15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1686
    #9523 |

Heb je een vraag voor Angelique Haak naar aanleiding van Een nieuw begin?

Stel hem hier, Angelique gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Hoi,

Waarom een thriller ? Zou je ook graag een ander genre schrijven en welk soort boeken lees je zelf graag?

Bedankt 🙂

roboos
    Bijdrager
    Post count: 87

Hallo Angelique,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je debuutthriller. Zijn er binnen- of buitenlandse thrillerschrijvers die voor jou een voorbeeld zijn?
    Ik ben nog maar halverwege het boek maar een nominatie voor Beste Rotterdamse boek moet er volgend jaar toch inzitten.

groet,
    Robert

Angelique Haak
    Bijdrager
    Post count: 48

Hoi,

Waarom een thriller ? Zou je ook graag een ander genre schrijven en welk soort boeken lees je zelf graag?

Bedankt

Hoi Axelle,

De reden waarom ik voor een thriller heb gekozen is vrij voor de hand liggend. Het is het genre dat me het meeste aanspreekt en dat ik zelf ook het liefste lees. Af en toe eens een verdwaald fantasy-boek tussendoor, maar het liefst pak ik een goede thriller.
    Al van jongs af aan was ik geïntrigeerd door spannende boeken en werd het voor mij pas echt interessant als er ‘iets of iemand’ verdween. Later nam ik daar natuurlijk geen genoegen meer mee en moest er minimaal bloed gaan vloeien 😉

Dus ambities naar een ander genre heb ik niet echt…

Angelique Haak
    Bijdrager

Hallo Angelique,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je debuutthriller. Zijn er binnen- of buitenlandse thrillerschrijvers die voor jou een voorbeeld zijn?
    Ik ben nog maar halverwege het boek maar een nominatie voor Beste Rotterdamse boek moet er volgend jaar toch inzitten.

groet,
    Robert

Hoi Robert,

Bedankt voor de felicitaties!
    Ik heb zeker een flink aantal schrijvers/schrijfsters die ik enorm bewonder. De eerste twee namen die dan bij me opkomen zijn Stephen King en Dean Koontz, twee mannen dus. Daarna denk ik aan Nicci French, Saskia Noort, Esther Verhoef, Chevy Stevens en zo kan ik eigenlijk nog wel een poosje doorgaan.
    En het beste Rotterdamse boek, wouw. Ik heb even gegoogeld en zie dat het echt bestaat 🙂
    Alleen al genomineerd worden lijkt me een grote eer, dus ik wacht vol spanning af…

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 233

Gefeliciteerd met je Debuut!
    Ik kan me voorstellen dat dat al spannend was, maar de reacties afwachten (bv in leesclubs) op je boek is ook spannend.

Dus terwijl wij een spannend boek lezen………. zit jij je misschien om andere dingen te verbijten 😉

Hoe is het schrijfproces voor dit debuut je afgegaan? Ben je er lang mee bezig geweest? Heb je bepaald vooronderzoek gedaan? Had je de verhaallijn al helder of ontstond deze al schrijvend?

En kun je je al richten op een volgend boek? Want wat mij betreft: doorgaan!

Angelique Haak
    Bijdrager

Gefeliciteerd met je Debuut!
    Ik kan me voorstellen dat dat al spannend was, maar de reacties afwachten (bv in leesclubs) op je boek is ook spannend.

Dus terwijl wij een spannend boek lezen………. zit jij je misschien om andere dingen te verbijten

Hoe is het schrijfproces voor dit debuut je afgegaan? Ben je er lang mee bezig geweest? Heb je bepaald vooronderzoek gedaan? Had je de verhaallijn al helder of ontstond deze al schrijvend?

En kun je je al richten op een volgend boek? Want wat mij betreft: doorgaan!

Dank je Kareltje! En zeker, meedoen aan een leesclub is ook heel spannend. Al die tijd heeft het boek alleen in mijn hoofd gezeten, maar nu het de wereld in is, mag iedereen zijn mening geven.

Ik heb het manuscript voor Een nieuw begin in zo’n 7 à 8 maanden geschreven. In deze periode pakte ik ieder vrij uurtje dat ik had mee om te kunnen schrijven en had het verhaal me in de ban (ik dacht er ook ‘s nachts over na 😉 )
    Daarna is er natuurlijk nog het een en ander veranderd n.a.v. feedback van proeflezers en redactie, dus ik denk dat ik er in totaal een maand of 10,11 aan gewerkt heb.

Qua vooronderzoek was het internet mijn grootste vriend en heb ik een bezoek aan de Lambertuskerk, de Hoflaan en die omgeving in Rotterdam gebracht om weer wat herinneringen op te halen (ik ben in die buurt opgegroeid).
    Het verhaal zat in grote lijnen wel in mijn hoofd, vooral het einde zag ik heel duidelijk voor me, maar toch veranderden/ontstonden er veel dingen al schrijvend.

En ik heb me zeker al gericht op een volgend boek, dat gaat de goede kant op. Ook weer spannend dus…

Mama-jellie
    Bijdrager
    Post count: 27

Goedenavond Angelique,

Ik heb inmiddels het boek al uit. Ik hou nog even voor mij wat ik er van vond.

Waarom heb je voor ten eerste Drachten gekozen ( mijn woonplaats) voor de politie opleiding van Jennifer en daarna naar Groningen?

En welk verband heeft de voorkant met de titel. kan zo 123 de link niet leggen.

Angelique Haak
    Bijdrager

Goedenavond Angelique,

Ik heb inmiddels het boek al uit. Ik hou nog even voor mij wat ik er van vond.

Waarom heb je voor ten eerste Drachten gekozen ( mijn woonplaats) voor de politie opleiding van Jennifer en daarna naar Groningen?

En welk verband heeft de voorkant met de titel. kan zo 123 de link niet leggen.

Hoi Mama-jellie,

De reden dat ik voor Drachten heb gekozen is omdat dat een van de tien locaties in Nederland is waar de politieacademie is gevestigd en het lekker ver van Rotterdam vandaan is. Daarna was Groningen een logische stap, niet al te ver van Drachten, maar wel ver genoeg van Rotterdam (en dus Jennifers oude leven) af…

En welk verband heeft de voorkant met de titel?
    Bij ‘een nieuw begin’ wat eigenlijk vrij romantisch klinkt en nou niet zo 1-2-3 een thrillertitel is, zou je misschien een landelijk plaatje verwachten, met een huisje waar de schoorsteen rookt, een plaatje van de natuur, een weg die ergens naartoe leidt o.i.d. Maar dit past natuurlijk totaal niet bij een thriller. Daarom is de foto op de cover echt bij de inhoud van het boek gekozen (stalker die vrouwen begluurt) en niet perse bij de titel. Dus zowel de cover als de titel passen heel goed bij het boek, ookal is er niet direct een link tussen die twee.

Ik hoop dat je vragen zo beantwoord zijn en ik ben benieuwd te horen wat je van het boek vond!

Severine
    Bijdrager
    Post count: 123

Hoi,

Hoe ben je juist op het idee gekomen om iets over Griekse mythologie te verwerken in het boek? Ik vond dit erg interessant.

Ik heb het boek al even uit, en ik heb er absoluut van genoten. Spannend van het begin tot het einde! Zeker een van de betere thrillers die ik reeds las dit jaar. Je hebt er een (Vlaamse) fan bij! 🙂

Is het de bedoeling om nog een vervolg (serie) rond Jennifer te schrijven? Ik vind haar een erg boeiend personage, en ik zou zeker meer willen lezen over haar en de rest van het politiekorps. Zoals het boek eindigt kan het denk ik nog alle kanten op :-).

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 115

Hallo Angelique,

Allereerst mijn welgemeende complimenten en felicitaties voor je waanzinnig goed boek. Een echte pageturner.
    Ben 200% fan van je en je staat op mijn lijstje met favoriete auteurs. Kijk dan ook enorm uit naar je volgende boek.

Wat mij wel bezig houdt is hoe het onderwerp van het verhaal is ontstaan en komt, één van de thema’s in het verhaal, overspelige vrouwen, ook in je nabije omgeving voor?

Is er een personage in het verhaal met dezelfde karaktereigenschappen van jezelf(of uit je naaste omgeving), m.a.w. waarin je jezelf zou kunnen herkennen?

Kijk uit naar zowel je antwoorden als naar je nieuwe boek.

Groetjes
    Jacobaan

Angelique Haak
    Bijdrager

Hoi,

Hoe ben je juist op het idee gekomen om iets over Griekse mythologie te verwerken in het boek? Ik vond dit erg interessant.

Ik heb het boek al even uit, en ik heb er absoluut van genoten. Spannend van het begin tot het einde! Zeker een van de betere thrillers die ik reeds las dit jaar. Je hebt er een (Vlaamse) fan bij!

Is het de bedoeling om nog een vervolg (serie) rond Jennifer te schrijven? Ik vind haar een erg boeiend personage, en ik zou zeker meer willen lezen over haar en de rest van het politiekorps. Zoals het boek eindigt kan het denk ik nog alle kanten op :-).

Hoi Severine,

Fijn om te horen dat je van het boek genoten hebt en tof dat je hem voor jezelf tussen de betere thrillers die je dit jaar gelezen hebt plaatst!! Blij mee!!

Waarom is er (een vleugje) Griekse mythologie in het boek verweven:
    Ik vond dat de moordenaar “iets” moest hebben, een modus operandi die anders dan anders is. Daar ik zelf erg van symboliek hou en de Griekse mythologie hier vol mee zit, vond ik dit een mooie combi.

Is het de bedoeling om nog een vervolg (serie) rond Jennifer te schrijven?
    Ik ben al een heel eind op weg met een tweede boek, dit keer komt Jennifer daar niet in voor. Na alles wat ze heeft meegemaakt, leek het me goed haar een periode wat rust te gunnen 😉 Maar ideeën voor een derde boek, met Jennifer, staan al met potlood in mijn notitieboekje geschreven. Dus wie weet…

Angelique Haak
    Bijdrager

Hallo Angelique,

Allereerst mijn welgemeende complimenten en felicitaties voor je waanzinnig goed boek. Een echte pageturner.
    Ben 200% fan van je en je staat op mijn lijstje met favoriete auteurs. Kijk dan ook enorm uit naar je volgende boek.

Wat mij wel bezig houdt is hoe het onderwerp van het verhaal is ontstaan en komt, één van de thema’s in het verhaal, overspelige vrouwen, ook in je nabije omgeving voor?

Is er een personage in het verhaal met dezelfde karaktereigenschappen van jezelf(of uit je naaste omgeving), m.a.w. waarin je jezelf zou kunnen herkennen?

Kijk uit naar zowel je antwoorden als naar je nieuwe boek.

Groetjes
    Jacobaan

Hoi Jacobaan,

Bedankt voor de mooie complimenten. Super om te horen!!

Hoe is het onderwerp van het verhaal ontstaan en komt, één van de thema’s in het verhaal, overspelige vrouwen, ook in je nabije omgeving voor:
    Wat mij heeft getriggerd iets met dit onderwerp te doen, zijn de reclames van bijvoorbeeld second love, die getrouwde mensen aansporen vreemd te gaan om de sleur in het huwelijk te doorbreken. Heel bijzonder concept dat ook wel iets zegt over in wat voor maatschappij we leven… In mijn nabije omgeving heb ik iets dergelijks gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik ben zelf al 15 jaar gelukkig getrouwd en wil dat graag zo houden 😉

Is er een personage in het verhaal met dezelfde karaktereigenschappen van jezelf(of uit je naaste omgeving), m.a.w. waarin je jezelf zou kunnen herkennen:
    Ik herken mezelf niet echt terug in een van de karakters uit mijn boek. De vraag of ik op Jennifer lijk, heb ik al vaker gehad de laatste tijd en de enige echte overeenkomst die ik tussen haar en mij kan noemen is dat we beiden doorzetters zijn. Niet bij de pakken neer gaan zitten! (al heeft zij ‘iets’ meer meegemaakt in haar leven dan ik, gelukkig 😉 )
    De enige die echt model heeft gestaan voor Een nieuw begin, is onze rode kater. Hij is een echte ZMORK (zeer moeilijk opvoedbare rode kater), al zou NORK een betere naam voor hem zijn, hahaha (niet opvoedbare rode kater).

Hopelijk zijn je vragen zo beantwoord en hoef je niet al te lang te wachten op het volgende boek!

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 187

Gefeliciteerd met uw mooie debuut. Ik heb het nog niet helemaal uit maar geniet volop. Voor mij nu al een echte mustread.Een nieuw begin is voor mij nu al een boek dat door vele anderen gevolgd gaan worden. Heb je er over nagedacht om verder te gaan schrijven over Jennifer als politie agent? Ik kijk nu al uit naar het volgende boek

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 115

Hoi Angelique,

Dank je wel voor je mooie en uitgebreide reactie als antwoorden op mijn vragen.

Gelukkig ben ikzelf ook al 27 jaar gelukkig getrouwd en heb Second Love of welke datingsite dan ook absoluut niet nodig en dat wil ik ook graag zo houden.

Maar heb je als research ook met deelnemers of slachtoffers van dating sites gesproken of op welke manier ben je dan aan de noodzakelijke en reële informatie gekomen of heb je het puur van internet gehaald (eventueel forums) en als dit laatste het geval is heb je dan wel overwogen om met ervaringsdeskundigen te gaan praten?

Daarnaast vind ik de titel van het boek erg goed gekozen. Heb ik het bij het juiste eind als ik zeg dat het niet alléén slaat op Jennifer maar dat dit ook de titel is die op je eigen leven van toepassing is? En hoe ben je aan de inspirerende cover gekomen?

Dit zou ik nog graag van je willen weten.

Groetjes
    Jacobaan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.