Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 064: Voltooid Voltooid, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1245
    #12488 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen?
    3. Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid?
    4. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 219

De plot

Wat vind je van het plot?
    De plot is goed gevonden, juist omdat met dit onderwerp, euthanasie, de meningen erg verdeeld zijn en dus de dader ook een voor- of tegenstander kan zijn. Lang wordt de lezer een bepaalde kant op gestuurd en blijkt het naar het einde toe anders te zijn.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Goede opbouw naar de plot en een duidelijke structuur.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    In de loop van het verhaal werd het wel steeds duidelijker en zag ik dit aankomen.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, zeer zeker. Een boek dqat lastig weg te leggen is.

Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Fijne schrijfstijl, geen moeite om mijn aandacht erbij te houden.

Vind je Voltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik heb geen idee wat een typisch Nederlandse thriller is. Omdat het in Nederland speelt? Ja, dan is het typisch Nederlands.

Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Niet echt specifiek.

Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen?
    Waarschijnlijk wel, het boek heeft een prettige stijl.

Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid?
    Ja, het is in feite het onderwerp van het boek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Op deze manier doorgaan.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 80

De plot

Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot vind ik een beetje voorspellend. Naar mate het boek vordert, weet je wie de moorden gepleegd heeft en is alles meer te doen over hoe hem te pakken krijgen.
    Het is geen plot waarvan ik zeg ‘waauw, knap gevonden’ of ‘dit had ik helemaal niet verwacht’.
    Het bevat wel een degelijke structuur maar geen aangename verrassingen voor de lezers.

Zoals ik hiervoor al schreef: te voorspellend.

Algemeen

Het boek heb ik met gemak opzij kunnen leggen. Echt een enorm leesplezier had ik er niet aan. Een boek waarbij ik veel leesplezier ervaar, lees ik in 1 dag of 2 dagen uit.
    Het verhaal zelf vond ik nog redelijk doch ik had misschien wel beter verwacht.
    Er zit voor mij een beetje te weinig spanning in, zelfs met de moorden die gebeuren.
    Ik moest ook regelmatig eens terug lezen omdat ik niet meer wist wie welk personage was.

Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl kan ik beoordelen als simpel geschreven.
    Spijtig genoeg wordt je al bij de start van het boek geconfronteerd met dingen uit haar vorig boek.
    Het is een boek dat moeilijker leest als je het eerste niet hebt gelezen.
    Er mag ook gerust wat meer aandacht besteed worden aan de items van soorten euthanasie.
    Ik stel me nu de vraag of deze verenigingen bestaan in Nederland.

Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Zeer typisch Nederlands wat betreft woordgebruik. Spelen met typische Nederlandse woorden waar een belg niets van verstaat.
    Ik heb menig maal mijn schoonzus moeten vragen wat het woord betekend en zij vertelde me zelfs dat sommige woorden niet bestaan.

Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    human interest

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het specifieke aan dit boek is het open trekken van de discussie rond het thema ‘leven en euthanasie, over wanneer wil je zelf sterven.

Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen?
    Ik ben geneigd om inderdaad haar eerste boek te lezen zodat ik misschien daarna het tweede nog eens kan lezen om beter te kunnen volgen. Als je enkel het tweede leest, mis je veel omdat je het eerste niet hebt gelezen.

Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid?
    Dat is inderdaad wel duidelijk bv het opmaken van een overledene, dat er wordt besproken over wanneer kan en wil je zelf beslissen ‘mijn leven is hier genoeg geweest.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Zorg er voor dat lezers je verdere boeken kunnen volgen zonder bijna eerst verplicht te worden om te beginnen aan boek 1.
    Je mist als lezer toch wel heel wat relevante info.
    Werk je personages wat meer uit, hier weet ik zeer weinig over wie is dit personage.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 122

De plot

– De plot is goed uitgewerkt en verrassend toch wel.

– Je denkt de hele tijd dat je de dader zijn idee over euthanasie kent, maar niets is minder waar. Knap uitgewerkt.

– Ja en nee, het kunnen voorkomen van nog een moord is niet zo super origineel, maar het idee achter de gedachtengang van de dader is wel verrassend.

Algemeen

– Ja, het verhaal kon me zeker de hele tijd boeien, het werd nog persoonlijker voor mij omdat mijn pa zelf ook euthanasie gekregen heeft.

– Mariska heeft een vlot leesbare en zeer aangename schrijfstijl, ze vertelt een verhaal zonder overbodige details die de vaart eruit halen.

Vind je Voltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    – Goh, altijd een moeilijke deze… Ik denk het wel, ik kan me het verhaal niet voorstellen in pakweg Amerika, omdat ik eigenlijk geen idee heb het daar staat met euthanasie en wetgeving.

– Spannend, geloofwaardig met als pluspunt de stukken over lijkverzorging (kan het niet helpen, maar ik vind dat erg interessant)

Dit boek

– Met het gegeven euthanasie vind ik het toch wel specifiek hebben en dat maakt ook weer dat het geen
    13 in een dozijn verhaal is.

– Ik had Hoofdzaak al gelezen. Het is wel aan te raden eerst Hoofdzaak te lezen omdat in Voltooid er vele aanwijzingen zijn naar Hoofdzaak en dat maakt het toch gemakkelijker te volgen.

– Ja, zeker wel, dit is de eerste keer dat een schrijver zo goed beschrijft wat er met een overledene gebeurt qua verzorging (meer in Hoofdzaak dan in Voltooid). Ik dacht al dat ze op zijn minst gaan kijken was hoe het allemaal in zijn werk gaat, ze is zo goed op de hoogte hiervan.

– Wie ben ik om een schrijver raad te geven? Nee, geen tips, behalve dat ik uitkijk naar een vervolg.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 196

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Ik vind het plot goed opgebouwd. In het begin had ik net als Isabel verwacht dat de dader een ander idee had over euthanasie.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vind het plot goed opgebouwd. Pas aan het eind van het verhaal verneem je de motieven van de dader.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, ik had het niet zien aankomen. Ik had verwacht dat de derde moord zou plaatsvinden.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een boeiend verhaal dat steeds mijn aandacht had.
    5.Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind dat Mariska een vlotte, prettig leesbare schrijfstijl heeft.
    6.Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik weet eigenlijk niet hoe het met euthanasiewetten in andere landen gesteld is. Als euthanasie alleen in Nederland zo geregeld is, vind ik het een typisch Nederlandse thriller.
    7.Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Geloofwaardig.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Om euthanasie op deze manier onder de aandacht te brengen in de vorm van een thriller vind ik best wel uniek.
    9.Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen? Ik had eigenlijk eerst haar boek Hoofdzaak moeten lezen, dan was het verhaal meteen al duidelijker geweest. Dit ga ik alsnog doen. Haar eventuele volgende boeken wil ik ook graag lezen.
    10.Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid? Ja, de dood en rouwverwerking komt nadrukkelijk naar voren. Het kwam me ook heel vertrouwd voor, het deed me denken aan het geregel rondom de mensen in mijn directe omgeving die gestorven zijn.
    11.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doorgaan met schrijven over ethische kwesties.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 100

De plot
    Het plot is wel goed uitgewerkt, maar het was wel een beetje voorspelbaar, hoewel toch net weer met een andere insteek.

Het is opzich wel goed uitgewerkt en wat ik al zei….enigzins voorspelbaar maar dan toch net weer even anders. dus uiteindelijk een goed plot!

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had wel zoiets verwacht, maar uiteindelijk was het net weer even anders.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Já zeker in 1 ruk uitgelezen.

Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Prettig en makkelijk te lezen.

Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Omdat het onderwep euthanasie erin verwerkt is , s het zeker een Nederlandse thriller.

Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Spannend boek, met een realistich thema.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het maakt het uniek omdat er over euthanasie wordt gesproken.

Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen? Já zeker!

Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid? Já dat merk je duidelijk, ze weet er echt veel van.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee eigenlijk niet.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 116

De plot

Ik vond de plot erg goed in elkaar zitten, het was wel wat voorspelbaar wie uiteindelijk de dader was, maar het concept zat wel mooi ineen.
    Het plot heeft een goede opbouw, en op het einde kom je te weten wat het motief is van de dader.
    Ik had al vroeg door wie de dader ging zijn, al zat er op het einde toch nog een twist in die ik niet zag.

Algemeen

Het verhaal heeft mij geboeid van het begin tot het einde, ik was er volledig in verdiept.
    Ik vind dat Mariska erg prettig schrijft, het makkelijk te begrijpen en het boek leest daardoor heel vlot.
    Ik vind het wel typisch Nederlands, ook omdat het thema Euthanasie niet in elk land gelijk is.
    Een spannend geloofwaardig boek.

Dit boek

Het verwerken van de euthanasiewet in een moordzaak vind ik wel uniek.
    Ik ben net nadat ik begon in dit boek gestopt om eerst haar eerste boek te lezen, omdat ik vond dat dit in een grote meerwaarde was. Als er een nieuwe thriller uitkomt rond rechercheur Isabel ga ik die zeker lezen.
    Ja, dit is iets dat duidelijk naar voren komt in haar boek. Het hoofdpersonage, Isabel, verzorgt bv ook lijken om ze toonbaar te maken voor de familie van het slachtoffer.
    Graag nog vele delen rond Isabel Dieudonné!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 134

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond de plot goed opgebouwd, de verschillende mogelijkheden van het overlijden werden goed belicht tot ze uitkwamen op de euthanasiekwestie. Ook daar werden twee verschillende kanten van belicht. Heel netjes.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De plot begon met een moord en langzaam in de loop van het verhaal werd ook de dader er in verweven, de weegschaal, die gaf net genoeg hint of mee te gaan. Knap opgebouwd.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Op een gegeven moment verwacht je het wel. Ik kon me niet voorstellen dat de vader het gedaan had. Maar er zat voldoende spanning in het boek om door te lezen, je wil wel weten hoe de dader tot deze daad is gekomen en dat is dan toch weer verrassend,

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het wordt heel prettig geschreven en ik kan genieten van de mooie zinnen die hier en daar er in verweven zaten die maken het heerlijk lezen met volle aandacht maar wel genoeg om op te ‘kauwen’ zodat je het niet heel snel uit hebt en vergeten bent
    Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is heel prettig, misschien iets minder makkelijk dan b.v. een Esther Verhoef of Saskia Noort maar dat vond ik juist prettig. Wat ik ook prettig vond dat er geen kant gekozen werd in dit vraagstuk. Het werd neergelegd en van beide kanten belicht. Ik heb me nergens gestoord aan bepaalde standpunten. Het zat evenwichtig in elkaar.
    Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja door de vraagstuk van euthanasie er bij te betrekken is het wel een echte Nederlandse thriller.
    Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Een spannend boek met een actueel thema.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het unieke waren de mooie zinnen een beetje filosofisch en het thema Euthanasie op deze manier belichten
    Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen? Dat ben ik zeker van plan. Het is wel beter denk ik om ze op volgorde te lezen maar kan ze zeker aanraden.
    Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid? Ja het beroep van Isabel is niet een heel standaard beroep, overledenen opknappen voor de begrafenis. Ik denk ook dat het thema daaraan verbonden is. Wat is leven, wat ik kwaliteit van leven en wie kan en mag daarover beslissen?
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zeker zo door! Ik heb genoten van je boek en hoop dat er nog vele mogen volgen!

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 101

De plot

Ik vond dat de plot goed opgebouwd was. Je werd op het verkeerde been gezet, omdat je net als Isabelle dacht dat de dader een voorstander van euthanasie zou zijn.

Het boek begint met een moord, later volgt er nog een en langzamerhand begin je de motieven van de dader te begrijpen, mede door het inzicht dat Isabelle kreeg. Ook worden beide kanten van het kiezen van een vrijwillig levenseinde goed belicht.

Het einde was wel enigszins voorspelbaar.

Algemeen

Ik vond het verhaal redelijk boeiend, af en toe had ik moeite de aandacht erbij te houden, ook door de ellenlange gedachtereeksen die de diverse hoofdpersonen hadden.

De schrijfstijl is goed. Maar zoals ik net al aangaf, moest ik geconcentreerd lezen om de draad van het verhaal vast te kunnen houden door de lange bespiegelingen van het onderzoeksteam.

Voltooid is enigszins een Nederlandse thriller. Op de eerste plaats omdat het in Nederland speelt, maar ook omdat het probleem vrijwillige levensbeëindiging hier in Nederland erg actueel is door de invoering van de donorwet en de afgelopen kabinetsformatie.

Ik zou het boek typeren als Thriller met een actueel thema.

Dit boek

Het boek beschrijft een actueel thema dat van verschillende kanten wordt belicht. Dat maakt het uniek.

Gelukkig had ik Hoofdzaak al gelezen. Ik vond het jammer dat in dit boek vrij snel duidelijk was wie de dader was in haar eerste boek. Waarschijnlijk zou ik eventueel de volgende boeken van haar wel gaan lezen, omdat ik toch wel benieuwd ben naar de belevenissen van Isabel.

Dat Mariska in haar dagelijkse werk te maken heeft of heeft gehad met dood en rouwverwerking, is goed te merken door haar beschrijvingen over die onderwerpen.

Ga vooral door met deze serie, er zijn nog vragen onbeantwoord gebleven.

justine
    Bijdrager
    Post count: 99

Na het lezen #2

De plot

Dat vond ik heel actueel, echt van deze tijd.
    Het verhaal werd heel mooi opgebouwd, heel subtiel werd er spanning ingebracht. Erg goed
    Het einde was al snel duidelijk maar de manier zoals het werd gedaan vond ik goed.
    Algemeen

Een volmondig Ja
    Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Mariska heeft een hele mooie schrijfstijl. Dan leest het heel prettig. Kun je gaan zitten en gewoon genieten.
    Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Dat weet ik niet eigenlijk. Het plot had ook internationaal kunnen zijn.
    Dit boek Geloofwaardig en actueel.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het onderwerp is specifiek, maar er zullen ongetwijfeld meer van deze onderwerpen zijn.
    Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen? Jazeker, wil iig het eerste deel lezen, dan weet ik de verhaallijn en de rode draad
    Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid? Jazeker. Er is heel veel kennis van zaken.
    Nee niet echt, gewoon zo doorgaan, dan kan ik genieten van de boeken.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 130

Na het lezen #2

De plot

Goed gevonden en uitgewerkt.

De structuur van het plot zit goed in elkaar, niets op aan te merken.

Dit einde had ik wel min of meer zien aankomen, maar echt storend vond ik dit niet.

Algemeen

Een boeiend en vooral ook actueel verhaal dat mijn aandacht gevangen hield.

Een makkelijke en vlotte schrijfstijl.

Vind jeVoltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het boek speelt in Nederland, dit ten eerste. En het onderwerp past ook goed in onze samenleving, het leeft nogal.

Dit boek vond ik vooral een realistisch, spannend boek over een actueel onderwerp.

Het onderwerp vind ik best bijzonder.

Daar denk ik wel over, alleen is mijn lijstje altijd zo lang. 😉

Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwe
    rking. Merk je daar iets van in Voltooid?
    Ja, zeker vanwege het onderwerp.

Geen echt advies, ga vooral zo door met schrijven.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 137

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Heel interessant, maakt goed duidelijk dat euthanasie een lastig onderwerp is. De meningen lopen uiteen en het is zeer lastig om een goede middenweg te vinden voor de wetgeving hieromheen.
    2. hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Goede opbouw, chronologisch, van dag tot dag en vanuit verschillende gezichtspunten. Zoals je kennis maakt met Hans Euverman die het tweede slachtoffer vindt: erg leuk gevonden. Vaak hoor je pas achteraf waarom iemand daar was, maar nu maakt je eerst kennis met Hans Euverman en met zijn motief om daar te zijn.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet aan zien komen? Nee, ik had natuurlijk wel aan zien komen dat ze de dader te pakken zouden krijgen en ook wel dat ze de derde moord net zouden kunnen voorkomen, maar het zwijgen van Van Dam had ik niet verwacht. Ook de spanning rondom Sven blijft wat onduidelijk => misschien komt hij in een volgend deel terug? Ook de gedachten van Van Dam aan het eind: spannend! Gaat hij nog gekke dingen doen daar?

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volledige aandacht? Jazeker, het verhaal kon mij zeker steeds boeien. Ik wilde meer over de teamleden te weten komen en ontdekken wie de dader was en waarom.
    5. Hoe vind je de schrijfstijl van Mariska Overman? Leest heel prettig. Geen moeilijke lange zinnen. Lekker vlot.
    6. Vind je Voltooid een typisch Nederlandse thriller? Alleen al omdat het allemaal lekker gewone namen zijn die in het boek voorkomen. Maar wat is verder typisch Nederlands? Lastige vraag altijd.
    7. Hoe typeer je dit boek? Geloofwaardige thriller omtrent een actueel onderwerp

Dit boek
    8. Vind je het een zoek zoals er vele zijn of heeft het iets specifieks? Ik vind het wel iets specifieks hebben door de moorden die zijn begaan om mensen te laten nadenken over regelgeving omtrent euthanasie. Ook het feit dat de dader niet bekend en zijn redenen niet uitlegt, maar blijft zwijgen en zijn gedachten het aller laatste stukje van het boek behelzen vind ik heel apart!
    9. Voltooid is het 2e boek van Mariska Overman. Ga je haar vorig en eventueel volgende boeken ook lezen? Ja, ben ik zeker van plan! Wil Hoodfzaak nog wel lezen, hoewel je door het lezen van Voltooid al weet hoe het is afgelopen… Ook volgende boeken van Mariska zullen zeker op mijn verlanglijstje komen.
    10. Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid? Ja, is uiteindelijk het onderwerp van het boek en het werk dat Isabel nu doet, met heel veel liefde, respect en aandacht voor de overledenen.
    11. Zou je nog een raad aan Mariska Overman mee willen geven? Ja: blijf aub schrijven!

Rebecca
    Bijdrager
    Post count: 16

Ik vind het plot mooi geschreven. De verschillende mogelijkheden/motieven van de dader worden door verschillende meningen op meerdere manieren bekeken en beschreven. Hierdoor is het een heel realistisch verhaal.
    Het einde had ik verwacht maar daar word ook wel naar toe gewerkt in de verhaallijn.

Ik vond het een mooi, realistisch en spannend verhaal. Voor mij was het zo geschreven dat ik niet kon stoppen met lezen. Ik wilde steeds verder en verder. Werd steeds nieuwschieriger. De schrijfstijl was fijn en vlot. Heerlijk om te lezen.
    Wat is typisch nederlands: speelt het zich in nederland af? Jaaaa! De kou, de regen, de bossen, de namen van de personen.
    Mariska, ik vind het een spannend en realistisch verhaal.

Het thema euthanasie maakt het boek uniek.
    Het eerste boek zal ik niet meer lezen. Ik weet het einde al en dat vind ik jammer. Er werd zoveel verwezen naar het eerste boek……
    Eventuele volgende boeken zal ik wel lezen!

Er werd respectvol gepraat over de doden in het mortuarium en hoe er omgegaan word met hen. Hierdoor heb ik het idee dat ze er meer van weer.

Goede tip: geweldig om te lezen! Ga zo door!

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 147

De plot
    1. Wat vind je van het plot? De plot is goed uitgewerkt en verrassend. Je blijft je afvragen waar de teksten op de vlaggen opslaan en daar kom je gaandeweg achter.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Je denkt de hele tijd dat je de dader zijn idee over euthanasie kent, maar niets is minder waar
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het einde zag je wel aankomen, maar was op een bepaalde manier toch wel verrassend.
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het verhaal boeiend en ook de gedachtengang achter euthanasie. Voor mij was het deels persoonlijk, daar mijn moeder euthanasie heeft gehad.
    4. Vind je de schrijfstijl van Mariska Overman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ze heeft een prettige en makkelijke schrijfstijl. Echt geconcentreerd lezen was niet nodig.
    5. Vind je Voltooid een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Euthanasie staat in Nederland behoorlijk onder de aandacht. Ik denk meer dan in de omringende landen. Sinds de tachtiger jaren is het euthanasiebeleid ook wel veranderd.
    6. Stel….Mariska Overman vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Ik vond het een geloofwaardig verhaal.
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het specifieke is de verwerking van euthanasie in een thriller.
    9. Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ga je na het lezen van Voltooid haar vorige en eventuele volgende boeken ook lezen? Als het op mijn pad komt, ja.
    10. Mariska heeft in haar dagelijks werk te maken met de dood en rouwverwerking. Merk je daar iets van in Voltooid? Ja, er wordt met respect over de doden gepraat en omgegaan in het mortuarium.
    11. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Mariska Overman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zo door.

PrinsesAstrid
    Bijdrager
    Post count: 31

1. Het plot vond ik erg goed. Het verhaal werd voor mijn gevoel een beetje traag, toen er onderzoek werd gedaan naar euthanasie, toen werd het boek wat traag. En toen ineens was daar de wandeling met het potentiele 3e slachtoffer in het bos.

2. Het plot heeft een goede opbouw. Je verwacht dat het eindigt in het bos, maar dan komt er nog een gijzeling achteraan. Toen kon ik het boek echt niet wegleggen. 😉

3. Ik had eigenlijk verwacht dat de zaak pas na de derde moord opgelost zou worden. Bij elke nieuwe dag verwachte ik een slachtoffer.

4. Ik vond het een boeiend verhaal, maar het had niet steeds mijn aandacht. Met de 2 moorden in het begin werd de spanning goed opgebouwd. Ook vond ik het boeiend om in de cursief gedrukte delen de gedachten van de moordenaar te volgen. Toen het onderzoek meer in de richting van euthanasie ging, merkte ik dat mijn aandacht wat verslapte. Kan zijn dat dit veroorzaakt werd doordat ik zelf druk was met andere zaken, of dat het verhaal me op dat moment minder vasthield.
    Toen het verhaal terug naar het bos ging, kon ik het niet meer wegleggen.

5. De schrijfstijl van Mariska is prettig en over het algemeen leest het lekker weg. Ik heb wel af en toe even teruggekeken, omdat ik even kwijt was wie wie ook alweer was in het boek.

6. Lastige vraag. Ik vind Voltooid een echte Nederlandse thriller, maar dit komt voornamelijk omdat de namen van de personen Nederlands zijn. Als je deze veranderd kan het verhaal overal gebeurd zijn. Ik weet niet of het euthanasie vraagstuk ook in ons omliggende landen speelt.

7. Mariska, ik vind je boeken geloofwaardig. De verhalen zouden echt kunnen gebeuren. Natuurlijk is een Hoofdzaak een hoofd op tafel wel heel luguber, maar het komt wel voor.

Boek
    8. het boek is specifiek, omdat het de gesprekken rondom euthanasie aan de kaak stelt.

9. Ik heb het eerste boek van Mariska gelezen, dit maakte mij nieuwsgierig naar het volgende. als je alleen Voltooid hebt gelezen, gaat het verhaal hier en daar te snel, omdat je de onderliggende geschiedenis niet kent.
    Ben erg benieuwd naar deel 3. Hoe gaat het verder met Isabel, maakt ze een carrière keuze, of kan ze haar 2 ambities blijven combineren? Hoe gaat het verder met Peter, Merco en Damon. Blijft Sven stabiel, of slaat zijn inlevingsvermogen in de daders door?

10. Ja, je merkt dat Mariska in het dagelijks werk te maken heeft met dood en rouwverwerking. Ze beschrijft zeer gedetailleerd wat er in een mortuarium gebeurd. Ze beschrijft dit respectvol.

11. Mariska, ga zo door met schrijven. Ik ben erg benieuwd naar het derde deel over Isabel Dieudonné. Ik las op Facebook dat deel 3 in concept klaar is. Ik nomineer mijzelf graag weer als proeflezer. Ga zo door.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.