Home Forums Leesclub 116: Een duister pad Vragen aan Corine Hartman

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1375
    #21380 |

Heb je een vraag voor  Corine Hartman  naar aanleiding van  Een duister pad.

Stel hem hier,  Corine Hartman  gaat hem zeker voor je beantwoorden.

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 90

Hoi Corine.
    Ik heb nu ongeveer éénderde van het boek gelezen.
    Ik had een paar vragen maar na het interview van jou en Cees gelezen te hebben zijn deze allemaal beantwoord.

Hartelijke groet:
    Agnes te Molder

wiets
    Bijdrager
    Post count: 113

Hallo Corine,
    Ik vroeg me af of het onderwerp ‘behandeling van patiënten met psychische problemen zonder medicijnen’ ergens op gebaseerd is. Ook ik heb in mijn familie meegemaakt hoe heftig iemand op bepaalde medicijnen kan reageren, zonder dat er goeie contrôle op is.
    Terwijl je dan juist idd goed gebaat bent bij een goede begeleiding.
    Groet wietske

Sorayalatten
    Bijdrager
    Post count: 7

Hi Corine,

Wat een fantastisch boek! Ik vroeg me 2 dingen af. Je vertelt op de duur best uitgebreid over de afstelling van de detector van Faye, komt dit omdat je of familie hier zelf ook in geïnteresseerd is?

Ook is de strijd tegen de farmaceutische bedrijven een groot deel van het boek. Is dit iets wat je zelf ook vind of heb je om een andere reden hiervoor gekozen?

Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden!

Groetjes Soraya

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 90

Hoi Corine.
    Ik had een paar vragen maar na het interview van jou en Cees gelezen te hebben zijn deze allemaal beantwoord.

Hartelijke groet:
    Agnes te Molder

Het boek is uit en ik vind het een goed boek.
    Puzzel jij zo vaak? Ik heb/had niets met cryptogrammen maar ik geloof dat ik het toch maar eens ga proberen.
    Faye is er in ieder geval érg goed in, al is zij er wel dwangmatig mee bezig

CorineHartman
    Bijdrager
    Post count: 5

Hallo Corine,
    Ik vroeg me af of het onderwerp ‘behandeling van patiënten met psychische problemen zonder medicijnen’ ergens op gebaseerd is. Ook ik heb in mijn familie meegemaakt hoe heftig iemand op bepaalde medicijnen kan reageren, zonder dat er goeie contrôle op is.
    Terwijl je dan juist idd goed gebaat bent bij een goede begeleiding.
    Groet wietske

Dag wietske

Voor de plot heb ik enkele thema’s samengevoegd om er een spannend geheel van te maken. Zoals de risico’s van het gebruik van antidepressiva. Een onderwerp dat regelmatig opduikt in de media, van zelfmoord en moord tot een aanklacht tegen het farmaceutisch bedrijf dat Seroxat op de markt brengt. En de invloed van voeding op onze geest. Daaruit ontstond het idee voor een instelling waar onderzoek wordt gedaan naar alternatieve behandelingen van psychische stoornissen. Maar ook een verhaal van VN-redacteur Elma Drayer uit 2015 dat al een tijdlang lag te sudderen, paste mooi in de plot. Het gaat over Stichting Fun, waar Anthonie Kamerling met vriendin ooit nauwe banden mee had, en waarover werd gespeculeerd in hoeverre die dubieuze ‘sekte’ had bijgedragen aan Kamerlings zelfmoord.

Mijn verhaal is onder meer geïnspireerd op deze artikelen…

Het internationale farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline (GSK) is in een vonnis door de Nederlandse rechter aansprakelijk gesteld voor de desastreuze effecten van Seroxat bij de inmiddels 32-jarige Gerard Eggebeen.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/16/claim-om-hevig-bijwerkingen-antidepressivum-seroxat-bij-jongeren-a3654316

Moordproces uit 2008 moet over vanwege rol antidepressiva.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoogleraren-fries-moordproces-moet-over-vanwege-rol-antidepressiva~bba2da37/

‘De voedingswetenschap is nog jong. Het is nog maar honderd jaar geleden dat het bestaan van vitamines werd ontdekt. Ik verwacht geen nieuwe vitamineachtige revolutie. Maar het is wel ontzettend opwindend.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/twee-vu-hoogleraren-hopen-op-doorbraak-in-de-zoektocht-naar-een-dieet-dat-helpt-tegen-depressie-adhd-of-autisme~b7e3a00d/

CorineHartman
    Bijdrager

Hi Corine,

Wat een fantastisch boek! Ik vroeg me 2 dingen af. Je vertelt op de duur best uitgebreid over de afstelling van de detector van Faye, komt dit omdat je of familie hier zelf ook in geïnteresseerd is?

Ook is de strijd tegen de farmaceutische bedrijven een groot deel van het boek. Is dit iets wat je zelf ook vind of heb je om een andere reden hiervoor gekozen?

Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden!

Groetjes Soraya

Dag Soraya

Nee hoor, ik heb geen enkele interesse in een metaaldetector, maar ik vond het goed bij Faye passen. Haar interesse in de geschiedenis van het kasteel en de omgeving, de Veluwe. Vandaar.
    De tweede vraag heb ik hiervoor beantwoord.

CorineHartman
    Bijdrager

Hoi Corine.

Hartelijke groet:
    Agnes te Molder

Het boek is uit en ik vind het een goed boek.
    Puzzel jij zo vaak? Ik heb/had niets met cryptogrammen maar ik geloof dat ik het toch maar eens ga proberen.
    Faye is er in ieder geval érg goed in, al is zij er wel dwangmatig mee bezig

Dag Agnes,

Ik heb in het verleden veel cryptogrammen gemaakt, het probleem werd dat ik niet meer aan werken toe kwam tot de puzzel klaar was. Ik vond het erg leuk om passende puzzels voor Faye te bedenken en heb er weer een aantal gemaakt voor ik daar aan begon.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.