Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 35: Schemerzone Vragen aan Hilde Vandermeeren

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5

@ Sanhan: het is inderdaad moeilijker om een omgeving te beschrijven die je minder goed kent dan bijvoorbeeld je eigen dorp, stad of streek. Toch geef ik er de voorkeur aan om die setting te kiezen die het best past bij het verhaal dat ik wil schrijven (en voor de laatste drie thrillers was dat het buitenland). Maar in de toekomst kan het even goed eens dichter bij huis zijn ook πŸ™‚ . Ik ervaar het als een enorme vorm van vrijheid voor mij als auteur dat ik bij mijn standalones de omgeving zelf kan kiezen. In de voorbereidingsfase van ‘Schemerzone’ zijn we wel een paar dagen naar Londen geweest om een aantal plaatsen te bezoeken, zodat ik die in mijn boek kon gebruiken. In die pub met de elandkoppen aan de wand, bijvoorbeeld, daar zijn we echt naar binnen geweest.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 136

@Hilde, je bent er zeker in geslaagd hoor! Voordeel is dat je best de omgeving gaat verkennen, goed gezien πŸ˜‰

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

Dag Hilde,

Heb genoten van je boek, ik vond de narcolepsie een interessant onderwerp.
    Mijn favoriete personage was Nano, doordat hij zo positief is ondanks zijn beperking.
    Had het een speciale bedoeling in het verhaal dat hij dwerg is?

Ik ga zeker je andere boeken zeker ook lezen.

Tamara

Hilde Vandermeeren
    Bijdrager
    Post count: 5

@ Tamara, het doet me plezier dat je ervan genoten hebt. De keuze voor Nano als ‘zwevende dwerg’ (ik laat hem ook zeggen dat hij liever ‘kleine mens’ wordt genoemd ipv dwerg) is eigenlijk zo gekomen: ik was aan het googelen naar foto’s als inspiratie voor het interieur van een Londense nachtclub en ineens botste ik op een foto met een zwevende dwerg/kleine mens in een club met een fles champagne in zijn handen, verkleed en gegrimeerd zoals Nano in het boek (= Oempa Loempa van Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl). En ik dacht: jij moet meedoen in mijn verhaal πŸ™‚ . Zo iemand bestaat dus blijkbaar echt. Ik had hem oorspronkelijk niet bij mijn personages voorzien. Het is ook verrijkend voor het verhaal dat hij en Kate iets delen: zijn beperking is zichtbaar (maar hij is een sterk personage) en zij heeft ook een aandoening: narcolepsie: maar die is onzichtbaar waardoor ze op veel minder steun en begrip kan rekenen. Dat ze beiden anders zijn en daarmee moeten leren omgaan, is iets wat hen als vrienden naar elkaar doet toegroeien.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 109

@Tamara echt een toffe vraag! En Hilde zo mooi hoe je het antwoord verwoord! Precies dat is waar ik ook altijd tegenaan loop in het dagelijksleven als chronisch zieke. Je ziet er goed uit dus mensen gaan ervan uit dat je niks mankeerd. Heel tof dat je dit onderwerp aansnijdt in je boek πŸ™‚

Liefs,

Elsa.

Heidi
    Bijdrager
    Post count: 10

@ Sanhan: Blij dat je ervan genoten hebt. Graag een antwoord op je vraag: β€˜Waarom in Engeland?’: het antwoord is: omdat de sensatiepers – die een belangrijke rol speelt in het verhaal – daar heel erg ver gaat. Hier in Vlaanderen hebben wij ook wel roddelpers (en in Nederland is dat er ook), maar die gaan niet zo ver als in Engeland: daar zijn beroemde mensen, of mensen zoals Kate die ineens de pers halen, echt opgejaagd wild. Vandaar de keuze voor Engeland als setting. Het voordeel met standalones is dat ik altijd kan kiezen welke omgeving het best bij mijn verhaal past.

@ Heidi, dank voor je reactie.Het klopt dat de filmrechten voor mijn derde thriller β€˜Stille grond’ vorig jaar verkocht zijn aan Eyeworks. Ik vond en vind dat nog altijd een hele eer en ook motiverend naar mijn werk toe. Tegelijk ben ik realistisch: dat is een proces van lange adem. Daar komt heel wat bij kijken (financiering, subsidies, eventuele samenwerkingsverbanden meerdere zenders), maar dat ligt niet in mijn handen, dus ik blijf daar rustig onder en zie wel wat er allemaal op mijn weg komt. Zodra er nieuws is: laat ik het zeker weten ?

@Hilde, ik wacht geduldig af! kijk er wel naar uit… πŸ™‚

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 9

Wou twee vragen stellen maar ze zijn hier al beantwoord zie ik super bedankt aan de vragenstellers en Hilde.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 68

Hoi Hilde,
    In bovenstaande vragen en antwoorden is al eea beantwoord. Mijn vragen gingen vooral over de narcolepsie en kataplexie. Mooi beschreven hoor. Geweldig onderwerp voor dit boek.
    Wat ik me afvraag is of je veel Nederlandse proeflezers hebt? Ik ben de laatste tijd wat vaker boeken van Vlaamse schrijvers aan het lezen en het valt echt op dat er weinig Vlaamse uitdrukkingen in je boek voorkomen. En die voorkomen zijn echt prima te herleiden. Of komt het dat ik vaker Vlaams lees πŸ˜‰
    Liefs Brigitta

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 115

Hoi Hilde, ik vond het heel leuk om mee te mogen doen aan deze leesclub, ik had nog niet eerder een boek van je
    gelezen maar het is me erg goed bevallen, ik vond het een heel goed boek!
    Mijn vraag is : Er zijn best veel schrijvers die meerdere boeken schrijven over 1 personage. Heb jij er wel eens
    aan gedacht om een serie te gaan schrijven over dezelfde hoofdpersonage? En waarom wel of niet?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Knupke
    Bijdrager
    Post count: 11

Ik wil bij deze mijn excuus aanbieden voor mijn minimale bijdrage. Mijn burn-out zit mijn consentratie en denkvermogen behoorlijk in de weg. Ik begrijp dat er consequenties aan vast zitten. Heel begrijpelijk. Hilde ik heb van je boek genoten, maar waarom precies krijg ik niet op papier.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 238

Ik wil bij deze mijn excuus aanbieden voor mijn minimale bijdrage. Mijn burn-out zit mijn consentratie en denkvermogen behoorlijk in de weg. Ik begrijp dat er consequenties aan vast zitten. Heel begrijpelijk. Hilde ik heb van je boek genoten, maar waarom precies krijg ik niet op papier.

Hel veel sterkte Knupke, waardeloos hoor, en beterschap, op betere tijden hoop ik voor je.

Knupke
    Bijdrager
    Post count: 11

Dank je wel Charlotte

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.