5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #28279 |

Heb je een vraag voor Hugo Luijten naar aanleiding van Het jaar van de slang.

Stel hem hier, Hugo Luijten gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Anita
    Bijdrager
    Post count: 76

Beste Hugo

Momenteel ben ik erg aan het genieten van jouw boek.
    De titel ‘Het jaar van de slang’ doet me denken aan de Chinese kalender. Is er een verband?

Bovendien vraag ik me af of de namen die je voor je personages hebt gekozen verwijzen naar bekende figuren uit het Antwerpse. Ooit was er burgemeester Cools, inspireerde hij je voor je hoofdpersonage? Van Beirendonck inspireerde je voor het gelijknamige personage in het boek? Hij heeft wel niet onmiddellijk jouw sympathie!

Alvast bedankt om mijn vragen te lezen!
    Groeten
    Anita

hugoluijten11
    Bijdrager
    Post count: 3

Dag Anita,

Dank voor de vragen! Voor ik ze beantwoord, wil ik graag aan alle deelnemers zeggen hoe plezant ik het vind om op deze manier betrokken te worden bij een leesclub! Een unieke kans voor een schrijver om over de schouder van zijn lezers mee te kijken, supertof!

Jouw vragen:
    De titel wordt ergens verklaard, en ik wil geen spoiler op mijn geweten hebben. Mocht hij aan het einde van deze sessie nog door niemand zijn opgemerkt, wil ik ‘m natuurlijk graag nader duiden.

Namen: ik heb een ‘namenboekje’ met voor- en achternamen m/v. Dat verzamel ik letterlijk onderweg; als ik een bijzondere naam op een garage, slagerij of meubelhandel zie, dan noteer ik die. Bij een nieuw personage kijk ik vervolgens welke naam erbij zou passen. Het moet bijvoorbeeld kloppen qua leeftijd, gemakkelijk zijn uit te spreken en in combinatie met andere woorden kunnen. Rasnoor heette bijvoorbeeld aanvankelijk ‘Mahaan’, maar dat loopt niet lekker als er ‘maar’ achter komt.
    Met bekende Antwerpenaren hebben de namen niets te maken. De Nederlandstalige namen zijn veelvoorkomend in de regio waae het boek speelt, want ook daar probeer ik op te letten. Zowel oud-burgemeester Bob Cools als mode-ontwweper Walther Van Beirendonck vind ik in real life te sympathiek om ze in mijn personages op te offeren.

Ik hoop dat ik voldaan heb aan je vragen, anders stel je er maar gerust meer!

Groeten,
    Hugo

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 91

Ik ben het boek aan het lez3n, met veel plezier.

Wanneer wist u dat u schrijver wilde worden, er waar haalt u de inspiratie voor het schrijven voor een boek vandaan ?.

Groeten van,
    Anneliese de Waal

hugoluijten11
    Bijdrager
    Post count: 3

Ik ben het boek aan het lez3n, met veel plezier.

Wanneer wist u dat u schrijver wilde worden, er waar haalt u de inspiratie voor het schrijven voor een boek vandaan ?.

Groeten van,
    Anneliese de Waal

Dag Anneliese,
    Ik ben al 50, dus een late roeping. Altijd al was ik erg creatief; als kind tekende ik stripverhalen op bestelling. Maar ik ben pas gaan schrijven op mijn 40e, toen mijn zoontje geboren werd met een stofwisselingsziekte. Ik heb dat toen van mij ‘afgeschreven’ met het boekje ‘Baby C’, maar ook in mijn thrillers komt hij terug. Alle dialogen tussen Cools en zijn zoon Senne, berusten ergens op waarheid.

Inspiratie is voor mij geen kwestie van ‘zitten en schrijven’. Ik krijg dat gelukkig overal: bij een tankstation of op bezoek bij vrienden, ik noteer elke inval. Sommige kunnen een boek worden, andere hooguit een scène. Ik zou bijna zeggen: ‘Hoe banaler hoe beter’, want dan komt het vaak ook natuurlijk ober op de lezer. Al vragen de mensen soms waarom ik zo vettig zit te grinniken…

Bon, ik hoop dat dit een antwoord was. Vraag gerust als je nog meer wil weten.
    Groeten,
    Hugo

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.