13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Heb je een vraag voor Johan Andersen naar aanleiding van Zonder genade.

Stel hem hier, Johan Andersen gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Jacobaan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 159

Hallo Johan (of Jurgen)

Ben net begonnen in je boek en het pakt en boeit me meteen.

Ben héél erg benieuwd naar je antwoorden op onderstaande vragen.

1. Waar is de inspiratie van dit verhaal vandaan gekomen?

2. Op welke manier heb je je research gedaan en dan met name m.b.t. de Overheids en Veiligheidsdiensten, het Moslim extremisme en het terrorisme?

Ga lekker verder met lezen.

Vriendelijke groet
    Jacobaan

roodkapje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 257

Hallo Johan, Ik ben inmiddels bij Hoofdstuk 6 en mij is opgevallen dat je vaak naar de Nimrod zaak verwijst. Doe je dit met een bepaalde reden?

Jacobaan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 159

Hallo Johan,

Inmiddels heb ik het boek uit gelezen en wederom mijn complimenten. Heb weer ouderwets genoten.

Heb nog een aanvullende vraag:

Zowel in de verhalen van Dodenstoel als in Zonder genade speelt de politiek een belangrijke rol. Je proeft tijdens het lezen je interesses in dit onderwerp.
    Kun je uitleggen waar je fascinatie van politiek vandaan komt en mag ik ook vragen welke politieke stroming je voorkeur heeft en waarom?

Is het toeval of niet dat je gekozen pseudoniem ook de naam is van een voormalige Noorse politicus?

Tot zover. Ben erg nieuwsgierig naar je antwoorden.

Groetjes
    Jacobaan

roodkapje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 257

Hallo Johan, Hoe lang het je gedaan over het schrijven van Zonder genade? In een interview van verleden jaar over Dodenstoel gaf jij aan voor jouw boek veel research via internet te doen. Heb jij enig idee hoeveel tijd je daarin gestoken hebt voor Zonder genade. Je schrijft aardig gedetailleerd over Amsterdam, alsof je er gewoond hebt?

de_Stefs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Hallo Johan/Jurgen,

Ik heb 2 vragen over je serie over Hamer en Panka. Maar eerst wil ik zeggen dat ik genoten heb van het lezen van Dodenstoel en (nog meer van) Zonder genade.

Vraag 1. Je hebt gekozen voor een (helaas) in boeken vrij zeldzaam hoofdpersoon, de donkere vrouw Neli Panka. En ze maakt in Zonder genade ook nog eens een persoonlijke ontwikkeling door die je niet vaak in boeken beschreven ziet. Kun je uitleggen hoe je bij haar personage bent gekomen?

Vraag 2. Het viel me op dat de mannen in het boek vermeld worden door de achternaam te noemen, of de voor- èn achternaam (bijv. Hamer). De vrouwen worden over het algemeen met enkel de voornaam genoemd (bijv. Neli). Dit terwijl de boeken toch gaan over Hamer en Panka. Door dit onderscheid in gebruik komen de mannen sterker over (achternaam is wat harder, voornaam gebruiken komt softer over). Is dit onderscheid met een bepaalde reden gedaan?

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden.

Groeten,
    Steffie

johanandersen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 12

Hallo Johan (of Jurgen)

1. Waar is de inspiratie van dit verhaal vandaan gekomen?

2. Op welke manier heb je je research gedaan en dan met name m.b.t. de Overheids en Veiligheidsdiensten, het Moslim extremisme en het terrorisme?

1. Het was niet zo zeer inspiratie als wel een wens om dit bepaalde onderwerp te gebruiken. Ik lees nooit thrillers waar terrorisme een rol speelt, terwijl het toch een zeer reële dreiging is en blijft. Ik zat met de vraag in mijn hoofd wat ik zou doen als ik een terrorist was die een aanslag in Nederland wilde plegen. Wat zou mijn doelwit zijn, hoe zou ik dat aanpakken?

2. Er is veel online te vinden, natuurlijk. Er zijn ook talloze boeken geschreven over het onderwerp. Ik heb veel boeken gelezen van mensen die in de geheime diensten hebben gezeten, zoals de CIA, de Mossad, MI5 en MI6. Die boeken geven een heel goed inzicht in hoe het internationale terrorisme wordt bestreden. De zaak van Carlos de Jakhals – de oorspronkelijke dan – is ook heel leerzaam. Maar ik heb vooral veel gehad aan het bestuderen van de vele stromingen binnen de Islam en de achtergrond van de meeste terroristische groeperingen, in combinatie met de politieke situatie in het Midden-Oosten. Terrorisme heeft altijd een politieke achtergrond, het zijn nooit zomaar wat mensen die ergens een bom laten afgaan. Religie is vaak maar een dekmantel voor dieperliggende politieke factoren. Als je dat allemaal goed hebt bestudeerd, dan kun je het verhaal zo zelf verzinnen zonder dat je de mensen van de AIVD hoeft lastig te vallen – die toch niets zeggen. Als je de kranten van de afgelopen jaren goed leest, vind je al een schat aan materiaal dat je kunt gebruiken. Onlangs weer die beelden van terroristen die aan de keukentafel wapens zitten te testen…

johanandersen
    Bijdrager

Hallo Johan/Jurgen,

Vraag 1. Je hebt gekozen voor een (helaas) in boeken vrij zeldzaam hoofdpersoon, de donkere vrouw Neli Panka. En ze maakt in Zonder genade ook nog eens een persoonlijke ontwikkeling door die je niet vaak in boeken beschreven ziet. Kun je uitleggen hoe je bij haar personage bent gekomen?

Vraag 2. Het viel me op dat de mannen in het boek vermeld worden door de achternaam te noemen, of de voor- èn achternaam (bijv. Hamer). De vrouwen worden over het algemeen met enkel de voornaam genoemd (bijv. Neli). Dit terwijl de boeken toch gaan over Hamer en Panka. Door dit onderscheid in gebruik komen de mannen sterker over (achternaam is wat harder, voornaam gebruiken komt softer over). Is dit onderscheid met een bepaalde reden gedaan?

1. In eerste instantie had ik Hamer als hoofdpersoon en wilde daar een vrouwelijke tegenhanger bij. Hamer is nogal stoer en zwijgzaam en ik wilde daar een personage tegenover zeggen dat voor meer dynamiek kon zorgen. En ik wilde dat het een vrouw werd, omdat het met twee mannen wel heel mannelijk zou worden allemaal. Bovendien, er zijn al genoeg mannelijke rechercheurs in het genre. En toen ik eenmaal voor een vrouw had gekozen en over haar karakter aan het nadenken was, kwam ik als vanzelf op haar achtergrond. Ik wilde dat ze het niet makkelijk had gehad en zich omhoog had geknokt binnen de politie. Ik wilde ook niet een typische blanke blonde rechercheur zoals je op tv ziet. Dus zat ik na te denken om haar een multiculturele achtergrond te geven, dus met een gekleurde huid en een gemengde afkomst. Dat zou haar positie binnen de politie, zeker in die functie, nog bijzonderder maken. En het paste wonderwel bij het karakter wat ik nodig had om een goed tegenwicht voor Hamer te vormen.

2. Nee, eigenlijk niet. Grappig dat je het zegt. Bij Hamer is het omdat iedereen hem Hamer noemt, al sinds zijn dagen in het leger. Het is een soort bijnaam geworden. Ik zal het eens teruglezen, kijken of er een patroon inzit. Dank je voor de suggestie!

johanandersen
    Bijdrager

Hallo Johan, Hoe lang het je gedaan over het schrijven van Zonder genade? In een interview van verleden jaar over Dodenstoel gaf jij aan voor jouw boek veel research via internet te doen. Heb jij enig idee hoeveel tijd je daarin gestoken hebt voor Zonder genade. Je schrijft aardig gedetailleerd over Amsterdam, alsof je er gewoond hebt?

Ik heb inderdaad tien jaar in het centrum van Amsterdam gewoond. En voor het boek ben ik ook op de diverse locaties geweest, ik woon niet ver van Amsterdam, dus dat is geen probleem qua tijd. je kan veel doen via Google, maar het is toch altijd beter om er in het echt te zijn, al is me dat voor Zonder Genade niet helemaal gelukt. Ik ben op de meeste locaties geweest voor het boek, of bij eerdere gelegenheden (zoals in Parijs en Antwerpen) en dan vul ik mijn eigen herinneringen aan via het web, of ik laat vrienden foto’s maken van een bepaalde locatie (ik heb vrienden in Parijs en Antwerpen, dus dat is makkelijk).

In totaal zal het, inclusief research, een maand of 6 geduurd hebben, misschien 7 als ik de redactierondes met de uitgeverij meetel.

johanandersen
    Bijdrager

Hallo Johan, Ik ben inmiddels bij Hoofdstuk 6 en mij is opgevallen dat je vaak naar de Nimrod zaak verwijst. Doe je dit met een bepaalde reden?

De zaak-Nimrod is in veel opzichten bepalend geweest voor de relatie tussen Hamer en Neli, maar ook voor de persoonlijke ontwikkeling van hen beiden, vooral van Neli. Daarom valt de naam zo nu en dan, omdat het voor hen beiden een referentiekader vormt. Ik heb wel geprobeerd er niet TE veel naar te verwijzen, ZG is immers een stand alone. Anderzijds, het is voor lezers wel leuk (vind ik zelf althans… 🙂 om door een serie heen de personages van zaak tot zaak te volgen.

johanandersen
    Bijdrager

Hallo Johan,

Zowel in de verhalen van Dodenstoel als in Zonder genade speelt de politiek een belangrijke rol. Je proeft tijdens het lezen je interesses in dit onderwerp. Kun je uitleggen waar je fascinatie van politiek vandaan komt en mag ik ook vragen welke politieke stroming je voorkeur heeft en waarom?

Terrorisme is altijd politiek gedreven. Misdaadbestrijding ook, uiteindelijk. Ik streef altijd naar een realistische weergave van de situatie, zonder de lezer al te veel lastig te vallen met details, maar wel zodanig dat de motieven van de personages goed worden verklaard. En ik ben natuurlijk ook geïnteresseerd in onderwerpen die politiek gemotiveerd zijn. het zorgt voor diepte in het verhaal. En in het geval van ZG wilde ik de relatie tussen politiek en terrorisme heel duidelijk maken, ook om te laten zien dat het niet gaat om een aantal religieuze fanatiekelingen die links en rechts met bommen gooien, maar dat het altijd politiek gemotiveerd is. het gaat uiteindelijk altijd om macht. Toen ik daarover aan het nadenken was kwam ik ook op het idee om te laten zien hoe kwetsbaar onze Nederlandse systeem is als iemand besluit daar gebruik van te maken en hoe je terrorisme daarvoor kunt inzetten (ik wil even geen spoilers weggeven). Je zou kunnen zeggen dat ik wil laten zien hoe terrorisme eigenlijk een instrument is en geen doel op zich. Misschien wel voor die arme zelfmoordterroristen, maar niet voor de mensen die erachter zitten en aan de touwtjes trekken.

dikkiedik
    Bijdrager
    Aantal berichten: 48

Hopelijk ben je al weer een nieuw boek aan het schrijven, ga je daar elementen van de Corona-crisis in gebruiken?

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 408

Compliment voor het verhaal.
    vraagjes die ik heb:
    blz 263 wordt denk ik bedoelt De Boer (vriendje?) maar wat is er met die vrouw(die vrouw was fout?) Heeft de boer een vrouw, wie, wat fout?
    Blz 367 Waarom was Nadya in dat Monumentalgebouw alleen? Waarom was zij daar?
    Blz 39 ik dacht die religieuze manie van pa komt nog wel aan bod maar kwam nergens meer terug
    Hamer werd achtervolgd waardoor hij verhuisde maar over die achtervolging lees je niets meer.
    Blz 47 dat je thuis een dossier hebt met foto’s .Dat mag toch niet (althans wij mochten dat niet)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.