15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1958
    #10846 |

Heb je een vraag voor Christine Bols naar aanleiding van Kortsluiting?

Stel hem hier, Christine gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 162

Hoi Christine, ik vind dit boek super, echt wel. Wat ik me wel steeds afvraag is: hoe in godsnaam ben je daar op gekomen? Heb je iets gehoord of gezien of gelezen dat je op dit idee bracht of zomaar opgekomen? Het is in elk geval niet alledaags.
    Had je dan heel het domino effect al in gedachten of is het begonnen bij 1 puntje en gaandeweg bij verzonnen?

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 55

Hoi Christine, ik vind dit boek super, echt wel. Wat ik me wel steeds afvraag is: hoe in godsnaam ben je daar op gekomen? Heb je iets gehoord of gezien of gelezen dat je op dit idee bracht of zomaar opgekomen? Het is in elk geval niet alledaags.
    Had je dan heel het domino effect al in gedachten of is het begonnen bij 1 puntje en g

Christine, chapeau voor dit verhaal. (‘t Is nog niet helemaal uit, ik wil de spanning er wat inhouden ?. Maar vol spanning wacht ik je antwoord op Sanhan’s vraag mee af. Heel vaak denk ik over auteurs : hoe krijgen ze het verzonnen?!’ Aan u de eer….

ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 69

Ik ben zo blij dat jullie het goed vinden, want het heeft inderdaad bloed, zweet en tranen gekost om dit rond te krijgen. Het idee van een domino-effect had ik al langer in gedachten, maar gaandeweg zijn er meer absurde situaties bijgekomen. De eerste vier of vijf hoofdstukken waren al zeker een drietal jaar gereed, maar ik liet het telkens links liggen omdat ik eigenlijk niet meer verder kon. Tot het gloriemoment dat ik alles duidelijk voor ogen zag en dan heb ik het verder afgewerkt.
    So happy met jullie commentaar 🙂

Severine
    Bijdrager
    Post count: 130

Hoi,

Ik vind het boek tot nu toe erg goed. Het is een heel andere thriller qua opbouw dan wat we gewend zijn. Maar dat maakt het net specialer.

Ik had nog een vraagje over de cover. Het zwaard dat daarop staat intrigeert mij wel. Heeft dat een specifieke bedoeling? Een verwijzing naar iets in het boek? Of is het symbolisch, bv een verwijzing naar het zwaard van Damocles?

ChristineB
    Bijdrager

Hoi,

Ik vind het boek tot nu toe erg goed. Het is een heel andere thriller qua opbouw dan wat we gewend zijn. Maar dat maakt het net specialer.

Ik had nog een vraagje over de cover. Het zwaard dat daarop staat intrigeert mij wel. Heeft dat een specifieke bedoeling? Een verwijzing naar iets in het boek? Of is het symbolisch, bv een verwijzing naar het zwaard van Damocles?

Het is qua opbouw inderdaad heel anders dan mijn vorige boeken. Het zwaard verwijst symbolisch naar het zwaard van Damocles dat constant boven zijn hoofd hangt. De werktitel van het boek is trouwens altijd Het zwaard van Damocles geweest, maar samen met de uitgever hebben we besloten dat het Kortsluiting zou worden. Het zwaard hebben we wel behouden omdat het, zoals jij zegt, intrigerend is.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 184

Hey, het is geweldig om een Vlaams boek te lezen. Je merkt echt dat het op z’n Vlaams is geschreven. Hoe doe je dat, om zo’n geweldig boek te schrijven?

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 127

IK vind het een erg goed boek, heb het met heel veel plezier gelezen, ik was erg benieuwd hoe het af zou lopen……
    Alle vragen en dus ook daarbij de antwoorden die ik had zijn al voorbij gekomen.

ChristineB
    Bijdrager

Hey, het is geweldig om een Vlaams boek te lezen. Je merkt echt dat het op z’n Vlaams is geschreven. Hoe doe je dat, om zo’n geweldig boek te schrijven?

Schrijven heeft me altijd in het bloed gezeten, denk ik. En of het dan uiteindelijk een goed boek wordt of niet, is aan de lezer om te beslissen. Maar vraag me niet om een wiskundesom op te lossen, want dat is nul komma nul 🙂 Gelukkig dat we allemaal verschillende kwaliteiten hebben, niet?
    Maar ik vraag me altijd af als er gezegd wordt ‘een Vlaams boek’… waar zit dat verschil dan precies in?

ChristineB
    Bijdrager

IK vind het een erg goed boek, heb het met heel veel plezier gelezen, ik was erg benieuwd hoe het af zou lopen……
    Alle vragen en dus ook daarbij de antwoorden die ik had zijn al voorbij gekomen.

Heel fijn dat alles zo duidelijk was 🙂 Dank je.

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 55

Maar ik vraag me altijd af als er gezegd wordt ‘een Vlaams boek’… waar zit dat verschil dan precies in?

Dag Christine,
    ik neem – als rasechte Vlaamse- de vrijheid om hier een antwoord op te geven. Het typische Vlaamse aspect denk ik ligt in het gebruik van eigennamen zoals steden, maar ook mensen. Bovendien denk ik ook dat het woord “flikken” typisch Vlaams is, of toch meer bij ons wordt gebruikt dan in Nederland. Wat ook typeert voor ‘ons’ Vlaams is heel veel plaatsen alsook eigennamen gebruiken met het lidwoord “de” voor. Het lezen van jouw boek was -voor mij – althans op dat vlak (het typisch Vlaamse) een soort thuiskomen en dat heb ik nog niet veel gehad met boekverhalen.
    Vriendelijke groet en hartelijk bedankt voor dit goddelijke verhaal !!!

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 162

Ik ben zo blij dat jullie het goed vinden, want het heeft inderdaad bloed, zweet en tranen gekost om dit rond te krijgen. Het idee van een domino-effect had ik al langer in gedachten, maar gaandeweg zijn er meer absurde situaties bijgekomen. De eerste vier of vijf hoofdstukken waren al zeker een drietal jaar gereed, maar ik liet het telkens links liggen omdat ik eigenlijk niet meer verder kon. Tot het gloriemoment dat ik alles duidelijk voor ogen zag en dan heb ik het verder afgewerkt.
    So happy met jullie commentaar

Dankjewel voor je antwoord Christine. btw het boek is uit ondertussen en komt toch wel in mijn top 10 van dit jaar. Vooral omdat het zo eens iets anders is dan anders. Je hebt er zeker een fan bij. Ik kijk al uit naar je volgende boek(en).

ChristineB
    Bijdrager

Dank je voor de toelichting, Annemie. ‘Een soort thuiskomen’ is een prachtige uitdrukking als het over een verhaal gaat.
    En Sanhan, ik ben trots dat ik in je top 10 zit.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 80

Dag Christine,

Ik blijf een beetje worstelen met het eerste hoofdstuk waarin telkens ‘het krat’ voorkomt.
    De coca cola boys brengen een automaat.
    Voordien stond er een ‘krat’, waarin blijkbaar een lijk past.
    Wat bedoel je net met een ‘krat’?
    Een krat is voor iets zoals een krat wijn of een krat bier maar dit lijkt me veel te klein.
    Misschien met een foto naar me verduidelijken?

En wat ik spijtig vind tot nu toe, het enige dan ook is, is dat je van pagina 93 naar 94 springt met een totaal ander onderwerp waarin voorheen nog geen sprake was.
    Op pagina 93 komt hij te weten dat Henk verongelukt is, misschien door zijn onverwachts maneuvre en dan spring je op pagina 94 naar een inbraak in het lijkenhuis.
    Misschien had dit toch iets beter in zijn hoofd voorbereid geweest en daarom heb ik wel 3 keer gecontroleerd of er geen pagina’s weg waren uit mijn boek. Ik vond het en gekke situatie om van pagia 93 naar pagina 94 te springen.

ChristineB
    Bijdrager

Krisje, met het krat bedoel ik inderdaad die waarin de automaat is geleverd. In mijn oorspronkelijk manuscript stond de kist, maar dat riep dan weer een verkeerd beeld op. Wikipedia zegt dat een krat een houten kist is waarin alle mogelijke dingen kunnen vervoerd worden, zoals o.a. ook bier maar dan zeg je een bierkrat. Maar het zou inderdaad wat verwarring kunnen oproepen.
    Pagina’s 93 en 94 heb ik even nagekeken en ik begrijp waarom je die slechte overgang voelt. Het ligt aan de dubbele witregel die onderaan 93 niet zichtbaar is, want 94 begint met een andere paragraaf. Ik mag geen spoilers weggeven, maar op pagina 93 heeft hij een plan uitgewerkt dat hij de volgende nacht in werking zet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.