Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 31: Verkapt Verkapt, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1449
    #6376 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

Geen idee waar ik het het beste kan plaatsen, maar wel leuk om even te vermelden voor alle lezers van Verkapt: In een interview met Janneke Bazelmans heb ik gelezen dat as donderdag 18 mei de laatste aflevering van Helden van de Wildernis (Ned 1. rond 20.30) is opgenomen in het oerwouddorp waar het boek zich afspeelt.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 212

Het is een heerlijk boek om te lezen. Ben inmiddels bij Deel 2 op blz. 204. Het boek gaat morgen mee naar Roemenië. Ik verwacht het boek eind deze week uit te kunnen lezen. Na 24 mei kan ik weer actief deelnemen in deze leesclub. In Roemenië heb ik geen bereik. Mijn recensie tot Deel 2 heb ik klaar.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Deze vond ik wel een leuke : Ze zaten op de boomstammen, verslagen reuzen die zielloos op de grond lagen.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Ik had al wel onmiddellijk begrepen dat er iets louche aan de hand zou zijn maar natuurlijk niet hoe het zich zou ontwikkelen of hoe de auteur het zou benaderen. Het bevalt me wel goed. Misschien had ik het iets gruwelijker verwacht door de vermelding van de koppensnellers.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Ik heb een aantal foutjes gevonden en er een paar van genoteerd :
    – pag 18 : terra zonder hoofdletter
    – pag 182 : mooist ipv mooiste

Janneke B
    Bijdrager
    Post count: 7

Geen idee waar ik het het beste kan plaatsen, maar wel leuk om even te vermelden voor alle lezers van Verkapt: In een interview met Janneke Bazelmans heb ik gelezen dat as donderdag 18 mei de laatste aflevering van Helden van de Wildernis (Ned 1. rond 20.30) is opgenomen in het oerwouddorp waar het boek zich afspeelt.

Inderdaad morgen is op NPO 1 (20.30u) de uitzending Helden van de Wildernis te zien. Art Rooijakkers is dan in het gebied waar mijn boek zich afspeelt.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 153

Wat een heerlijk boek om te lezen. In het eerste deel miste ik een beetje het thriller gehalte. Dat er duidelijk iets niet klopt is zeker maar voor mij nog niet echt spannend. Dit komt wel aan het einde van deel 1. Wat ik vooral erg leuk vind is dat ik een verhaal lees in een verhaal. Heel goed gekozen. Verder wordt ik echt mee genomen in het verhaal en waan ik me ook in het regenwoud. Allemaal prachtig omschreven. Ben nu begonnen in deel 2

SM Pellikaan
    Bijdrager
    Post count: 41

Ik ben inmiddels in deel 2 in het boek beland.
    Om de vragen te beantwoorden :

Kom je opmerkelijke citaten tegen of verkeerde zin opbouw/spellingfouten?
    Eerlijk gezegd ,als het verhaal goed in elkaar zit , dan lees ik domweg over de spellingfouten heen , dan valt me dat gewoon niet op.En een zin moet dan wel goed krom zijn wil het mij opvallen .Maar ik werd gewoon meteen vanaf het begin mee genomen diep het regenwoud in .

Voldoet het aan de verwachtingen ?
    Ja en nog een beetje Nee :

Ja : ik verwachtte dat er veel aandacht zou zijn om ons als lezers bewust te maken van de problematiek rondom de palm industrie . We eisen steeds meer , maar velen zijn er niet echt mee bezig dat er ook grote nadelen zijn als de palmolie plantages de grond uit reizen . We dringen ongevraagd binnen in de gebieden van oeroude samenleving , waar de bewoners aldaar de dupe van worden. Het boek maakt ons dat we er over nadenken , zonder dat het opgedrongen wordt, door het spannende verhaal wat er doorheen loopt waar telkens kleine beetjes informatie vrij komt .

En mijn Nee : Ik vind alleen dat het tot nu toe nog niet echt thriller gehalte heeft . Er komen wat beelden in je op als er bepaalde details worden verteld , de spanning wordt goed opgebouwd, maar dan ben je eigenlijk al op de helft van het boek . En net als je daar bent , begint er soort een nieuw ander verhaal in de bewoonde wereld , waar nog helemaal geen spanning is . Ik denk dat daardoor pas op 2/3 van het boek als de verhalen samen komen , het echt thrillergehalte krijgt .Niettemin vindt ik het een heerlijk boek om te lezen . Een totaal andere ervaring dan een gewone thriller en hiermee toch een heel goede weg ingeslagen voor de toekomst .

ingebrunn
    Bijdrager

Normaal vallen taalfoutjes me niet zo op maar deze wel. Op blz 289 in de email. Je hebt nu voldoende filmmateriaal hebt

Janneke B
    Bijdrager
    Post count: 7

Ik ben heel blij met taalfoutjes. Nou ja, niet echt natuurlijk, maar wel dat jullie me daarop attenderen. Voor de tweede druk. En hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat na al die redactie- en herleesrondes er nog steeds foutjes in een boek staan, is voor mij echt een groot raadsel.

ingebrunn
    Bijdrager

Ik ben heel blij met taalfoutjes. Nou ja, niet echt natuurlijk, maar wel dat jullie me daarop attenderen. Voor de tweede druk. En hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat na al die redactie- en herleesrondes er nog steeds foutjes in een boek staan, is voor mij echt een groot raadsel.

kan gebeuren toch en daar is een leesclub dan ook wel weer handig

ingebrunn
    Bijdrager

Het boek zojuist uit gelezen. Wat heb ik er enorm van genoten. Nooit zo bij stil gestaan bij dit probleem maar het heeft me wel aan het nadenken gezet. Bedankt dat ik het boek mocht lezen. Janneke, klim maar snel weer in de pen. Ik ben erg benieuwd naar een vervolg boek.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 97

1. Opmerkelijke citaten:
    – Haar gedachten gingen naar de oude man. Hij had gelachen, maar had hij begrepen wat hij tekende? (blz. 81.)
    – Ze voelde een knoop in haar buik. Maar ten koste van wat? Zover mocht je toch niet gaan? (blz. 87.)

Duurt eventjes maar er ontstaat bewustwording bij de hoofdpersoon!

2. Verhaal ontwikkeling:
    Voorlopig (nu rond pag. 100) loopt de ontwikkeling van het verhaal zoals verwacht. Persoonlijk zat ik vanaf het begin in tegenoverdracht met de hoofdpersonage, hoe kan je zo naïef zijn? Het begrip duurzaamheid wordt veel gevallen misbruik door oa. multinationals en overheid.

3. Spellingsfouten en zinsopbouw.
    Geen opvallende spellingsfouten of vreemde zinsopbouw.

Probeer of en toe mijn email binnen te halen, tot nu toe lukt dat aardig via open WIFI kanalen. Groetjes uit CANADA.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 157

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt. Op dit moment nog geen enkele
    Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht? Ja er zit spanning in en ook beetje waarheid
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Op dit moment geen enkele

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 189

Ik ben gisteren begonnen…en ok, ik lees graag thrillers…maar pfff ik heb nu al een knoop in mijn maag omdat het verhaal me meeneemt…ik ben een watje en kan niet goed tegen onrecht en dierenleed…
    Waar ik het meeste last van heb is dat dit allemaal echt gebeurt!
    Ik heb wat naar achtergrond gezocht om me een beeld te kunnen geven van Kalimantan. Ik botste op de beelden van Tom Laman…prachtig en aangrijpend en geven ook het boek goed weer in beeld volgens mij…
    http://www.magazine.nationalgeographic.nl/galerij/6x-orang-oetans-op-borneo-het-bekroonde-werk-van-fotograaf-tim-laman/verstrengelde-levens

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

Citaat
    “Als iemand niet gestraft wordt voor wat hij heeft gedaan, moet hij gestraft worden voor wat hij niet heeft gedaan” (blz. 14) Mooie quote, kan niet eens goed verwoorden waarom, maar ik vind het mooi!

Ontwikkeling verhaal
    Aangezien ik geen echte verwachtingen had is het moeilijk om te zeggen dat het verhaal zich ontwikkelt zoals verwacht. De eerste 100 blz heb ik inmiddels gelezen en je gaat nu merken dat Nora langzaam “dingen” gaat zien. Ze is best naïef, snapt niet dat niet alle leden van de lokale bevolking staan te springen om de uitbreiding van de palmolieplantage, dat er een school gaat komen en de kinderen een kans krijgen om te leren, waarvan ik me afvraag of die er daadwerkelijk gaat komen of dat het slechts een lokkertje is. Nog 300 blz te gaan, snel verder, want ik ben erg benieuwd hoe de verhaallijn verder zal gaan.

Spellingfoutje
    Tot op heden ben ik 2 kleine dingetjes tegen gekomen. De eerste had ik niet opgeschreven, aangezien ik niet wist dat je dit kon vermelden, het ging om het woordje “en” wat “een” had moeten zijn. En het tweede “dingetje” staat op blz 72, overigens geen foutje, maar een spatie vergeten tussen daken en lagen. Nu staat er “Op de dakenlagen golfplaten” . Overigens ben ik tot nu toe opvallend weinig foutjes tegen gekomen, wat ik erg fijn vind. Soms lees je een boek waarin zoveel foutjes staan dat het kan gaan storen. In dit geval dus niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.