoluut geen zin in om dat te gaan nabootsen. Er zijn te veel dialecten en het leest erg harkerig. Dus spreken ze met “jij” en “jou”, niet “gij” en “ge”. Maar aangezien ik Vlaming ben, zal er altijd wel een flinke component “typisch Vlaams” blijven.
    Behalve de schilder Baron lopen er geen historische figuren door het boek. Er was nooit een Gerard Conscience burgemeester van Turnhout, bijvoorbeeld. Voor nevenpersonages vind ik het handig om een “levend model” voor ogen te hebben, maar dan alleen voor hun uiterlijk: Hellens is gemodelleerd naar een oud-collega van me, maar zijn karakter is helemaal anders. Ik vind het juist wel prettig om personages “from scratch” te verzinnen, altijd vanuit de vraag: “wat willen ze bereiken, op dit moment in het verhaal?” Als je weet wat hen drijft, komt de rest van hun karakter min of meer vanzelf.

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

wanneer komt deel 2 Ik heb honger

markcloostermans
    Bijdrager

@Leentje:
    Eind november al. Ik leg er momenteel de laatste hand aan.

EdwinB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

Beste Mark

Mijn complimenten voor dit zeer goede boek.

1) Kun je een aantal titels geven van jouw favoriete boeken, of boeken/auteurs die je geïnspireerd hebben bij het schrijven van ‘De terugkeer’?
    2) Enig idee hoe uit hoeveel boeken de ‘Conscience-serie’ uiteindelijk zal bestaan? Heb je daar een langetermijnplanning voor?
    3) Heb je voor jezelf al uitgestippeld hoe de personages zullen evolueren in de loop van de reeks?

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

De complimenten voor de schrijfstijl. Hoe is uw manier van schrijven? Ik kan me voorstellen dat je eerst grof het verhaal schrijft en dan herschrijft zodat je echt in die historische tijd zit. Volgens mij veel research, kende de hippomobiel bv niet. Maar wie weet heeft u wel een andere manier om terug te gaan in de tijd, ik hoor het graag.

markcloostermans
    Bijdrager

Ik zie nu dat mijn antwoorden aan Wilma en EdwinB niet online verschenen zijn. Zal wel iets fout gedaan hebben. Oké, hier gaan we nog een keer.

De vragen van EdwinB:
    1. Allereerst natuurlijk het werk van Georges Simenon, vooral zijn “romans durs” (= misdaadromans met de klemtoon op psychologie). In het najaar verschijnt bij De Bezige Bij een nieuwe vertaling van zijn roman “Coup de lune” (Manesteek): een film noir-achtig verhaal, femme fatale inbegrepen!, dat zich afspeelt in Gabon toen dat nog een Franse kolonie was. Sterk. Voor de sfeer in “Conscience” heb ik best wel veel gehad aan het werk van de Franstalig-Belgische schrijver Georges Rodenbach. Eind augustus komt er een herdruk van zijn bekendste roman, “Het dode Brugge”, bij uitgeverij De Wilde Tomaat. (Het is weer eens iets anders dan een Bezige Bij, zullen we maar denken.) Heel zwart-romantisch werk, met een onvergetelijke portrettering van Brugge voordat de Japanse toeristen er neerstreken.
    2. Mijn planning bestrijkt momenteel 6 delen. Dat wil zeggen: uitgewerkte scenario’s. Daarna zijn er nog verschillende richtingen mogelijk.
    3. Ik denk dat Henri, die een gefrustreerd kantje heeft, geleidelijk zal afglijden naar de marge van de wet. Daardoor zou Clara de rol van zijn moreel kompas kunnen krijgen. Wie “De terugkeer” gelezen heeft, beseft meteen dat dit een grote verandering voor haar zou zijn.

De vraag van Wilma:
    Geloofwaardige personages verzinnen is mijn eerst zorg, dus daar kruipt het meeste tijd in. Als ik even vast zit, ga ik surfen en dan vind ik dingetjes als de Hippomobile. Daarmee ga ik het verhaalskelet dan “aankleden” – al haal ik ook vaak dingen weer weg. Soms is zo’n historisch detail namelijk nuttig, maar soms is het gewoon “kijk eens hoe goed ik mij gedocumenteerd heb!”-gedrag, en daar heb ik als lezer een hekel aan. 😀
    Ik probeer vooral voor ogen te houden dat heel veel hedendaags comfort in de late 19de eeuw niet bestond. Geen auto’s, telefoon, vingerafdrukken… Het leven was tegelijk simpeler en hinderlijker. Die mindset probeer ik goed vast te houden en dan volgen de gedragingen van de personages vanzelf.
    Overigens moet ik bekennen dat het soms ook fout loopt. Als je kijkt op het Instagram-account van Henri Conscience (https://www.instagram.com/henriconscience/), dan zal je daar vandaag een foto zien van het Antwerpse Centraal Station. In hoofdstuk 2 van “De terugkeer” komt Henri met de trein in dat station aan. Probleem: het bestond toen nog niet. Met de bouw van wat vandaag het Centraal Station is, werd pas aangevangen in 1899. In 1869, jaar waarin mijn boek zich afspeelt, stond er nog een veel kleiner station, bekend als de Ooststatie. Als ik momenteel uitkijk naar de tweede druk van “De terugkeer”, dan onder andere om het station zijn juiste naam te kunnen geven. Wat ik maar wil zeggen: de mindset van de personages is belangrijker dan de historische details.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.