Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 114: Voor de meisjes Vragen aan Heleen van der Kemp

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1408
    #20726 |

Heb je een vraag voor  Heleen van der Kemp  naar aanleiding van  Voor de meisjes.

Stel hem hier, Heleen van der Kemp  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 182

Wat heeft jou geÏnspireerd tot het schrijven van Voor de meisjes? Er zit best wel een heftig thema in!

Heleen van der Kemp
    Bijdrager
    Post count: 6

Hoi Roodkapje. Het idee om iets met een vergismoord te doen was er eerst, dat was op dat moment in het nieuws. Zonder teveel van het plot weg te geven had ik iets nodig om mijn personages te laten doen wat ze doen. Dat is dat heftige thema geworden. Datzelfde thema zit ook in een ander boek van mij, Onschendbaar. Het thema maakt mij persoonlijk erg boos en de daders worden dan ook flink gestraft, in beide boeken. Groetjes Heleen

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 124

Hoi Heleen

Inderdaad een heftig thema.
    Bedenk jij vooraf hoe het verhaal zal gaan? Gebruik je bijvoorbeeld een moodboard?
    Of een indeling per hoofdstuk, of laat jij je leiden door het verhaal zelf?
    Hoe ziet je schrijfproces eruit? Zeker omdat er zoveel personages in Voor de meisjes zitten.

Heleen van der Kemp
    Bijdrager

Hoi Kaatje,

Het actuele thema (vergismoord) en de richting van het plot zijn er eerst. Dan schrijf ik een synopsis om mijn gedachten op gang te brengen, daarin beschrijf ik ook de personages. Ik google daar vaak foto’s bij van hoe ik denk dat ze eruitzien. Ik gebruik google en google streetview ook om een beeld te krijgen van de plekken. Het huis van Manfred is bijvoorbeeld gebaseerd op het oude huis van Frank Rijkaard. Ik bezoek ook plekken. Dan ga ik produceren en gaat het verhaal met mij aan de haal. Vervolgens gaat mijn vriend het lezen en houden we een eettafel sessie. Alles uitprinten, schuiven en schrappen. Hij is heel streng en hamert op realisme. Er sneuvelt dan veel want mijn fantasie kent geen grenzen ha ha. Daarna maak ik vaak kaartjes van de hoofdstukken en het doel per hoofdstuk en ga ik weer produceren. Dat herhaalt zich zo een keer of 3. Met marjolein van Cargo heb ik ook dit soort sessies. Als het manuscript af is volgt nog een hele slag van uitgeverij redactie, de persklaarmaker en de corrector.

Groetjes
    Heleen

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 124

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Leuk om te weten dat je het huis van Frank Rijkaard hebt gebruikt.
    Als ik je werkwijze goed begrijp, gaat er ontzettend veel tijd in zitten. Hoelang duurt het gemiddeld voordat je he gehele manuscript hebt geschreven?

Heleen van der Kemp
    Bijdrager

Ik ben medio 2016 aan dit boek begonnen en ik had het in december 2018 af. 2,5 jaar dus in totaal. Maar ik werk ook 4 dagen per week en heb nog kleine kinderen. Met dit boek heb ik ook een paar keer muurvast gezeten en dan ligt het zo een maand stil. Als alles meezit zou ik het in 1,5 jaar kunnen denk ik.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 115

Allereerst wil ik even zeggen, wat een goed boek! Ik heb het met veel plezier gelezen.
    Wat mij opviel waren de bekende namen die voorkwamen in het boek, teamchef Funke, Britt Franken, Wim, Karim. Ik heb even gekeken in het boek bijwerking en hier kwam de naam Nina Hansen ook voor. Waarom heb je in de boek gekozen voor Nina als rechercheur en niet Britt? Is dit het begin van een nieuwe serie?

Heleen van der Kemp
    Bijdrager

Ha Wendy, wat leuk dat je het goed vond! Ik wilde Britt even laten rusten, ze was wat ‘zwaar’ geworden door alles wat ze heeft meegemaakt. Dat zat me een beetje in de weg. Vandaar dit keer Nina, zodat de focus meer op het verhaal kwam te liggen. Maar ik denk dat ik Britt in boek 6 weer terug laat komen na haar burnout.
    Groetjes van Heleen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.