Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 32: Het dossier Vragen aan Anya Niewierra

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13

Hallo Dini

Er is voor dit prachtige boek denk ik veel research gedaan. Hoe lang heb je er aan gewerkt?

Hallo Dini,

Ik ben toch zeker 1 tot 1,5 jaar bezig geweest met onderzoek. Dus best lang. Tijdens het schrijven kwam ik ook weer zaken tegen waar ik meer info over wilde, dus ook daar werkte de noodzaak tot het doen van research vertragend.

Al met al ben ik 2,5 jaar met het boek bezig geweest. Het échte schrijven deed ik in een klein jaar.

Groet,

Anya

Anya Niewierra
    Bijdrager

Dag Dini,

Ik ben 1 tot 1,5 jaar bezig geweest met onderzoek. Vervolgens kwamen er tijdens het schrijven zelf ook nog momenten dat nader onderzoek nodig was. Al met al ben ik ca. 2,5 jaar met het boek bezig geweest. Ca. 1 jaar met het feitelijke schrijven. Best lang, achteraf gezien 🙂

Groetjes,

Anya

Anya Niewierra
    Bijdrager

Hallo Stefanie,

Ik heb er zelfs niet over gedacht om iets van mezelf te pakken. Het stond voor mij vanaf het begin vast dat ik een werk van Angeles Nieto voor de cover wilde. Haar kunst heeft iets expressionistisch en is uniek.

Misschien dat ik in de toekomst iets van mezelf ga gebruiken. Wie weet. Je hebt me op een idee gebracht 🙂

Groet,

Anya

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 190

Anya, ik ben diep onder de indruk van je schrijfkunst; intelligent en veelzijdig! Ik kijk uit naar je volgende boeken en als geboren-zeeuw ook naar de zeeuwse natuur, mogelijk in je 4e.

In Het Dossier verbind je veel originele onderwerpen met elkaar. Is het niet zwaar om zo’n hoge lat (ogv je eerdere boek) steeds (in een volgend boek) te evenaren? Hoe werkt dat bij jou door in je nieuwe schrijfproces? Al die verwachtingen omdat mensen (en dat is lijkt me wel een fijn gevoel) zo positief zijn over wat je al geschreven hebt…………

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Hallo Stefanie,

Ik heb er zelfs niet over gedacht om iets van mezelf te pakken. Het stond voor mij vanaf het begin vast dat ik een werk van Angeles Nieto voor de cover wilde. Haar kunst heeft iets expressionistisch en is uniek.

Misschien dat ik in de toekomst iets van mezelf ga gebruiken. Wie weet. Je hebt me op een idee gebracht

Groet,

Anya

Leuk dat ik jou op een idee bracht en bedankt voor de reactie!

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 47

Hoi Anya, allereerst mijn complimenten voor deze geweldig thriller die je hebt geschreven! Ik heb er enorm van genoten en het is tot nu toe het beste boek wat ik las dit jaar. Ik ben erg onder de indruk! Indrukwekkend onderwerp. Mag ik vragen of je al een tip van de sluier op kunt lichten van je volgende thriller? Ik kijk er in ieder geval erg naar uit!

Anya Niewierra
    Bijdrager

Dag Mariska,

Dank voor het prachtige compliment!!!! Daar word je als schrijver stil van…
    Voor mijn nieuwe thriller keer ik weer terug naar de ruwe Pyreneeën en laat ik vooral de natuur een belangrijke rol spelen. Als ik mijn huidige planning red, zou het boek rond kerst 2018 in de winkel moeten liggen 🙂 Maar ja, je weet, planningen worden vaak niet gehaald…

Groetjes,

Anya

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 21

Tja, ik heb eigenlijk geen vragen. De meeste zijn hier al gesteld.

Ik wil je graag mijn complimenten maken voor je prachtige verhaal over Josta en haar geschiedenis en zoektocht naar de waarheid. Ik vond de insteek van de orgaanroof heel origineel en was lang in het ongewisse over hoe het zou eindigen, maar langzaam kreeg ik een idee en vielen de stukjes op hun plaats. Wat ik heel mooi vond, was dat alle verhaallijnen af waren. Er viel niets meer te gissen, dat vind ik heel prettig.
    Ik vond vooral Ganbaatar vond ik heel mooi met zijn levenswijsheden.
    Nogmaals dank voor je heerlijke verhaal! Ik heb ervan genoten!

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 223

Dag Dini,

Ik ben 1 tot 1,5 jaar bezig geweest met onderzoek. Vervolgens kwamen er tijdens het schrijven zelf ook nog momenten dat nader onderzoek nodig was. Al met al ben ik ca. 2,5 jaar met het boek bezig geweest. Ca. 1 jaar met het feitelijke schrijven. Best lang, achteraf gezien

Groetjes,

Anya

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik las in het dankwoord dat je met mensen sprak uit de DDR. Hoe was dit? En vond je makkelijk mensen die er voor openstonden?

Anya Niewierra
    Bijdrager

Dag Stefanie,
    Klopt. Ik heb zo’n 60 mensen gesproken die in het Oostblok woonden ten tijde van de val van de Muur. De meesten waren oud inwoners van de DDR. Maar ik sprak ook personen uit Slowakijke, Tjechië, Montenegro, Polen, Letland, Estland en Slovenië. Ik zit namelijk via de VVV in een Europees samenwerkingsverband met andere bestemmingen en heb dus tijdens bijeenkomsten alle gelegenheid om collega’s te “bevragen”. Of om inwoners te interviewen als ik voor mijn werk in het voormalige oosten ben.
    Wat mij vooral verbaasde was de zalvende visie van sommigen op het verleden. Ze probeerden ook positieve zaken te benoemen uit hun leven achter het ijzeren gordijn. Is misschien wel natuurlijk, ofschoon ik dat maar moeilijk kon plaatsen, als westerling. Er was niemand die niet met me wilde praten. Wel was de één opener dan de ander.

Ik vond de interviews een van de leukste aspecten van het schrijven van mijn boek. Omdat het bij mij tot een mindswitch leidde. Ik moest afstappen van bepaalde vooringenomen beelden. Plus feiten kregen een menselijke kleur.

Veel details in het boek komen uit die gesprekken. Zo was er één iemand die zei dat het beste van het westen Pepsi Cola was. Van het DDR drankje Vita Cola werd je namelijk echt misselijk als je eenmaal Pepsi had gehad. 🙂

Groetjes,

Anya

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Bedankt voor het antwoord Anya!

Anya Niewierra
    Bijdrager

Anya, ik ben diep onder de indruk van je schrijfkunst; intelligent en veelzijdig! Ik kijk uit naar je volgende boeken en als geboren-zeeuw ook naar de zeeuwse natuur, mogelijk in je 4e.

In Het Dossier verbind je veel originele onderwerpen met elkaar. Is het niet zwaar om zo’n hoge lat (ogv je eerdere boek) steeds (in een volgend boek) te evenaren? Hoe werkt dat bij jou door in je nieuwe schrijfproces? Al die verwachtingen omdat mensen (en dat is lijkt me wel een fijn gevoel) zo positief zijn over wat je al geschreven hebt…………

Dag Kareltje,
    Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Ik dacht dat ik al geantwoord had, maar zie nu dat er iets mis is gegaan. Dus ik doe het nog eens en nu (hopelijk) met een goede druk op de knop (ik ben soms een digibeet).

En dan het antwoord op je vraag:
    Ik schrijf nu (op dit moment) alweer aan mijn 3e thriller en ik voel eigenlijk geen remmingen of beperkingen door de vele positieve reacties op Het Dossier. Ik denk niet in latten en niveau’s. Ik geniet gewoon intens van mijn nieuwe onderwerp en alles wat ik ervan leer. Ik ben namelijk het prototype van een NU-mens. Ik leef erg in het heden en heb het volle vertrouwen dat mijn toekomst zich wel zal ontvouwen zoals deze bedoeld is. Dus ik maak me nu geen zorgen om de commentaren van morgen.

Hartelijke groet,

Anya

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 190

Dank je Anya. Heel gezond van je! Goede tip ook……….

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.