Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 16: Dancer Vragen aan Christine Bols

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 260

Dank voor het antwoord, Christine.

Hoe kom je op het idee van zo’n dader trouwens? Volg je rechtszaken? Kijk je programma’s over moordzaken?

ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 66

Tja, een idee rijpt langzaam en voor Dancer is het idee gekomen door een artikel dat ik las over de relatie genen en eigen wil, iets waar nogal veel controverse over was. Wetenschappers waren het er niet over eens dat enkel de genen zouden bepalen hoe iemand later wordt. Opvoeding had er ook veel mee te maken. Ik heb dus beide gecombineerd met Dancer als resultaat.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Dank je, Christine, voor het antwoord .

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 145

Boek was vanuit dit optiek, dna en eigen wil – zie boven, geschreven best interessant. Maar ik mis dan wel de literaire diepgang naar dat soort elementen. Het element kwam zeker in mijn gedachtes boven toen die link duidelijk was vraagstukken als hoe ver gaat die, bestaan er dan meerdere familie serie moordenaars, etcetra. Heeft de potentie als onderwerp maar dan meer als FBI-achtige thriller schat ik. Waarom heb je het zo klein gehouden, lijkt niet heel realistisch geldt op alle kennis die de politie al had. FBI is ook niet te overname van een zaak, hoewel dat vaak in de tv series wel zo lijkt. Ze hebben gewoon veel meer middelen.

Waar ik toch wel erg tegen aanloop maar dat is mijn gevoel is de toch grotere hoeveelheid ‘toevalligheden’ zoals journalist ook op vakantie, journalist loopt detectives tegen het lijf, kan net de drie noodzakelijke kranten wel vinden, etcetra (om niet te veel van het boek weg te geven). Komt dit omdat je verhaallijnen aan elkaar moest schrijven? Of zie je dit anders?

Verder begon ik met vragen over de cover. Boek is gelezen en ik snap de symboliek maar het beeld zelf trekt voor mij geen relatie met de inhoud van het verhaal. Maar misschien heb ik het niet begrepen. Kan je hier nog iets meer over jou gedachtes bij laten door schemeren?

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik zie hier al een paar vragen rond Amerika en Vlaanderen en waarom je het koos. Het antwoord is duidelijk, maar nu komt hij … Zou je zeggen dat BE (of NL) te saai is om zo’n moordenaars op los te laten? Is het té voor ons systeem? Zou onze politie dit niet geloofwaardig kunnen oplossen? We hebben immers geen FBI/CIA … Gewoon iets dat ik me afvraag, de meeste auteurs kiezen voor wat ze weten en kennen. Jij waagt een gedurfde sprong en dat is top, maar vraag het me gewoon af 🙂 .

ChristineB
    Bijdrager

Boek was vanuit dit optiek, dna en eigen wil – zie boven, geschreven best interessant. Maar ik mis dan wel de literaire diepgang naar dat soort elementen. Het element kwam zeker in mijn gedachtes boven toen die link duidelijk was vraagstukken als hoe ver gaat die, bestaan er dan meerdere familie serie moordenaars, etcetra. Heeft de potentie als onderwerp maar dan meer als FBI-achtige thriller schat ik. Waarom heb je het zo klein gehouden, lijkt niet heel realistisch geldt op alle kennis die de politie al had. FBI is ook niet te overname van een zaak, hoewel dat vaak in de tv series wel zo lijkt. Ze hebben gewoon veel meer middelen.

Waar ik toch wel erg tegen aanloop maar dat is mijn gevoel is de toch grotere hoeveelheid ‘toevalligheden’ zoals journalist ook op vakantie, journalist loopt detectives tegen het lijf, kan net de drie noodzakelijke kranten wel vinden, etcetra (om niet te veel van het boek weg te geven). Komt dit omdat je verhaallijnen aan elkaar moest schrijven? Of zie je dit anders?

Verder begon ik met vragen over de cover. Boek is gelezen en ik snap de symboliek maar het beeld zelf trekt voor mij geen relatie met de inhoud van het verhaal. Maar misschien heb ik het niet begrepen. Kan je hier nog iets meer over jou gedachtes bij laten door schemeren?

Een aantal interessante vragen waar ik zo goed mogelijk op ga antwoorden.
    Het feit dat ik het gegeven DNA/opvoeding niet verder uitdiep, is omdat ik een thriller schrijf en geen wetenschappelijk werk. Daar zou ik me trouwens ook nooit aan wagen omdat ik er niet genoeg van weet. Ik vond het wel een interessant onderwerp om als achtergrond te gebruiken.
    Je opmerking over FBI begrijp ik niet helemaal denk ik. Bedoel je dat de FBI beter deze zaak zou oplossen dan een gewoon politiekorps? Wel, FBI wordt alleen ingeschakeld ingeval er een overheidsmedewerker of een kind betrokken is bij een misdaad. Als dat niet het geval is, wordt het politiekorps de keuze gegeven. Zelf oplossen of FBI inschakelen. In mijn eerste thriller heb ik er trouwens de FBI wel bijgehaald.

En die toevalligheden, tja. Eigenlijk moet je je voorstellen dat je zelf op een drukke strandpromenade wandelt in een grote badstad. Je zal wel altijd iemand tegen het lijf lopen die je kent. Santa Cruz is een gekende badplaats in Californië waar veel Amerikanen hun vakantie doorbrengen. Dus, zo vreemd is het niet.
    En de kranten zijn vaak beschikbaar in de hotels. Zij nemen nooit veel voorraad in, dus daarom zou het ook niet in hen opkomen om het restant (misschien 3 of 4) weer aan de verdeler terug te bezorgen.
    Voor mij zijn het gewoon dagelijkse dingen die ik niet hoefde te gebruiken voor de verhaallijn, maar het leek me ook totaal niet onlogisch om het wel te doen.

De cover gaat louter over de symboliek: vader en zoon die hand in hand lopen om aan te tonen hoe hecht hun band was in zijn jeugd. De setting is misschien niet echt Amerikaans, maar zelfs in de VS zijn er zulke landschappen hoor. Maar smaken verschillen. Daar ben ik het volkomen mee eens.

Ik hoop dat ik je vragen naar behoren heb kunnen beantwoorden en het doet me plezier dat je er zo diep op ingaat.
    Groetjes.

ChristineB
    Bijdrager

Ik zie hier al een paar vragen rond Amerika en Vlaanderen en waarom je het koos. Het antwoord is duidelijk, maar nu komt hij … Zou je zeggen dat BE (of NL) te saai is om zo’n moordenaars op los te laten? Is het té voor ons systeem? Zou onze politie dit niet geloofwaardig kunnen oplossen? We hebben immers geen FBI/CIA … Gewoon iets dat ik me afvraag, de meeste auteurs kiezen voor wat ze weten en kennen. Jij waagt een gedurfde sprong en dat is top, maar vraag het me gewoon af

Hoi Stefanie.
    Be of Nl te saai zou ik niet direct durven zeggen, maar ik heb vanaf het begin, terecht of onterecht, aangevoeld dat een seriemoordenaar laten ronddwalen in onze straten niet zo gebruikelijk is. En zoals je zegt, hebben we ook die instanties als CIA en FBI niet. Ik heb inderdaad de sprong gewaagd, maar dat kon alleen met de hulp van het plaatselijke politiekorps. Wat ik schrijf moet kloppen, of het zich nu hier of in de VS afspeelt.
    Groetjes.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Wederom bedankt voor je reactie!

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 76

Beste Christine Bols,

Super genoten van uw boek, het is er een zoals ik graag lees.
    Komt er een boek, vanuit Brussel of Antwerpen? Dat zou superleuk zijn, gezien u ook een Vlaming bent. Verder geen vragen, alleen complimenten: uw boek is er een die een prachtig mooi plaatsje krijgt..op een pronkplekje. Het heeft de juiste dosis spanning, maar ook humor. En suspense..met een klein beetje gruwel. Alle ingrediënten zijn daar, voor een 5 sterren-boek.
    Dat is super gelukt. Ik heb genoten!

groeten, Annette Overvoorde

ChristineB
    Bijdrager

Dank je wel Annette. Het doet me plezier te horen dat je het zo goed vond.
    Er komt inderdaad een volgend boek uit half mei. Deze keer een stand alone, dus niet in de reeks Sackley-McCool. Die zet ik even op rust. En dit speelt zich af in Vlaanderen. Het is ook een thriller, maar eerder met sarcastische en humoristische elementen, een thriller-noir bij gebrek aan een beter woord. Gruwelijke dingen die in Dancer voorkwamen, ga je hier niet vinden. Spanning is er wel volop. Ik hoop dat je daar ook van kan genieten.
    Voor de titel twijfel ik nog tussen Mea Culpa en Damocles, maar ik heb nog even tijd om dat te beslissen.
    Groetjes, Christine

maria
    Bijdrager
    Post count: 278

Waarom 7 oktober 1998 genomen als wisseling van identificatie? Was gezien het begin van het boek de executiedatum niet logischer geweest?
    Andere vragen staan in het stukje “tijdens het lezen”
    bijvoorbeeld: waarom men denkt dat Dancer s’avonds in de grot terugkomt. Waarom zou hij s’middags of s’morgens niet komen en terwijl zij weggingen een weg waren had hij ook langs kunnen komen en dan al gezien dat zijn personen weg waren.

maria
    Bijdrager
    Post count: 278

Waarom weet Tim dat het Alex is en waarom weet Jude dat niet??

ChristineB
    Bijdrager

Goh, Maria, jij hebt echt wel heel aandachtig gelezen. Fijn!
    Ik ga niet in op elke opmerking die je hebt gegeven, dat zou ons iets te ver leiden. Vaak is het trouwens ook een kwestie van interpretatie of van dingen die gewoon gebeuren.
    Ik wil toch wel even aanhalen dat bvb bromvliegen binnen het uur na het overlijden al eitjes in lichaamsholtes leggen. Dit heb ik echt wel opgezocht. Ook heb ik geschreven met een tijdlijn, waardoor leeftijden, aantal jaren en datums echt wel zouden moeten kloppen. Omdat ik verschillende verdachten opvoer, lijkt dit misschien anders.
    En een gebroken zaklamp kan echt nog wel rollen hoor.
    In de grot wist geen van beiden wie de zoon van Dancer zou zijn. Tim was verbaasd. Misschien kwam het op jou over alsof hij hem daar verwachtte, maar uit de rest van de tekst bleek dat dat niet zo was.
    Maar laat me afsluiten met te zeggen dat er uiteraard in elk boek foutjes kunnen sluipen. Ik ben de eerste om dat toe te geven. Mensen zoals jij zou elke schrijver wel als proeflezer willen gebruiken om de eventuele onlogische dingen of vragen er op voorhand uit te halen. Echt waar. Zo had je bvb gelijk bij de indeling van de kantoren op het bureau. Dat was inderdaad fout.
    Maar aan je beoordeling te zien, heb je wel genoten van Dancer, en is dat uiteindelijk niet de bedoeling? Daar draait het toch om, niet?

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Er komt inderdaad een volgend boek uit half mei.

iets om naar uit te kijken 🙂

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 145

Erg leuk dat je zo intensief en betrokken mee doet Christine. Dank hiervoor. Met veel plezier gelezen dank hier voor. Hoop dat de feedback en discussies je verder helpen.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.