Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 57: Vind mij Vind mij, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 994
    #11070 |

Vragen ThrillZone leesclub Vind mij

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je ijn schrijfstijl?
    3. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock)
    Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 76

Vragen ThrillZone leesclub Vind mij, Na het lezen #1

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

>Ja, de karakters ontwikkelen zich zeker. In deel 1 lijkt dit nog niet zo te zijn, maar in deel 2 is er meer actie en met name Jar en Carl ontpoppen zich toch tot stoere mannen. Jar moet Carl wel steeds overtuigen, maar als het dan zover is.. gaan ze er voor.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

>Jar vond ik toch het leukste, de jonge schrijver uit Ierland. Zo spijtig dat hij zijn Rosa verliest. En zo blij is hij met het dagboek, niet wetende wat dit dagboek hem allemaal zal brengen. Hij houdt vast aan zijn innerlijke stem. En dat blijkt de juiste te zijn. Hij houd vol en vind uiteindelijk wat hij zoekt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

>Personage Martin zou meer gestraft mogen worden. Is onduidelijk of hij nog leeft. Maar voor mij, maag hij gaan hemelen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

>De schrijfstijl is erg prettig. Halverwege het boek bedacht ik mij, of ik zou verder lezen, gezien sommige passages mij niet plezieren. Maar uiteindelijk begrijp ik het verhaal wel. Toch soms wat cru. De voorliefde voor spionage en wat daar omheen hangt is wel erg merkbaar in dit boek. Aan het eind komen alle draadjes tot elkaar.

J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je zijn schrijfstijl?

>Nee, nooit iets van gelezen gezien spionage niet zo in mijn lijn ligt, van interesses.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock)

>Harlan Coben- Niemand vertellen heeft er iets van weg.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 162

De karakters

Ja natuurlijk evalueren karakters altijd in een boek. Zo is het verhaal karakters ontwikkelen en je leert ze beter kennen. Ondanks dat rosa niet of bijna niet aan het woord is vind ik haar het sterkst evalueren. Naarmate dagboek fragmenten worden verteld ontdek je wie ze is en wat haar bezig houd. Ook haar vriend evalueert natuurlijk naarmate hij vordert in zijn zoektocht en steeds achterdochtiger word en steeds meer de waarheid onthult.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Toch wel Rosa’s vriend de moedig is niet weet waar hij het zoeken moet en toch doorzet.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee eigenlijk niet.

De auteur
    Ja ik heb enorm genoten van deze schrijfstijl. Mysterieus en geniaal ontwikkeld tot een spannend hoogtepunt.

J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je ijn schrijfstijl?

Nee ik ken Jon stock niet en wist ook niet dat dit zijn boek/pseudoniem was. Ik herken het dan ook niet maar vind hem wel erg goed. Misschien ga ik eens wat meer opzoeken.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock)

Nee dat zou ik echt niet weten. Ik lees zo’n 75 boeken per jaar voornamelijk thrillers en ze zijn allemaal unieke kunstwerkjes op zich. En dat vind ik nu juist zo leuk aan boeken. Het weet je elke keer te verassen om hun eigen unieke karakter. Soms subtiel soms compleet anders dan andere maar elk boek is uniek.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 84

De karakters

Ik vind dat de karakters niet heel erg evolueren. Je leert de verschillende karakters beter kennen en dat maakt dat jemet andere ogen naar ze gaat kijken, dat wel.
    Ikvind Jar toch het leukst, hij blijft geloven dat Rosa nog leeft en geeft dat gevoel ook niet op, dat spreekt mij ervan.
    Ik zou aan niemand wat veranderen, ieder speelt zijn eigen rol.

De auteur

Ik vond het boek soms erg ingewikkeld, vooral de stukken die Martin schrijft begreep ik eerst niet goed, ik denk dat dit toch wel met de spionage achtige schrijfstijl te maken heeft waar ik niet heel erg bekend mee ben.
    J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je ijn schrijfstijl?
    Nog nooit eerder iets van hem gelezen, dus geen herkenning.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock) ik kan zo niemand bedenken waarmee ik deze schrijfstijl kan vergelijken.

Those who don't believe in magic will never find it.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 88

De karakters
    1. Ik had zeker het gevoel dat de karakters evolueren en dan met name Jar. Hij ontwikkeld zich van warrige nabestaande tot een sterke standvastige personage die ver gaat om zijn doodgewaande vriendin te kunnen opsporen. Maar ook Rosa maakt een bepaalde ontwikkeling mee, zo komt zij tijdens de ontmoeting met Jar erg afgestompt over maar aan het einde van het boek probeert zij toch haar folteraar te overmeesteren.
    2. Jar sprak mij het meest aan, waarschijnlijk omdat hij in zichzelf bleef geloven. Ondanks dat anderen vonden dat hij verder moest gaan met zijn leven bleef hij vasthouden aan zijn overtuiging dat Rosa nog in leven moest zijn.
    3. Ik zou niets willen veranderen aan de personages, wel had ik graag wat meer willen weten over het werk/verleden van Rosa’s vader. Het geheel kwam op mij nu een beetje schimmig over.
    De auteur
    4. De wisseling tussen de stukken dagboek en heden vond ik leuk om te lezen, beetje bij beetje werd hierdoor ook het verhaal duidelijk. De schrijfstijl past bij het soort verhaal al vond ik het eind van het boek wel meer vaart en spanning hebben.
    5. De schrijfstijl kan ik met geen bekende auteur vergelijken. Wel vond ik het verhaal gedeeltelijk iets weg hebben van “de vrouw in de kooi” van Jussi Adler-Olsen, in dit boek werd namelijk ook een vrouw langdurig opgesloten en (mentaal) gefolterd.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 142

Ja de karakters evolueren.Jar, Carl en later ook Max komen er steeds beter uit.
    Jar gaat zich steeds meer verdiepen in het leven van Rosa nar het vinden van haar dagboek>hij is echt geobsedeerd.Alles draait om haar.
    Hij spreekt me dan ook het meest aan.
    Aan de meeste personages zou ik niets willen veranderen…misschien Martin wat minder details over al die medicijnen.Dat wordt soms té veel.Dat mocht voor mij op sommige momenten wat minder details zijn.Op die momenten ga ik zijn schrijfstijl vergelijken met een journalist.De hoofdstukken met Martin vallen me dan soms ook tegen.
    Ik kan J.S. Monroe niet echt met een andere schrijver/auteur vergelijken

Weert
    Bijdrager
    Post count: 107

De karakters

Ja, toch wel. Vooral de ontwikkeling van Jar vind ik goed weergegeven. De manier waarop hij omgaat met de situatie rond Rosa.

Dat is Jar. Ik vind hem aardig en hij gaat heel goed met alle gebeurtenissen om.

Nee, ik zou niets willen veranderen, alle personages vind ik goed weergegeven.
    De auteur

Prima schrijfstijl, goed passend bij dit menselijke verhaal.

Van Jon Stock heb ik niet eerder boeken gelezen, ik had zelfs nog nooit van hem gehoord voor het lezen van dit boek.

Dat vind ik een lastige vraag. De schrijfstijl doet me wel wat denken aan Claire MacIntosh.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 89

De karakters
    Jar komt in het begin van het boek over als iemand die erg in de war is en nog echt rouwt om Rosa. Hij heeft last van rouwhallucinaties. Later in het boek ga je wel steeds meer zien dat hij overtuigd raakt van zijn gelijk dat Rosa nog leeft en alles op alles zet om haar te vinden. Vooral door het dagboek raakt hij krachtiger en standvastiger om haar te vinden.
    Ik heb geen favoriete personage, ze spraken me allemaal niet zo heel erg aan.
    Ik zou niets willen veranderen aan de personages, de schrijver heeft ze bedacht en ze passen in het verhaal.

De auteur
    De schrijfstijl is wel vlot maar toch was er iets waardoor het me niet helemaal aansprak. Ik weet niet precies wat, misschien af en toe wat rare zinnen ofzo. Ik vond het af en toe ook wel verwarrend het verhaal. En teveel afwisselingen vond ik. Daardoor kwam ik niet goed in het verhaal.
    Ik heb nog nooit van Jon Stock gehoord en dus ook nog niets van hem gelezen. Ik kan de schrijfstijl dus ook niet vergelijken.
    Ik zou niet weten met wie ik de schrijver zou kunnen vergelijken. De schrijver valt bij mij wel in het rijtje van Louise Jensen, Linda Green, Sarah Naughton maar dan meer omdat ze me allemaal wat tegenvallen en ik er meer van verwachtte. Maar niet qua schrijfstijl vergelijkbaar.

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Met name het personage van Jar evolueert in het boek. In het begin is hij erg onzeker. Leeft Rosa inderdaad nog? Maar naar mate het verhaal verder gaat en hij meer aanwijzingen krijgt over en van Rosa wordt hij zekerder van zijn zaak en gaat hij meer en meer op zoek naar de waarheid achter de ‘zelfdoding’ van Rosa.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Jar is mijn favoriete personage. Hem leer je het beste kennen in het boek en het siert hem dat hij na al die tijd nog zo veel van Rosa houdt en opzoek blijft gaan naar de waarheid.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee niet perse. De personages zijn goed weergegeven en passen bij het verhaal.

De auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja ik vind de schrijfstijl passen bij het verhaal. Het is leuk dat je vanuit verschillende invalshoeken het verhaal leest (vanuit Jar, vanuit de dader). Ook is het verhaal vlot en soepel geschreven wat ik altijd erg belangrijk vind bij dit soort thrillers.

5.J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je zijn schrijfstijl?
    Nee, ik heb nog nooit iets van Jon Stock gelezen.

6.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock)
    Dit vind ik een lastige vraag. Misschien met Harlan Coben, ook omdat in zijn boeken vaak langdurige vermissingen, verdwijningen of net als hier een zogenaamd ‘’dood’’ iemand na jaren weer blijkt te leven centraal staan.

denboets
    Bijdrager
    Post count: 12

De karakters

De karakters evolueren niet erg. Je leert ze wat beter kennen, maar niet echt diepgaand.

Jar is de positieveling die blijft doorgaan.

Nee. Ik vind het allemaal niet zo’n sterke personages.

De auteur

De schrijfstijl spreekt beveel aan en hoort zeker bij het verhaal. Alleen de echte spanning mis ik wel.

J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen?
    Nog nooit iets can hem gelezen.

Herken je ijn schrijfstijl?
    Ik zou niet weten met wie te vergelijken gezien ik de spanning mis.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 32

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

In het begin van het verhaal is Rosa niet meer dan een vage persoonlijkheid, ze heeft wel een zeer intense herinnering achtergelaten bij Jar. Via haar dagboek leren we haar beter kennen. Hoe verder Jar in het dagboek leest, hoe meer haar persoonlijkheid vervaagt om dan heel zachtjes springlevend te worden.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Jar is mijn favoriete personage. Hij blijft trouw aan Rosa, ook al verdween ze vijf jaar daarvoor en wordt ze verondersteld zelfmoord gepleegd te hebben. Hij gelooft dat ze nog steeds leeft en ziet haar regelmatig maar beseft ook dat dit om spookverschijningen kan gaan? Hij voert zijn eigen onderzoek naar haar verdwijning, houdt intensief contact met haar familieleden en verdiept zich in haar verleden.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Carl kan gerust wat meer diepgang gebruiken. Hij lijkt een sympathieke kerel maar speelt maar een bijrolletje.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Het verhaal is een ‘psychologische thriller’ en het wordt ook zo opgebouwd. Verwijzingen naar de geheime dienst, een verhoor in een politiekantoor, inbraken, spookverschijningen, geesten uit het verleden

5. J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je zijn schrijfstijl?

Ik heb niets gelezen van Jon Stock, spionageverhalen liggen mij ook niet zo goed. De stijl doet me denken aan de schrijfstijl van Lee Child, maar dan zonder de perfecte Jack Reacher. De personages in ‘Vind mij’ zijn veel realistischer en het verhaal focust niet rond een eenzame held.

6. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock)

De schrijfstijl vergelijk ik met die van Lee Child, maar het verhaal vergelijk ik met ‘De pier’ van Claire Douglas, ook een onopgeloste verdwijning in een kuststadje.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 223

De karakters

Op Jar na vind ik dat er weinig personages zich evolueren.
    Hij verandert van een onzeker type in een doortastend type die zijn zoektocht niet opgeeft.
    Ik had geen favoriet want de personages spraken mij niet erg aan.
    Zou ook niet zo snel weten door het verhaal hoe ik er iets aan zou moeten veranderen, zou ik ze allemaal moeten veranderen.

De auteur

De schrijfstijl past zeker bij het verhaal. Spionage, actie e.d. en wel goed geschreven.
    Dat hij een journalist is merk je wel aan zijn schrijfstijl denk ik.
    Hoewel het niet echt lekker vlot las bij mij. Ik heb best voor mijn doen lang over het boek gedaan.
    Ik kon het makkelijk wegleggen.
    Ik had nog niets van de auteur gelezen.
    Vergelijken met een andere auteur is een moeilijke vraag misschien met Harlan Coben of David Baldacci waar ik veel boeken van gelezen heb maar dat is al weer een tijd geleden.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 16

Ik vind ik dat er weinig personages zich evolueren. Misschien Jar maar dat is de enige dan ook.

Geen favoriete personage.

Zou wat meer diepgang in de personage’s willen ze zijn erg vlak

De ateur

Het boek leest zeer makkelijk weg. Past bij het verhaal.
    Als je het boek even had weg gelegd pakte je deze makkelijk op.
    Had nog nooit van beide wat gelezen.

Het verhaal is meer een Roman dat een thriller. Voor mij niet voor herhaling vatbare schrijver.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 107

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Zoals bijna al mijn mede lezers al zeggen ga ik ook voor Jar. Hij gaat in het boek van een onzeker iemand naar een vastberaden onderzoeker. Eerst twijfelt hij aan wat hij ziet of heeft gezien. Gaandeweg weet hij gewoon dat hij niet gek is en geen rouwverwerkings beelden heeft. Hij heeft het gewoon bij het rechte eind. Nog even werd ik op een verkeerd been gezet toen hij een selfie maakte van Rosa en hij zelf. En toen was zijn mobiel gevallen en de mail nog niet verstuurd. Even dacht ik dat hij hem dit alles had ingebeeld.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Ook hierin ga ik weer voor Jar. Hij is sympathiek en ik heb bewondering voor zijn doorzettingsvermogen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? De donkere kant in mij zegt dat Martin nog wel wat gemener in beeld had mogen zijn. Nu was het een beetje beknopt.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik denk van wel. Het is bijzonder spannend en je moet je hoofd er goed bijhouden. ER zijn meerdere verhaallijnen en boeiende personages. Je leest uit een wereld die echt soms echt is, soms fantasie en verwarrend. Maar ook psychologisch met hier en daar heden en verleden.Erg leuk.

J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionnageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je ijn schrijfstijl? Ik heb nog nooit iets van hem gelezen en herken daarmee zijn schrijfstijl dus ook niet. Ik heb nu dit boek van hem gelezen en ik heb al een andere van hem bij de biep gevraagd. Dit smaakt absoluut naar meer!

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock) Ik zou het niet weten. Dit is eigenlijk iets wat op zichzelf staat. Een nieuwe style? In ieder geval een bijzondere style.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nee de personages veranderen niet van karakter.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Voor mij sprak er geen personage uit dat me aansprak.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Niet zozeer veranderen, maar Amy had een grotere rol in het verhaal kunnen hebben.
    Ook in de nasleep. Bijvoorbeeld een confrontatie met haar man.

De auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Tot even voor de helft van het boek las het als een roman. Daarna kwamen de aspecten die bij een thriller horen.

5.J.S. Monroe is pseudoniem voor de Britse spionageauteur Jon Stock. Heb je weleens boeken van Jon Stock gelezen? Herken je zijn schrijfstijl? Nee.

6. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van J.S. Monroe vergelijkbaar? (niet Jon Stock)
    Elk auteur heft z’n eigen stijl. Daarnaast hoeven de boeken van een auteur niet eender te zijn. , maar als ik een vergelijking moet doen dan denk ik aan ‘Ondergrond’van Herman de Jonghe.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.