7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #20255 |

Heb je een vraag voor  Esther Boek  naar aanleiding van  De perfecte moeder.

Stel hem hier, Esther Boek  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 303

Hallo, Esther, heb je je boek gebaseerd op een waar gebeurde geschiedenis (of een combinatie van geschiedenissen?
    Ik ken je achtergrond niet (ga ik nog opzoeken voor mijn recensie), maar heb je ervaring met jeugdzorg?

Esther Boek
    Bijdrager
    Post count: 5

Hallo, Esther, heb je je boek gebaseerd op een waar gebeurde geschiedenis (of een combinatie van geschiedenissen?
    Ik ken je achtergrond niet (ga ik nog opzoeken voor mijn recensie), maar heb je ervaring met jeugdzorg?

Dag Marianne. Ik werk binnen de jeugdgezondheidszorg. Mijn man heeft jarenlang gewerkt als pedagogisch medewerker in een leefgroep waar jongeren woonden die, veelal gedwongen, uit huis waren geplaatst. Binnen ons werk hebben/hadden we regelmatig te maken met schrijnende gezinssituaties.
    Overigens is dit boek niet gebaseerd op een casus uit mijn werk. Wel heb ik me laten inspireren door wat ik om me heen zag gebeuren.
    Daarnaast ben ik opgevoed met de boodschap dat de wereld veel minder zwartwit is dan dat het zich vaak laat aanzien. Mijn ouders leerden ons dat je mensen als dader kon zien maar dat het beter was een mens te zien met onwenselijk gedrag. In het eerste geval gooide je de deur naar elkaar dicht. In het tweede geval werd er ruimte geboden voor de dialoog.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 303

Dag Marianne. Ik werk binnen de jeugdgezondheidszorg. Mijn man heeft jarenlang gewerkt als pedagogisch medewerker in een leefgroep waar jongeren woonden die, veelal gedwongen, uit huis waren geplaatst. Binnen ons werk hebben/hadden we regelmatig te maken met schrijnende gezinssituaties.
    Overigens is dit boek niet gebaseerd op een casus uit mijn werk. Wel heb ik me laten inspireren door wat ik om me heen zag gebeuren.
    Daarnaast ben ik opgevoed met de boodschap dat de wereld veel minder zwartwit is dan dat het zich vaak laat aanzien. Mijn ouders leerden ons dat je mensen als dader kon zien maar dat het beter was een mens te zien met onwenselijk gedrag. In het eerste geval gooide je de deur naar elkaar dicht. In het tweede geval werd er ruimte geboden voor de dialoog.

Bedankt voor je antwoord. Je weet heel goed waar je over schrijft en dat maakt dat het boek nog meer gat leven.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 54

Dag Esther,
    Ik werk zelf in België in de Buitenschoolse Kinderopvang. Ik begeleid kinderen van 2,5 tot 12 jaar en zie of hoor soms ook schrijnende of vreselijke dingen. Om lang verhaal kort te maken: “Hoe ga jij om met de moeilijke dingen die je tegen komt”. Hoe laat je zaken los?

PS:Als deze vraag niet past of te persoonlijk is, binnen deze leesclub @Cees en @Esther dan verwijder je ze maar.

Esther Boek
    Bijdrager
    Post count: 5

Dag Esther,
    Ik werk zelf in België in de Buitenschoolse Kinderopvang. Ik begeleid kinderen van 2,5 tot 12 jaar en zie of hoor soms ook schrijnende of vreselijke dingen. Om lang verhaal kort te maken: “Hoe ga jij om met de moeilijke dingen die je tegen komt”. Hoe laat je zaken los?

PS:Als deze vraag niet past of te persoonlijk is, binnen deze leesclub @Cees en @Esther dan verwijder je ze maar.

Dag Fanny

Wat mij betreft een prima vraag.

Wat ik belangrijk vind is dat je, zonder oordeel, het gesprek aangaat. Een goed hulpmiddel, dat ik ook geef aan bv leerkrachten, is dat je een soort dagboekje bijhoudt, met de drie W’s.
    Wie ziet Wat Wanneer.
    Zo krijg je een goed overzicht en wordt het meer concreet.
    Ook belangrijk om voor ogen te houden is dat mishandeling ed voortkomt uit onkunde en/of onmacht en niet uit onwil.
    Blijf ouders als mensen zien en niet als personen die nare dingen doen.

Ik hoop dat je hiermee verder kan.

Groet, Esther

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 54

Hoi Esther, dank je wel voor dit antwoord. Dat is hoe wij het ook bekijken. Iedereen probeert op zijn manier het beste te doen en door de analyse blijf je ook objectief. Fijn om te weten dat we op de goede weg zijn en heel erg bedankt voor je reactie. Ik vind het ontzettend belangrijk om met een open blik te kijken en me te verplaatsen in de persoon zelf. Hoe moeilijk soms ook elk gedrag heeft een reden alleen zie je ze soms niet of is ze onbegrijpelijk maar zonder vooroordeel zijn als professional is cruciaal om verbinding te maken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.