Home Forums Leesclub 155: Het Isisgeheim Vragen aan Jeroen Windmeijer (of Jacob Slavenburg)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #27324 |

Heb je een vraag voor Jeroen Windmeijer of Jacob Slavenburg naar aanleiding van Het Isis-geheim.

Stel hem hier, Jeroen Windmeijer gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Christy
    Bijdrager
    Post count: 67

Hallo!
    Ik ben een eindje op weg in het boek en heerlijk aan het genieten! Bedankt daarvoor!
    Twee vragen: wat maakt dat je gekozen hebt voor het Oude Egypte/Egyptologie als onderwerp en dan Isis in het bijzonder?
    Tweede vraag: Dit boek heb je samen geschreven met Jacob Slavenburg. Wat is het grootste voordeel van samen schrijven ten opzichte van alleen schrijven, wat het grootste nadeel en hebben jullie ook een specifieke taakverdeling ontwikkeld?

Alvast hartelijk dank!
    Vriendelijke groeten, Christy

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 55

Bedankt dat ik het boek mag lezen.

Ik heb een vraag over de cover,
    hoe hebben jullie de cover ontworpen, hoe zijn jullie op het beeld en de kleuren gekomen ?.

Met vriendelijke groet, Anneliese de Waal

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 339

Beste Jeroen en Jacob,

Wat een goed boek hebben jullie geschreven, veel achtergrondinformatie en dan wil ik er ook altijd nog meer van weten.
    Mijn vraag is: hebben jullie overwogen om als een soort voetnoten linkjes op te nemen met bijvoorbeeld de verhalen over Egypte en de goden die aangestipt worden?
    Al googelend heb ik wel het een en ander gevonden, maar als er linkjes in opgenomen waren, zou dat veel makkelijker geworden zijn. En had ik waarschijnlijk nog meer kunnen lezen.

groet,
    Marianne

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager
    Post count: 22

Hallo Christy, wat fijn dat je het een mooi boek vindt! Het is altijd zo spannend als je een boek de wereld in stuurt…
    Ik ben altijd door Egypte gefascineerd geweest, net als heel veel mensen als je kijkt naar de enorme belangstelling die er is voor tentoonstellingen of TV-uitzendingen over Egypte. Ooit werkte ik als reisleider in Egypte en reisden we in 23 dagen door heel Egypte heen, echt magisch.
    Het voordeel van het samenwerken met Jacob is dat ik kon profiteren van zijn fenomenale kennis. Ik heb het boek geschreven, maar het is gebaseerd op zijn idee en op zijn onderzoek. Ieder nieuw hoofdstuk legde ik aan hem voor en dat voorzag hij van commentaar. Of ik vroeg hem mij informatie te geven over bijvoorbeeld “Isis in het Romeinse Rijk” omdat ik die nodig had voor een hoofdstuk. Dezelfde – of anders de volgende – dag kreeg ik dan die informatie van hem en die kon ik meteen verwerken. Het was een ontzettend soepele samenwerking met een duidelijke taakverdeling dus.

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager

Hoi Anneliese, ja mooi hè! Ik was er zelf ook heel blij mee. Jacob en ik hebben beelden aangeleverd bij de uitgever die ze weer heeft doorgegeven aan de ontwerper. Al mijn boekomslagen zijn gemaakt door Immink Design. Op Pinterest kun je zien wat ze zoal nog meer hebben gemaakt! https://nl.pinterest.com/wimmink/book-cover-design-by-wil-immink-design/

Jeroen

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager

Hoi Marianne, bedankt voor je compliment!
    Oorspronkelijk stonden er nog zeven intermezzi in het boek die Jacob had geschreven met heel veel achtergrondinformatie, maar die zijn gesneuveld in de eindversie van het boek. Jammer maar de uitgever vond dat die toch te veel de vaart uit het verhaal haalden. Jacob heeft natuurlijk zelf heel veel geschreven hierover en een boek als “Een reis door de mysteriën” is echt een aanrader! Op zijn site vind je ook veel informatie: https://www.jacobslavenburg.nl/

Voetnoten in een roman zijn ongewoon en zouden wellicht ook te veel afleiden. Maar jouw vraag geeft wel aan dat die belangstelling er duidelijk wé; is bij lezers!

Wie weet zouden we ooit een nieuwe uitgave kunnen maken met daarin wél al die stukken van Jacob…

MarianneIL
    Bijdrager

Bedankt, Jeroen, voor de info.
    Dat boek ga ik opzoeken, erg leuk allemaal.
    Die “voetnoten” zouden natuurlijk met een nummertje kunnen en dan achterin het boek linkjes 😉 Zeker met een ePub is dat erg makkelijk.

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager

Hoi Marianne, ja, klopt. Ik denk dat de mogelijkheden van Ebooks nog helemaal niet goed worden benut. Het is nog steeds hetzelfde boek maar dan in digitale vorm. Je zou ook kunnen denken aan linkjes in de tekst die je direct kunt openen om zo meer informatie te krijgen mof zelfs een filmpje te zien! Jeroen

MarianneIL
    Bijdrager

Ook een goede mogelijkheid. Mijn (redelijk oude) e-reader kan geen filmpjes afspelen, maar ik kan ze wel makkelijk kopiëren naar mijn pc en het daar bekijken.

Chantal
    Bijdrager
    Post count: 5

Beste Jeroen en Jacob,

Wat een fijn boek hebben jullie geschreven! Ik heb hem met veel plezier gelezen! Wat ik me afvraag is hoe jullie hebben jullie het verhaal zo vloeiend verbonden? Zelf vind ik namelijk bijzonder dat je tijdens het verhaal nieuwe kennis krijgt over geschiedenis, maar er ook psychologie in verwerkt zit die mij als lezer aan het denken zet!

Noteren jullie vooraf welke kennis jullie met de lezer willen delen? Of voegen jullie de informatie die jullie tijdens het schrijven van het boek tegen komen bij?

Groet,
    Chantal

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager

Hoi Chantal, bedankt voor de complimenten, ik ben er erg blij mee!
    Jacob heeft het idee bedacht en het basisverhaal verzonnen. Ook heeft hij alle kennis aangedragen die in het boek is verwerkt.
    Ik ben daarmee aan de slag gegaan en heb ieder hoofdstuk aan hem voorgelegd. Jacob voorzag dat dan van commentaar en dat verwerkte ik weer. Al schrijvende ontwikkelt een verhaal zich natuurlijk en krijgt het een eigen dynamiek. In zekere zin gaat een verhaal aan de loop met de schrijver en is het zijn taak zo goed mogelijk te “luisteren” naar het verhaal om het zijn natuurlijke gang te kunnen laten verlopen. En al schrijvende ontdekte ik dat ik over bepaalde zaken informatie nodig had en dat legde ik dan aan Jacob voor die dat dan weer uitzocht voor me.

Het boek kende aanvankelijk nog zeven intermezzi maar die zijn gesneuveld in de eindredactie. Op Facebook is Jacob nu zelf een serie begonnen waarin hij de achtergronden van Isis meer uitdiept. Ik kan je van harte aanraden om die stukken te lezen!

Cece
    Bijdrager
    Post count: 73

Wat leuk en super tof dat ik jullie boek mag lezen. Jullie weten de spanning er goed in te houden, echt een heel gaaf boek.

Zelf had ik wat vraagjes:

– Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een boek over Egypte te maken, met vooral het Isis geheim als hoofd onderwerp?

– Zijn jullie zelf ook archeologen?

– Gaan jullie nog een boek schrijven over Egypte met misschien meer hiërogliefen?

– Hoe hebben jullie de juiste informatie gevonden?

Groetjes Cece

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager

Hoi Cece, tof dat je het zo gaaf vindt!
    Egypte fascineert mij al heel mijn leven eigenlijk en ik neem aan dat dit ook voor Jacob geldt. Het idee voor het boek is helemaal van hem. We hebben het wel samen besproken natuurlijk. Toen ik aan het schrijven was, veranderde het verhaal gaandeweg. Iedere plotwijziging hebben we besproken.
    Ik ben cultureel antropoloog en Jacob is cultuurhistoricus. We hebben wel een grote interesse voor de archeologie. Voor mij blijft daar toch een Indiana Jones-achtig sfeertje omheen hangen: het idee dat je ieder moment op iets heel groots kunt stuiten…
    We zijn wel alweer bezig met een nieuw project. Daarin gaat de slang centraal staan, die in zoveel culturen en verhalen een belangrijke rol speelt. Egypte zal ongetwijfeld aan bod komen, maar minder prominent dan in dit boek denk ik. En waarom dan geen slangen-hiëroglief… 🙂
    Jacob heeft al meer dan 35 boeken op zijn naar staan en leest al 60 jaar over deze onderwerpen. Ik ben later om de hoek komen kijken, maar met name Jacob heeft een fenomenale kennis op dit gebied. Voor een groot deel kan hij gewoon terugvallen op zijn eigen kennis dus – en anders op zijn indrukwekkende huisbibliotheek.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.