Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 053: Deal? Vragen aan Johan Deseyn

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #10353 |

Heb je een vraag voor Johan Deseyn naar aanleiding van Deal?

Stel hem hier, Johan gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 32

Hallo Johan,
    Dit is het eerste boek dat ik van jou lees. Je hebt ervoor gekozen om het verhaal in Amerika te laten afspelen. Is dat met al jouw boeken zo of alleen met Deal? en waarom heb je daarvoor gekozen?

Johan Deseyn
    Bijdrager
    Post count: 33

Hallo Johan,
    Dit is het eerste boek dat ik van jou lees. Je hebt ervoor gekozen om het verhaal in Amerika te laten afspelen. Is dat met al jouw boeken zo of alleen met Deal? en waarom heb je daarvoor gekozen?

Hallo Karin, al mijn boeken spelen zich in de VS af, allemaal in dorpen of steden die niet bestaan. Deal? situeert zich in Harronville (dezelfde stad waarin het verhaal van Thanathor zich ontrolt). Dolmen’s Hill (in de roman ‘Dolmen’ bijvoorbeeld) is een dorp dat ik zelf heb ontworpen en getekend (met plan in het boek). Op die manier kan ik schrijven wat ik wil, over wie ik wil en hoe ik dat wil. Ook alle personages zijn imaginaire entiteiten, niet alleen de monsters… Ik doe dit uit een vroegere ervaring, waarbij een belangrijk persoon in mijn omgeving meende dat ik hem in het vizier had genomen door hem als (verderfelijk) hoofdpersoon in een verhaal te plaatsen. Hij was daar volledig van overtuigd en dreigde zelfs met een officiële klacht tegen mij. Ik heb die mens bij mij thuis uitgenodigd, heb bijna twee uur met hem gepraat en uiteindelijk zijn wij als vrienden uit elkaar gegaan. Hij leest nu nog steeds mijn boeken. Maar… vanaf dat ogenblik heb ik mezelf opgelegd dat probleem voor altijd uit de weg te gaan. Ik besloot daarom alles ver van mijn deur plaats te laten vinden. Amerika vond ik bruikbaar. Ik doe natuurlijk de nodige research naar de omgeving van de locatie van mijn fictief dorp. het dorp (of de stad) bestaat niet, maar alles daarrond wel en dat moet kloppen. In Yellowmoon (ook zo’n fictief dorp) had ik Indianen nodig (vind je niet onmiddellijk in België). Ravijnen, canyons, bergketens… locaties waar ik af en toe gebruik van maak. Ik vind het ook leuk om daar te ‘vertoeven’ terwijl ik mijn boeken schrijf. Groetjes.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

Hoi
    Hoe ben je op het idee gekomen/wat heeft je geïnspireerd om dit verhaal te schrijven met een bijzondere auto in de hoofdrol?

Johan Deseyn
    Bijdrager

Hoi
    Hoe ben je op het idee gekomen/wat heeft je geïnspireerd om dit verhaal te schrijven met een bijzondere auto in de hoofdrol?

Hallo. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je in het boek bent (of anderen dat zijn), dus ben ik voorzichtig wat betreft mogelijke spoilers. Het idee van een schrijver die geen uitgeverij vindt, spookte reeds enige tijd door mijn hoofd. Zelf heb ik 13 jaar gezocht (en moeten wachten) naar een uitgeverij die ‘Horror’ wou uitgeven. Ik heb doorgezet en ben blijven zoeken (en blijven schrijven). Uiteindelijk kwam Kramat op de proppen met een contract (in 1999). Cassius vindt geen schrijver en zal er ook geen vinden, want zijn verhalen zijn waardeloos. Het idee dat hij hulp krijgt vond ik leuk, maar ik wou er iets ‘anders’ van maken. Het verkopen van de ziel om iets te bekomen was reeds enkele malen beschreven, in meerdere vormen. Dat mocht dus niet. Daarom bedacht ik een scenario waarin iemand hulp biedt, maar toch niet zomaar (ik wil geen spoilers !!). Hij maakt daarbij gebruik van bovennatuurlijke items zoals onder andere de wagen. Ik ben zelf een oldtimer-liefhebber. De wagen op de cover bestaat echt. Het is de eigendom van iemand die op een halve kilometer van mij vandaan woont. Over het merk kon ik natuurlijk vrij beslissen, dus koos ik voor zijn wagen (Oldsmobile Cutlass) want ik bedacht ook dat die goed van pas zou komen op de cover. Ik vind niet dat de Olds een hoofdrol heeft in Deal?. Het is een item dat enkele malen belangrijk op de voorgrond treedt, dan nog enkel om bepaalde redenen en taken.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 114

Wow wat super tof om je uitgebreide antwoorden te lezen op de bovengestelde vragen Johan! Alvast dank daarvoor!

Ik ben vooral nog druk met het genieten van je enorm dikke boek. Voor mij ook de eerste keer dat ik een boek lees van jou hand. Vooralsnog heb ik geen vragen, wie weet op een later moment.. 😉

Groetjes,

Elsa.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 114

Of wellicht dan toch 1 vraag..

Wat lees je zelf zoal? Of lees je niet of nauwelijks?

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 162

Hey,Johan

Ik ben heel benieuwd hoe je op z’n verhaal kan komen ivm met fantasie/werkelijkheid. Het is soms toch niet evident om soms het werkelijke met het onwerkelijke te kunnen combineren?

Johan Deseyn
    Bijdrager

Wow wat super tof om je uitgebreide antwoorden te lezen op de bovengestelde vragen Johan! Alvast dank daarvoor!

Ik ben vooral nog druk met het genieten van je enorm dikke boek. Voor mij ook de eerste keer dat ik een boek lees van jou hand. Vooralsnog heb ik geen vragen, wie weet op een later moment..

Groetjes,

Elsa.

Hallo Elsa, omdat ik meen dat mensen die vragen stellen een grondig antwoord verwachten, werk ik daar graag aan mee. Het stellen van vragen wijst op het hebben van interesse, wat ik dan ook leuk vind. Ik schrijf namelijk voor mensen die mijn boeken graag lezen. Niet voor mezelf, niet voor mijn uitgeefster. Voor jullie, de lezers. En indien jullie dan vragen of problemen hebben, ben ik graag paraat om een gepaste reactie te geven.
    Ik ben tevens blij dat je van het boek geniet. Hopelijk blijft het zo én misschien heb je later inderdaad een of meer vragen. Stuur maar, ik ben erg benieuwd naar jullie hersenkronkels én leesbevindingen. Groetjes.

Johan Deseyn
    Bijdrager

Of wellicht dan toch 1 vraag..

Wat lees je zelf zoal? Of lees je niet of nauwelijks?

Toch eentje? Wel… ik moet – tot mijn grote schade en schande – melden dat ik de afgelopen tien jaar geen enkel boek heb gelezen. Erg hé?! Ik heb het enorm druk gehad op het werk én thuis. De weinig vrije momenten (die ik voor mezelf had) gebruikte ik om te schrijven. Dat diende ik dus op ‘gestolen’ momenten te doen. Al de rest van de ‘vrije’ tijd was ingevuld met allerhande taken, binnen- en buitenshuis. Sedert 01.11.17 ben ik op brugpensioen, zodat ik meer tijd heb. Ik hoop, en dat meen ik, dat ik binnenkort terug een boek in mijn handen kan nemen… maar ondertussen ben ik al begonnen aan een nieuwe roman en werk ik tevens mee aan een verhalenbundel voor de jeugd (griezelverhalen)… en dat alles duwt zichzelf natuurlijk op de voorgrond. Maar we zien wel…

Johan Deseyn
    Bijdrager

Hey,Johan

Ik ben heel benieuwd hoe je op z’n verhaal kan komen ivm met fantasie/werkelijkheid. Het is soms toch niet evident om soms het werkelijke met het onwerkelijke te kunnen combineren?

Hallo Kelly (vermoed ik), mijn boeken situeren zich allemaal op die rand. Ik probeer telkens ‘gewone’ mensen te combineren met het ‘onwerkelijke’. Ik werk daarom graag met eenvoudige mensen. Mensen die hun verleden met zich meesleuren, die een hoop hebben op een goede toekomst en die proberen overeind te blijven in de gruwelijke situatie waarin ze terecht komen. Geen Schwarzeneggers, geen Rambo-toestanden. Geen helden. Gewone mensen die op een gewone manier reageren. Zij bewegen zich in een werkelijke situatie, waarin dan het aspect fantasie wordt aan toegevoegd. Voor de lezer is het dan ook gemakkelijker de reacties van de protagonisten te aanvaarden… en gemakkelijker om hun angsten te begrijpen.
    Het is niet gemakkelijk, maar dat vind ik net boeiend om de twee aspecten te combineren. De werkelijke, herkenbare eenvoud van de mensen, in combinatie met figuren, creaturen en werelden, puur op fantasie gebaseerd. Deal? is dan nog tamelijk rustig wat dat betreft. Ook qua gruwel, zeker in vergelijking met Dolmen, Daemonium, Het Pact of Thanathor bijvoorbeeld.
    Daarom hebben wij ook voor ‘Duistere Thriller’ gekozen. Thriller verwijst naar het aspect van misdaad, doden, politionele toestanden (zaken die we allemaal kennen, het gwone, het herkenbare)… en Duister staat voor de ongekende gruwel, het fantastische, waarin zij terecht komen of waar ze mee te maken krijgen. Ik zou geen ‘gewone’ thriller of politieroman kunnen schrijven. Automatisch openen zich binnenin mijn brein de deuren van de kluizen vol gruwelijkheden. That’s me… that’s who I am…

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 91

Wat me deze keer opvalt is dat titels van je vorige boeken soms terloops vermeld worden ? Heb je dat bewust gedaan ?

Johan Deseyn
    Bijdrager

Wat me deze keer opvalt is dat titels van je vorige boeken soms terloops vermeld worden ? Heb je dat bewust gedaan ?

Hallo Ann, fijn van jou om dat op te merken. Iets dergelijks doe ik inderdaad bewust. Niet meer dan een vermelding. Hooguit een verwijzing, meer niet. Deal? speelt zich trouwens in Harronville af, dezelfde imaginaire stad waarin ook Thanathor zich ontvouwt. Het vertelsel van Dennis Wynstone (in het begin van het boek) over de loods en de doden is net de inhoud van Thanathor. Lezers die mijn vroegere werken kennen vinden dat meestal prettig. Een persoonlijk herkenningspunt wat bij hen in niet dan een glimlach resulteert. Een onschuldige spielerei… Bij mensen die Deal? als eerste van mijn boeken lezen valt het natuurlijk niet op. Groetjes.

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

Hallo Johan,

Hallo Karin, al mijn boeken spelen zich in de VS af, allemaal in dorpen of steden die niet bestaan. Deal? situeert zich in Harronville (dezelfde stad waarin het verhaal van Thanathor zich ontrolt). Dolmen’s Hill (in de roman ‘Dolmen’ bijvoorbeeld) is een dorp dat ik zelf heb ontworpen en getekend (met plan in het boek). Op die manier kan ik schrijven wat ik wil, over wie ik wil en hoe ik dat wil. Ook alle personages zijn imaginaire entiteiten, niet alleen de monsters… Ik doe dit uit een vroegere ervaring, waarbij een belangrijk persoon in mijn omgeving meende dat ik hem in het vizier had genomen door hem als (verderfelijk) hoofdpersoon in een verhaal te plaatsen. Hij was daar volledig van overtuigd en dreigde zelfs met een officiële klacht tegen mij. Ik heb die mens bij mij thuis uitgenodigd, heb bijna twee uur met hem gepraat en uiteindelijk zijn wij als vrienden uit elkaar gegaan. Hij leest nu nog steeds mijn boeken. Maar… vanaf dat ogenblik heb ik mezelf opgelegd dat probleem voor altijd uit de weg te gaan. Ik besloot daarom alles ver van mijn deur plaats te laten vinden. Amerika vond ik bruikbaar. Ik doe natuurlijk de nodige research naar de omgeving van de locatie van mijn fictief dorp. het dorp (of de stad) bestaat niet, maar alles daarrond wel en dat moet kloppen. In Yellowmoon (ook zo’n fictief dorp) had ik Indianen nodig (vind je niet onmiddellijk in België). Ravijnen, canyons, bergketens… locaties waar ik af en toe gebruik van maak. Ik vind het ook leuk om daar te ‘vertoeven’ terwijl ik mijn boeken schrijf. Groetjes.

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik vroeg me al af waarom het in Amerika plaatsvindt. Zeker omdat het heel Vlaams aandoet met al die uitdrukkingen en woorden die in Nederland niet gangbaar is. Op mij had het wel het effect dat ik het een beetje vreemd vond dat in dit verhaal in Amerika naar bijvoorbeeld flikken werd verwezen, waar ik dan het woord politie had verwacht. Dat gaf wel een dubbele vertaalslag in mijn hoofd, waar ik aan moest wennen. Hoor je dat vaker?

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

Hey,Johan

Hallo Kelly (vermoed ik), mijn boeken situeren zich allemaal op die rand. Ik probeer telkens ‘gewone’ mensen te combineren met het ‘onwerkelijke’. Ik werk daarom graag met eenvoudige mensen. Mensen die hun verleden met zich meesleuren, die een hoop hebben op een goede toekomst en die proberen overeind te blijven in de gruwelijke situatie waarin ze terecht komen. Geen Schwarzeneggers, geen Rambo-toestanden. Geen helden. Gewone mensen die op een gewone manier reageren. Zij bewegen zich in een werkelijke situatie, waarin dan het aspect fantasie wordt aan toegevoegd. Voor de lezer is het dan ook gemakkelijker de reacties van de protagonisten te aanvaarden… en gemakkelijker om hun angsten te begrijpen.
    Het is niet gemakkelijk, maar dat vind ik net boeiend om de twee aspecten te combineren. De werkelijke, herkenbare eenvoud van de mensen, in combinatie met figuren, creaturen en werelden, puur op fantasie gebaseerd. Deal? is dan nog tamelijk rustig wat dat betreft. Ook qua gruwel, zeker in vergelijking met Dolmen, Daemonium, Het Pact of Thanathor bijvoorbeeld.
    Daarom hebben wij ook voor ‘Duistere Thriller’ gekozen. Thriller verwijst naar het aspect van misdaad, doden, politionele toestanden (zaken die we allemaal kennen, het gwone, het herkenbare)… en Duister staat voor de ongekende gruwel, het fantastische, waarin zij terecht komen of waar ze mee te maken krijgen. Ik zou geen ‘gewone’ thriller of politieroman kunnen schrijven. Automatisch openen zich binnenin mijn brein de deuren van de kluizen vol gruwelijkheden. That’s me… that’s who I am…

Bijzonder dat je dit op deze manier ziet. Ik vind zelf de personages in Deal? minder herkenbaar, juist vanwege het alcoholisme en de zelfkant van de samenleving waarin je ze plaatst. Ze staan daardoor verder van mij af, waardoor het verhaal minder spannend wordt, omdat ik me niet goed in hen kan verplaatsen. De personages zitten overigens wel goed in hun rol, daar gaat het niet om. Ze staan alleen verder van mij af. Ik ben wel benieuwd waarom je in Deal? de keuze gemaakt hebt voor personages die zich door het leven heen moeten ploeteren, zonder geld, zonder huis, zonder werk?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.