Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 31: Verkapt Vragen aan Janneke Bazelmans

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1335
    #6380 |

Heb je een vraag voor Janneke Bazelmans naar aanleiding van Verkapt?

Stel hem hier, Janneke gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Hoi,

Ik wilde graag weten waarom je precies voor Borneo en dit eco-probleem hebt gekozen? Heb je er een bepaalde connectie mee met dat land en mogen we voor een volgend boek opnieuw dit soort thriller verwachten?

Janneke B
    Bijdrager
    Post count: 7

Hoi,
    Ik wilde graag weten waarom je precies voor Borneo en dit eco-probleem hebt gekozen? Heb je er een bepaalde connectie mee met dat land en mogen we voor een volgend boek opnieuw dit soort thriller verwachten?

Dag Axelle. Dank voor je vraag. In 2005 werkte ik aan de universiteit aan een onderzoek over klimaatprojecten in ontwikkelingslanden. Ik had een focus op Indonesië omdat de Nederlandse overheid in een aantal klimaatprojecten investeerde. Maar ook omdat ik na mijn studie een tijdje door Indonesië had gereisd en het land al een beetje kende.

Naarmate ik meer onderzoek deed naar die klimaatprojecten, stuitte ik telkens weer op palmolieplantages op Borneo en Sumatra. Ik had geen idee wat palmolie was en waar het in zat. Toen ik ontdekte dat palmolie in meer dan 50% producten van de producten in de supermarkt zit en dat er meer dan 150 namen voor palmolie zijn, ben ik de palmolieketen gaan onderzoeken.

Dit onderzoek is gepubliceerd. Ik merkte dat als ik mensen vertelde over palmolie en mijn onderzoek ze dit veel te ingewikkeld vonden. Om een breder publiek te bereiken, heb ik een thriller over dit onderwerp geschreven. Ik wilde het verhaal achter de bosbranden, de palmolieplantages, de lokale bevolking vertellen.

Of een tweede boek ook een ecothriller wordt, weet ik nog niet. In ieder geval wel een boek met een maatschappelijk thema.

SM Pellikaan
    Bijdrager
    Post count: 41

Hallo Janneke .

Hoe sta jij tegenover de palm olie plantages? Wij in de westerse landen vinden het zo gewoon dat het in zoveel producten zit, zijn niet eens bewust vaak van wat er wel of niet in een product zit. Ook meestal niet waar het vandaan komt . Maar als het opeens er niet meer zou zijn , zou heel Leiden in last zijn om zo maar te zeggen. Ook ik moet toegeven dat ik niet altijd bewust ben van waar onze producten in Nederland komen , ken niet alle ins en outs, omdat het zo gewoon voor ons is , dat het er is. We staan er niet zo vaak bij stil dat we eigenlijk best egoïstisch zijn ,voor eens steeds groeiende economie.We staan niet altijd stil dat een product altijd elders vandaan komt en vaak uit voor ons onbekende gebieden, en dat de lokale bevolking die helemaal geen westerse luxe heeft vanwege hun totaal andere cultuur ten koste van ons gerief ernstig benadeeld worden . Ik kan me door jou boek de onmacht voorstellen van de lokale bevolking . Die willen ook leven, voor hen is hun cultuur net zo gewoon als de onze. Mijn eerste reactie is dan ook : vroeger hadden we het ook niet, was het leven zo slecht ? Onze voorouders wisten niet beter . Ja ze hadden het zwaar, als je vergelijkt met onze almaar stijgende luxe . Maar is het nu zoveel beter uiteindelijk ? Wij steeds meer en de lokale bevolking waar onze palmolie wordt gewonnen steeds meer wegjagen ? Lang geleden was iedereen op aarde gelijk.Iedereen kon zich prima redden op hun eigen manier. Maar nu worden bepaalde bevolkingsgroepen verdreven zonder dat ze er om gevraagd hebben voor ons gerief. Ik vind dan ook dat als wij daar toch onze producten willen halen dat ze wel een eerlijke prijs er voor moeten krijgen ,waardoor ze er zelf ook beter van kunnen worden.
    Janneke, jij bent bij ze geweest. Gezien wat het met ze doet. Deed daar je research. Je werkt in Nederland aan enkele projecten daarover . Hoe dubbel is dat voor jou dat er ook nog altijd deels illegale kap is en sommige delen van de bevolking zo benadeeld worden? Jij gebruikt ook dagelijks de producten waar palmolie in zit , maar weet ook tegelijkertijd hoe de bevolking daar er eigenlijk onder lijdt. Dat kan toch haast niet anders dan dat het je ook soms een naar gevoel geeft als je aan die bevolking terugdenkt waar je gelogeerd hebt en die misschien ook wel (in)direct slachtoffer waren van onze luxe ?

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Dank je wel, Janneke 🙂
    Veel succes al met je volgende boek.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 149

Dank je wel, Janneke ?
    Veel succes al met je volgende boek.

Janneke B
    Bijdrager

Hallo Janneke .

Hoe sta jij tegenover de palm olie plantages? Wij in de westerse landen vinden het zo gewoon dat het in zoveel producten zit, zijn niet eens bewust vaak van wat er wel of niet in een product zit. Ook meestal niet waar het vandaan komt . Maar als het opeens er niet meer zou zijn , zou heel Leiden in last zijn om zo maar te zeggen. Ook ik moet toegeven dat ik niet altijd bewust ben van waar onze producten in Nederland komen , ken niet alle ins en outs, omdat het zo gewoon voor ons is , dat het er is. We staan er niet zo vaak bij stil dat we eigenlijk best egoïstisch zijn ,voor eens steeds groeiende economie.We staan niet altijd stil dat een product altijd elders vandaan komt en vaak uit voor ons onbekende gebieden, en dat de lokale bevolking die helemaal geen westerse luxe heeft vanwege hun totaal andere cultuur ten koste van ons gerief ernstig benadeeld worden . Ik kan me door jou boek de onmacht voorstellen van de lokale bevolking . Die willen ook leven, voor hen is hun cultuur net zo gewoon als de onze. Mijn eerste reactie is dan ook : vroeger hadden we het ook niet, was het leven zo slecht ? Onze voorouders wisten niet beter . Ja ze hadden het zwaar, als je vergelijkt met onze almaar stijgende luxe . Maar is het nu zoveel beter uiteindelijk ? Wij steeds meer en de lokale bevolking waar onze palmolie wordt gewonnen steeds meer wegjagen ? Lang geleden was iedereen op aarde gelijk.Iedereen kon zich prima redden op hun eigen manier. Maar nu worden bepaalde bevolkingsgroepen verdreven zonder dat ze er om gevraagd hebben voor ons gerief. Ik vind dan ook dat als wij daar toch onze producten willen halen dat ze wel een eerlijke prijs er voor moeten krijgen ,waardoor ze er zelf ook beter van kunnen worden.
    Janneke, jij bent bij ze geweest. Gezien wat het met ze doet. Deed daar je research. Je werkt in Nederland aan enkele projecten daarover . Hoe dubbel is dat voor jou dat er ook nog altijd deels illegale kap is en sommige delen van de bevolking zo benadeeld worden? Jij gebruikt ook dagelijks de producten waar palmolie in zit , maar weet ook tegelijkertijd hoe de bevolking daar er eigenlijk onder lijdt. Dat kan toch haast niet anders dan dat het je ook soms een naar gevoel geeft als je aan die bevolking terugdenkt waar je gelogeerd hebt en die misschien ook wel (in)direct slachtoffer waren van onze luxe ?

Dank voor je vraag en enthousiasme. Palmolie wordt pas sinds 20-30 jaar gebuikt. Het is een goedkope grondstof (maar als je alle gevolgen voor mens, dier, milieu, CO2-uitstoot etc zou doorberekenen, is het heel kostbaar). Je kunt stellen dat de huidige prijs van palmolie geen eerlijke prijs is. Net zoals dat 5 euro voor een t-shirt uit Bangladesh geen eerlijke prijs is.

Mijn thriller gaat over palmolie. Omdat we die grondstof zoveel consumeren, zonder dat we dat eigenlijk weten (er zijn meer dan 150 namen voor palmolie, dus begin er maar aan om die allemaal te ontcijferen achterop je shampoofles). Maar ik had ook net zo goed een thriller kunnen schrijven over katoen, kleding of cacao. Het principe is hetzelfde. Het gaat om massaconsumptie- en productie, een wegwerpcultuur.

Dat er zoveel palmolie in onze producten zit, komt voor een groot deel door de verandering in ons consumptiepatroon. Palmolie (verzadigd vet) zit in voorverpakt voedsel, in sauzen, chips, koekjes, chocolade, pindakaas en ga maar door. Onze (groot)ouders aten die producten niet of niet zoveel. Sauzen werden zelf gemaakt. Chips was iets voor heel af en toe. We kunnen dan ook prima zonder palmolie. En dat is nog gezonder ook. Ik gebruik weinig producten met palmolie. En als ik het gebruik is in het in cosmetica of shampoo, wasmiddel. Binnenkort komt er op de site palmolie.info (die ik mede-beheer) een challenge. Palmolievrije maand met tips en do it yourself recepten.
    Ik ben me er van bewust dat ik continu in een spanningsveld verkeer. Ik wil de natuur niet onnodig belasten, maar ‘s avonds de houtkachel aan is bijvoorbeeld erg verleidelijk. Net zoals een vliegvakantie.

Alle grondstoffen die verbouwd worden in een monocultuur zijn funest voor de biodiversiteit. De oplossing van het palmolieprobleem ligt dan ook voor een deel in gemengde bossen. In de uitzending vanavond over Helden van de Wildernis zal daar meer over verteld worden.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 97

Vraag aan Janneke:
    Hoe ben je als jurist de milieukant opgeraakt? Of was daar al jou interesse en ben je daardoor rechten gaan studeren?

Heb je ooit een soort gelijke situatie mee gemaakt, zoals in het boek?

Misschien is één van mijn vragen al gesteld? Mijn internet is minimaal, maar gelukkig heb ik een goed boek.

Ps. Ik lees het boek nu tijdens onze reis door Canada, midden in de natuur, geeft een extra dimensie aan het verhaal.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 149

Hoe kwam je op het idee om over een meisje te hebben dat haar stage gaat doen in Borneo​? Het is de eerste keer dat ik zo iets lees. Chapeau

Janneke B
    Bijdrager

Hoe kwam je op het idee om over een meisje te hebben dat haar stage gaat doen in Borneo​? Het is de eerste keer dat ik zo iets lees. Chapeau

Vraag aan Janneke:
    Hoe ben je als jurist de milieukant opgeraakt? Of was daar al jou interesse en ben je daardoor rechten gaan studeren?

Heb je ooit een soort gelijke situatie mee gemaakt, zoals in het boek?

Misschien is één van mijn vragen al gesteld? Mijn internet is minimaal, maar gelukkig heb ik een goed boek.

Ps. Ik lees het boek nu tijdens onze reis door Canada, midden in de natuur, geeft een extra dimensie aan het verhaal.

Wat bijzonder dat je dit boek tijdens een reis in de natuur leest! Wat betreft jouw vraag. Ik studeerde rechten omdat ik officier van justitie wilde worden. Ik had een passie voor strafrecht. Ik was halverwege mijn studie rechten toen in 1997 het Kyoto Protocol werd getekend (waar landen overeenkwamen hun broeikasgasuitstoot te verminderen en op welke manieren). Ik had het gevoel dat de issues omtrent het klimaat wel eens heel groot konden worden en besloot ook wat vakken milieurecht te volgen.
    Na mijn studie kon ik als rechterhand van de milieuofficier aan de slag en richtte me vooral op de handel/import in bedreigde uitheemse dier- en plantsoorten. Na 2 jaar wilde ik ook graag de kant van de advocatuur ervaren, dus ben ik advocaat geworden. Mijn begeleider adviseerde me te publiceren, en omdat er bijna geen juristen met klimaat bezig waren, ben ik daarin gedoken. Na een aantal onderzoeken die ik deed voor de Vereniging voor Milieurecht bleek dat onderzoek en schrijven me het beste lagen en ben ik aan de universiteit gaan werken. Ik onderzocht duurzame projecten in ontwikkelingslanden, met de focus op Indonesië. En toen ontdekte ik palmolie.

Veel gebeurtenissen in het boek zijn waargebeurd. Toen ik in het oerwouddorp was en rondgeleid werd door het dorpshoofd, kwam er bijvoorbeeld een groep dorpelingen op ons af. Er waren houthakkers gesignaleerd in het bos die enkele fruitbomen hadden gekapt. Het plantagebedrijf wilde uitbreiden en had opdracht gegeven de bomen te kappen. De dorpelingen waren niet akkoord en hadden een van de houthakkers gevangengenomen en wilde hem pas vrij laten als het plantagebedrijf compensatie zou betalen voor de gekapte fruitbomen. Want nu konden ze niet meer oogsten. De dorpelingen waren op zoek naar een orang-oetanhok, om daar de houthakker in op te sluiten. Die avond schreef ik bepaalde scènes uit het boek.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

Heb je al inspiratie voor een nieuw boek? Deze vond ik geweldig en ik zou graag meer van je willen lezen.

Janneke B
    Bijdrager

Heb je al inspiratie voor een nieuw boek? Deze vond ik geweldig en ik zou graag meer van je willen lezen.

Dag Ans, sorry dat ik je nog niet geantwoord hebt. Ik dacht echt dat ik dit al had gedaan. Ik werk aan en nieuwe thriller. Ook hier speelt de natuur een belangrijke rol. Het gaat over 4 backpackers die ‘s nachts een vulkaan beklimmen. Slechts drie komen terug.
    Ook voor dit boek heb ik veel research gedaan (en ik heb de vulkaan zelf twee keer ‘s nachts beklommen; een keer voor een grote uitbarsting en een keer erna). Ik hoop dat het boek volgend jaar klaar is.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Ik las dat je veel research doet en ook echt ter plaatse gaat, maar hoe kom je op het idee om daar dan een boek over te maken? Heb je eerst een idee en ga je dan bvb op reis of ga je op reis, kom je daar in een situatie en denk je dan dit is goed boekmateriaal?
    Heb je tijdens het schrijven trouwens rituelen? bvb muziek luisteren ofzo …

Janneke B
    Bijdrager

Ik las dat je veel research doet en ook echt ter plaatse gaat, maar hoe kom je op het idee om daar dan een boek over te maken? Heb je eerst een idee en ga je dan bvb op reis of ga je op reis, kom je daar in een situatie en denk je dan dit is goed boekmateriaal?
    Heb je tijdens het schrijven trouwens rituelen? bvb muziek luisteren ofzo …

Dag Stefanie. Tien jaar geleden werkte ik als onderzoeker aan de universiteit en deed onderzoek naar klimaatprojecten in ontwikkelingslanden, met de focus op Indonesië. Telkens weer kwam ik in aanraking met palmolieplantages. Palmolie, ik had geen flauw idee waar je dat voor gebruikt. Op een dag ben ik erin gedoken en ontdekte ik wat de gevolgen zijn van de productie van palmolie en dat er een duidelijk link was tussen ons consumptiepatroon en de toenemende ontbossing voor de aanleg van plantages. Ik heb me er verder in verdiept en wilde deze kennis delen.
    Door fictie bereik je een breder publiek dan een juridisch onderzoek. Pas nadat ik echt alles wist over palmolie, de productie ervan, Indonesische wet- en regelgeving en Europese regelgeving ben ik naar Borneo gereisd om te kijken wat de lokale bevolking zelf vindt van palmolieplantages.

Ik schrijf veel in mijn tig jaar oude stacaravan in het bos (mijn schrijfpaleis). In plaats van muziek, luister ik naar de geluiden uit het bos. Vaak maak ik een boswandeling om scenes te overdenken en ter inspiratie.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Dank je Janneke

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.