11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Heb je een vraag voor Ilse Ruijters naar aanleiding van Later als ik dood ben?

Stel hem hier, Ilse gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

heijnen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Hallo Ilse,
    ben je voor het schrijven van dit boek in een tbs-kliniek gaan kijken of mag dit niet?

gr. Truus

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

Hoi Ilse,
    Fijn dat je er bent om alle vragen te beantwoorden en onze nieuwsgierigheid te bevredigen.
    Ik heb best veel vragen en heb ze hieronder op een rijtje gezet.

1. Ik ben erg benieuwd naar de reden waarom je een boek wilde schrijven. Heb je altijd al geschreven of was er een andere aanleiding voor.

2. Heb je cursussen gevolgd om te leren schrijven of ging het vanzelf?

3. Wil je in dit genre blijven schrijven of zijn er andere genres die je wel eens wilt uitproberen?

4. Wat zijn je lievelingsschrijvers en je lievelingsgenre?

5. Hoe bent je in aanraking gekomen met de gedichten van Achterberg. Is dat via school. Of ben je op een andere manier aan het verhaal van Achterberg gekomen?

6. Op welke manier doe je research voor je boek?

Nou dat was een hele lijst! En heel veel nieuwsgierigheid van mijn kant!

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

Goedemiddag Ilse Ruijters,

Vragen stellen vind ik soms lastig, een goede voorbereiding zal ten gronde liggen aan het boek, dus die vraag hoeft niet voor mij.
    maar daar komt er 1:

* Wat heeft jou getriggerd/ gemotiveerd om dit verhaal zo te schrijven? Was het dat genoemde boek, dat verscheurt wordt? Of iets totaal anders? Er moet iets zijn, want ik zou hier niet echt op komen…en ik heb al veel boeken verslonden inmiddels..en gelezen over mensen die zoeken naar hun roots, maar dit is toch echt een boek apart.

Ik hoor het heel graag!

Tot nu toe, heb ik genoten! Dus je hebt er een fan bij.
    groeten, Annette

Ilse Ruijters
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Hallo Ilse,
    ben je voor het schrijven van dit boek in een tbs-kliniek gaan kijken of mag dit niet?

gr. Truus

Leuke vraag, Truus!

In tegenstelling tot een gevangenis kom je een tbs-kliniek als schrijver niet zomaar binnen. Gelukkig houdt elke kliniek eens per jaar een open dag, dus daar ben ik naartoe geweest.
    Een goede vriendin van mij werkt als sociotherapeut in een tbs-kliniek. Zij kon me precies vertellen hoe het er op de afdeling aan toe gaat. Op die manier heb ik een beeld gevormd. Het manuscript is door meerdere mensen die in een kliniek werken gelezen, omdat ik zeker wilde weten dat de setting klopte. Gelukkig was dat uiteindelijk het geval.

Groetjes van Ilse

Ilse Ruijters
    Bijdrager

Hoi Ilse,
    Fijn dat je er bent om alle vragen te beantwoorden en onze nieuwsgierigheid te bevredigen.
    Ik heb best veel vragen en heb ze hieronder op een rijtje gezet.

1. Ik ben erg benieuwd naar de reden waarom je een boek wilde schrijven. Heb je altijd al geschreven of was er een andere aanleiding voor.

2. Heb je cursussen gevolgd om te leren schrijven of ging het vanzelf?

3. Wil je in dit genre blijven schrijven of zijn er andere genres die je wel eens wilt uitproberen?

4. Wat zijn je lievelingsschrijvers en je lievelingsgenre?

5. Hoe bent je in aanraking gekomen met de gedichten van Achterberg. Is dat via school. Of ben je op een andere manier aan het verhaal van Achterberg gekomen?

6. Op welke manier doe je research voor je boek?

Nou dat was een hele lijst! En heel veel nieuwsgierigheid van mijn kant!

Dat zijn aardig wat vragen Saskia. Leuk, die interesse!

1. Het idee voor dit boek ontstond tijdens een etentje met vrienden. Mijn vriendin werkt in een tbs-kliniek en vertelde dat het weleens voorkomt dat een therapeut een relatie krijgt met een patiënt. Ik was meteen getriggerd. Híer wil ik een boek over schrijven, wist ik meteen. Als je wilt weten hoe het precies is gegaan, ik heb er een column over geschreven voor Jan Magazine. Die lees je hier: https://www.jan-magazine.nl/artikel/tot-over-mijn-oren-op-een-tbs-er

2. Ik heb communicatiewetenschap gestudeerd en heb mijn keuzevakken allemaal ingevuld bij de faculteit Nederlands. Na mijn studie ben ik als weekendreporter gaan freelancen voor buurtkrantjes. Ik had toen doordeweeks een vaste baan. Zes jaar geleden ben ik fulltime gaan freelancen als journalist. Pas in die tijd heb ik echt leren schrijven.

3. Mijn volgende boek wordt weer een psychologische thriller, maar wat voor genre ik daarna kies weet ik nog niet.

4. Ik lees zelf graag thrillers en ben fan van Marion Pauw. Ook lees ik graag romans. Vorig jaar heb ik een heel mooi boek gelezen van Michiel Stroink, Of ik gek ben. Echt een aanrader. Ten slotte lees ik graag gedichten. Vooral die van Tjitske Jansen.

5. In de periode dat ik aan Later als ik dood ben werkte was er een tentoonstelling in Het Dolhuys (een museum in Haarlem) over ‘het criminele brein’. Daar ben ik in het kader van research naartoe geweest en daar ontdekte ik dat Achterberg een tbs’er was.

6. Ik heb op meerdere manieren research gedaan:
    – interviews met die sociotherapeut-vriendin
    – interviews met een criminologe
    – interview met een dame die een relatie heeft met een psychopaat (daar schreef ik ook nog een artikel over voor De Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/vrouw/26816942/__Hester___Mijn_vriend_is_een_psychopaat___.html )
    – open dag tbs-kliniek
    – psychologie boeken van de opleiding van bovenstaande vriendin
    – boeken over de tbs
    – research op internet

Ik hoop dat ik je nieuwsgierigheid een beetje heb kunnen bevredigen 🙂
    Groetjes van Ilse

Ilse Ruijters
    Bijdrager

Goedemiddag Ilse Ruijters,

Vragen stellen vind ik soms lastig, een goede voorbereiding zal ten gronde liggen aan het boek, dus die vraag hoeft niet voor mij.
    maar daar komt er 1:

* Wat heeft jou getriggerd/ gemotiveerd om dit verhaal zo te schrijven? Was het dat genoemde boek, dat verscheurt wordt? Of iets totaal anders? Er moet iets zijn, want ik zou hier niet echt op komen…en ik heb al veel boeken verslonden inmiddels..en gelezen over mensen die zoeken naar hun roots, maar dit is toch echt een boek apart.

Ik hoor het heel graag!

Tot nu toe, heb ik genoten! Dus je hebt er een fan bij.
    groeten, Annette

Hoi Annette,
    Geweldig dat je zit te genieten. Ik ben blij om dat te lezen 🙂

Het antwoord op jouw vraag overlapt mijn antwoord op Saskia’s eerste vraag een beetje: in eerste instantie was er het idee om te schrijven over een liefdesrelatie tussen een therapeut en een patiënt. Maar… dat is helemaal niet zo spannend. Ik denk dat de meeste mensen zich wel kunnen voorstellen dat je verliefd wordt op een foute man. Ik moest dus meer spanning bedenken. Dat had ik kunnen doen door allerlei nare dingen te laten gebeuren in de tbs-kliniek, maar dat wilde ik per se niet. Ten eerste omdat dat niet zo waarheidsgetrouw is, ten tweede omdat ik juist de tbs’ers in mijn boek een hart wilde geven. (Net als in mijn eerste boek, De onderkant van sneeuw, draait dit verhaal om de vraag waar de scheidslijn ligt tussen goed en slecht.) De spanning kon ik alleen nog maar opbouwen aan de kant van Elin. Ik stelde mezelf de vraag: wat wilde Elin nou écht van Rem? Stukje bij beetje kreeg zij een achtergrond en een dubbele agenda. Uiteindelijk is dit de rode draad van het boek geworden.

Groetjes van Ilse

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

Beste Ilse Ruijters,

Bedankt voor je mooie toelichting en de verwijzing naar het artikel in Jan-Magazine.
    Het geeft de leesclub zo een extra tintje, ik smul er van!

>Hoe kwam je op de figuur “Jaap”? Hij is niet echt uitgediept, qua karakter en komt er “licht” vanaf.
    Gezien je toelichting, over het “criminele brein” past het wel precies natuurlijk.

Je eerst boek, staat al op mijn wensenlijst.
    Bedankt & groeten, Annette

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

Hoi Ilse!

Bedankt voor je antwoorden en je links.Leuk om te weten hoe zo’n boek tot stand komt.
    Ik heb nog een laatste vraag.
    Is schrijven voor jou een innerlijke noodzaak?

Groetjes Saskia

Ilse Ruijters
    Bijdrager

Beste Ilse Ruijters,

Bedankt voor je mooie toelichting en de verwijzing naar het artikel in Jan-Magazine.
    Het geeft de leesclub zo een extra tintje, ik smul er van!

>Hoe kwam je op de figuur “Jaap”? Hij is niet echt uitgediept, qua karakter en komt er “licht” vanaf.
    Gezien je toelichting, over het “criminele brein” past het wel precies natuurlijk.

Je eerst boek, staat al op mijn wensenlijst.
    Bedankt & groeten, Annette

Hoi Annette,

Ik beantwoord je vraag graag nadat iedereen zijn/haar boek uit heeft, omdat ik bang ben dat ik anders teveel van de verhaallijn prijsgeef. Wordt vervolgd dus 🙂

Groetjes van Ilse

Ilse Ruijters
    Bijdrager

Hoi Ilse!

Bedankt voor je antwoorden en je links.Leuk om te weten hoe zo’n boek tot stand komt.
    Ik heb nog een laatste vraag.
    Is schrijven voor jou een innerlijke noodzaak?

Groetjes Saskia

Dat is het inderdaad, Saskia! Ooit heb ik een poging gedaan om zonder laptop en schrijfwaren op vakantie te gaan. Na die eerste dag dacht ik dat ik helemaal gek werd! Ik heb toen een pen bij de receptie geleend en bierviltjes vol geschreven. De volgende dag heb ik een schrift en pennen gekocht 🙂

Groetjes van Ilse

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.