Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 36: De dood van een mooie vrouw Vragen aan Lies van der Wal-Oosterhoff

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #7235 |

Heb je een vraag voor Lies van der Wal-Oosterhoff naar aanleiding van De dood van een mooie vrouw?

Stel hem hier, Lies gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Hoe voelt het om je debuut in handen te hebben? Heb je nu al eventueel plannen voor een tweede?

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 107

Hoe voelt het om je debuut in handen te hebben? Heb je nu al eventueel plannen voor een tweede?

Ik ben dolgelukkig en best wel een beetje trots dat ik dit heb bereikt. Ik ben bezig met “Wassermann”. Dit wordt een thriller over Schiermonnikoog.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik ben dolgelukkig en best wel een beetje trots dat ik dit heb bereikt. Ik ben bezig met “Wassermann”. Dit wordt een thriller over Schiermonnikoog.

Ook met datzelfde duo? Speciale namen trouwens. Hoe kwam je er op?

Lies Oosterhoff
    Bijdrager

Om eerlijk te zijn weet ik dat nog niet. Aan de ene kant lijkt het me leuk om weer hetzelfde duo in te zetten. Aan de andere kant wil ik ook wel weer wat anders. Het boek “Wassermann” begint met een moord en dus kan ik later besluiten wie hem oplost.

Bij de rechercheurs heb ik gekozen voor Rinze en Sicko omdat het noordelijke namen zijn. Rinze is typisch Fries terwijl Sicko in Groningen veel voorkomt. We hebben in het noorden provincie rivaliteit en dat wilde ik in mijn verhaal ook gebruiken omdat het zich tenslotte wel in het noorden afspeelt.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Om eerlijk te zijn weet ik dat nog niet. Aan de ene kant lijkt het me leuk om weer hetzelfde duo in te zetten. Aan de andere kant wil ik ook wel weer wat anders. Het boek “Wassermann” begint met een moord en dus kan ik later besluiten wie hem oplost.

Bij de rechercheurs heb ik gekozen voor Rinze en Sicko omdat het noordelijke namen zijn. Rinze is typisch Fries terwijl Sicko in Groningen veel voorkomt. We hebben in het noorden provincie rivaliteit en dat wilde ik in mijn verhaal ook gebruiken omdat het zich tenslotte wel in het noorden afspeelt.

Dat wist ik als Vlaming niet … De namen klinken me ook echt vreemd in de oren. Bedankt voor de informatie!

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 42

Hebt u veel tijd op Ameland doorgebracht ik vind NL dat alles zo goed is omschreven. Door u verhaal zie ik Ameland met heel andere ogen.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager

Hebt u veel tijd op Ameland doorgebracht ik vind NL dat alles zo goed is omschreven. Door u verhaal zie ik Ameland met heel andere ogen.

Hoi Grietje, Ik heb inderdaad veel tijd doorgebracht op Ameland. En dank voor het compliment.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 176

Hallo Lies,

Wat is de reden dat je het verhaal op een klein eiland af laat spelen? De typische eilandbewoners en hun ondelinge verhoudingen, of ben je gewoon erg gecharmeerd van Ameland?

Lies Oosterhoff
    Bijdrager

Hallo Lies,

Wat is de reden dat je het verhaal op een klein eiland af laat spelen? De typische eilandbewoners en hun ondelinge verhoudingen, of ben je gewoon erg gecharmeerd van Ameland?

Hoi Maryam,

Ik kom ontzettend veel op eilanden. Eerst heb ik alle platen en eilanden van de Nederlandse Wadden leren kennen. Maar later heb ik de Duitse ontdekt. Toen ik op diverse Duitse eilanden was zag ik dat ze allemaal wel een crimi hadden op elk eiland. Ik dacht dat het wellicht ook leuk was om dat voor de Nederlandse te doen. En ik ben begonnen met Ameland omdat daar een kennis van mij woont. Of ik nu de rest van de eilanden ook ga doen? Ik weet het niet. Ik werk nu wel aan iets over Schiermonnikoog maar mogelijk dat ik dat in het klein doe. Het kost namelijk heel veel tijd en geld om zoiets te realiseren. En ik denk dat ik inderdaad een beetje gefascineerd ben doordat een eiland toch een soort van geïsoleerd ligt van de vaste wal.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Waarom heb je gekozen voor uit te geven bij Brave New Books / Selfpublishing?

Lies Oosterhoff
    Bijdrager

Waarom heb je gekozen voor uit te geven bij Brave New Books / Selfpublishing?

Hoi Stefanie, Ik heb het eerst bij een uitgeverij geprobeerd. Maar die ging failliet, dus geen kans. Ik was inmiddels een jaar aan wachten kwijt. Toen dacht ik aan boekscout. Ik bekeek de voorwaarden en de reacties van mensen die er eerder boeken hadden laten uitgeven. Maar ik was nog niet helemaal blij. Ik heb eerder een boek geschreven en was toen ook bij zo’n soort uitgever. Niet dat mijn ervaring zo slecht was, maar echt goed ook niet. Dus verder speuren en vragen. Toen kwam ik bij brave new books. Bij deze doe je alles zelf. De cover, inhoud en je spreekt een prijs af. Je hebt ook volledig de rechten over het boek. Het enige wat je zelf moet doen is het aanvragen van een isbn nummer die je alleen via hun kunt kopen. En je moet zelf zorgen voor de pr zodat je boeken wellicht beter verkopen. Ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben over de service die deze firma biedt. Maar er kleven ook nadelen aan. Zou ik weer een boek schrijven dan ga ik het nog anders aanpakken.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 119

Het is heel leuk om uw boek in handen te krijgen en te mogen lezen. Veel beginnende schrijvers zo te leren kennen

Hoe kwam je op het idee om een boek te maken?

Lies Oosterhoff
    Bijdrager

Het is heel leuk om uw boek in handen te krijgen en te mogen lezen. Veel beginnende schrijvers zo te leren kennen

Hoe kwam je op het idee om een boek te maken?

Eigenlijk is dit mijn tweede boek. De eerste had ik samen met een collega geschreven. We waren dolblij dat we iets van onszelf in de kast hadden staan. Mijn collega schreef na dit boek een paar leuke kinderboeken en vroeg wanneer ik eens een solo zou schrijven.
    Het bedrijf waar wij destijds werkten ging failliet en we kwamen op straat te staan. Mijn man en ik besloten om het Pieterpad te lopen omdat we nu eens de tijd hadden. Ik kwam niet verder dan Sleen. Mijn voet gebroken! Tja, en dan kom je op de bank, je houdt niet van tv en toen besloot ik van de ellende iets positiefs te maken. Laptop op de schoot en schrijven maar. Het is niet het beste boek van de wereld geworden maar toch is het wel mijn eerste eigen boek. Door dit boek is mijn toekomst positief anders geworden. Ik heb ander werk gekregen en ik mag vrijwillig aan de slag bij een plaatselijke krant en radio.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 70

Dag Lies, heb je al reacties van eilanders gekregen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.