12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #13773 |

https://i1.wp.com/www.conserve.nl/media/bakery/images/item385/Han_Thomas2.jpg?resize=167%2C273&ssl=1

Heb je een vraag voor  Han Thomas  naar aanleiding van  Het Darwin dilemma

Stel hem hier, Han gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

Hoi,

Hoe kwam je op de plot voor dit verhaal? En wat voor soort research heb je gedaan voor dit boek?

Hartelijke groet,

Liane

DennisScheerman
    Sleutelbeheerder
    Post count: 24

Beste Han,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik erg heb genoten van het boek!

Waarom heb je ervoor gekozen om de verhaallijnen zo lang gescheiden te houden? Ik heb me lang afgevraagd hoe de twee samen zouden komen, uiteraard gaf de proloog een indicatie dat het ging gebeuren maar ik heb lang in twijfel gezeten hoe het goed kon samen komen. Uiteindelijk is dit zeer goed gelukt in mijn mening en misschien was dat ook precies je doel Het lijkt me alleen als schrijver erg moeilijk om het overzicht te bewaren als in zo’n groot deel van het boek alle events zich naast elkaar afspelen.

Kunnen we daarnaast nog een vervolg verwachten? Misschien met Michelle en Vincent in de hoofdrol die samen een nieuwe rapportage gaan maken?!

Alvast bedankt!

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

Dag Han
    ook ik heb genoten van het boek en zoals lianeem zich afvraagt zou ik ook graag weten welke research je hebt gedaan, hoelang je aan het boek hebt gewerkt om alles in de uiteindelijke goede plooi te krijgen en of er nog een vervolg op zich laat wachten of ben je van plan een totaal ander boek te schrijven?
    Welke is je achtergrond? Ben je wetenschapper, journalist…met een specifiek interessepunt?

Han Thomas
    Bijdrager
    Post count: 5

Dag Han
    ook ik heb genoten van het boek en zoals lianeem zich afvraagt zou ik ook graag weten welke research je hebt gedaan, hoelang je aan het boek hebt gewerkt om alles in de uiteindelijke goede plooi te krijgen en of er nog een vervolg op zich laat wachten of ben je van plan een totaal ander boek te schrijven?
    Welke is je achtergrond? Ben je wetenschapper, journalist…met een specifiek interessepunt?

Dag Pierre en Lianeem,

Leuk dat jullie Het Darwin Dilemma hebben gelezen.

Ik ben geen wetenschapper of journalist, maar ik ben jarenlang freelance consultant in de financiële wereld geweest. Een hele andere achtergrond dus. Ik vind het leuk om, naast thrillers en romans, popular science te lezen; non-fictieboeken over wetenschap, het heelal, de evolutietheorie, de mens, religie, geschiedenis enz. enz. Ondanks de jip-en-janneketaal is het publiek voor dit soort boeken niet heel erg groot, maar ik dacht bij het lezen van al die waanzinnig interessante feiten vaak: dit moet (en wil) iedereen weten!

Zo is bij mij het idee ontstaan om dit soort interessante wetenswaardigheden in een verhaal te gieten. Ik zal niet ontkennen dat ik hierbij geïnspireerd ben door Dan Brown. Waar hij in De Da Vinci Code een fascinerende stelling had (Jezus had nakomelingen en die stamboom is tot op de dag van vandaag bekend) en daar een spannend verhaal omheen bouwde, dacht ik: ik weet ook nog wel wat interessante feiten. Niet dat ik verder ook maar in de schaduw van Dan Brown kan staan …..

De algemene verhaallijn was vervolgens snel bedacht, omdat de robotwagen en de NGC-uitzending echt gebeurd zijn en wetenschappers daadwerkelijk werken aan kunstmatig gecreëerd leven. Het heeft ruim twee jaar geduurd voordat er een eerste versie was. Die is vervolgens fors ingekort omdat er aanvankelijk veel meer wetenschap inzat, maar dit kwam de leesbaarheid niet ten goede!

Groeten!
    Han

Han Thomas
    Bijdrager

Beste Han,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik erg heb genoten van het boek!

Waarom heb je ervoor gekozen om de verhaallijnen zo lang gescheiden te houden? Ik heb me lang afgevraagd hoe de twee samen zouden komen, uiteraard gaf de proloog een indicatie dat het ging gebeuren maar ik heb lang in twijfel gezeten hoe het goed kon samen komen. Uiteindelijk is dit zeer goed gelukt in mijn mening en misschien was dat ook precies je doel Het lijkt me alleen als schrijver erg moeilijk om het overzicht te bewaren als in zo’n groot deel van het boek alle events zich naast elkaar afspelen.

Kunnen we daarnaast nog een vervolg verwachten? Misschien met Michelle en Vincent in de hoofdrol die samen een nieuwe rapportage gaan maken?!

Alvast bedankt!

Dag Dennis,

Mooi dat je hebt genoten van het boek!

Dat het zo lang duurt voordat de verhaallijnen samenkomen is niet bewust zo gepland. Ik heb eerst de verhaallijn van Enquist geschreven tot aan het moment van de geplande samenkomst. Daarna heb ik de andere lijn ‘er doorheen’ geschreven. Vervolgens heb ik het tot het einde toe chronologisch afgemaakt.

Je moet inderdaad wel goed opletten dat je het overzicht bewaart. Zo kwam het in de eerste versie voor dat mensen zich aan elkaar voorstelden die elkaar al eerder in het verhaal hadden ontmoet. Sommige dingen had ik namelijk twee jaar geleden al geschreven.

Een vervolg? Wellicht!

Hartelijke groet,
    Han

Ant
    Bijdrager
    Post count: 71

Hallo Han,

Vind jij zelf dat je vergeleken mag worden met Dan Brown? Het is een noemer die andere gelegd hebben nadat ze je boek gelezen hebben. Voel jij dit als een druk? Als compliment?

Ik ben zelf namelijk niet zo van het vergelijken van auteurs. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegen aankijkt en dit ervaart.

Groetjes,

Antoinette

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 168

Ben je zelf ook naar de pyramides gaan kijken om voeling te krijgen met de setting waarin het verhaal zich afspeelt?
    Zo ja, op welke plaatsen ben je nog meer geweest? Zo nee, waar haal je je details vandaan?
    En dat gewelf waar professor Moreau vastzit,bestaat dat echt?

Han Thomas
    Bijdrager

Hallo Han,

Vind jij zelf dat je vergeleken mag worden met Dan Brown? Het is een noemer die andere gelegd hebben nadat ze je boek gelezen hebben. Voel jij dit als een druk? Als compliment?

Ik ben zelf namelijk niet zo van het vergelijken van auteurs. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegen aankijkt en dit ervaart.

Groetjes,

Antoinette

Han Thomas
    Bijdrager

Hallo Han,

Groetjes,

Antoinette

Dag Antoinette,

Die vergelijking met Dan Brown heb ik inderdaad niet zelf bedacht, dus ik beschouw het maar als een compliment. Ik zou mezelf niet ook maar in de schaduw van Dan Brown durven plaatsen, maar ik begrijp wel dat mensen de vergelijking trekken omdat het genre wel overeenkomsten vertoont. Dan Brown bouwt altijd wetenschap en geschiedenis in in zijn verhalen en omdat mij dat ook enorm interesseert heb ik ook geprobeerd om intrigerende feiten over wetenschap, biologie, geschiedenis en archeologie te integreren in een avontuurlijk verhaal.

Groeten,
    Han

Han Thomas
    Bijdrager

Ben je zelf ook naar de pyramides gaan kijken om voeling te krijgen met de setting waarin het verhaal zich afspeelt?
    Zo ja, op welke plaatsen ben je nog meer geweest? Zo nee, waar haal je je details vandaan?
    En dat gewelf waar professor Moreau vastzit,bestaat dat echt?

Hallo Saskia,

Ik ben zelf een aantal keren bij de piramides geweest en ook in down town Cairo, maar dat was ver voor of ruim nadat ik het boek had geschreven. Uiteraard had ik daardoor wel een goede indruk van de sfeer en de setting. Tijdens het schrijven heb ik Google Maps gebruikt voor de details! Londen en Parijs ken ik ook.
    Hoewel bijna alle plaatsen en wetenschappelijke theorieën in het boek op waarheid berusten, geldt dat niet voor het gewelf!

Groet,
    Han

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 129

Ook ik heb genoten van je boek en kijk al uit naar een vervolg.
    Heel toevallig heb ik nu een pre-read exemplaar vast van Makers van Leven (216 blz., Maven Publishing, verschijnt volgende week) door Esther Thole, een Nederlandse wetenschapsjournalist. Ondertitel: Hoe wetenschappers leven bouwen in het lab. Deze uitgave bewijst hoe kort je op de bal speelt en tegelijkertijd hoe wetenschappelijk verantwoord Het Darwin Dilemma is. Jouw boek is wel spannender 🙂
    Maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou een probleem schept.
    Als de wetenschap niet (snel genoeg) vordert, waar vind je dan materiaal voor een vervolg?
    Vraag 1: heb je al een idee voor een vervolg? In welke richting?
    Vraag 2: De Supreme Council of Antiquities (SCA) is sinds januari 2011 herdoopt tot the Ministry of State for Antiquities (MSA).
    a) waarom SCA en niet MSA terwijl alle andere elementen volledig up-to-date zijn
    b) SCA speelt in mijn ogen (in het boek) toch wel een ietwat dubieuze rol. Is dat op feiten gebaseerd of een bewuste literaire keuze om het verhaal spannender te maken?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.