Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 58: Beet Vragen aan Marc Kerkhofs

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #11263 |

Heb je een vraag voor Marc Kerkhofs naar aanleiding van Beet?

Stel hem hier, Marc gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 104

Hallo Marc,

Hoe ben je op het idee gekomen om Beet te schrijven?

Marcker
    Bijdrager
    Post count: 10

Dag “roodkapje”,

Ik heb meer dan twintig jaar op een carwash gewerkt. Net zoals het hoofdpersonage stond ik in voor het onderhoud en ik kan je wel vertellen dat je soms geluiden hoort die je de oren doen spitsen en de fantasie aanwakkeren. Het “wat als” principe kwam om de hoek kijken. Voor ik het wist was ik vertrokken …

Vriendelijke groeten,

Marc Kerkhofs

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 89

Hi Marc,

De eerste vraag die mij te binnen schoot, toen ik je boek aan het lezen was, is lijk jijzelf op 1 van de hoofdpersonages? Lijk je qua persoonlijkheid meer op George of juist op zijn vrouw (zoals ze is in de begin fase)?

En ben jij zelf ooit een wonderlijk dier tegengekomen waarvan je geen idee had wat het was of tot welk dierenrijk het behoorde?

Groetjes,

Elsa.

Marcker
    Bijdrager

Dag Elsa,

Lijk jijzelf op 1 van de hoofdpersonages?

Ik lijk qua karakter op George. De andere personages die Beet bevolken zijn ofwel uitvergrotingen van karakters die ik in mijn leven ben tegengekomen of een collage van verschillende karakters, samengebracht in één persoon. Bovenal wou ik ze geloofwaardig houden zonder hen te doen vervallen in karikaturen.

En ben jij zelf ooit een wonderlijk dier tegengekomen waarvan je geen idee had wat het was of tot welk dierenrijk het behoorde?

Leuke vraag! Inderdaad heeft een vreemd beest me ooit de stuipen op het lijf gejaagd toen ik jong was. Ik ging met mijn vader vissen op paling. Ik had beet (!) en haalde een vis boven water waarvan ik dacht dat het een paling was. Eenmaal de vis aan de kant gaf dat dier een schreeuw! Ik deed het zowat in mijn broek en rende huilend van schrik naar huis. Later vertelde mijn vader dat het een rivier- of beekprik was, een soort parasiet, die in onze contreien een ‘negenoog’ wordt genoemd. Een monster in mijn kinderogen … Foto:https://nl.wikipedia.org/wiki/Rivierprik#/media/File:Lampetra_fluviatilis.jpg

Vriendelijke groeten,
    Marc Kerkhofs

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 51

welke schrijver is jouw inspiratie?

Marcker
    Bijdrager

Dag Britt,

Ik kan niet echt zeggen dat dat er één schrijver is die me inspireert. Ik lees graag Herman Koch, Leon De Winter, af en toe een Stephen King, alles van Robert Harris en Philip Kerr … Uiteraard zullen er wel invloeden zijn, maar ik jaag ze niet bewust na. Ik lees vooral ter ontspanning.

Met vriendelijke groeten,
    Marc Kerkhofs

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 74

Hoe ben je op het idee voor dit verhaal gekomen? En het uiterlijk van Slinter. Is er misschien een auteur die je geinspireerd heeft? Zelf moest ik denken aan Stephen King.

Marcker
    Bijdrager

Dag Ans,

Mijn fantasie ging met me aan de haal en voor ik het wist, dichtte ik bepaalde geluiden die ik in mijn loopbaan op de carwash hoorde, toe aan een onbekend wezen. Stel dat … Weet je wel? Het uiterlijk van Splinter werd ‘geperfectioneerd’ tijdens het schrijfproces. Om de een of andere reden moést het groen zijn (mijn lievelingskleur). King speelt in zoverre een rol dat ik nogal te spreken ben over zijn boek ‘on writing’, een non-fictie boek waarin hij het heeft over het schrijven zelf. Wat zijn ‘monsters’ betreft, hield ik me verre van hun gruwelijke eigenschappen (op het effect van de beet na, dan …)

Met vriendelijke groeten (en aan alle leden en de moderator, een fantastisch 2018 gewenst!)

Marc Kerkhofs

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Je hoofdpersoon heeft met Elly gemeen dat ze van sf blijken te houden. Ze hebben het over Bradbury en Jack Vance. Heb jij deze boeken ook gelezen?
    En lees je ook graag sf of fantasy? Of misschien meer magisch realisme.
    Ik moet bij dit verhaal trouwens ook aan Koontz denken. Heb je die ook gelezen?

Marcker
    Bijdrager

Dag Saskia,

Om te beginnen een fantastisch 2018!

In mijn jongere jaren las ik véél sf. De genoemde auteurs heb ik gelezen, alsook Philip K. Dick, Kurt Vonnegut, Frederick Brown e.a. Nu lees ik veel minder sf en hou ik inderdaad meer van magisch realisme (denk aan Hubert Lampo). De naam (Dean) Koontz ken ik wel, al moet ik tot mijn schaamte bekennen nog nooits iets van deze auteur gelezen te hebben.

Marc Kerkhofs

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Hoi Marc,
    Jij ook een gelukkig 2018
    Dit is jouw eerste boek. Heb je altijd al geschreven? Of is dat later ontstaan?
    Wat betekent schrijven voor je?
    Uit je antwoord op een van de vorige vragen blijkt dat je heel lang bij een carwash hebt gewerkt. Maar blijkbaar nu niet meer? Of net als George in de koffieautomaten?
    Wat doe je in het dagelijks leven?

Marcker
    Bijdrager

Dag Saskia,

Dit is mijn tweede boek. In maart 2017 kwam Verloren Tijd uit bij Boekscout. Ik ben pas voluit beginnen schrijven vanaf mijn 50ste, drie jaar geleden. Vanaf dan is schrijven iets wat ik elke dag moet doen of er schort iets aan mijn dag. Van opleiding ben ik beenhouwer, wat ik tot mijn 25ste deed. Daarna heb ik tot mijn 50 bij een carwash gewerkt. Ik ben moeten stoppen wegens rugproblemen. Tegenwoordig doe ik interviews en schrijf ik artikelen voor B2B tijdschriften, copywriting en aanverwante.

Marc Kerkhofs

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 89

Wow dat is inderdaad creepy beest Marc! Tof wel! Dankjewel voor je antwoorden 🙂

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 112

Mijn vragen zijn al beantwoord lees ik. Ook ik was erg benieuwd hoe u op het idee kwam maar dat is nu duidelijk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.