15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

Hallo Ellen,

Ik was een van de gelukkige die het boek al snel in huis had, en omdat ik al aan het begonnen was, was ik te nieuwsgierig om te stoppen en te wachten op de andere. Helaas kon ik mijn vraag aan jou niet eerder stellen.

Halverwege het boek vroeg ik me af of Hugo misschien jouw alterego is. Schrijver en woont afwisselend in Berlijn, Amsterdam en Spanje.

Inmiddels heb ik het boek uit en hoop ik het antwoord al te weten!

Elke gelijkenis berust op toeval! Nee, serieus, ik probeer in mijn thrillers een breed palet aan personages te presenteren, mensen met diverse karakters, beroepen, hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Een schrijver paste daar in en ja, logisch, ik heb Hugo´s woon- en reisgedrag op het mijne gebaseerd. Er zijn genoeg mensen –schrijvers en niet schrijvers- die op meer dan één plek wonen en werken en Berlijn is zo’n stad waar dat uitgebreid aan de hand is. Wat Hugo betreft: als hij zegt dat hij af en toe uit Amsterdam weg moet om een tijdje in een echt grote stad te vertoeven, dan is dat een gevoel dat ik ook heb. Ik ben zelf in 1978 vanuit de provincie Gelderland naar Amsterdam verhuisd en woon er lang genoeg om het met Hugo eens te zijn: Amsterdam is wel internationaal, maar geen wereldstad, wat veel (import) Amsterdammers ook mogen denken. Als je een beetje hebt rondgereisd en steden als Berlijn, London, Los Angeles, New York, Madrid, Barcelona kent, om er een paar te noemen, weet je wel beter. Dus ja, ik heb wel opvattingen van mijzelf in Hugo gestopt. Dat doe ik trouwens ook met mijn andere hoofdrolspelers.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Ook ik heb je boek inmiddels uit … jammer. Heb er weer van genoten!
    En ik heb nog een vraagje:
    in tegenstelling tot in je eerdere boeken, is Wolfgang in dit verhaal minder de hoofdpersoon. De andere karakters hebben een grotere rol toebedeeld gekregen.
    Komt dit vanwege dit verhaal waardoor je meer medespelers nodig had of is dit een bewuste keuze geweest?

Het komt niet door het verhaal, ik heb er bewust voor gekozen. Wolfgang is dit keer niet het middelpunt, met al die andere personages die om hem heen cirkelen als manen rond Jupiter. Althans ik vind dat het zo niet moet zijn. Het zijn allemaal mensen met hun eigen leven en beslommeringen en ze verdienen een eigen plek naast Wolfgang. En dan komt er al schrijvend ook nog zoiets als een onvoorziene en onbedoelde dynamiek op gang, die Wolfgang aan de zijlijn dringen. Zo gaat dat nu eenmaal.
    En zoals in elk boek duikt er af en toe een nieuw personage op (net zoals er mensen af kunnen vallen), dat vind ik ook belangrijk. Die nieuwe personages moeten ook een duidelijke rol hebben, geen figurant in de marge zijn die alleen maar worden opgevoerd om het verhaal te steunen. Iedere persoon in mijn thrillers is belangrijk en verdient daarom een duidelijke plek, hoewel natuurlijk de een een belangrijker rol heeft dan de ander. Dat laatste verschilt natuurlijk per boek, zo heeft in Zerk Esra een belangrijke rol gekregen.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Ook ik heb je boek inmiddels uit … jammer. Heb er weer van genoten!
    En ik heb nog een vraagje:
    in tegenstelling tot in je eerdere boeken, is Wolfgang in dit verhaal minder de hoofdpersoon. De andere karakters hebben een grotere rol toebedeeld gekregen.
    Komt dit vanwege dit verhaal waardoor je meer medespelers nodig had of is dit een bewuste keuze geweest?

Het komt niet door het verhaal, ik heb er bewust voor gekozen. Wolfgang is dit keer niet het middelpunt, met al die andere personages die om hem heen cirkelen als manen rond Jupiter. Althans ik vind dat het zo niet moet zijn. Het zijn allemaal mensen met hun eigen leven en beslommeringen en ze verdienen een eigen plek naast Wolfgang. En dan komt er al schrijvend ook nog zoiets als een onvoorziene en onbedoelde dynamiek op gang, die Wolfgang aan de zijlijn dringen. Zo gaat dat nu eenmaal.
    En zoals in elk boek duikt er af en toe een nieuw personage op (net zoals er mensen af kunnen vallen), dat vind ik ook belangrijk. Die nieuwe personages moeten ook een duidelijke rol hebben, geen figurant in de marge zijn die alleen maar worden opgevoerd om het verhaal te steunen. Iedere persoon in mijn thrillers is belangrijk en verdient daarom een duidelijke plek, hoewel natuurlijk de een een belangrijker rol heeft dan de ander. Dat laatste verschilt natuurlijk per boek, zo heeft in Zerk Esra een belangrijke rol gekregen.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Hallo Ellen,

Ik dacht eigenlijk dat je nieuwste boek niet meer over Wolfgang zou gaan, in Manzanilla kreeg hij een onverwacht einde, dat wel. In Zerk speelt hij een kleinere rol.

Heb je bewust veel informatie van de vorige vier boeken minder genoemd in Zerk (ik begon zelf in Verdorven en had toen spijt dat ik niet de eerste twee delen had gelezen mede omdat er zoveel info in stond)?

En ben je ooit van plan een nieuwe serie of boek te schrijven met totaal nieuwe personen?

Van Wolfgang en zijn kompanen kan ik niet zo makkelijk afscheid nemen!
    Ja, ik heb er juist om de reden die je noemt bewust voor gekozen niet teveel informatie over vorige boeken vrij te geven. Elk van mijn thrillers moet separaat gelezen kunnen worden, zonder dat je eerst de volledige reeks leest (hoewel dat natuurlijk wel als voordeel heeft dat je alle personages en hun ontwikkelingen beter kunt volgen). Het is een kwestie van evenwicht, en het is heel moeilijk: net voldoende informatie geven over het voorgaande zonder vragen op te roepen die niet beantwoord worden, waardoor lezers denken had ik de vorige delen maar eerst gelezen. Dus probeer ik uitsluitend dat te vermelden wat bij nieuwe lezers een goed beeld geeft van de personages en hun onderlinge relaties, maar zonder onnodig veel los te laten over het verleden.

Ik speel ik al een tijd met dat idee, maar op de een of andere manier steekt Wolfgang daar steeds een stokje voor. Ooit wil ik een, wat we in goed Nederlands een “stand alone” noemen, schrijven. Een thriller met eendagsvliegen, om het maar oneerbiedig te formuleren. Personages die maar één boek lang mee hoeven. Een serie schrijven is niet eenvoudig, maar heeft wel als voordeel dat je personages zich kunnen ontwikkelen, net als mensen in het “echte”leven. Maar die stand alone gaat er een keer komen, een thriller waarin ik mijn handen volledig vrij heb.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Brainstorm je wel eens met iemand tijdens het schrijven? vb als je twijfelt welke richting je zou volgen in een bepaald deel? Ga je ook naar de plaatsen die je beschrijft?

Nee, ik brainstorm niet. Ik bedenk mijn eigen plot en werk zelf de verhaallijnen uit, zonder door anderen beïnvloed te worden. Eerlijk gezegd ben ik bang dat als ik iemand anders toelaat in die essentiële fase ik misschien een richting in sla zonder eerst mijn eigen weg te hebben gevonden en daardoor iets zou kunnen missen wat misschien al in mijn hoofd sluimerde maar daardoor nooit meer wakker zou worden. Het is een weg die ik alleen moet bewandelen. Het moet mijn verhaal zijn. Bij een brainstorm komen ook niet alle mogelijkheden aan de orde. Dat risico wil ik niet nemen.
    Wat de plaatsen die ik beschrijf betreft: het is eerder andersom, ik schrijf over de plekken waar ik al vele jaren kom, die ik ken als mijn broekzak. Anders zou ik er niet over kunnen schrijven op de manier waarop ik dat doe. Die plaatsen, steden en landen, zijn geen “decor” voor mijn boeken, ik wil ze laten zien aan mijn lezers zoals ik ze zie en ervaar en vooral de sfeer overbrengen. Ik moet er een gevoel bij hebben, niet alleen bij die plekken maar vooral bij de mensen, want die maken een stad of dorp tot wat ze zijn.
    Op het moment waarop ik een bepaald boek aan het schrijven ben bezoek ik die locaties nogmaals een paar keer en bekijk ze extra kritisch met het oog op dat wat ik erover op papier heb gezet. Dan komen ook de praktische dingen aan bod, zoals het openbaar vervoernet, het straatbeeld, de café’s en in het geval van Zerk het meertje in Weissensee en het Joodse kerkhof, waar ik ontelbare keren uitgebreid heb rondgedwaald.

Charlotte
    Bijdrager
    Aantal berichten: 265

Zerk kan prima als stand alone worden gelezen Ellen.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Heel fijn om te horen Charlotte!

Sandra Bakker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

Ellen, heb jij de vrijheid om zelf de titels van je boeken, in dit geval Zerk, te mogen bepalen?

En wanneer is een boek voor jou af”? Zodat het naar de uitgeverij kan voor de laatste rondes voor het drukken.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Dag Sandra,
    De titel van een thriller is nu eenmaal –net als de cover- een blikvanger en een belangrijk onderdeel van publiciteit en marketing, en dat is niet mijn grootste sterkte. De titels van mijn eerste twee thrillers, Bloedbruiloft en Schaduwspel, heb ik daarom samen met mijn uitgever uitgezocht. Ik was als beginnend auteur nog te onzeker om een pakkende titel te kiezen, daarom heb gretig gebruik gemaakt van zijn expertise. Met Verdorven, Manzanilla en Zerk lag dat anders, bij die drie was de titel voor mij vanaf het begin duidelijk, en mijn uitgever was het daar mee eens. Ik denk dat auteur en uitgever het eens moeten zijn, als ik een heel buitenissige titel zou kiezen zou ik mijn uitgever daar over raadplegen. Uiteindelijk is het natuurlijk in ons beider belang dat de beste optie wordt gekozen.
    Af en toe denk ik dat een boek nooit af is maar op een gegeven moment moet je er een punt achter zetten. Wanneer ik het aan mijn uitgever stuur, heb ik het al vele keren herschreven en gepolijst. Ik heb twee vaste meelezers die de eerste versie, maar ook de herschreven versies lezen en me adviseren. Het is een tijdrovend proces, en het herschrijven is ingewikkeld. Als je dingen wijzigt in het verhaal, bijvoorbeeld in de tijdsvolgorde, is er altijd een risico dat veel dingen niet meer kloppen. Het is essentieel dat uitputtend te checken, omdat ik wil dat mijn thrillers goed in elkaar steken en er geen (inhoudelijke) fouten in staan. Dat kan maar al te makkelijk gebeuren en dat wil ik koste wat kost vermijden. Om maar een voorbeeld te noemen, als je de volgorde van gebeurtenissen in het verhaal wijzigt kan het gebeuren, als je niet goed oplet, dat je mensen met elkaar laat kennismaken die elkaar al eerder zijn tegengekomen. Of details als iemand die opstaat uit zijn stoel terwijl hij de vorige pagina al is opgestaan. Zo zijn er ontelbare dingen die gecheckt moeten worden, want het risico bestaat dat je dit soort foutjes nog maar moeilijk ziet als je zelf zo diep in het verhaal zit. Daarom zijn meelezers heel belangrijk, en natuurlijk de redacteuren van de uitgeverij die er ook nog eens kritisch naar kijken.
    Ik stuur de tekst op als ik het gevoel heb dat het af is, dat het verhaal klopt, het logisch in elkaar zit, de schrijfstijl goed is en er geen inhoudelijke fouten meer in zitten. En als mijn meelezers tevreden zijn, uiteraard.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Ik heb niet echt vragen, alleen een opmerking voor Ellen;

Tot nu toe vind ik het een goed boek, spannend, beetje bizare hobby’s van sommige figuren, maar dat is juist wel leuk.
    IK ga zeker ook andere boeken van je lezen, want ik kende je werk nog niet.

carinev
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Beste Ellen
    Het heeft even geduurd voor jouw boek in mijn brievenbus belandde. Intussen heb ik ongeveer 170 blz. met heel veel plezier gelezen. Berlijn en Spanje zijn locaties die je goed kent.Heb je ook een band met Antwerpen of is het enkel de stad waarin je uitgever woont?
    Alvast bedankt!

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Ik heb niet echt vragen, alleen een opmerking voor Ellen;

Tot nu toe vind ik het een goed boek, spannend, beetje bizare hobby’s van sommige figuren, maar dat is juist wel leuk.
    IK ga zeker ook andere boeken van je lezen, want ik kende je werk nog niet.

Hoi Jet,
    Dat vind ik heel fijn om te horen!!
    Ben ook benieuwd wat je van mijn andere boeken zult vinden.

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Beste Ellen
    Het heeft even geduurd voor jouw boek in mijn brievenbus belandde. Intussen heb ik ongeveer 170 blz. met heel veel plezier gelezen. Berlijn en Spanje zijn locaties die je goed kent.Heb je ook een band met Antwerpen of is het enkel de stad waarin je uitgever woont?
    Alvast bedankt!

Hoi Carinev,

Ik heb zeker een band met Antwerpen. In de 25 jaar voordat mijn eerste thriller daar werd uitgegeven kwam ik er regelmatig. België heeft sowieso een grote aantrekkingskracht. Met mijn partner heb ik aan lange afstandswandelen gedaan, in de Ardennen, de Hoge Venen, de Vlaamse Westhoek. Ook in Brussel en Antwerpen hebben we vele kilometers afgelegd. Natuurlijk smaken die geweldige Belgische bieren nooit lekkerder dan op locatie met zo’n 15 á 20 kilometer in de benen. En als je niet gewandeld hebt trouwens ook.
    Antwerpen is speciaal. Ik dwaal graag door de stad, en dan steeds vaker buiten de grote Leien, in buurten waar het dagelijkse leven zich afspeelt. Zo kom ik, om maar eens iets te noemen, graag “oep ‘t Kiel” en in Borgerhout. De mensen, de mooie staminees waar madammen met hun hondje rond het middaguur een elixirke drinken, een gewone pint of een van de talloze speciale bieren. Dat vind ik fascinerend, het contrast met de Nederlandse cafécultuur is immens, dankzij de daar nog alom aanwezige Calvinistische inslag. En het Antwerps als taal is bijzonder (daar had ik aanvankelijk grote moeite mee). Als ik in zo’n typische zaak zit met een bier voor mijn neus, luister ik naar de gesprekken om me heen en geniet van alle mooie woorden en uitdrukkingen, en van die zo bijzondere uitspraak ervan. Dat spreekt tot mijn verbeelding. Het heeft met de jaren iets vertrouwds gekregen, een atmosfeer waarin ik me graag onderdompel. Het voordeel daar een uitgever te hebben is dat het me nog een extra excuus geeft om de Schone Scheldestad te bezoeken.

Charlotte
    Bijdrager
    Aantal berichten: 265

Hallo Ellen,

Toch nog een vraag, waar was Hades al die tijd……

Ellen Gerretzen
    Bijdrager

Hallo Ellen,

Toch nog een vraag, waar was Hades al die tijd……

Hoi Charlotte,

Hades zit in de Spaanse Extremadura, bij Julia. Wolfgang had hem heel Graa. meegenomen, maar het is niet mogelijk een herdershond onder te brengen in zijn Berlijnse appartement. Wolfgang weet dat Hades beter op zijn plek is in een dorp, waar hij ruimte heeft, veel buiten kan zijn en in de vrije natuur. Daarom heeft hij hem, zij het met pijn in het hart, achtergelaten. Hij wilde gewoon het beste voor het dier.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.