Home Forums Leesclub 159: Koud zonder jou Vragen aan Igor Znidarsic

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1870
    #27978 |

Heb je een vraag voor Igor Znidarsic naar aanleiding van Koud zonder jou.

Stel hem hier, Igor Znidarsic gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 236

Hallo Igor,

Ik heb De blindganger, De uitverkorene en nu dan ook Koud zonder jou gelezen. Van alle drie heb ik ontzettend van genoten. Mijn vraag aan jou is waarom je voor dit einde hebt gekozen. Tweede vraag: voelt dit als een afsluiting voor jou?

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 144

Beste Igor,

Ik heb je boek al uitgelezen en ben blij verrast. Voor mij was ‘Koud zonder jou’ een echte pagetuner en een eye-opener. Mijn complimenten hiervoor.

Er zijn wel enkele zaken waarnaar ik geïnteresseerd ben. Vandaar onderstaande vragen:

1. Hoe bent u tot het idee van dit verhaal gekomen en op welke manier heeft u hiervoor research gedaan?

2. Psychologie is een belangrijk aspect in uw verhalen. Waarom is dit voor u zo belangrijk in een verhaal?

3. Is het verhaal pure fictie of zitten er ook autobiografische onderdelen in en zo ja kunt u daar iets meer over vertellen?

4. Op de cover staat dat u min of meer vergeleken wordt met Stieg Larsson en Jo Nesbo? Wat vind u van deze vergelijking en waarom bent u het hiermee eens of juist oneens en welke schrijver is u grote favoriet?

Ben héél erg benieuwd naar u antwoorden.

Vriendelijke groeten
    Jacobaan

Corina
    Bijdrager
    Post count: 9

Beste Igor,

Ik heb wat vragen over het boek Koud zonder jou. Ik heb hem net binnen dus moet er nog in beginnen.

1 Hoe ben je op het idee gekomen om dit verhaal te schrijven. Waar kwam U inspiratie vandaan?

2 Is het allemaal fictie?

Nog wat vragen in het algemeen

Waar haalt U uw inspiratie vandaan voor en tijdens het schrijven?
    Schrijft U alleen thrillers? En de laatste vraag heeft u nog goede tips voor mij als beginnende schrijver?

Alvast bedankt en ik ga genieten van u boek!

marcel
    Bijdrager
    Post count: 71

Ik heb een vraag, hoe bent u ertoe gekomen om zulke korte hoofdstukken te schrijven? Het leest heel prettig moet ik zeggen.

Gonneke38
    Bijdrager
    Post count: 45

Beste Igor,

Ik had eigenlijk maar 2 vragen, maar die zijn beiden al gesteld door voorgangers:

1) Wat was de inspiratie tot dit verhaal?

2) Waarom staat de vergelijking met de andere auteurs op de cover? En waarom bent u het eens met deze vergelijking?

Dank voor een mooi boek. Ik heb het verhaal met kippenvel gelezen.

Mvgr, Gonneke

Igor Znidarsic
    Bijdrager
    Post count: 14

Hallo Igor,

Ik heb De blindganger, De uitverkorene en nu dan ook Koud zonder jou gelezen. Van alle drie heb ik ontzettend van genoten. Mijn vraag aan jou is waarom je voor dit einde hebt gekozen. Tweede vraag: voelt dit als een afsluiting voor jou?

Voor de dood van Joris heb ik gekozen vanwege de dramatiek, anders ik het teveel een happy end. En wat betreft Bianca: ze heeft nu iets kunnen afsluiten, wat een mooi slot is van de trilogie.

Igor Znidarsic
    Bijdrager

Ik heb een vraag, hoe bent u ertoe gekomen om zulke korte hoofdstukken te schrijven? Het leest heel prettig moet ik zeggen.

Het ontstond vanzelf, al bij mijn vorige boek De uitverkorene. Veel lezers vonden dat prettig, dus vandaar. Het brengt vaart in het verhaal en zorgt voor variatie.

Igor Znidarsic
    Bijdrager

Beste Igor,

Ik had eigenlijk maar 2 vragen, maar die zijn beiden al gesteld door voorgangers:

2) Waarom staat de vergelijking met de andere auteurs op de cover? En waarom bent u het eens met deze vergelijking?

Mvgr, Gonneke

Ik wilde iets schrijven over een man die zich op vrouwen afreageert en kwam zo bij de Amerikaanse moordenaar Ed Gein terecht. De de psychologische kant van het verhaal is deeks op hem geïnspireerd, de rest is fictie.

De vergelijking op de cover
    is door de uitgever bedacht. Of ik het eens ben met die vergelijking? Ik kan niet van mezelf zeggen hoe goed ik ben als schrijver. Dat kan alleen de lezer doen. Dat oordeel laat ik graag aan de lezers over.

Igor Znidarsic
    Bijdrager

Beste Igor,

Ik heb je boek al uitgelezen en ben blij verrast. Voor mij was ‘Koud zonder jou’ een echte pagetuner en een eye-opener. Mijn complimenten hiervoor.

Er zijn wel enkele zaken waarnaar ik geïnteresseerd ben. Vandaar onderstaande vragen:

1. Hoe bent u tot het idee van dit verhaal gekomen en op welke manier heeft u hiervoor research gedaan?

2. Psychologie is een belangrijk aspect in uw verhalen. Waarom is dit voor u zo belangrijk in een verhaal?

3. Is het verhaal pure fictie of zitten er ook autobiografische onderdelen in en zo ja kunt u daar iets meer over vertellen?

4. Op de cover staat dat u min of meer vergeleken wordt met Stieg Larsson en Jo Nesbo? Wat vind u van deze vergelijking en waarom bent u het hiermee eens of juist oneens en welke schrijver is u grote favoriet?

Ben héél erg benieuwd naar u antwoorden.

Vriendelijke groeten
    Jacobaan

1. In wilde een thriller schrijven waarin een man een problematische relatie heeft met vrouwen en hen nare dingen aandoet. Omdat ik geen verkrachtingsscènes wilde schrijven zocht ik een niet-seksuele insteek en kwam zo terecht bij de Amerikaanse psychopaat Edward Gein. Het psychologische deel van Koud zonder jou is deels op hem gebaseerd. Research naar psychopaten deed ik al veel bij mijn overige twee thrillers, door er veel over te lezen.

2. De vraag die mij het meeste intrigeert is niet zozeer wie het gedaan heeft, maar vooral: waarom? Wat zijn zijn of haar beweegredenen geweest om iemand iets gruwelijks aan te doen? Wat ging er in zijn of haar hoofd om? Het antwoord op die vraag is altijd te vinden in iemands jeugd, waarin de persoon wordt gevormd. Ik schrijf om die reden ook geen whodunits, waarin je pas aan het einde, na tig keer op het verkeerde been gezet te zijn, te weten komt wie de dader is. In mijn boeken weet je dat al vrij snel. Ik probeer de lezer daarna mee te nemen in het hoofd van de dader en te beschrijven hoe hij tot zijn daden komt. Allemaal psychologie dus.

3.
    Het is pure fictie, al ken ik wel een volwassen man die nog steeds bij zijn moede woont (en een verstoorde relatie met vrouwen heeft), en die missverkiezing heb ik zelf ooit precies zo gezien.

4.
    Ik denk dat ik vergeleken word met Larsson en Nesbø vanwege de vaak gruwelijke scènes in mijn thrillers. Vooral in De blindganger zaten er een paar, maar ook in De uitverkorene. In Koud zonder jou heb ik het wat minder gruwelijk gehouden.
    Zie ook antwoord op vraag van een andere lezer.
    Mijn grote favoriet is de Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee. Dat zijn geen thrillers, maar wel heel goed geschreven boeken, met ook wel de nodige spanning.

Igor Znidarsic
    Bijdrager

Beste Igor,

Ik heb wat vragen over het boek Koud zonder jou. Ik heb hem net binnen dus moet er nog in beginnen.

1 Hoe ben je op het idee gekomen om dit verhaal te schrijven. Waar kwam U inspiratie vandaan?

2 Is het allemaal fictie?

Nog wat vragen in het algemeen

Waar haalt U uw inspiratie vandaan voor en tijdens het schrijven?
    Schrijft U alleen thrillers? En de laatste vraag heeft u nog goede tips voor mij als beginnende schrijver?

Alvast bedankt en ik ga genieten van u boek!

1.
    Zie vraag van Jacobaan.
    2.
    Idem.

Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Dat ik moeilijk te zeggen. Uiteindelijk gewoon uit het echte leven, door om me heen te kijken en veel te lezen. Geen enkele fantasie kan zo bizar zijn als het echte leven.
    Ik heb voor ik aan thrillers begon twee romans geschreven, daar wil nu na voltooiing van de Bianca-trilogie weer mee verdergaan. Ik schrijf verder ook korte verhalen en voor mijn werk (van het schrijven van boeken kan je niet leven) artikelen en interviews.
    Ik kan je maar één tip geven als je wilt schrijven: lees de boeken die je geschreven had willen hebben en kijk daarin hoe de schrijver schrijft, hoe hij zijn zinnen opbouwt, hoe hij de personages introduceert, hoe hij de hoofdstukken afwisselt etc. Een schrijverscursus kan ook geen kwaad.

Igor Znidarsic
    Bijdrager

Beste Igor,

Mvgr, Gonneke

Had je echt kippenvel?

Roos
    Bijdrager
    Post count: 25

Beste Igor,

Wat ben ik blij dat ik via deze weg kennis met dit boek mocht maken. Dit was echt een thriller die ik niet weg kon leggen en die me deed gruwelen; het zou je maar overkomen… Ik verheug me erop snel je andere boeken ook te lezen.

Waar je mij over deed nadenken (en waar ik nog niet uit ben eigenlijk): op blz 121 wordt de woning van Josina beschreven en in die alinea worden een aantal vragen gesteld; “Wat zegt het over de bewoners dat ze graag boeken lezen over psychopaten, moordpartijen en bloedplassen. En wat zegt het over de rest van Nederland, die avond na avond de oneindige stroom misdaadseries op tv consumeert?” Ik zou die vragen graag aan jou stellen: wat zegt het over jou als schrijver en persoon dat je dit soort boeken schrijft? En wat zegt het volgens jou over lezers die dit soort boeken graag lezen?

Ik ben erg benieuwd naar je antwoord!
    Groet,
    Roos

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 121

Hallo Igor.
    Ik had meerdere vragen maar deze zijn allemaal al beantwoord op één na.
    Waarom heb je er voor gekozen om dit verhaal in de Achterhoek en Twente te laten afspelen?
    Als inwoonster van de Achterhoek was en ben ik daardoor extra geïnteresseerd in dit boek.
    De eerste boeken van deze trilogie heb ik inmiddels ook gekocht….

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 144

Hallo Igor,

Allereerst nog dank voor je uitgebreide antwoorden op mijn vragen. Tot slot van deze leesclub wil ik je nog het volgende vragen:

Je boek is in deze leesclub geweldig goed ontvangen en beoordeeld. Wat doet dit met je en welk doel wil je als schrijver nog in je leven bereiken?

Nogmaals hartelijk bedankt voor dit prachtig mooi maar vooral spannend verhaal!

Groetjes
    Jacobaan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.