Home Forums Leesclub 149: De Borneodeal Vragen aan Jacob Vis

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #26444 |

Heb je een vraag voor Jacob Vis naar aanleiding van De Borneodeal.

Stel hem hier, Jacob Vis gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 55

Hoe ben u op dit verhaal, het onderwerp gekomen ?.

Groeten Anneliese de Waal

Jacob Vis
    Bijdrager
    Post count: 4

Beste Anneliese,

Na drie historische romans over Nederlands-Indië (het thuisland van mijn familie) wilde ik een hedendaags verhaal over het huidige Indonesie schrijven. De geschiedenis is fascinerend, maar het heden evenzeer en dus koos ik een onderwerp dat mij, als oud-bosbouwer na aan het hart ligt: de teloorgang van het tropische regenwoud op Kalimantan (het Indonesische deel van Borneo)
    Elke zomer worden reusachtige stukken oerbos platgebrand om op de vrijgekomen grond palmolieplantages te zetten, waarmee niet alleen onvervangbaar oerbos, maar ook de vruchtbare bovenlaag verloren gaat. De enorme rookwolken drijven over zee naar Singapore (en Jakarta) waar de inwoners mondkapjes moeten dragen om de ellende buiten hun longen te houden.
    Ik heb een oplossing bedacht voor het probleem van de ontbossing en het platbranden die ook in werkelijkheid soelaas kan bieden.
    En verder zijn er nog een paar verhaallijnen die me intrigeren. Enfin: ga maar lezen.

Groet, Jacob

vero
    Bijdrager
    Post count: 38

Beste Jacob Vis,

met veel plezier je boek gelezen!
    1 vraagje, gewoon uit curiositeit :
    Dat er veel opzoekingswerk vooraf gegaan is, is overduidelijk, maar heb je onderzoek gedaan via internet, of afgereisd naar ginder om het systeem te leren kennen en ook inspiratie op te doen?

mvg
    Vero

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 82

Beste heer Vis,

Ik heb niet echt een vraag want mijn vraag is hierboven al beantwoord maar ik wil U hartelijk bedanken voor het schrijven van dit prachtige boek.

Vriendelijke groet,
    Hilma Berveling ( Foxlake ).

Jacob Vis
    Bijdrager

Beste heer Vis,

Ik heb niet echt een vraag want mijn vraag is hierboven al beantwoord maar ik wil U hartelijk bedanken voor het schrijven van dit prachtige boek.

Vriendelijke groet,
    Hilma Berveling ( Foxlake ).

Beste Hilma,

Veel dank voor dit prachtige compliment. Niets is mooier voor een schrijver dan lezers die zijn boek met genoegen gelezen hebben. Daar doe je het voor!

Hartelijks,
    Jacob

Jacob Vis
    Bijdrager

Beste Jacob Vis,

met veel plezier je boek gelezen!
    1 vraagje, gewoon uit curiositeit :
    Dat er veel opzoekingswerk vooraf gegaan is, is overduidelijk, maar heb je onderzoek gedaan via internet, of afgereisd naar ginder om het systeem te leren kennen en ook inspiratie op te doen?

mvg
    Vero

Beste Vero,

Ik ben er nooit geweest, maar ik heb ik de loop der jaren waarin ik over Nederlands-Indië en Indonesië schreef een groot archief verzameld. Veel mensen gesproken die er wel geweest zijn en die me allerlei wetenswaardigheden uit het gewone, dagelijkse leven vertelden. En verder zijn er boeken, kranten en tijdschriften, plus het onvolprezen internet waar je, als je maar weet waar je zoeken moet heel veel kunt vinden. In mijn familiegeschiedenis is er ook veel fotomateriaal, brieven etc. en zo heb ik al met al van mijn vier Indië/Indonesië-boeken een sfeer kunnen scheppen die authentiek aandoet.

Groet,
    Jacob

maria
    Bijdrager
    Post count: 349

Allereerst mijn complimenten voor uw boek omdat er zoveel verschillende onderwerpen aan bod komen (politiek, orgaanhandel, relaties, bosbouw etc).
    Daarnaast een vraag : waarom de lijken in een lijkenzak en niet verbranden dan wel in stukken snijden en door de zeedieren laten opeten, door zuur laten ontbinden dan wel een andere oplossing?

Jacob Vis
    Bijdrager

Allereerst mijn complimenten voor uw boek omdat er zoveel verschillende onderwerpen aan bod komen (politiek, orgaanhandel, relaties, bosbouw etc).
    Daarnaast een vraag : waarom de lijken in een lijkenzak en niet verbranden dan wel in stukken snijden en door de zeedieren laten opeten, door zuur laten ontbinden dan wel een andere oplossing?

Prima vraag, Maria.
    Inderdaad zijn er betere manieren om iemand op zee spoorloos te laten verdwijnen, maar ik heb welbewust voor de lijkenzak gekozen, omdat ik bij de orgaanroof een personage wilde dat piëteit vertoont. Dat is Martha V, de mooie assistent van Bruno Martens met wie hij een seksuele verhouding heeft. Martens is volstrekt gewetenloos. Martha is in zijn ban, maar zij heeft ook fatsoen en vooral bij de dood van de jongen, maar ook bij die van Salo Sr. wil ze de slachtoffers een eerlijk zeegraf geven. In plaats van het zeildoek waarin een overledene wordt gewikkeld en onder ‘Een, twee, drie in Godsnaam’ aan de golven wordt toevertrouwd, zoals gebruikelijk is in de reguliere zeevaart, gebruikt Martha een lijkenzak. Martens laat dat oogluikend toe, maar eist dat ze voor het lijk te water gaat alle herkenbare kentekenen weghaalt. Bij de jongen Luke deed ze dat niet, omdat hij haar herinnerde aan het kind dat ze zelf nooit kreeg. Dat loopt dus verkeerd af. De dode Luke spoelt aan en door zijn tatoeage ontdekt inspecteur Wan waar hij vandaan komt: dezelfde regio waaruit ook Salo Sr. kwam, zoals bleek uit het restje mos in zijn bilspleet. En ook met Martha loopt het verkeerd af, wat ik evenmin expliciet laat zien. Na haar dood worden de lijken zonder bescherming overboord gezet en door orka’s opgegeten, zoals met het lichaam van Salo jr. gebeurt.
    In het verhaal wil ik dit niet in extenso uitleggen, maar geef ik een paar hints, om de lezer zelf ook te laten ontdekken hoe de vork in de steel zit. Ik geef schurken graag een zwakke plek mee. Bij Bruno Martens was dat Martha, bij Bob Sikali is het zijn vijftienjarige zoon Billy.

Jacob Vis.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.