Home Forums Leesclub 127: Nevelhel Vragen aan Erik Persoons

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #23041 |

Heb je een vraag voor  Erik Persoons  naar aanleiding van  Nevelhel.

Stel hem hier,  Erik Persoons  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 48

Hallo, u was voor mij nog een onbekend auteur, en ben dus even aan het opzoeken geweest. Blijkbaar bent u bijzonder druk bezig met verschillende stukken of boeken tegelijkertijd. Is het niet moeilijk om steeds in een ander verhaallijn te stappen en verder te schrijven?
    Vriendelijke groeten Kristel.

Erik Persoons
    Bijdrager
    Post count: 4

Dag Kristel,

Je zal gemerkt hebben dat de projecten waar ik mee bezig ben, zeer uiteenlopend zijn. Een nieuw toneelstuk, een jeugdboek, een psychologisch drama, het staat allemaal in de steigers. Velen hebben mij al de vraag gesteld of het combineren van verschillende taken wel haalbaar is, maar ik ben nu eenmaal iemand die van uitdagingen houd en zichzelf een beetje ‘gezonde’ stress oplegt. Ik lees wel eens dat er auteurs zichzelf opleggen om een bepaald aantal woorden per dag te schrijven. Dat kan ik niet. Veel hangt af van de stemming die ik op een bepaald ogenblik voel. Het nieuwe toneelseizoen komt er aan en de ideeën voor een nieuw toneelstuk ploppen dan ook voortdurend te voorschijn. Van oktober tot december bezoek ik verschillende scholen om te praten over het schrijfexperiment en meestal komen dan ook vanzelf nieuwe ingevingen voor jeugdige verhalen. Van zodra ik verder schrijf aan het psychologische drama, leef ik volledig mee met mijn personages en kan ik zonder moeite de knop omdraaien en het jolijt van het toneelstuk en het jeugdige enthousiasme van de jongeren aan de kant zetten. Eerlijk gezegd lukt dit het best in de donkere wintermaanden, waarschijnlijk omdat het verhaal dat ik nu aan het schrijven ben opnieuw vele aangrijpende en schokkende wendingen krijgt.
    Vriendelijke groeten,
    Erik

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 114

Goedendag Erik,

Allereerst dank dat ik wederom je nieuwste psychologische thriller mocht lezen en deze keer voor de leesclub van Thrillzone. Jaren geleden heb ik ‘Kaakslag’ mogen recenseren en die beviel mij toentertijd erg goed.

Ik vind het zo inspirerend om te lezen wat je allemaal doet en combineert. Heerlijk zoveel veelzijdigheid in je werk en het lijkt mij veelal voelen als passie/hobby 😉 Ook al is het allemaal uiteraard hard werken! Ga je dit jaar naar de boekenbeurs in Antwerpen? Helaas ben ik er deze keer niet vanwege mijn gezondheid enzovoort maar een blogcollega van mij, Caroline Kuiper, gaat wel geloof ik..

Ok, dit was allemaal totaal niet met betrekking tot het boek ‘Nevelhel’ haha! Maar dan nu, mijn vragen…

– Heb je zelf ooit te maken gehad met Paaz of een andere psychiatrische instelling of psycholoog? Of heb je alleen research gedaan voor dit verhaal?
    – De cover, heb je die zelf bedacht/ontworpen of is de uitgeverij met een bijpassende cover gekomen na het lezen van het daadwerkelijke verhaal?
    – Is er expres gekozen voor een groot lettertype of is dit onbewust zo ontstaan? Leest overigens erg prettig 😉

Alvast dank voor de antwoorden en fijne dag verder!

Lieve groet,

Elsa Bakker.

Cece
    Bijdrager
    Post count: 57

Attractopia is een boek dat u samen met een aantal kinderen hebt geschreven. Hoe vond u dit om te doen en hoe bent u op het idee gekomen om dit te schrijven?

Erik Persoons
    Bijdrager

Goedendag Erik,

Allereerst dank dat ik wederom je nieuwste psychologische thriller mocht lezen en deze keer voor de leesclub van Thrillzone. Jaren geleden heb ik ‘Kaakslag’ mogen recenseren en die beviel mij toentertijd erg goed.

Ik vind het zo inspirerend om te lezen wat je allemaal doet en combineert. Heerlijk zoveel veelzijdigheid in je werk en het lijkt mij veelal voelen als passie/hobby Ook al is het allemaal uiteraard hard werken! Ga je dit jaar naar de boekenbeurs in Antwerpen? Helaas ben ik er deze keer niet vanwege mijn gezondheid enzovoort maar een blogcollega van mij, Caroline Kuiper, gaat wel geloof ik..

Ok, dit was allemaal totaal niet met betrekking tot het boek ‘Nevelhel’ haha! Maar dan nu, mijn vragen…

– Heb je zelf ooit te maken gehad met Paaz of een andere psychiatrische instelling of psycholoog? Of heb je alleen research gedaan voor dit verhaal?
    – De cover, heb je die zelf bedacht/ontworpen of is de uitgeverij met een bijpassende cover gekomen na het lezen van het daadwerkelijke verhaal?
    – Is er expres gekozen voor een groot lettertype of is dit onbewust zo ontstaan? Leest overigens erg prettig

Alvast dank voor de antwoorden en fijne dag verder!

Lieve groet,

Elsa Bakker.

Dag Elza, allereerst even meegeven dat ik inderdaad op de boekenbeurs in Antwerpen aanwezig zal zijn dit jaar. Ik weet nog niet welke dagen ik zal signeren, maar donderdag 7/11 en vrijdag 8/11 zal ik er al zijn voor de Boek ’n Toer, een evenement georganiseerd door de boekenbeurs waar scholen auteurs kunnen ontmoeten.
    Maar nu terug tot de orde van de dag:
    – Ik heb na ‘Kaakslag’ een biografie geschreven voor een vriendin van mij die borderline heeft. (‘Borderline is geen masker’). Hiervoor heb ik indertijd al opzoekingswerk verricht, maar ben ik haar ook enkele keren gaan opzoeken in het ziekenhuis en heb ik van haar natuurlijk ook informatie vanuit eerste hand gekregen.
    – De cover is ontworpen door MaryDes Design. Zij hebben, na het lezen van een uitgebreide synopsis enkele voorstellen gedaan en deze cover droeg onmiddellijk mijn goedkeuring weg. Eerlijk gezegd, had ik er wel veel vertrouwen in, want zij hebben ook de covers van mijn laatste twee jeugdboeken voor hun rekening genomen en daar ben ik ook uitermate tevreden over.
    – Het lettertype is inderdaad prettig groot. Zelf heb ik hier niet om gevraagd, maar ik stel wel vast dat veel boeken die de laatste tijd uitkomen een groter lettertype hebben. En dat is niet alleen zo bij uitgeverij Kramat. Het zou een commerciële zet kunnen zijn. Enkele keren heb ik toch al de opmerking gelezen dat lezers overschakelen op een E-reader omdat ze problemen hebben met het kleine lettertype van sommige boeken.
    Groetjes,
    Erik

Erik Persoons
    Bijdrager

Dag Cece,
    Ik heb jarenlang samengewerkt met jongeren, ben zelfs de oprichter en jarenlange bezieler geweest van een jongerenbeweging. Ik werk dus graag samen met jongeren. Ze zijn oprechter en zeggen je ongezouten hoe ze over iets denken. Daar houd ik wel van. Alle initiatieven die bijdragen tot het aanwakkeren van lees- en schrijfplezier bij kinderen dragen mijn goedkeuring weg. Zo sta ik zeker positief tegenover het organiseren van schrijfwedstrijden. Ik heb echter één bezorgdheid:
    Meestal wordt enkel de tekst of het verhaal van de winnaar gebruikt in het verzameld werk, het tijdschrift of de bundel die wordt uitgegeven. De andere deelnemers blijven dikwijls in de kou staan. Dit is niet erg indien deze jonge mensen dit kunnen relativeren en er het positieve uitfilteren. Ik vrees echter dat verschillende jongeren die meegewerkt hebben aan zulke wedstrijden en hun verhalen hebben ingestuurd, zullen afhaken indien er geen resultaten volgen. Het is niet fijn om voortdurend te vernemen dat je het net niet hebt gehaald. Nochtans kunnen hun inzendingen ook van hoge kwaliteit zijn. Waarom zou de tekst van de tweede, de derde of zelfs de tiende niet de moeite waard zijn? Zelden worden hun verhalen bewaard en belanden in de prullenmand hoewel ze misschien van hogere kwaliteit zijn dan de nieuwe inzendingen, het jaar daarop.
    Dit stuit me toch tegen de borst. Hoewel de jury meestal gekozen wordt uit mensen die hun strepen in de literatuurwereld hebben verdiend, blijft het verdict de mening van slechts enkelen. Bij het jeugdschrijfexperiment zijn er geen winnaars of verliezers. Elke, goed geschreven, bruikbare tekst verwerk ik in het verhaal. Zo mag iedereen met enig schrijftalent zich mede-auteur noemen van een spannende jeugdroman. Ondertussen zijn er zo al drie jeugdthrillers verschenen (Attractopia, Refugia en Pericula) en zal in september de vierde opgave worden gelanceerd. Is het een huzarenstukje? Heel zeker, ik denk niet dat er zulke initiatieven eerder in Vlaanderen werden gelanceerd, maar ik houd nu eenmaal van uitdagingen.
    groetjes,
    Erik

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 162

Ik heb u al veel zien passeren op fb 🙂
    Zie je het zitten om een boek te schrijven samen met een andere auteur? Bv: ook een Vlaamse thrillerschrijver Tom Bergs of Anja Feliers

Erik Persoons
    Bijdrager

Zoals al eerder vermeld, houd ik van uitdagingen. Ik zie het dus zeker zitten om met een andere auteur samen te werken. Anja Felliers heeft al een indrukwekkend palmares en Tom Bergs heb ik de laatste jaren geregeld ontmoet. We houden regulier contact. Ik denk wel dat een samenwerking er in zou kunnen zitten, hoewel onze schrijfstijl toch ver uit elkaar ligt. Tom schrijft meesterlijke recherche-thrillers terwijl ik het meer ga zoeken in psychologische en dramatische vertellingen. Anja haar thrillers zijn dikwijls erotisch getind. Haar jeugdboeken ken ik eerlijk gezegd niet. Mijn interesse gaat ook verder dan uitsluitend thrillers. Tot op heden is dat misschien nog niet echt tot uiting gekomen, maar ik hoop toch ooit de tijd en de spirit te vinden om me ook op andere genres te werpen. Een samenwerkingsverband zou dus niet onbedingd in het thrillergenre moeten liggen.
    Groetjes
    Erik

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.